Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

baanontwerp voor een nieuwe start

Gestart door RoelMarklin dinsdag 29 april 2014, 18:21:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanontwerp voor een nieuwe start
Hallo allemaal,

De vreugde is groot omdat ik na vele jaren "treinloos" geweest te zijn inmiddels de treinenhobby weer kan gaan oppakken.  :)

Ik heb een ruimte beschikbaar van 2,50 m lang bij 1.10 m, met in de rechterbovenhoek nog 0.50x050 extra. De lange zijde staat aan een steil oplopend schuin dak. De baan wordt opgebouwd met M-rails, voorzien van de nodige schakelrails, elektrische wissels en seinen.
Op het onderste niveau is een schaduwstation met 3 sporen. de schakelingen worden zo gemaakt dat er op dit niveau plaats is voor 4 treinen. De binnenkomende trein kiest in de lus bij toerbeurt een van de opstelsporen en laat de daar verblijvende trein vertrekken.

Op het eerste niveau is een kruisingsstation waarbij de ene trein de rijweg voor de andere veilig stelt. Na dit station wordt er een nieuwe keerlus bereikt, die ruimte biedt aan 2 treinen. Het treinverkeer tussen de beide keerlussen kan geheel automatisch plaatsvinden. Afwisseling wordt bereikt doordat de treinen niet direct weer terugkeren. Ook is er aan de rechterzijde van niveau 1 een aftakking naar niveau 2, waar een kopstation komt.

Voorlopig wil ik niveau 2 geheel handmatig bedienen. in principe zijn er 2 langere perronsporen met een omloopmogelijkheid voor de lok. Voor een boemeltje is er een (heel klein) baantje gepland, dat grotendeels als een keerlus in een berg komt. Dit treintje halteert op het 3e spoor en kan de keerlus in beide richtingen bereiden. Het 4e spoor wordt gebruikt als goederenspoor en omloopspoor voor het boemeltje van spoor 3. Ook wordt dit spoor gebruikt om een lokloods met voorzieningen in de rechterbovenhoek te bereiken.

Zichtbaar worden dus het kruisingsstation op niveau 1 met aan weerszijde ongeveer een kwart boog (deels in een ingraving) en het kopstation op niveau 2 met een deel van de toeleidende helling en een stukje van de kleine keerlus.

ik zal proberen de tekeningen hieronder toe te voegen.

Uiteraard sta ik open voor suggesties!
groeten,
Roel

Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Hallo Roel,

Complimenten voor je doordachte plan.  :thumbup:  Je hebt op een klein oppervlak een heel helder baanplan weten te ontwerpen en er het maximum uitgehaald. :P
Ik heb er niet zo veel aan toe te voegen, behalve dat het opstelspoortje in je station veel te kort is. Je kunt daar geen locomotief op kwijt om te kunnen omlopen.
Een oplossing is misschien om de wissels naar links te verplaatsen of om de onderste wissel anders uit te voeren ,zodat het opstelspoortje schuin naar rechts onder loopt
en je er een stuk recht of gebogen (boven de tunnelportaal) aan kan toevoegen.
Verder denk ik dat dit een voorbeeld is voor anderen die ook een kleine ruimte hebben. Succes met de bouw. Ik heb er alle vertrouwen in.  :-)
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Hoi Roel,

Ik vind dat je een prachtig spoorplan hebt gemaakt.
Alleen van het station op de bovenste etage ben ik niet zo kapot.
Maar daar kan ik straks nog wel een voorbeeld voor maken.

Hoe die extra 50 bij 50 centimeter precies in het plan komt heb ik nog niet helemaal door.

Misschien kun je een bovenaanzicht maken van je beschikbare tafel ruimte.
Ook heb ik het idee dat je nog een hoop ruimte on benut laat. je hebt 250cm bij 110cm, maar je verbruikt minder dan 100 cm in de breedte.
Zou je die ruimte wel gaan gebruiken kan dat, denk ik, zou dat een voordeel voor je station kunnen betekenen.

Zou je je Wintrack bestandje kunnen neerzetten? En dan ook even vermelden welke wintrack versie je gebruikt.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Het mooiste zou zijn al er in de keerlus op het middelste niveau nog een extra opstel-/passeerspoor kan komen. Dat geeft direct extra afwisseling. Misschien is dat met een beetje stoeien (met
die 10 cm. waar Peter het over had) in combinatie met bochtwissels mogelijk.
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Hallo Tjoekedoris en Peter,

dank voor jullie reacties. Wat de keerlus van de middenbaan betreft, daar had ik ook een alternatief voor. Ik denk dat die meer in de lijn is van wat jullie bedoelen. ik voeg hem wel even bij.

Ook een schets van de plaat, waar je het hoekje van 50x50 ziet. Aan de zijde b en c gaat een schuine wand omhoog. Daardoor varieert de maat a. Deze is voor het schaduwstation 1.10 m, voor de middenbaan 1.00 m en voor het kopstation 0,90 m. Omdat ik aan de schuine kant ook de hellingen naar het volgend niveau heb gepland (dan kunnen ze uit het zicht liggen) heb ik met het tekenen een marge aangehouden om geen trein tegen de wand te laten rijden. de gele baangedeelten zijn hellingen. Overigens wil ik met kleiner materieel rijden : tenderloks, donderbussen en niet met elektrische locomotieven en lange rijtuigen. Ik kies een beetje voor een nevenlijn in tijdperk I / II.

Voor het kopstation nog de toevoegingen dat de keersporen aan de rechterzijde iets langer zullen zijn dan op tekening. In ieder geval voldoende voor het omlopen van een T5 of T12 lok (lengte tot 18 cm beschikbaar). Het kopspoortje aan het station kan inderdaad zonder probleem verlegd en verlengd worden. De hele wisselstraat aan de linkerzijde nog verder naar links opschuiven geeft problemen met de andere sporen. Dat zie je als je de 3 tekeningen op elkaar legt. Het is daarmee ook wel een wat minder overzichtelijk plaatje.

Ik werk met Wintrack 11.0, maar dan nog met de demo-versie. Die kun je overal downloaden, maar hoe je aan een Nederlandstalige officiële versie kan komen, heb ik nog niet ontdekt. Het jammere van de demoversie is dat je de bestanden niet kunt opslaan. Ik heb ook de demo van Anytrack. Die kun je wel opslaan, maar is weer beperkt tot max 50 stukjes. Ook daar heb ik nog geen officiële versie van gevonden.

hartelijke groeten,
Roel
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Hoi Roel,

Ik heb je baanplan vast getekend, maar toen wist ik niet precies nog hoe jouw tafel in elkaar zat.
Ik laat je toch het een en ander even zien, maar ik zal nog wel even terug moeten naar de tekentafel.
Hier ook het tra bestand zodat je hem kan inlezen. Op nivo 14 staat jouw station en op nivo 15 heb ik het mijne gezet voor je.
Dan kun je misschien makkelijker de verschillen zien.

Overigens om de nederlandse versie van Wintrack te verkrijgen moet je even zoeken bij Keutermann.
http://www.keuterman.nl/ Daar kun je hem bestellen. even onder producten kijken en daar Wintack kiezen.
En mocht je ook nog een heleboel plaatjes willen zodat je ook mooie 3D's kan maken dan heb ik nog wel het een en ander liggen voor je.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Hallo Peter,

ik ben aangenaam verrast door je meedenken en dan ook nog "even" een tekening maken. Hartelijk bedankt !!! Ik ga er goed naar kijken en ben er van overtuigd dat er uiteindelijk best iets moois uitkomt.

Morgen komt mijn zwager de onderbouw plaatsen en dan kan ik wat nauwkeuriger gaan kijken wat er kan, te beginnen op het onderste niveau. Overigens zit daar nog wel wat ruimte, zoals je kunt zien.

bedankt voor de tip voor Wintrack. Ik ga er achteraan!

met vriendelijke groeten,
Roel
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Hallo allemaal,

in de afgelopen 4 weken ben ik aan de slag gegaan met de ontvangen tips. Om te beginnen heb ik WinTrack 11 aangeschaft, zodat het toch wat gemakkelijker is om te ontwerpen en te wijzigen en weer wat anders uitproberen enz.
Ook heeft mijn zwager de onderbouw met kastjes geplaatst. Dus heb ik het schaduwstation aangelegd. De beveiliging met ouderwetse relais is aangebracht en getest. Ook heb ik een extra omloopspoor aangebracht. In het normale bedrijf rijden de treinen de keerlus tegen de klok in (alle wissels in de rechtsleidende stand). Bij de rechtse wisselstraat zitten schakelrails. De trein kiest "automatisch" een opstelspoor en laat de daar staande trein vertrekken. Als hij op het opstelspoor binnenkomt worden de relais zo geschakeld dat de volgende trein het volgende opstelspoor kiest.  Wanneer ik een trein wil laten doorrijden, wordt het eerste wissel (dus het meest rechts gelegen wissel) links bereden. De doorgaande trein rijdt dan de keerlus met de klok mee.

Op niveau 1 heb ik wat zitten puzzelen en ook daar een dubbele keerlus gemaakt, die met de klok mee wordt bereden. De binnenlus is noodgedwongen voorzien van 4 rails industriespoor. Maar omdat ik met 2 en 3 assers rijd en verder met tenderloks moet dat geen probleem zijn. Dat zal ik in de praktijk moeten uittesten. De beide opstelsporen zijn lang genoeg om eventueel een scheiding aan te brengen, zodat elk opstelspoor 2 treinen kan hebben. Op deze wijze kan een volautomatisch bedrijf met 8 treinen met de ouderwetse relaisschakelingen plaatsvinden. Dan heb ik de handen vrij om op het 2e niveau volop te rangeren op het kopstation. Via het meest rechtse wissel kan ik het treinverkeer ofwel automatisch via de keerlus op niveau 1 ofwel naar station op niveau 2 leiden.

Ook dit station is aangepast. Nu de onderbouw er staat is het goed mogelijk om de exacte hoogte en breedte van dit niveau op te meten, zodat de treinen niet tegen de schuine kant aanrijden. Ik heb het station aangepast, vooral op basis van de suggesties van Pjedro (Peter, nogmaals heel hartelijk dank!). Op dit station zijn 2 sporen beschikbaar voor de "lange" lokaaltreinen, bestaande uit een tenderlok en 4 donderbussen of 5 coupé rijtuigen. Daarboven ligt een spoor voor een lokaaltje, dat via de (deels verstopte) keerlus aan de rechterzijde zijn rondje maakt. Er ligt een omloopspoor, waarlangs ook een bescheiden lokloods en verzorgingsplaats bereikbaar wordt. In de keerlus ligt een spoor waar een goederenloods aan komt te liggen.

Ik voeg de nieuwe ontwerpen toe en een paar foto's van het schaduwstation. Voor reacties sta ik uiteraard weer open.

hartelijke groeten,
Roel
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Hi Roel, zeer inspirerend deze baan, vooral ook omdat het op een relatief kleine oppervlakte kan. Ik blijf dit topic volgen!

Succes met de volgende stappen, ik hoop dat je deze ook van beeldmateriaal wil voorzien, dan snap ik een beetje de gedachtengang achter zo'n baan.

Groet, Patrick
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Hi Patrick,

dank voor je reactie. Een plaatje zegt meer dan 100 woorden, dus ik zal regelmatig tekeningen en foto's toevoegen. Zo heb ik ook veel inspiratie opgedaan, dus die ervaring wil ik graag delen!
groeten,
Roel
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Een leuk ontwerp!

Kan je op één of andere manier later als de boel dicht gebouwd is nog bij de achterste helling en in de hoeken komen? Of wel via onderzijde of door de baan weg te schuiven? Treinen staan altijd stil op de plekken waar je niet bij kan komen. Dan is 10cm tussenruimte opeens niet zo heelveel meer ;)

succes met bouwen!

Groet Ronald.
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Hallo Ronald,

het bereikbaar blijven van het schaduwstation is inderdaad belangrijk. De vrije hoogte is ca 12 cm. Daarom heb ik een aantal maatregelen getroffen. Zo zitten alle wissels en schakelrails allemaal aan de voorzijde en gemakkelijk met de hand te bereiken.

Ik kan niet van onder bij de baan, wel van boven. De keerlussen op niveau 1 en op niveau 2 liggen redelijk boven elkaar. De berg met dorpje maak ik afneembaar en kan dan zo bij de rechterbovenhoek van de baan. In geval van een echte calamiteit is zelfs elk niveau apart afneembaar. En de hellingbaan van niveau 1 naar niveau 2 wordt grotendeels "boven", dus niet in een tunnel. Mogelijk dat ik dat ook voor de hellingbaan  van niveau 0 naar niveau 1 ook doe.

Uiteraard wordt alles goed getest. De eerste testrondjes met alle beschikbare loks en rijtuigen (Märklin, Trix en Fleischmann, met hun eigen wielen) hebben geen problemen laten zien.

groeten,
Roel
Re: baanontwerp voor een nieuwe start
Inmiddels ben ik met de bouw van deze baan begonnen. Daarom zal ik de voortgang op een andere plaats in dit forum laten zien. Klik daarvoor >>> hier

groeten,
Roel
Re: baanontwerp voor een nieuwe start - oud ontwerp
Om inspiratie voor anderen te geven wil ik hierbij een eerder ontwerp van een baan laten zien. Ik ben voor het ontwerp uitgegaan van een L-vorm. De grondplaat is links 2.00 m en rechts 1.00 m breed. Aan de bovenzijde is de lengte 1.40 m en aan de onderzijde 0.60 m.
Het ontwerp is nooit uitgevoerd omdat ik een andere ruimte beschikbaar kreeg.

Het ontwerp gaat uit van een klein kopstation met 2 perronsporen, een kort kopspoortje voor een post- of bagagewagon en een goederenperron. Vanuit dit station gaat de trein een tunnel in. Daar is de mogelijkheid om het hoofdspoor naar boven op te gaan of een keerlus te berijden. Dat laatste was bedoeld voor een kleine boemel (lokje met 2 rijtuigen, of een railbus).

Het hoofdspoor heeft ook een schaduwstation met keerlus. Daardoor hoeft niet elke trein in het kopstation te keren. Het hoofdspoor klimt in twee cirkels naar een station op +30 cm. Dit station is een passeerstation. Na dit station daalt het spoor weer en verdwijnt in een tunnel waar een keerlus ligt. Bij dit station is een derde spoor waarop ook weer een klein lokaaltreintje pendelt, die in een tunnel verdwijnt. De tunnel eindigt in een kopspoor.

Ik hoop dat de plaatjes voldoende duidelijk zijn.

groeten,
Roel

edit: typfoutjes verbeterd