Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan van Bert

Gestart door Waterboy zaterdag 24 januari 2015, 00:18:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De baan van Bert
Waterboy
gast

De baan van Bert
Hallo iedereen,

Ik lees al een hele tijd mee op het forum maar reageer bijna nooit dus zal ik me snel nog eens voorstellen.
Ik ben Bert, woon in Brecht (Antwerpen) en ben 30 jaar.
Ik heb al verschillende banen begonnen maar ben nog nooit aan scenery toegekomen, er kwam altijd wel een verhuis of verbouwing tussen, maar nu moet het maar eens echt gaan gebeuren.
Ik ga proberen een redelijk grote baan te bouwen met de weinige tijd en budget die je als jonge vader met een fulltime job hebt, dus houden we het relatief simpel. De ruimte ter beschikking is een kamer van 5m x 2,70m en de baan wordt 5m x 1.20m volledig digitaal gestuurd met koploper, voor de rails gebruik ik c-rails.

Dit zijn de eerste beginselen van de baan:

Groeten Bert
Re: De simpele baan van Bert
Bert

voor "weinig" budget is dit toch een ruimen baan

Al ik je rails zie liggen wat gaat er met de rails links tegen de muur gebeuren! is dat om naar 2de laag te gaan en zo ja, ga je voldoende kunnen stijgen alvorens je de andere "beneden" rails gaat kruisen?

Groet
Rigo
Re: De simpele baan van Bert
Wordt denk ik een hele mooie baan Bert. Veel plezier met bouwen  :thumbup:
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey Rigo,

Bedankt voor je reactie/compliment.  ;)

Deze rails heb ik bijeen verzameld de afgelopen 10 jaar en heb niet zoveel rollend materiaal als de meeste hier en ziet er niet naar uit dat er veel bijkomt in de nabije toekomst, maar dat hoeft ook niet, ik ben al heel blij met mijn mooie ruimte en grote tafel!  :D

In de linkerhoek gaat het inderdaad stijgen en volgens het tekenprogramma scarm zou het net lukken. Ik vrees alleen voor de schuine zijde van het dak maar ik kan de tafel nog altijd ietsje naar voren schuiven.

Groet Bert.
Re: De simpele baan van Bert
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De simpele baan van Bert
Ziet er netje uit zo!

Toch nog een vraagje... Wat word de hoogte van het volgende niveau en ga je met een spiraal of een helling omhoog? Misschien dat je je baanplan toe kan voegen?
Re: De simpele baan van Bert
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De simpele baan van Bert
Hoi Bart,

Mooie ruimte om een baan te bouwen, bij een breedte van 120 cm. Zal het lastig zijn om aan de achterkant te komen.
Je zou kunnen overwegen de baan op wielen te zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De simpele baan van Bert
Hoi Bert,

Ik zou zoveel mogelijk sporen in mijn schaduwstation leggen omdat je best wel lang bezig bent met de bouw van een spoorbaan en de verzameling rollend materiaal toch zo nu en dan uitgebreid wordt waardoor je dan niet alles meer op de baan kunt parkeren!
(De baan op wielen zetten zodat je later het schaduwstation kunt uitbreiden is natuurlijk een goede tussenoplossing)

Met vriendelijke groet

Frank
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey,

Even geen tijd gehad om te reageren maar nu dus wel, beter laat dan nooit. :D

@brietdijk het volgende niveau stijgt met 10cm maar stelt niet veel voor en gaat meteen naar nog een niveau hoger dus in totaal 20cm (plannetjes gepost bij baanplannen) :)

@Peter Degeluidsman: dat zal wel meevallen, de laatste 20cm a 25cm worden verborgen en ik heb lange armen, de baan staat ook op viltjes die makkelijk schuiven over de laminaat, enkel als er teveel gewicht op komt moet ik nadenken over wieltjes.

@Frank: je kan gelijk hebben maar voor mij is het op dit moment een overschot aan ruimte als je denkt dat er nog een paar in het station kunnen staan, elk spoor in het schaduwstation heeft ook 2 blokken zodat er 2 kortere treinen achter elkaar kunnen staan.

Morgen komt er nog een update van de baan.  :D

Groeten Bert


Re: De simpele baan van Bert
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De simpele baan van Bert

Hallo Bert !

Als er simpele baan staat, moet ik je wel volgen  :P
Ben benieuwd........

Grtz Tony
Re: De simpele baan van Bert
Bert

Hartelijk welkom op het boeiende forum.
Je bent al goed gestart zie ik.
Veel suc6 met de verdere bouw van de baan.
Groeten uit Deurne.
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hallo,

Dit weekend een beetje verder geklust aan de baan, met name de isolatielaag voor de geluidsdemping gekleefd en de bedrading klaar gelegd.
Voor de geluidsdemping heb ik goedkope ondervloerisolatie van 3mm gebruikt.
De bedrading aan de rails solderen en de blokken gelijk maken was wel een hele klus, al een geluk waren bijna de helft van de rails al gesoldeerd voor de testbaan die ik net heb afgebroken. Ook bijna 100 rails doorgeknipt, een hele karwei!
Ik heb per opstelspoor 2 blokken gemaakt met telkens 2 terugmeldsecties, omdat er toch maar in 1 richting gereden wordt heb ik zo volledige detectie.
Nu nog een ringleiding leggen en vlug even aansluiten >:-D

Groeten Bert

Re: De simpele baan van Bert
Lid sinds: 2013

offline
Re: De simpele baan van Bert
Bekend plaatje, net bij mijn eigen baan ook de bedrading in orde gemaakt.
Is nog een heel karwei om het netjes weg te werken en vervolgens aan te sluiten.

Maar je bent lekker bezig en hebt het tempo er goed in.
Re: De simpele baan van Bert
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De simpele baan van Bert
 :) Nou, dat ziet er allemaal keurig uit! :thumbup:
En dat "simpele" in je topic titel kan je wel weg laten, want dat stadium ben je al lang al voorbij.

Dirk-Jan
Bedrading schaduwstation helemaal klaar.
Hallo,

Weer eens tijd voor een update van mijn baan.  :)

De afgelopen week bezig geweest met de bedrading, eerst de wissels aangesloten, dan de ringleiding gelegd en tot slot de bezetmelders aangesloten.

Ik gebruik wisseldecoders en motors van marklin, eerst volgende werkje wordt de eindafschakeling eruit kieperen, dat was ik vergeten.

De ringleiding heb ik aan de voorkant van de tafel gelegd en alle aansluiting die daar aan moeten naar voren gebracht zodat ik het allemaal makkelijker zou kunnen solderen, wat mijn rugje wel kon waarderen, en mijn soldeerkunsten zijn nog niet helemaal top.

Voor de bezetmelders heb ik die van rosoft gebruikt met diodetruck, afstand houders voor ze aan de tafel te schroeven zijn van krimpkousjes gemaakt.

Groeten Bert
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
En dan nog deze 2  :D


Groeten Bert
Re: De simpele baan van Bert
Lid sinds: 2011

offline
Re: De simpele baan van Bert
Mooie baan zeg! Ziet er veel belovend uit :D Blijf ik op de voet volgen :)
ik zou je wel aanraden om een spiraal te gebruiken in jouw situatie. Want een normale helling zou te krap zijn met je schuin spoor imho.
+ kan je een cm of 20 ertussen laten, mocht er iets ontsporen ben je toch wat comfortabeler weg met 20cm. Als je dan voor je 3e verdieping (las ik ook in 1 van je reacties) 10cm tussenlaat, heb je dan 30cm met een tafelhoogte van +-74cm? dan is 1 meter ideaal denk ik.

En dat 'simpele' mag je idd achterwege laten hoor, terugmelding en koploper zijn al het stadium simpel voorbij, met dan nog zo'n uitgebreid schaduwstation zeker! :p

Al bij al, prachtig project, succes!

Groeten
Mathias & Filip
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey,

Vandaag nog even tijd gehad om mijn wisselmotortjes aan te passen.
9 wisselmotortjes zijn ontdaan van hun eindafschakeling, ik heb er zelf nog geen slechte ervaring mee gehad maar de topics hierover zijn eindeloos dus toch maar even gedaan.  ;)
Ik heb gewoon het voorbeeld uit de wiki ( http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving) gevolgd en was makkelijker dan ik dacht.  :thumbup:

Groeten Bert

Re: De baan van Bert
Seinwezen
gast

Re: De baan van Bert
Hoi Bert,

je bent goed bezig zo toe zien.
Het aansluiten en testen vind ik persoonlijk toch altijd erg leuk om te doen.

Maar ik heb wel een vraagje?
Waarom zit er een rode draad op je S88?
Voor de diodetruuk moet er namelijk een massa aangesloten worden.

Groeten Sander
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey Sander,

Dat heb je goed gezien, ik was er bij het testen ook op uit gekomen en ondertussen is het een bruine draad geworden maar had bij het plaatsen van de foto's dit over het hoofd gezien.
Ondertussen is alles getest en werkt alles prima, volgende week begin ik aan het tussenverdiep  :)

Groeten Bert
Re: De baan van Bert
peterke33
gast

Re: De baan van Bert
Hallo Bert,

Dat word een grote baan te zien aan jou spoorlengte, wens je alvast veel plezier.

Groeten
Peter
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De baan van Bert
Ziet er strak uit! Deze lengte vraagt wel om grote boogstralen.
In het zicht zou ik toch minimaal R9 neer leggen.
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De baan van Bert
Zoiets:
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey rscosworth,

Ik geef je helemaal gelijk, het zou veel mooier zijn, maar ik moet het doen met de sporen die ik heb, momenteel is er geen budget voor de treintjes. Wel bedankt voor het meedenken!  :D

Groeten Bert
De baan van Bert - Opbouw tussenverdiep
Hallo iedereen,

Deze week weer goed verder gewerkt aan de baan. Het tussenverdiep is een feit.

Ik heb eerst alles op maat gezaagd en dan pas op de juiste hoogte gebracht,
achteraf bekeken was dit de juiste volgorde maar op de moment  kriebelde het wel om ineens de hoogte in te gaan.  :P
Ik heb dit gedeelte ook al elektrisch aangesloten.  ;)

Groeten Bert


Re: De baan van Bert
Bert

Je gaat als een speer vooruit.
Strakke afwerking.
Groeten uit Antwerpen.
Re: De baan van Bert
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Bert
Hoi Bert,

Strak geheel zo  :thumbup:
Heb je voldoende hoogte om met je pantograven omhoog te rijden, dit is op de foto lastig te zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Bert

Je gaat lekker Bert  :thumbup:

Ziet er goed uit.......grtz Tony
Re: De baan van Bert
Hallo Bert,

Prachtige baan ben je aan het bouwen.
Je hebt de afgelopen jaren veel rails bij elkaar gesprokkeld.
Ik ken het fenomeen van een fulltime job, kinderen en hobby's, je komt tijd te kort.

Zou je het volledig baanplan willen posten?

Blijf de bouw volgen.

Gr.
Piwie.

Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Bert
Je gaat zeker lekker Bert. :thumbup:
Mooie helling lekker veel rails heerlijk om te zien. :thumbup:
Vooral de helling vind ik interessant dus blijf ik je verdere vorderingen gezellig volgen. ;)
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey,

Bedankt voor de complimenten allemaal.
@Peter: op 1 punt is het wel nipt maar ik heb maar 1 E-loc en hou meer van stomers en diesels dus dat zal geen probleem worden.

Nu dit deel klaar is komt het zichtbare gedeelte aan de beurt.
En op vraag van Piwie het volledige plan  :)

Grts Bert

Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2013

offline
Re: De baan van Bert
hoi bert,

Je bent goed bezig, ga zo door.

Heb even een vraag, heb je wel genoeg ruimte in je schaduwstation om je treinen weer recht te zetten als ze ontspoord zijn?
lijkt mij wel erg krap, kan het mis hebben.

groet wilbert
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey Wilbert,

Ik heb op dat kleine stukje vooraan inderdaad maar 10cm tussenruimte op 3 sporen,
maar op de meeste plaatsen heb ik 20cm tussenruimte dus dat komt wel goed.
Bedankt voor je compliment.  :D

Grts Bert
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey,

Dit weekend nog verder gewerkt aan de baan maar nog geen tijd gehad om de foto's te plaatsen.

Eerst heb ik de randen verder geplaatst, ik heb deze gemaakt uit 3mm mdf en in de D-H-Z ineens in reepjes van 5cm laten zagen, zo ging het wel vooruit.  :)

Daarna heb ik balkjes op de juiste hoogte geplaatst met een laser (had ik nog van toen ik nog in de bouw werkte) dan was het makkelijk om de balkjes daarna erop te leggen want de hoogte was al juist, en na een hele zondag zagen was dit het resultaat:

Grts Bert
Re: De baan van Bert
Bert

Mooie foto's van je baan.
Groeten uit Antwerpen.
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Jorg,

Bedankt!
Nu moet ik even wat meer aandacht schenken aan men gezin, de laatste weken wel wat veel in de treintjeskamer gezeten, en ik krijg vreemde blikken van het vrouwtje  :P

Toch ben ik alweer aan het stoeien met koploper maar dat kan ik op de laptop in de zetel doen  :)

Nu moet er ook nagedacht worden wat ik met de achtergrond wil doen, kheb niet zo'n zin in schilderen maar met schuine kant zie ik niet geel andere opties. Iemand een idee?

Grts Bert
Re: De baan van Bert
.joost.s.
gast

Re: De baan van Bert
Wow erg mooie baan (plan) nu al,
Mooie start ,
Mischien de baan wat meer naar voren en een plank er achter maken (recht)

Groetjes joost
Re: De baan van Bert
Bert

Ja idd een gulden middenweg zoeken tussen je baan en het vrouwtje, lastig >:-D >:-D >:-D
In de handel zijn verschillende achtergronden te koop in alle afmetingen.
Bijvoorbeeld www.realpine.com
Groeten uit Antwerpen.
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Joost, bedankt  ;)

Jorg, bij de link die je poste kom ik uit op poetsproducten maar ik heb het even zo in Google ingegeven en wat een prachtige achtergronden hebben ze hier, wel redelijk prijselijk maar een achtergrondje Antwerpen zie ik wel zitten.  :D Bedankt voor de tip, de website staat bij men favorieten nu.   :thumbup:

Grts Bert

De baan van Bert - Vandaag gekoploperd
Hey,

Vandaag, en eigenlijk al elke avond deze week, met koploper liggen klooien. Duurt toch wel even voor alles netjes is ingesteld maar ik denk dat het gelukt is!  :D

De problemen waar ik tegen aan liep was een wissel verkeerd laten gaan, de BR103 die kortsluiting maakte in 1 van de bochten (niet eens op een wissel) en dan de eerste wisselstraat die je tegenkomt als je van boven naar beneden rijdt, ik wist niet hoe ik deze moest instellen (allemaal zonder motor) dus heb ik er maar een blok van gemaakt met op 2 punten een bezetmelder geïsoleerd van de wissels.
Als ik een tip mag geven voor diegenen die een eerste trein op hun baan laten rijden computergestuurd: laat eerst 1 trein een rondje rijden dan pas meerdere en zet de decoderstappen niet te hoog.
Er was dus een loc in volle vaart door blijven rijden na de wissel die verkeerd stond los op een stilstaande trein, resultaat: 2 buffers minder :-(

Het schaduwstation heb ik dynamisch gemaakt door telkens het laatste blok als station spoor in te stellen en het eerste blok als blok in vrije baan, de treinen reden van de eerste keer goed :-)

Mijn eerste ervaringen met koploper na de aeldertestbaan, op de buffers van die ene lok na,: GEWELDIG, en verslavend om naar zo'n schaduwstation te kijken met nog maar 3 locs op de baan.

Grts Bert
De baan van Bert - Besturingkastje
Hey iedereen,

Deze week even tijd gehad om de laptop en de ecos een plaatsje te geven, het is nog niet helemaal af maar ik kan ze er voorlopig al opzetten want zo los op de tafel stoorde me enorm. Aan de onderkant moet nog een plankje komen zodat dat daar de losliggende kabels en zo kunnen liggen. Maar de tijd en het hout was op.  :(

Op de foto kan je ook de tijdelijke keerlus zien die is aangelegd, de verleiding is groot om de sporen verder te leggen maar ik wil eerst de elektriciteit aanbrengen onder de platen.  O:-D

Grts Bert
Re: De baan van Bert
Bert

Dat is al een goed begin.
Groeten uit Antwerpen.
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Bert

Hallo Bert !

Mooi, die afgeronde hoeken aan je besturingskastje  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van Bert
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De baan van Bert
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Bert
 :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Hey,

Bedankt voor de reacties.  :D

Ik wil aan het elektrisch gedeelte van de bovenbaan beginnen maar ik zit nog met een vraagje: ik heb een ringleiding gemaakt voor het schaduwstation en ga er nu 1 aanleggen voor het volgende gedeelte maar heb ik een booster nodig?
Momenteel heb ik 6 locs dus voorlopig geen probleem, maar in het schaduwstation kunnen maximaal 12 treinen staan, op de bovenbaan een paar in het station dus maximaal 15 locs denk ik die vrijwel nooit allemaal te samen rijden, wagonverlichting heb ik (nog) niet. De wisseldecoders zitten (voorlopig) wel mee op deze ringleiding.

Grts Bert
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De baan van Bert
Als je straks zoveel loks hebt rond rijden zullen er zeker boosters nodig zijn. Als je per niveau een booster aansluit verwacht ik dat je genoeg vermogen zal hebben.

Zelf heb ik 2 ringleidingen, 1 onder het schaduwstation en 1 onder het eerste niveau. De rijspanning in beide ringleidingen zijn gescheiden van elkaar zodat ik daar straks 2 boosters op aan kan sluiten. Op booster 1 komt het schaduwstation met spiraal en niveau 2 en 3 komen op booster 2. Dus zorg er wel voor dat je baan opgedeeld is in meerdere delen w.b.t. de rijspanning.
Re: De baan van Bert
Waterboy
gast

Re: De baan van Bert
Bedankt Barry!

De Ecos levert 4 ampère dus zou nog een booster van 4 ampère volstaan? Geen idee hoe dit berekent zou moeten worden ofzo...
De ringleiding wordt wel zo aangelegd dat het achteraf makkelijk te scheiden is. Dus ook wel een zorg voor later  ;)
Zijn bijvoorbeeld sleperwippen nodig als je een booster van een ander merk dan Esu zou aan sluiten?

Grts Bert
Re: De baan van Bert
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De baan van Bert
Met 4 Ampere kun je wel even vooruit. Ik rij met 6 loks tegelijk via een gleisbox zonder problemen, deze is 1,9 A als ik me niet vergis.
Ik zal in de toekomst dus ook boosters moeten gaan aanschaffen. Hoe het met de sleperswippers zit weet ik niet. Ik heb daar verschillende meningen over gelezen.
De baan van Bert - Filmpje!
Hey,

Barry, nogmaals bedankt voor je reactie.

Even een filmpje van men baan gemaakt.  :D

Klik

Grts Bert
Re: De baan van Bert
Bert

Dank voor het plaatsen van het super filmpje.
Groeten uit Antwerpen.