Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)

Gestart door o001kis zondag 25 januari 2015, 11:55:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Forumleden

Hierbij mijn baanplan waar ik momenteel mee bezig ben.
Misschien hebben jullie er wat aan, daar het op een relatief kleine oppervlakte met toch 2 keerlussen ontworpen is.
Opmerkingen t.o.v. dit baanplan zijn welkom.

Theo
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Hoi Theo,

Ik heb wel een kritisch puntje. Als je van rechts je station binnen komt rijden, zijn alle stations sporen te bereiken.
Maar van af de onderste 2 sporen kun je niet meer naar het rechter spoor terug komen.

Ik vind het wel een leuk plan wat je gemaakt hebt.

Misschien moet je je schaduwstation nog even aanpassen dat alle sporen even lang zijn. Zie de foto onderaan.
Het rode spoor sluit uiteraard aan op de blauwe sporen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Foto 1
NL Baan nog zonder Sommerfeldt bovenleiding (400 bij 100/75/155 cm). Achtergrond met Peard achtergrond foto`s.
Baan heeft 2 verdiepingen tw. 1 schijnstation met 4 sporen met keerlus en via een oprit van plm.4 meter naar 2e verdieping met een station met 4 sporen en wederom een keerlus.
2e verdieping heeft verder nog een kleine BW en 3 fabriekssporen.
Kenmerk is dat een trein alle sporen aandoet omdat het in principe een rondje is met zowel onder als boven een keerlus. Daarnaast is de baan 2 sporig !
Halve huizen zijn van Faller, Heljan en Holland Scale. Fabriek, Seinhuis en BW van Kibri. Betonfabriek, loopbrug en kassen van Faller, losse huisjes van Holland Scale. Bomen, ijslands mos en gras zijn van NOCH.
Ballast (bruin/grijs) is van Woodland en aangebracht met veel verdund houtlijm. Enorme klus daar de sporen na het ballasten veel lijmresten bevatten en de sporen daarna heel veel geschuurd en gestofzuigd moeten worden.
Kijk uit met het ballasten van de wissels, gebruik daar heel weinig ballast daar de ballastkorrels de mechaniekjes van de wissels gaan verstoren !!!!
Muur bij de oprit is gemaakt van gips via een gipsmal van 20 cm per stuk en diverse keren geverfd met divers bruin, steenrood en vervuild met zwarte vegen (veel geexperimenteert voor realistische weergave).
De huizen zijn met eigen bouwsels van daken voorzien en hebben van binnen een houten raamwerk (voor lekkend licht) met Faller lampjes. Ook zijn er veel heldere ledjes met kapje aangebracht voor verlichting aan de gebouwen. Lantaarns zijn van Viesmann en Digikeys.
Baan is digitaal met eenvoudige CS van Marklin. Seinen van Roco heb ik nederlands geschilderd en worden, met een stroomloos gedeelte, aangestuurd met K84 modules van Viesman. Seinen/stroomloos gedeelte werken met 1 S88 module van Viesmann als blokbeveiliging.
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Foto 2
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Foto 3
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Foto 4
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)

Hoi Theo,

Je baanplan ligt eigenlijk al vast en je laat mooie foto's van een mooie baan zien  ;)
Misschien een idee, om (ook) een topic bij modelbaanbouw te starten, er zal vast nog wel aan gewerkt worden en er zal ook wel meer over te vertellen zijn !

Grtz Tony
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Mooi ontwerp en realisatie. Wel ook een mooie ruimte 4 meterx1.55 meter, in L-vorm.
Zelf zou ik er niet opgekomen zijn omdat ik de 2221 boogstraal te krap vind voor m'n 31,3 cm lange wagons, maar je bouwt er zo wel iets heel moois mee. Vooral die halve huizen op de achtergrond doen het erg goed.
En dan die fabrieksgevel, schitterend!
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Mooi gebouwd, geeft mij ook weer wat ideeën voor mijn toekomstige draaischijf (hopelijk aankomende zaterdag).
Je muurtje aan de voorkant, is dat een standaard bouwsteen muurtje of heb je de grovere stenen bruin gemaakt?
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
gipsmal
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
 @citaat bedankt.
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Het begin
Re: Baanplan ontwerp Theo van der Kist (o001kis)
Theo,

Gezien je al een topic bij modelbaanbouw heb graag daar verder, ik heb dit topic daarom ook gesloten.

Voor degene die het andere topic niet kunnen vinden, hierbij de link: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70042.0