Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sein module Huib Maaskant

Gestart door ronnyvanderbrugge dinsdag 27 januari 2015, 16:10:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sein module Huib Maaskant
ronnyvanderbrugge
gast

Sein module Huib Maaskant
Hallo
Ik heb de sein module van Huib Maaskant gemaakt daar die van Marklin nogal prijzig is zeker als je er redelijk wat van nodig hebt en die werkt perfect de loc's stoppen langzaamen het geluid blijft ook aan als de loc voor het stoplicht staat wat wel goed is maar mijn vraag is als je een 7549 bediening van K wissels neemt en die bedien je met een 7271 met terug melding blijven de ledjes branden na loslaten van de knop maar als ik dit doe met de sein module moet je blijven duwen anders gaan de ledjes uit en dit zijn toch volgens mij ook Bi spoelen met 2 wissel contacten in de relais die blijven toch ook in de zelfde stand staan als de 7549 of zie ik dit verkeert maar kan het meschien aangepast worden voor mij zou het beter zijn dat ik dit kon oplossen met een 7271 dan met een mini schakelaar als er iemand iets weet graag zou ik dit horen ,bedankt bij voorbaat
Van der Brugge Ronny
Re: Sein module Huib Maaskant
Ronny,

Ik kan niet lezen wat je onder aan de 2e tekening hebt bijgeschreven met groen!
Wat staat daar ?
Re: Sein module Huib Maaskant
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Sein module Huib Maaskant
Je ledjes in je schakelkastje blijven niet branden, omdat je bi-stabiele relais worden gestuurd door een pulscontact, waarbij geen aparte terugmelding aanwezig is. Als je de knop indrukt blijf je je relais aansturen, waardoor de stroomkring gehandhaafd blijft; daardoor blijft je led oplichten tijdens het indrukken.

Je wissels zijn van eind afschakelingen voorzien, welke er tevens voor zorgen dat je terugmelding werkt.
Ik ken het principe niet precies, maar er wordt een spanning (van de gele draad?) op je schakeldraad gezet nadat de wissel zijn eindstand heeft bereikt.
Deze spanning is naar mijn mening de voeding voor je terugmelding led in het schakelkastje.

Gr. Marcel
Re: Sein module Huib Maaskant
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sein module Huib Maaskant
Het onderste relais op de bovenste tekening schakelt de lichtdraad tegen de massa van het sein
In de onderste tekening gebeurt dat niet. De massadraad heb je weg gestreept, en vervangen door iets buiten de module, mogelijk zoals mijn voorganger opmerkt, via een wisselstand.
Als dat onderste relais dus niet meer doet wat het moet doen, ligt de oorzaak buiten de module, dus bij de aansluiting via je wissel.
Re: Sein module Huib Maaskant
ronnyvanderbrugge
gast

Re: Sein module Huib Maaskant
Hallo
Onder aan de groene draad staat er massa die dit inderdaad is en het is geen wissel bediening maar een licht sein die aan gesloten is op de module en dit werkt perfect met een mini schakelaar maar het zou beter zijn kon ik werken met een schakelbox 7271 van marklin dan zie op mijn bord hoe de seinen staan nu moet ik gaan kijken  en de draad die van de condenser komt die dient tot niets volgens mij.