Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van Bert

Gestart door Waterboy zaterdag 24 januari 2015, 00:18:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2013

offline
Re: De baan van Bert
Als ik het zo op het filmpje zie, ga je erg hard vooruit  :thumbup:
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Bedankt voor de complimenten Jorg en Stefan  ;)

Ik ben wel fier op men eerste filmpje al was ik wel verrast door het gebruiksgemak met Windows moviemaker  B)

Grts Bert
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De baan van Bert
Hij gaat lekker Bert!
Re: De baan van Bert
.joost.s.
gast

Re: De baan van Bert
en, nog wat veranderd aan de baan?  :D
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2008

offline
Re: De baan van Bert
Vond het filmpje maar matig, net op het moment dat die fraaie 103 het beeld in zou rijden sluit je de opname af en krijgen we andere beelden voorgeschoteld met een teveel aan groene diesels. Jammer hoor, gemiste kans, volgende keer beter!   ;)
Re: De baan van Bert
peterke33
gast

Re: De baan van Bert
Hallo Bert,

Heb genoten van je filmpje je baan ziet er goed uit hoor, lekker veel spoor heb je wel.

Groeten
Peter
De baan van Bert: Eindelijk nog eens een update.
Beste modelspoorvrienden,

Tijdens de drukke zomermaanden af en toe wel verder aan men tafel gewerkt, af en toe een paar draadjes aansluiten hier en daar maar nooit genoeg om een update te plaatsen denk je dan, tot je beseft dat je eigenlijk 10 updates had kunnen plaatsen en veel te weinig foto's genomen!  :P

Ondertussen is eigenlijk het hele spoor af en alles aangesloten!

Maar jullie willen natuurlijk foto's, dus:  :)

Ps: Bedankt voor de bijdragen waar ik nog niet op heb gereageerd!  :thumbup:
Re: De baan van Bert
peterke33
gast

Re: De baan van Bert
Bert,

Das heel mooi gedaan, knappe baan heb je gemaakt.  :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter Ekeren (BE)
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Bert

Hoi Bert,

Ziet er goed uit allemaal  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Misschien een idee, om je stuurkastje een eind naar beneden te plaatsen, zodat je niet over de rand op je baan hoeft te kijken.
Zou ik met het scherm van de laptop zeker doen.

Grtz Tony
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Peter en Tony,

Bedankt voor de leuke berichtjes  :)

Tony, men stuurkastje staat zo beter voor men rug en het scherm van men laptop kan ik dichtklappen he, het stoort me niet maar ik waardeer je commentaar wel want ben toch eens gaan kijken of het niet beter kon  :P

Momenteel ben ik koploper aan het uitpluizen en ik ben echt wel tevreden over dat programma, ik heb nooit met een ander programma gewerkt dus kan niet vergelijken en in het begin is het heel veel dat op je afkomt maar eens je het een beetje begint door te hebben hoe het werkt doet het wat ik er van verlang.

Toch loop ik nog tegen een aantal probleempjes aan.

Zo is mijn station een keerlus die in 2 richtingen bereden kan worden en in de ene richting loopt het goed maar in de andere richting bij het verlaten van de keerlus stopt de trein en schakelt koploper automatisch rijden voor deze loc uit (eender welke loc) in het eerstvolgende blok , ik heb me al suf gezocht maar kan het probleem niet vinden.

Iemand een ideetje wat dit kan zijn?  :)

Groeten Bert


Groeten Bert
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De baan van Bert
Hallo Bert,

Leuk om je draadje te ontdekken, jij bent goed bezig! :thumbup:
Maar om op je vraag over koploper te reageren, heb je in het "blokken spinnenweb" er voor gezorgd dat vanuit het blok waar de loks handmatig worden gezet er gereden kan worden naar het volgende blok? Of wel is al het verkeer tussen de blokken ook twee richtingverkeer? Hopelijk leg ik goed uit wat ik probeer aan te geven.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey Ragoem,

Dank voor je reactie, ik begrijp wat je bedoelt en ik denk het wel, ik ga meteen nog eens kijken!

Groeten Bert
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Ragoem,

Ik heb het gevonden!
Het was niet exact wat jij aanhaalde maar door daar nog eens te gaan kijken kwam ik wel de fout tegen!  :thumbup:

Bij blokken--> blokeigenschappen--> richting uit blok  was ik een paar vinkjes vergeten.
Pfff, dat heeft me toch een paar uurtjes bezig gehouden het afgelopen weekend, maar blij dat het is opgelost.

Ik vergat het vinkje bij het volgende blok (17 in dit geval) bij de verschillende tabs van de blokken, enkel van het eerste blok was dit aangevinkt.

Groeten Bert
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De baan van Bert
Mooi om te horen dat het probleem is gevonden en opgelost.  :thumbup:
En een voordeel, dit vergeet je nooit meer.   ;)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Bert

Dat slaapt een stuk beter, Bert  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van Bert
peterke33
gast

Re: De baan van Bert
Fijn dat het werkt, zo zie je maar wij helpen elkaar  :P


Groeten

Peter
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re: De baan van Bert
Ziet er goed uit! In grote lijnen hetzelfde idee als wat ik wil maken. (zowel station als schaduwstation in de vorm van een keerlus)
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hallo,

Eerst bedankt voor de reacties  ;) :thumbup:
Deze week s 'avonds nog een beetje huisjes in elkaar gelijmd van auhagen, deze lagen al enkel maanden in men schuif te wachten.
Verder ook nog een setje wagons van M gekocht voor een klein prijsje maar ben er super gelukkig mee :-)

Groeten Bert
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Bert

Van kleine prijsjes worden mooie wagons alleen maar mooier, Bert  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Bert
Wagons zien er mooi uit Bert. :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey,

Tony en Michel, dank je, ik ben er super blij mee.

Gisteren eerste keer houten bezocht. Ik was een beetje onder de indruk van de grootte en de drukte.
Men aanwinsten kan ik helaas nog niet tonen want men camera is stuk.  :-(

Deze week nog wel een huisje in elkaar gelijmd. Dat was nog een kerstcadeautje van vorig jaar, zo heb ik er nog wel een paar liggen   :P
Maar foto's zullen dus volgen als ik er eentje van acceptabele kwaliteit kan maken.

Grts Bert
Re: De baan van Bert
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: De baan van Bert
 :) Mooi wagons. :thumbup: :thumbup: :thumbup: En kleine prijsjes zijn altijd goed, het zijn dure tijden zo in de feestmaand. :D
En zo te zien heb je de Auhagen huisjes heel erg netjes geplakt, het ziet er keurig uit. B)

Dirk-Jan
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Dank je Dirk-Jan,
maar keurige huisjes maken nog geen mooi straatje,
daar zit ik nu een beetje mee te sukkelen, de plaatsing van de huisjes en de ligging van de straten, dit had ik wel een beetje onderschat maar dat word weer een beetje puzzelen.  ;)

Maar zoals gezegd, tijdelijk geen foto's tot men camera weer gemaakt is.

Grts Bert
Re: De baan van Bert
peterke33
gast

Re: De baan van Bert
Bert,

Dat zijn mooie wagons hoor, hoeft niet altijd duur te zijn om mooi te zijn.  :P



Groeten

Peter
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Bert
Citaat van: Waterboy op zondag 13 december 2015, 11:16:56
daar zit ik nu een beetje mee te sukkelen, de plaatsing van de huisjes en de ligging van de straten, dit had ik wel een beetje onderschat maar dat word weer een beetje puzzelen.  ;)
Grts Bert

Ik ken het euvel dus schuiven en schuiven met de huisjes tot dat het naar je zin staat Bert. ;)
Re: De baan van Bert
Jan Jansen
gast

Re: De baan van Bert
Hoi Bert,

ook ik ga beginnen, na behoorlijk wat verplaatsingen, aan mij, baan.

Vraag gebruik jij deze onderplaat voor alle niveaus, en hoe bevalt deze?

Met dank voor de feedback, Jan.
Re: De baan van Bert
Thetrooper
gast

Re: De baan van Bert
Mooi!

Mochten er onoverkomelijke dingen gebeuren in koploper, ik ben van Antwerpen, dus niet zo ver uit de buurt.

En ik wil een werkende baan zeker eens komen bekijken 😎

Groet Sven
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey,

@Peter: Bedankt

@Michel, tja in men hoofd heeft elk huisje al op elke plaats gestaan enkel het station heeft een vaste plaats op het moment. hehe

@Jan, dit is OSB van 12 mm dikte en 60cm breedte. Voordelen: - sterk
                                                                                             - makkelijk hanteerbaar en licht
                                                                                             - redelijk watervast (mdf en verdunde houtlijm had ik mijn bedenkingen bij)
                                                                                             - en ik kan er makkelijk goedkoop aangeraken omdat ik in de bouw werkte

                                                                               Nadelen: - splintert vrij hard bij het verzagen
                                                                                             - niet zo'n glad oppervlak als mdf of multiplex  (klein beetje reliëf in)

Moest ik ooit eens opnieuw beginnen ga ik dezelfde gebruiken denk ik.
Ik hoop dat je hier iets mee bent :-)

@Sven: top, altijd welkom, ik heb nog wel een paar euveltjes in koploper die ik liever aan iemand zou vragen dan er zelf mee te knoeien en alles in de war te sturen :-)

Grtz Bert
Re: De baan van Bert
Thetrooper
gast

Re: De baan van Bert
Geef maar een seintje, wil het wel komen bekijken.

Stuur ff PB anders ;-)

Groeten Sven
De baan van Bert - Hoog Bezoek
Hallo allemaal,

Vandaag is medeforumlid Thetrooper (Sven) bij me op bezoek geweest.
Hij heeft mij geholpen met wat probleempjes in koploper op te lossen, waarvoor dank Sven!  :thumbup:
Zo kon ik niet ingeven hoe lang een trein aan het perron kon blijven staan, zelf al enkele malen aan het zoeken geweest maar voor hem was het na 3 klikjes al opgelost.  :D

Murphy was ook langs geweest, zodra ik alles wilde laten rijden liep het natuurlijk helemaal mis, treinen reden door terwijl ze moesten stoppen of reden te ver door zodat ze het volgend blok bezet hielden.  :?
Maar dat belette ons niet van een fijne middag met de treintjes rijden.
Nogmaals bedankt Sven!  :)

Verder heb ik de voorbije week nog 2 huisjes in elkaar gelijmd, en heb ik nog een oud fototoestelletje gevonden en na een foto of 20 toch 1 iets of wat deftige foto kunnen trekken.
Het witte huisje heb ik het dak een beetje geschilderd zodat het niet meer blinkt (weatheren wil ik wel proberen maar durf niet goed :p) en het andere is nog niet volledig af maar dat komt nog wel.

Tot de volgende update en fijne feestdagen gewenst aan alle medeforummers!  ;)

Grtz Bert




Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De baan van Bert
Bert, jij ook fijne feestdagen,
Goed dat je koploper probleempje is opgelost.
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Dank je Ceess.

Nu heb ik weer helemaal de smaak te pakken om koploper verder uit te pluizen.   :D

Ik heb alleen een loc die niet meer wil vertrekken terwijl hij in KL wel gewoon vertrokken zou moeten zijn en er is een antislipbandje op men BR03 gesneuveld en kan men reserve niet vinden.  :?

Maar dat komt allemaal wel goed.

Nu een weekje op vakantie dan weer verder bouwen  :D

Grts Bert
Re: De baan van Bert
peterke33
gast

Re: De baan van Bert
Bert,

heb je mooi gemaakt die huisjes, wens jou ook fijne kerst dagen toe en goed 2016.


Groeten

Peter Myriam & Wout
Re: De baan van Bert
Alfredo
gast

Re: De baan van Bert
Zijn al je huisjes van Auhagen?

Mooie tafel dat je gebouwd hebt. Die platen, is dat OSB? Ik moet nog beginnen aan de bouw van mijn tafel. Qua plaatmateriaal zijn er wel heel uiteenlopende meningen, de ene zegt dat het zeker triplex of multiplex moet zijn omdat MDF en andere vezelplaten te snel krom trekken en volgens de andere is MDF best OK. Wat is jouw mening?
Re: De baan van Bert
-Bert:
Wanneer je met waterbestendige mdf ( groene) werkt ga het niet gemakkelijk hebben dat het krom trekt.
Heel mijn baan is met gewone mdf gebouwd, spanten van 18 mm en beweegt niet.
Re: De baan van Bert
Thetrooper
gast

Re: De baan van Bert
Bert,

Geen probleem! Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel. Blij te horen dat er al veel opgelost is (maar wil dit zeggen niet alles?? 😎).

Groeten Sven
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hallo iedereen,

De laatste tijd is er vooral veel gereden met koploper en ja Sven ik heb nog wel een paar probleempjes ( :P)
Zo rijden sommige treinen voorbij een blok zonder dat koploper dit detecteert. Het rare is dat het elke keer een andere trein is en de volgende keer die trein het wel goed doet. Het is wel elke keer hetzelfde blok en het kan gebeuren dat het na een uurtje rijden helemaal niet is voorgekomen.  :help:
Maar over het algemeen begint het nu wel echt vlotter te rijden  :thumbup:

Verder nog de eerste verlichting aangesloten, en een paar nieuwe aanwinsten gehad :-)  Een set tankwagens van alweer een paar weken geleden en vorige week toch maar 2    setjes van die prachtige mallen van sporle besteld en deze zijn deze week netjes geleverd en getest  :thumbup:


Groetjes Bert

Re: De baan van Bert
peterke33
gast

Re: De baan van Bert
Bert,

Zijn mooie aanwinsten, je muur en tunnel zien er top uit mooi gemaakt.
Nu lekker alles op kleur brengen, sommige mallen heb ik ook van sporle.  :thumbup:


Groeten

Peter
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Dank je Peter!

Nu heb ik wel een paar vraagjes: weet er iemand waar dat flesje voor dient dat bij de mallen geleverd werd want mijn duits is even goed als mijn Chinees   :thumbdown:

En bij de tweede keer mallen vullen had ik redelijk veel luchtbellen. Hoe voorkomen jullie dat?
Ik maakt eerst de mallen nat met water en een druppel  afwasmiddel in, meng men gips goed en voldoende vloeibaar om te gieten en dan probeer ik de mallen een beetje te schudden tot er geen luchtbellen naar boven komen.

Groetjes Bert
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Bert
Flesje kan je verdunnen en gebruiken als losmiddel.
Mal insmeren met het losmiddel en gips rustig gieten.
Gips aanmaken door voorzichtig te roeren, dan ontstaan er nauwelijks luchtbellen.
Na het gieten tegen de zijkanten van de mal tikken zodat de luchtbellen er uit kunnen.
Er zijn zelfs mensen die een soort van trilplaat hebben om de luchtbellen er uit te trillen..
Je hebt mooie mallen. :thumbup:
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Dank je Tom,

Jammer dat men gips nu op is en in de lokale DHZ model gips blijkbaar uit het gamma gehaald, morgen dus maar eens verder zoeken.  ;)

Groetjes Bert
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Bert
Jammer dat je gips op is.
Misschien zit er ergens in de buurt een knutselzaak zoals Pipo's of iets dergelijks.
Zelf gebruik ik altijd dit gips
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Ja, zo'n zakje had ik hier ook maar de dichtsbijzijnde pipo's is weer een eindje rijden dus hopelijk vind ik een beetje dichter bij huis iets gelijkaardigs.  ;)

Groetjes Bert
Re: De baan van Bert
peterke33
gast

Re: De baan van Bert
Bert,

Heb jij een Gamma in je buurt ?? dan moet je vragen achter gietgips, zijn van 4 kg voor amper 5.95 is wel let op snel drogende dus niet te veel maken gebruik een matje onderlegger om te schudden voor mijn mallen. zal morgen wat foto's posten en hier plaatsen voor je.
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De baan van Bert
Dag Bert.

Citaat van: iTom op vrijdag 05 februari 2016, 21:32:54
Er zijn zelfs mensen die een soort van trilplaat hebben om de luchtbellen er uit te trillen..

Da's anders ook prima te doen met een elektrische tandenborstel :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Dank je peter,

Een gamma hebben we wel in de buurt dus bedankt voor de tip, morgen maar eerst naar daar dus  ;)

Groetjes Bert
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Goed idee Erik, ik kon nog wel zo iets trillend bedenken maar dat hebben we niet in huis  O:-D
Tijdens mijn opleiding bouw gebruikten we grote industriele trilnaalden om beton te trillen van daar het idee.

Groetjes Bert
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2015

offline
Re: De baan van Bert
Mooi spul die gipsmallen tegenwoordig.

MvG,

Timaximus
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Bert

Fraaie aanwinsten voor op en langs de rails, Bert  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Timaximus, dit zijn echte prachtmallen, heel gedetailleerd, ik kan ze alleen maar aanraden.  :thumbup:

Tony, bedankt, vind ik zelf ook  :)

Groetjes Bert