Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan

Gestart door Ritual zaterdag 24 januari 2015, 00:53:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baan van Stefan
Mooi project. Dat stopcontact zul je plezier van hebben. Ik heb er ook eentje onder de baan en die is vaak in gebruik voor boormachine, soldeerbout, lijmpistool en looplamp :)
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Precies, bij mijn vorige baan had ik een stekkerdoos onder de baan liggen die ik overal mee naartoe sleepte en waar dan ook nog allerlei andere dingen ingeplugd zaten, altijd in de knoop natuurlijk.
Dus als ik nu op een aantal plaatsen wat stopcontacten plaats, hoop ik daar vanaf te zijn.
Re: Baan van Stefan
Stefan.

Reuze vorderingen.
Ik zie dat je een interface van M****** gebruikt, ik hoop dat je daar geen problemen mee gaat hebben wanneer je de baan gaat aansturen, want die heeft een noga lage boud waarde.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Stefan
Hallo Stefan !

Ontdek net je draadje en moet zeggen dat jij wel heel erg hard gaat  :thumbup:
Keurig werk en een mooie ruimte ook !
Ik zou de poten bij de wieltjes met een latje met elkaar verbinden, er komt meer kracht op met verrijden dan je denkt en een verbogen poot is lastig te herstellen. Als dat met bedraden nu in de weg zou zitten, doe je het gewoon later. Je zou ook 2 losse latten kunnen maken waar je de open U mee dicht maakt als je alles gaat verrijden. Dan wordt het één geheel. Slotbouten op de uiteinden in de lat, gaten in het frame en je prikt het in notime vast.

Als digibeet en sceneryman ben ik vooral benieuwd wat er bovenop je baan gaat komen.
Succes met de bouw en ik blijf je volgen....

Grtz Tony
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan van Stefan
Dag Stefan.

Wellicht nog een idee om het PC-karretje ook te voorzien van zo'n verdeelblok,
opdat daar alle stekkers van de apparaten van het karretje in zitten en je voor
de 230V maar één stekker hoeft om te steken?

Groeten,

Erik.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Jorg, Mocht ik problemen krijgen met de 6021, dan kan er altijd nog een andere centrale aangeschaft worden.
Maar persoonlijk vind ik deze centrale heerlijk om ook handmatig te rijden wat ik tevens van plan ben.

Tony, Het was ook al de bedoeling om een balkje tussen de poten te maken waar ik overheen kan stappen.
Ik ben zelf net zo benieuwd wat er allemaal op de bovenbaan komt. Ik weet in grote lijnen wat ik wil, maar voor de rest heb ik nog niets.  :?
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan van Stefan
Stefan,

Ik zag op je schermafbeelding dat de richtingspijlen in je opstelsporen nog ontbreken.

Je vorderingen zien er top uit, ik blijf je volgen.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Je hebt gelijk Barry, de sporen zijn weliswaar wel ingesteld op eenrichtingsverkeer, maar die moeten er inderdaad nog bij.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Ik heb heel veel bewondering voor je vorderingen. Ik heb helaas de tijd en vooral de technische kennis niet in huis. Vaak ben ik uren of soms dagen of weken aan het Googlen om bepaalde manier van aansluiten uit te zoeken. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik pas ergens aan begin als ik het 100% begrijp, 99,5% is voor mij niet voldoende. Daarom is dit forum vaak een leerschool.

Ik blijf het volgen  :thumbup:
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Dit forum is voor iedereen een leerschool.

Ik heb ook heel veel kennis van dit forum opgedaan, en die pas ik nu ook toe.
Ik vind elektronica en dingen aansluiten wel erg leuk en interessant, ik denk dat dat ook wel heel veel helpt om dingen sneller te (willen) begrijpen.

Maar ook bij het maken van de scenery zal ik dadelijk weer veel af moeten kijken en proberen.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Ik heb de rails schoongemaakt met wasbenzine, en er is wel een behoorlijke lading zwarte aanslag vanaf gekomen, en de rij eigenschappen zijn aanzienlijk verbeterd.

Maar er blijven bepaalde plaatsen waar de treinen gewoon iedere keer blijven stilstaan, een klein duwtje en ze rijden weer. Zeer frustrerend.
Als ik de rails doormeet heb ik gewoon geleiding.
Wel valt het me op dat het meestal is bij de overgang van de ene naar de andere rails.

Heb de rails ook al losgehad, helemaal doorgemeten, nog beter schoongemaakt en weer teruggeplaatst, en het probleem blijft.
De rails zien er precies hetzelfde uit als de rest, geen roestplekje, helemaal niets. Ik snap het niet.

Iemand nog tips?

Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan van Stefan
Dag Stefan.

Niet de oplossing van het probleem, maar zou dit kunnen helpen?

Groeten,

Erik.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Zou kunnen Erik, maar meerdere treinen hebben op precies hetzelfde punt problemen. Dus ik denk dat ik het toch in de rails moet zoeken dan?

EDIT: Een van mijn locomotieven zojuist aangepast, extra massadraadje, en op de sleper een extra draadje.
Maar maakt geen enkel verschil.
Dus ga nu maar eens wat stukken rails vervangen denk ik, kijken of dat dan resultaat oplevert.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Zojuist enkele stukken rails vervangen, en het probleem lijkt daarmee opgelost.
De ene rail is de andere dus blijkbaar niet.
Morgen de rest maar eens vervangen, daar zitten ook rails tussen met draden eraan, zelfs voedingsdraden.
Re: Baan van Stefan
Seinwezen
gast

Re: Baan van Stefan
Heb je ook de diodetruc toegepast?
http://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa

Want dat maakt ook een boel verschil.

Groeten Sander
Re: Baan van Stefan
Stefan

Ik heb zojuist je topic nog eens doorgelezen.
op de foto 2 van reactie 36 zie ik dat de print tegen de onderzijde van de tafel is gevezen en dat die print iets gebogen staat.
Door de print iets te buigen ga je spanning op de print zetten en zou een nadelige werking ervan kunnen geven.
Ik zou misschien de print overhoeks met twee dunne schroefjes vastzetten met eventueel een plastiek afstandsringetje tussen de print en het hout.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Nee, die heb ik niet toegepast.

Kan ik morgen eens proberen.
Als ik dus een draadje zou solderen tussen de twee massa contacten onder 1 rail met een diode ertussen zou dat al voldoende kunnen zijn?

Jorg, klopt had ik ook gezien, dit is inmiddels opgelost door de schroeven weer iets te lossen.
Die plastic ringetjes heb ik niet, en dit had ik al wel in huis.
Re: Baan van Stefan
Waterboy
gast

Re: Baan van Stefan
Dag Stefan,

Knap werk en die snelheid... wow. Ik blijf je zeker volgen want ik zit nu nog in dezelfde fase als jou maar ik denk niet dat ik dit tempo ga kunnen volgen. Doe zo verder  :thumbup:
Het contactprobleem heb ik ook, ben wel benieuwd of er geen andere oplossing is dan wisselen van rails want ik heb er ook wel een zestal slechte.

Groeten Bert
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Citaat van: Seinwezen op woensdag 28 januari 2015, 21:07:02
Heb je ook de diodetruc toegepast?
http://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa

Want dat maakt ook een boel verschil.

Groeten Sander

Een zeer interessante oplossing. Lees ik het schema op de Wiki goed als ik zeg dat je een diode plaatst tussen 2 railstaven en vervolgens 1 tussen de massadraad en de aansluiting van de S88?
Re: Baan van Stefan
Seinwezen
gast

Re: Baan van Stefan
Dat kan, maar in principe is 1 diode genoeg.
Deze zit dan tussen de geïsoleerde railstaaf en de massa.

Zie ook dit draadje.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39232.msg712607#msg712607

Groeten Sander
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Stefan

Hallo Stefan !

Het zijn m.i. de puko's die de problemen geven; ik heb het op mijn digitale banen ook, vooral op plekken waar locs vaak stilstaan.
Zal wel komen door het feit dat er altijd spanning op staat. Analoog heb ik er geen last van.

De oplossing is simpel; snij van een reinigingsrubber een stuk af, dat gemakkelijk tussen de rails past. FF flink schuren op de plekken waar het euvel zich voordoet en je probleem is een poos opgelost. Want als je op die plaats weer locs parkeert, die er lang blijven staan, dan......... :P

Grtz Tony
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
@Seinwezen

Dank!

@Stefan

Excuseer me voor het kapen van je topic. Ik beloof plechtig nu on topic te blijven  O:-D
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
LibertyCity, geen enkel probleem, ook voor mij is dit handige info.

Dus, Seinwezen, ook namens mij bedankt :)

Tony, Het lijkt mij ook dat het haast wel in de puko's moet zitten, want de railstaven heb ik intussen zovaak gepoetst dat dat het niet meer kan zijn.
Ik heb de locs er ook al een flink aantal keren vol gas overheen laten rijden om met de sleper de pukos wat 'op te schuren', maar helaas.
Re: Baan van Stefan
nobody
gast

Re: Baan van Stefan
'k Bewerk de puko's (héél af en toe) met deze contraptie:
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Is een leuke constructie Wim, nog niet zo'n gek idee. Even kijken of ik nog ergens een slepertje heb liggen.

Ik heb in ieder geval zojuist de diode truc uitgeprobeerd.
Weliswaar wel met een 1N4148 diode omdat ik even niets anders heb liggen, maar het gaat er even om dat ik kon zien of het werkte in deze testopstelling.

Echter werkt dit niet, de loc blijft nog steeds stilstaan op hetzelfde punt.
Denk dat het dan dus inderdaad in de puko's zit.
Wel raar, want je hebt toch altijd wel contact met minimaal 4 a 5 puko's lijkt me.
Re: Baan van Stefan
Spoorman
gast

Re: Baan van Stefan
Citaat van: Ritual op donderdag 29 januari 2015, 16:02:42

Echter werkt dit niet, de loc blijft nog steeds stilstaan op hetzelfde punt.
Denk dat het dan dus inderdaad in de puko's zit.


Een oplossing kan zijn: KLIK. ;)

Gr, Ben.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Mmh, heb dat topic idd voorbij zien komen enige tijd terug.
Vond het toen maar een vreemd verhaal.

Kan eens een druppeltje aan de sleper smeren, en kijken of dat werkt.

EDIT: Moet het versnellingsbak olie zijn, of zou motorolie ook kunnen?
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan van Stefan
Citaat van: nobody op donderdag 29 januari 2015, 15:22:02
'k Bewerk de puko's (héél af en toe) met deze contraptie:

Wim, op welk type rails gebruik je dat, M-, K- of C-rails?

Citaat van: Ritual op donderdag 29 januari 2015, 16:28:09
EDIT: Moet het versnellingsbak olie zijn, of zou motorolie ook kunnen?

Het gerucht gaat dat het hier versnellingsbakolie (ATF) zou moeten zijn ...

Groeten,

Erik.
Re: Baan van Stefan
nobody
gast

Re: Baan van Stefan
De rails met metalen bedding.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Ik heb zojuist een beetje motorolie geprobeerd onder aan de sleper, ik heb momenteel geen atf olie.
Vervolgens een paar keer goed heen en weer gereden.

Maar het werkt dus wel!
De locomotief kan nu kruipend over de stukken heen waar hij voorheen bleef stilstaan, wonderbaarlijk.

Ik ga morgen wel even atf olie halen voor de zekerheid, maar dit lijkt de oplossing te zijn.

Ik twijfel nog wel of ik de rails nu nog zou moeten voorzien van de diode truc, betekent wel een heleboel rails weer loshalen en solderen, maar als dat de moeite waard is.
Re: Baan van Stefan
Spoorman
gast

Re: Baan van Stefan
 :D

Motorolie is maar zeer tijdelijk. Als je met ATF aan de gang gaat: spaarzaam toepassen!

Gr, Ben.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Spaarzaam, wat is spaarzaam?
Ik had nu 1 druppeltje op de sleper gedaan.

De wissels heb ik nog wel wat problemen mee, zo hier en daar zit daar ook nog een punt in waar de loc blijft stilstaan.
Nu heb ik wel eens ergens wat gelezen over de wissels nog voorzien van een aparte massadraad.
Klopt dit, en is dit zinvol?
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Ik heb zojuist de ontbrekende wissel en kruiswissels ingebouwd.

Maar nu krijg ik kortsluiting zodra ik deze wissel ertussen zet, ook een tweede andere wissel geeft kortsluiting.
Zie ik iets over het hoofd?

Het gaat om de linkse wissel die direct achter de kruising zit vanaf de binnenste spiraal naar het onderste spoor.
Re: Baan van Stefan
BR98-10
gast

Re: Baan van Stefan
Kortsluiting: ongewenste verbinding tussen + ( spanning) en - (massa)
Wissel/Kruiswissel er tussenuit en geen kortsluiting?
Dan zit het probleem in de wissel of kruiswissel; dat veroorzaakt de kortsluiting door een ongewenste verbinding tussen + en -.

Volgende opgave voor het cryptogram c.q. raadplaatje:
"Het gaat mij om de rechtse wissel direct voor de kruising zit vanaf de buitenste spiraal van het bovenste spoor".

Cees
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Ik weet dat kortsluiting veroorzaakt wordt door de + en - met elkaar te verbinden, maar dat hoort normaalgesproken toch niet te kunnen door simpelweg een wissel ertussen te steken?
Dat het in de wissel zit, dat leek mij inderdaad ook, maar waarom?
Met 2-rail kan ik het me nog voorstellen, maar niet met 3-rail.

Zoals ik al zei heb ik er ook een andere wissel tussen gestoken, zelfde verhaal. Aan de wissels zie je ook nergens geen verbinding tussen + en -

De betekenis van je cryptogram gaat overigens even aan me voorbij  8o


EDIT: Het is zojuist opgelost, er schoot mij een mogelijke oplossing te binnen.
Het zat in de aandrijving blijkbaar, zodra ik de aandrijving eruit schroef, is het opgelost.

Deze heb ik omgebouwd, eindschakelaars eruit gehaald, ik vermoed dat het doorgesoldeerde contact, net contact met de behuizing van de aandrijving maakt en daarna op zijn beurt met de metalen delen van de wissel.
Dat kan dus blijkbaar ook nog.
Re: Baan van Stefan
BR98-10
gast

Re: Baan van Stefan
Beste Stefan,

Indien er geen aanwijzing zit voor een kortsluiting IN het wissel en/of kruiswissel dan ligt de oorzaak bij het railstuk waarop de wissel c.q. kruiswissel wordt aangesloten.
Gezien de bijgevoegde foto's ben je nogal flink aan het "bakken" (solderen en daarbij erg veel tin gebruiken) met de diodes voor de terugmelding c.q. massa verbinding.
Daardoor kan al snel een ongewenste verbinding ontstaan tussen de + en - connectoren van de rails.
Kijk daar eens naar.
Als een andere wissel hetzelfde probleem veroorzaakt dan dien je toch daar de oorzaak te zoeken.

Voor wat betreft het cryptogram:
Jouw omschrijving van de plek of te wel de plaatsaanduiding waar het probleem zich voor doet, zegt mij en anderen toch niets waar het probleem zich voordoet.
Ik heb te weinig ambitie om meerdere pagina's van je topic na te zien om je baanplan te ontdekken en vervolgenste gaan zoeken waar de wissel en het kruiswissel zich bevinden.

Groet
Cees
Re: Baan van Stefan
BR98-10
gast

Re: Baan van Stefan
Stefan,

Blijkbaar hebben onze berichten elkaar gekruist:

Deze heb ik omgebouwd, eindschakelaars eruit gehaald, ik vermoed dat het doorgesoldeerde contact, net contact met de behuizing van de aandrijving maakt en daarna op zijn beurt met de metalen delen van de wissel.
Dat kan dus blijkbaar ook nog.

Daarvoor is meerdere keren gewaarschuwd op dit forum, nog geen drie dagen gelden !
Cees
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Cees, de foto van de eraan 'gebakken' diode was even snel, en zeker niet mijn mooiste soldeerwerk. Was dan ook puur om te testen. Deze diode is er inmiddels al weer uit.

Wat betreft het ombouwen van de aandrijvingen, zo nu en dan heb je exemplaren ertussen zitten waar de tin maar niet aan de printplaat wil blijven zitten, ik weet niet wat dat is.
Zodra je het dan laat smelten om er een draadje tussen te duwen heb je alles aan je bout hangen. Terwijl bij andere aandrijvingen dit weer niet is. Dan zit er soms wel eens een exemplaar tussen die niet zo netjes is, maar je allang blij bent dat het erop zit.

Ik weet niet waar hier pasgeleden nog voor is gewaarschuwd, maar dat moet ik dan hebben gemist.
Re: Baan van Stefan
BR98-10
gast

Re: Baan van Stefan
Stefan,

Er zijn verschillende topics gewijd aan het al of niet verwijderen van de eindafschakelaartjes van de Märklin wisselaandrijvingen.
Daarbij is gewaarschuwd voor de kans op kortsluiting via het metalen huis bij te uitbundig solderen.
In een van de topics heb ik mijn werkwijze aangegeven: de schakelaartjes er tussenuit knippen waardoor de bolletjes soldeertin op de print blijven zitten.
Daarop laat zich eenvoudig een draadje solderen en de kans op kortsluiting is nagenoeg nihil.
Alvorens de aandrijving in te bouwen test ik deze op functionaliteit.
Eventuele kortsluiting zal zich dan onmiddellijk aandienen.
Succes met de verdere bouw van je baan

Groeten
Cees
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Vandaag post gehad van onze duitse vrienden van Lippe.

Moest besteld worden, dus heb er een week op moeten wachten.
Een heleboel draad voor de andere kant van het schaduwstation, want daar ben ik nu praktisch doorheen.
Hier zitten de missende 215 bochten in, dus nu kan ik mijn schaduwstation eindelijk sluitend leggen.


Dit wordt alleen iets voor volgende week, want vertrek dadelijk naar Belgie voor een weekendje Ardennen  B)
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Stefan
Veel plezier in de Ardennen Stefan. :thumbup:
Re: Baan van Stefan
NielsVV
gast

Re: Baan van Stefan
Wist niet dat lippe ook draad verkocht. Heb nochtans hier al naar liggen zoeken op hun website. Van welke fabrikant is deze draad? Of heb je soms een linkje van deze?
Bedankt
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Baan van Stefan
Lippe heeft (bijna) alles, goedkoop en gratis verzenden. Top winkel !!
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan van Stefan
 :thumbup: Wauw, zeer indrukwekkend zoals je bezig bent!  :thumbup: Netjes en perfectionistisch! :thumbup: Wordt een superbaan!
Als solderingen niet lukken is dit vaak het gevolg van vuiligheid en/of vettigheid. Even een fijn schuurpapiertje erover voor het solderen doet wonderen! >:-D
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Citaat van: NielsVV op vrijdag 30 januari 2015, 21:16:53
Wist niet dat lippe ook draad verkocht. Heb nochtans hier al naar liggen zoeken op hun website. Van welke fabrikant is deze draad? Of heb je soms een linkje van deze?
Bedankt

Niels, Lippe verkoopt bijna alles, dus ook draad.

De draad die ik altijd bestel is van Viesmann.
Te vinden onder fabrikant Viesmann, en dan kabel, schaal alle

Zie o.a. http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-7-0-25153-001013-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html

Ik bestel altijd deze omdat de prijs heel gunstig is, 2,59 voor 25 meter vind ik niet veel.
Bij sommige webwinkels betaal je die prijs voor een rolletje van 10 meter.
Daar komt nog bij dat deze draad op een handige spoel zit, dus nooit meer je rolletje draad in de knoop.
Voor mij ideaal product.
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan van Stefan
Hier bestel ik altijd mijn kabel klik
Re: Baan van Stefan
NielsVV
gast

Re: Baan van Stefan
Ok, bedankt. Deze week eens wat bestellen.
Re: Baan van Stefan
De Dijk
gast

Re: Baan van Stefan
Mooi schaduwstation Stefan.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Wat betreft de keuze van Rosoft, goede keuze.

Wim
Re: Baan van Stefan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Stefan
Ik ben nu zover dat alles werkt.

Dus ik ga morgen beginnen aan de andere zijde van het schaduwstation.
Rails slijpen en solderen staat voor morgen op de planning.

Ik moet nog wel een partijtje rails bijbestellen, ga ik morgen ook even doen.
Het is ongelooflijk hoeveel rails er alleen al in het schaduwstation kruipt.
Schaduwstation is 103 meter rails (o.a. 324 stuks 24188 en 50 stuks wissels)
Re: Baan van Stefan - Start 2e schaduwstation
Vandaag begonnen aan de andere zijde van het schaduwstation.

Eerst de boel leeggeruimd.