Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanplan ontwerp van een beginner

Gestart door Martijn1976 zaterdag 24 januari 2015, 23:44:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan ontwerp van een beginner
Beste forum genoten,

Nu mijn zolderruimte gereed is zie ik ook beter welke ruimte ik beschikbaar heb en wat een logische basis is voor de grondplaat. Hierbij de eerste schetsen van mijn ontwerp, ik hoor graag jullie advies. Ik vind het best wel lastig namelijk!

Groeten,
Martijn
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hallo Martijn,

Een leuk plan voor een eerste begin. Ik heb een paar opmerkingen.

Als je van het hoofdstation naar rechts vertrekt, kun je alleen een rondje maken.
Als je van het hoofdstation naar links vertrekt via het binnenste spoor kom je via dat spoor weer terug.
En als je van het kopstation rechts onder vertrekt, kun je er niet meer terugkomen, tenzij je op het hoofdstation van rijrichting verandert.
Denk ook aan de hellingen. Het industriespoor kun je niet over het verdekte spoor in de tunnel voeren. Het hoogteverschil is daarvoor te klein.

Groeten,
Roel
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Martijn,

Zoals "Roel" aangeeft is er inderdaad een probleem op je baan, voor zover ik hier op het forum al heb gezien zijn er veel meer mogelijkheden op de beschikbare oppervlakte die je hebt.

Ik zelf ben ook geen specialist in uitdenken van ontwerpen, maar hier rondneuzen doet een wereldje opengaan vol met ideeën :)

Een klein tipje:
klik eens op het baantje van Roel -zie zijn onderschrift-
Als je ziet wat hij presteert op zijn beschikbare oppervlakte! mijn petje af daarvoor, en van daaruit zal je merken dat op uw oppervlakte heel wat te doen valt :-), dergelijk project maak je niet klaar in 1 winterseizoen dus meer dan voldoende om je enkele tijd te amuseren
grote tip:
Indien je niet zo direct een antwoord kan vinden op je vragen in de verschillende topic's, niet nalaten te vragen hier, beter dan je hoofd dagenlang zitten breken, en voor zover ik hier kan zien :arrow: hier helpen ze graag :-)

Groetjes
Rigo
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hoi Martijn,

Kijk ook even goed naar de wissels aan de rechterzijde van het station.
Als je naar het bovenste spoor rijdt, heb je heel veel heen en weer geslinger door de bochtenreeks.
Als je de eerst zichtbare wissel direct laat aansluiten op de wissel in het onzichtbare deel en er een linker wissel van maakt, dan heb je een vloeiendere treinbeweging.
Waarschijnlijk kun je dan ook beter alle sporen wel goed aan laten sluiten met gebruik van de juiste aantallen 24172 en 24188.

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hi Ton,

Dank voor je feedback .Zou je dat kunnen tekenen hoe je dat bedoeld. Ik ben nog niet zo wegwijs in die railopzet. Bedoel je aan de niet zichtbare wissel een linker wissel koppelen?

Groeten,
Martijn
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hi Roel,

Dank voor je uitgebreide opmerkingen, ik begrijp ze maar vind het wel lastig hoe het te veranderen. Is het heel erg dat het kopstation maar vanaf 1 kant te berijden is? Ik heb dat gedaan omdat ik de diepte van dat stuk niet veel meer kan laten zijn dan 80 cm. Een keerlus gaat daar dan niet lukken. Het lijkt me optisch wel mooi als die hoek een grote berg gaat worden. Ik het zelf het idee dat de twee stations dan echt goed optisch van elkaar gescheiden zijn en het een heel ander dorp lijkt. Een aantal van je opmerking kan ik met extra wissels oplossen zie ik. Heb je een tip hoe ik kan zorgen dat als ik rechts het hoofdstation verlaat toch ook op het kopstation kan uitkomen? Een extra keerlus? Of kun je in het schaduw station de rijrichting veranderen en zodoende ook in het kopstation uitkomen of is dat niet realistisch?

Dank alvast voor je ideeën.

Groet,
Martijn
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hallo Martijn,

Ik heb geprobeerd in onderstaand plaatje aan te geven wat Ton en ik bedoelen.

Je ziet aan de rechterkant van het station een wisselverbinding getekend in plaats van de door jou aangegeven oplossing. Dat betekent wel dat er twee sporen uit de tunnel komen. Ik denk dat dit de opmerking van Ton is.

Mijn opmerking heeft geen betrekking op het stationnetje op het smalle stuk. Dat kun je best zo houden. Ik heb 2 verbindingen aan de bovenkant aangegeven waarmee je een trein, die uit je hoofdstation naar rechts vertrekt uiteindelijk weer in de omgekeerde richting in het hoofdstation terugkomt. Een suggestie voor de wisselstraat linksonder heb ik ook voor je gemaakt. Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Ik heb ook nog een vraag over het middelste spoor bij het hoofdstation. Zijn dat 2 kopsporen of ontbreekt het verbindingsstukje?

succes!

groeten,
Roel
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hoi Matthijs,

Heb geen tekenprogramma op de iPad.
Wat ik bedoel is dat de eerste zichtbare 24224 vervangen wordt door een wissel 24611.
Het links afbuigende spoor gaat dan naar het middelste stationspoor.
Het rechtdoorgaande spoor gaat dan naar hwt bovneste stationspoor met een 24224.

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Beste Ton, Roel,

Dank voor jullie uitleg. Ik vind het knap dat jullie dat zo snel zien. Ik heb het railplan aangepast zoals ik denk dat jullie bedoelen. Het klopt nog niet omdat niet alles aansluit maar wil even checken of dit is wat jullie zeggen. Ik zit nog wel met het hoogte verschil want het industrie spoor kan nooit over de keerlus heen zo. Ik kan het nieuwe verbindingspoor wel zichtbaar maken en daar de goederen aftakking aan koppelen maar heb het idee dat dat niet zo realistisch zal ogen omdat het goederenspoor dan geen directe verbinding heeft met het hoofdstation. Jullie nog andere tips?

Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Beste Martijn,

Zoals ik het zie heb je mijn opmerkingen goed begrepen. Alleen de aansluiting van het industriespoor kan zo niet. Maar dat heb je zelf ook al geconstateerd. Als je het spoor van de keerlus helemaal uit het zicht wilt houden, zou je moeten kijken of je het industriespoor anders neerlegt. Bijvoorbeeld boven het station. Of je maakt een aftakking van een van de verborgen sporen, die dan weer zichtbaar wordt.

Maar als je uitgaat van mijn voorstel voor de wisselstraat, zijn er meer mogelijkheden. Alleen dan is de kerende trein wel even zichtbaar. Als je het station zo veel mogelijk naar rechts plaatst valt die aftakking niet zo op. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de lengte van je treinen.

Groeten,
Roel
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hoi Martijn,

De rechterzijde van het station ziet er nu beter uit met de wisselcombinatie die er nu ligt.
Alleen kan het industriespoor niet, zoals eerder al opgemerkt door jezelf en Roel.

Wat je zou kunnen doen, is het industriespoor verbinden aan de rails naar de wissel achter het station.
Wat Roel ook al voorstelde.
Je stad zou je ook verhoogd kunnen aanleggen met een brug of trap naar het lager gelegen station.

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Dag Ton en Roel,

Top! bedankt voor jullie heldere advies. Ik had zelf ook al gedacht om de stad hoger te leggen dan het station maar ik denk dat ik ervoor kies om de keerlus (het deel van boven naar beneden) zichtbaar te maken en daar het industriespoor op aansluit. Ik pas een en ander nog aan en leg het dan nog even aan jullie voor als dat goed is!

Dank zover,
Martijn
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
mooi plan mar je mist een keerlus.Als de trein nu in 1 richting gaat kan hij nooit meer de andere uit.Doe eens de proef.Getest als je duits rijd.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hoi Johnny,

Toch even goed kjken...
Er zitten twee keerlussen in.

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
gevonden maar heel onlogisch.Je blokkeerd alle verkeer door over die wissel te moeten op dat spoor en steeds op hetzelfde spoor terecht te komen in het station.Twee wissels meer en het wordt veel makkelijker en rijdbaarder.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hi Johnny,

Waar zou je die wissels dan plaatsen? Ik heb dat niet zo snel door  8o
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Linksonder kun je twee bochtwissels leggen om van binnen naar buiten te kunnen.

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hi ton,

Dank je wel ipv een 130 en 230 twee meegebogen wissels dus?

Groet,
Martijn
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
yep
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Beste Ton, Roel, Johnny en anderen,

Dit is het geworden na de aanpassingen. Ik ben benieuwd of jullie nog meer opmerkingen en/of tips hebben. Bedankt zover!

Groet,
Martijn

Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Martijn

Ziet er behoorlijk uit.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hoi Martijn,

Ziet er mooi uit zo.
Nu kun je inderdaad altijd blijven rondrijden.
Alleen in je kopstation rechts moet je uiteraard omkeren.
Misschien dat je die spoortjes nog iets kunt verlengen door de wissel eerder te leggen.

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Martijn,

Het is een leuke ontwerp geworden.
Maar ik zie dat je tussen je c-rails, k-rail hebt geplant.
In de keerlus onder de stad ga je van een bocht 24530 naar twee stukken K-rails (2205). Dit gaat nooit werken.

Ook heb ik je plan even na getekend. Ik weet niet hoe je het hebt gedaan, maar ik kom niet uit met je keerlussen.
Als je op de Google eens Keerlus C-Rails in tikt, vindt je een hoop keerlussen. Misschien kun je eens met deze oplossingen gaan stoeien.
En van uit die keerlussen je baan verder ontwerpen. Als je die keerlussen belangrijk vindt.


Gr Mike
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hallo Martijn,

Het ziet er goed uit. Als je links onder een wisselverbinding aanbrengt tussen het middelste en het onderste spoor heb je een extra mogelijkheid voor het gebruik van je hoofdstation.

Groeten,
Roel
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
@ Roel. Die wisselverbinding is er al in de linker boog.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Roger,

Dat heb ik gezien. Ik bedoel een andere verbinding, namelijk volgens de blauwe lijn.

groeten,
Roel

edit : naam aangepast
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Sorry, die had ik gemist. Leek me niet noodzakelijk, maar is het toch. :)
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Beste allemaal,

Sorry voor de late reactie maar ben op vakantie in Namibie en daar is niet overal internet :-). Ik ga de extra wissel toevoegen in het station aan de linker kant. Bovendien ga ik de diepte van de baan vergroten naar 1,30 omdat ik de baan op wielen ga plaatsen en ik zodoende ook aan de achterzijde goed toegang heb. Daarmee kan ik ook nog een extra spoor in het station leggen dat ik laat eindigen in het station (kopspoor). Heeft iemand nog tips hoe je de ontkoppelrails aanbrengt en op welke posities?

Groeten,
Martijn
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Beste allemaal,

Is overigens de afstand tussen de sporen in het hoofdstation voldoende om een "realistisch" perron tussen te maken?

Ik heb het plan wat aanpast, moet nog wat schuiven met de diepte van de baan zodat ik voldoende ruimte terug win voor de stad en de scenery.

Groeten,
Martijn

Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Wat is het nut van de extra 2 wissels rechts in je station???
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Ik snap dat laatste niet: vanwaar die wissel rechts, dat heeft toch geen zin?
En in plaats van link 3 wissels kan je ook zo'n wissel met drie kanten gebruiken.
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hoi Martijn,

De 2 overloop wissels rechts onderin in je station zijn echt overbodig.
Kom je van links aanrijden, ga je over de wissel naar boven, om vervolgens meteen weer, via de volgende wissel gedwongen naar beneden te moeten om op hetzelfde spoor uit te komen.

De 2 overloop wissels links zijn uiterst belangrijk, maar rechts moet je ze er niet inzetten.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hallo Martijn,

Helemaal eens met de voorgaande forumleden. Dat wissel kun je weglaten. Als je een van je perronsporen wilt inrichten voor 2 korte treinen dan moet je die wisselverbinding meer naar het midden leggen.
Verder ziet heter leuk uit!

Groeten,
Roel
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Misschien een idee om rond de twee kop sporen rechts onder ook een lus te projecteren.

Krijg je meer rij variatie.

MvG,

Timaximus
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Beste forumleden,

Dank voor jullie reacties. Die rechter wissels zal ik weghalen. Is de afstand tussen de sporen in het station voldoende om een realistisch perron tussen te maken?

Dank voor de tips!

Martijn
Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Je kan tussen het tweede en derde spoor vanaf het stationsgebouw gezien bij de wissels het 71mm stuk na de wissels links en rechts toevoegen om een mooiere en realistischere perron breedte te krijgen tussen spoor 2 en 3. Je zal dan wel iets aan stationsspoorlengte in moeten leveren.

Als het spoor rechts, bij het woord 'stad' onzichtbaar wordt waarom maak je daar dan geen S-boog zodat je meer ruimte krijgt voor je stationsgebied.

MvG,

Timaximus

Re: Baanplan ontwerp van een beginner
Hoi Martijn,

waarom start je voor iedere vraag een apart topic? Ik vind het interessant om alle discussies over een baanplan, of de evolutie daarvan, in één draadje terug te lezen.


groet,

Hans