Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan

Gestart door Ritual zaterdag 24 januari 2015, 00:53:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Hoi Stefan,

Ik ben ook bezig geweest met een helix en heb hetzelfde principe gebruikt als jij, maar in het voorbeeld op BNLS van Van Rainer's website,
wordt beschreven dat je twee lagen van bijv. 3mm multiplex verzaagd in gelijk trapeziumvormige delen en die per twee verschoven met elkaar verlijmd.
De verkregen delen worden op hun beurt weer met de overstekende delen met elkaar te verlijmd.
Zo ontstaat een zeer sterke constructie.
Ik weet dat een goede verlijming zeer sterk is en ik hoop dat je geen last zal krijgen van lijmbreuken.

Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar voor een mooiere overgang had je het uitgezaagde deel in het tafelblad direct met de helix moeten laten aansluiten, om knikvorming te voorkomen.
Wat je alsnog kunt doen, is ,om het tafelblad aan beide kanten van de overgang tussen blad en helix, zo'n 10 cm verder in te zagen, zodat er een flexibel "flapje" in je tafelblad komt, wat voor een meer geleidelijker overgang zorgt.

PS: Ik ben jaloers op je professionele zaagtafel.  :P
Veel plezier en succes met de verdere bouw van je baan.  :thumbup:
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Hoi Stefan,

Mooie tafel ben je daar aan het maken, je klimspiraal ziet er top uit hoor, wens je nog veel plezier met het maken van je baan.
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
hey,

hahaha deze man zegt dan dat zijn vorm iets groter is :p vele malen groter, ik wou dat ik groter kon tijdens ontwerpen ben ik wel 10 keer opnieuw wezen meten om te kijken of ik meer centimeters ruimte kon krijgen uiteindelijk had ik de max bereikt.
toch leuk dat me baanplan jou weer wat verse inspiratie geeft :).

van wat ik gezien heb alle foto's ziet het er strak uit mooi man :)

enhu word het niet is tijd voor een update hier ;)

MvG

Guy
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Dank voor je reactie Guy.

Het wordt inderdaad tijd voor een update.
Ben de laatste tijd wel bezig geweest aan de baan, maar met grote tussenpozen. Veel aan het werk.

Moet nu alleen nog even de tijd vinden om de updates te posten :P

Behalve wat laatste dingetjes aansluiten en iTrain finetunen, ben ik klaar om het zichtbare gedeelte van de baan te gaan maken. Maar zoals ik al zei, heb ik nog geen concreet baanplan hiervoor.  :(
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
hey,

het is ook wel lastig om plan te maken ik heb ook zeer wel wat uren puzzelen hierin zitten en ook wat uren lezen hier op het forum en baanplannen doorspitten

en dan ineens had ik het plan waar ik zelf niks meer in zie om te veranderen

komt vast goed

MvG

Guy
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Goed, Na een lange tijd van stilte weer even een update hier.

Er is niet heel veel gebeurd. Maar genoeg voor een update.

De eerste spiraal is af.
Hier ben ik aan de tweede spiraal begonnen.
De oplettende kijker ziet echter direct een probleem.

Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Hoewel de sporen elkaar niet overlappen in het banenplan, had ik er geen rekening mee gehouden dat het hout van de klimspiraal wel zou overlappen.

De onderdoorgang is uiteraard te laag, dus moet er een andere oplossing komen.
Ik heb hier overigens ook alreeds een S-bocht in het spoor gelegd om het draadeind te kunnen plaatsen.
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Rails uitgelegd op de spiraal en vervolgens strak naast de rails afgezaagd.
Het houdt niets over, maar de treinen, ook de langere wagons kunnen nu precies tussen de klimspiraal en het draadeind door.
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
draadeind weghalen en je kan veel meer ruimte maken om die bocht wat verder te leggen.Beter is gewoon een kleinere overgang te maken ipv een bocht me maken
.
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
In de eerste spiraal begonnen met de bedrading te organiseren.
Na 4 windingen, maar nog slechts 3 lagen rails, ligt er al aardig wat draad.
Per winding 4 x voeding, en 2 x terugmelding.



Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Hiervoor een mooi plankje gemaakt met daarop een paar boekbinders gelijmd.

Vervolgens de draden strakgetrokken en met een kloddertje hete lijm vastgezet.
Aan de andere kant van de spiraal hetzelfde gedaan, maar hier hebben we alleen voeding.
Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Hier zijn de beide klimspiralen klaar, alleen van de voorste moet de bedrading nog worden weggewerkt.

Re: Baan van Stefan - bouw van de klimspiraal
Citaat van: bellejt op woensdag 30 december 2015, 19:40:09
draadeind weghalen en je kan veel meer ruimte maken om die bocht wat verder te leggen.Beter is gewoon een kleinere overgang te maken ipv een bocht me maken.

Ik snap wat je bedoelt, echter kan ik dat draadeind niet weghalen aangezien de lagen erboven nog wel hierop steunen.
Zie foto
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Als je aan het werken bent aan de baan zit je al snel met diverse elektrische apparaten die stroom moeten hebben. Dingen zoals soldeerbout, lijmpistool, stofzuiger, lamp enz.
En omdat ik het gesleep met verlengkabels en stekkerdozen ondertussen aardig zat was, heb ik nu stopcontacten geplaatst onder de gehele baan.
Max. elke 2,5 meter zitten er nu 2 stopcontacten. Totaal zitten er 12 van deze dubbele stopcontacten onder de baan. En daarnaast ter hoogte van de pc zitten er 6 om de pc en de trafo's van stroom te voorzien.

Op deze manier hoop ik nooit meer met verlengkabels te hoeven werken en zodoende een beetje prettiger te kunnen werken.
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Dit was het weer even voor nu.
Ik ben nu eigenlijk klaar om de bovenbouw er eindelijk op te gaan maken.

Maar zit nog steeds met het gebrek aan een spoorplan waar ik druk mee bezig ben.

Verder alleen nog wat kleine dingetjes afwerken/oplossen. Een aantal plaatsen waar de locomotieven iedere keer blijven staan, de klimspiralen nog invoeren in Itrain. Ook het gehele schaduwstation in Itrain nog nalopen, voornamelijk voor wat betreft toegestane snelheden.
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
ziet er strak uit man

goed bezig

en nu dan dat baanplan.... basis en van daaruit bij bouwen uitbreiden verbeteren ......

MvG

Guy
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Dat van die extra wandcontactdozen is een heel goed idee :thumbup:
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Prachtige update Stefan. :thumbup:
Mooie foto van onder je tafel alles ziet er mooi geordend uit. :) :)
En wat betreft de stekkerdozen bedankt voor het idee. :) :) :)
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Hi Stephan,

Ziet er allemaal goed uit, al zou ik bij dat onderste spoor wel een soort "valbeveiliging" maken (hopelijk is er nog ruimte voor).
Ik zou wel onder de wandcontact dozen een (vonk)  plaatje plaatsen, zeker op een houten ondergrond.

groet
Harald
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Hele mooie vorderingen Stefan. Ook alle bedrading netjes weg gewerkt, want dat ontbreekt bij veel banen. Ga zo door!!
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Die valbeveiliging stond idd in de planning.
Tevens overweeg ik dit bij de spiraal ook nog te doen, maar aan de andere kant beperkt het ook de bereikbaarheid weer.

Dank voor de complimenten dat het er netjes uit ziet, dat wil ik ook graag zo houden.
Heb namelijk een soort van tic, ben erg secuur. Als ik dingen doe wil ik dat het ook netjes is en geen half werk.
Heeft z'n voordelen, maar ook nadelen kan ik je garanderen.
In m'n dagelijkse werk heb ik er ook wel eens last van dat ik dingen te netjes doe terwijl het niet nodig is. Maar kan het dan gewoon niet laten.
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Hele mooie baan ben je aan het maken
Alleen al die stopcontacten op hout met zo een dun snoer
Hou er wel rekening mee wat je er allemaal op aansluit
Alle vermogen gaat door dat dunne snoer
In verband met warmte en brand
Tevens zou ik achter de stopcontact een montage plaat plaatsen
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Het zijn wel veel stopcontacten, maar ik sluit er alleen maar wat gereedschap op aan om aan de baan te werken. En ook zullen niet alle stopcontacten gelijktijdig worden gebruikt uiteraard.
De stopcontacten die naar de trafo's en pc gaan, daarvan is het aanvoersnoer wel veel dikker.

Zo'n montageplaat is misschien nog niet zo'n gek idee, even kijken wat ik daarvoor kan verzinnen.
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Die montageplaatjes zijn voor de brandveligheid, kosten bij de bouwmarkt niet veel.
Je hebt dan nog wel schroefjes bij nodig (4mm?)

groet
Harald
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Deze dus... Volgens mij bij de G***a ?1,20 als ik me niet vergis.
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Hallootjes,

Om dan maar even bij de veiligheden te blijven.

Als je de wandcontactdozen onder de baan uit schakelt als je de baan afschakelt dan zijn de veiligheden van montageplaten niet echt nodig.

Ik heb dit voorjaar de hele installatie in de zolderkamer waar de baan staat overhoop gehaald.

Alle wandcontactdozen die door de baan in gebruik zijn en wat er aan vast hangt wordt met een schakelaar naast de deur uitgeschakeld.
Weg van de baan, hoofdschakelaar uit, beter kan niet,

Gr. Fred.
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Dat is een goede tip om contactdozen onder de baan te monteren.
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Fred, Zodra ik wegga bij de baan en klaar ben met m'n werkzaamheden of spelen. Dan gaat zowieso de stekker eruit die de hele baan van stroom voorziet.
Ik heb het zo gemaakt dat ik 1 stekker heb die de gehele baan van stroom voorziet. Makkelijker kan niet.

Zal van de week eens in de bouwmarkt kijken voor die plaatjes. Is opzich een kleine moeite om ze te monteren. (kijken of ze er 12 hebben liggen  :D Is maar een kleine bouwmarkt hier)
Re: Baan van Stefan - Stopcontacten onder de baan
Hoi Stefan, heb steeds de met interesse de bouw van je baan gevolgd.
Ga je nog meer updates plaatsen in de toekomst