Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

OMBOUW ANALOG DIGITAAL

Gestart door HOBBYIST maandag 19 januari 2015, 19:38:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
OMBOUW ANALOG DIGITAAL
HOBBYIST
gast

OMBOUW ANALOG DIGITAAL
Hallo, na jaren een analoog bediende spoorbaan opgebouwd te hebben zou ik nu toch naar digitaal omschakelen, ook al omdit dit nogal wat meer mogelijkheden biedt. Ik ben evenwel leek op dat gebied, wat heb ik minimaal nodig (los van locs) om te kunnen beginnen ? Kan ik mijn bestaande rails behouden ? Alvast bedankt voor tips en tricks.
Re: OMBOUW ANALOG DIGITAAL
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: OMBOUW ANALOG DIGITAAL
Je rails kan je houden. Je hebt een digitale centrale nodig en decoders in je locomotieven. Maar voordat je verdere vragen stelt stel ik voor dat je eens een kijkje neemt in onze wiki.
Re: OMBOUW ANALOG DIGITAAL
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: OMBOUW ANALOG DIGITAAL
Welkom Hobbyist,
De ombouw kan in fases,
Locs ombouwen naar digitaal, kan niet analoog / digitaal op dezelfde baan.
Nodig hiervoor ombouw sets in loc en regel apparaat, digitale centrale.

Sturing van de treinen sein beinvloeding<>centrale aansturing.
Nodig hiervoor positie melding en protocol voor treinen loop. Dit kan los van het eerste gezien worden.

Bestaande rails kun je handhaven, er zijn geen digitale rails.

Nodig bij meerdere sectoren boosters, rij je met bv. 15 treinen te gelijk tot moet je een verdeling maken gelijk met stap 1

Cees
Re: OMBOUW ANALOG DIGITAAL
Kijk eens hier voor al je vragen: KLIK.

Gr, Ben.
Re: OMBOUW ANALOG DIGITAAL
Aan alle reageerders : alvast bedankt, heb blijkbaar eerst wat leeswerk voor de boeg. Ik wist wel al dat ik sowieso een selectie zal moeten maken van de om te bouwen locs (en er zijn er veel, zit ook een stuk familiaal erfgoed in 8). Is het - om toekomstige problemen voor proberen te zijn - aan te raden om Centraal Station van Marklin aan te kopen of zijn er alternatieven ?
Re: OMBOUW ANALOG DIGITAAL
Cees,

Citaat:"Locs ombouwen naar digitaal, kan niet analoog / digitaal op dezelfde baan.
Nodig hiervoor ombouw sets in loc en regel apparaat, digitale centrale."

Hoezo kunnen analoge loc's en digitale loc's niet op 1 baan rijden? Als je het Dinamo/Dynasis systeem gebruikt kunnen beide op 1 baan rijden. zie HIER

Met dit systeem besturen wij op onze vereniging een hele grote spoorbaan aan. L x B = 25 m x 2.5 m.

Hier een filmpje van de baan:


Grt, Ronald.
Re: OMBOUW ANALOG DIGITAAL
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: OMBOUW ANALOG DIGITAAL
 :thumbup: :thumbup: