Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

baanplan met K-rail graag extra input

Gestart door Takatane donderdag 23 oktober 2014, 11:37:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan met K-rail graag extra input
Beste Forumleden,

Een tijdje geleden had ik een baanplan getekend in M-rail en dit beginnen bouwen. Na een jaar blijkt dat dit toch geen ideale oplossing was (bereikbaarheid om te bouwen was iets minder, en mangaten bieden niet altijd soelaas). Verder kwam ik ook tot de conclusie dat het makkelijk en leuk zou zijn om de baan compleet automatisch te laten rijden. Aangezien ik grote delen van de baan aan het zicht ontrek is massadetectie voor mij een betere oplossing dan contactrails of stroomdetectie. Momenteel heb ik reeds een ecos om de baan aan te sturen en dacht ik van deze aan te sluiten op een pc met koploper. De wissels zou ik aandrijven met servo motoren aangesloten op een OC32, deze lijkt mij het voordeligst voor wat ik nodig heb. voor de bezetmelders ben ik geneigd om de LDT RM-88 terugmeldmodules te gebruiken. Hoeveel bezetmeldingen per blok ik zal gebruiken weet ik nog niet, ik dacht van in het station 3 bezetmelders per blok te plaatsen en op volle baan met 2 bezetmelders per blok. Op de baan zal er links gereden worden, en zonder bovenleiding. op de baan zal er met stomers en enkele diesels gereden worden. Voor mij is het belangrijk om een doorgangstation te hebben met 2 inhaalsporen en 4 doorgaande sporen, waarvan er 2 een ronde maken en de 2 andere aangesloten zijn op 2 keerlussen. verder wil ik ook uitgebreide rangeermogelijkheden en een draaischijf met kleine locwerkplaats. Het schaduwstation wil ik redelijk laag leggen om toegang te hebben mocht er iets fout lopen, en de klimspiraal naar de locwerkplaats wil ik deels zichtbaar hebben met als scenery wat bruggen en bergen.

Ik had graag nog wat extra meningen gekregen over het doorgangsstation, door de wisselstraten verlies ik eigenlijk wel een deel opstel mogelijkheden in het station voor langere treinen, ik heb bv de rheingold rondrijden en nog enkele andere treinen van dezelfde lengte die ik graag zou doen stoppen in het station terwijl ander verkeer kan doorrijden. Ik weet dat ik door normale wissels en driewegwissels te gebruiken dit euvel deels kan verhelpen, maar ik vind slankere wissels in volle baan mooier en mijn Br53's vinden de normale wissels niet zo plezant om over te rijden, om nog maar te zwijgen van de preisers die heen en weer worden geslingerd in de rijtuigen. Onderaan enkele sfeerbeelden van hoe de baan er voorlopig uitziet.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
En om een beter beeld te vormen nog twee 3d plaatjes.

Alvast bedankt voor de input,

Jan.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: baanplan met K-rail graag extra input
leg je station schuin zoals ik heb gedaan.Dan win je heel veel lengte.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Ik zie 2221 in de binnenbochten. Zou je dat wel doen?
Er zijn allerlei nieuwe treinen die daar niet meer doorheen kunnen, en langere wagons (30 cm) nemen de bovenleiding masten mee in de bocht.

Je zou enkelsporige bogen (2231) kunnen overwegen  ...
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: baanplan met K-rail graag extra input
die 2221 heb ik hier ook buitengegooid.Alleen op de zijlijn waar enkel kleine treintjes rijden.Minstens 2231 en 2241/51 wordt hier nog gebruikt.Je kan prima 2231 als binnenbocht aanvullen met mix van 2241 en 2231 als buitenbocht.Je hebt er de ruimte voor om wat minder strak te rijden ipv al die rechte stukken.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Wat betreft die 2221 bochten, deze liggen in de neergaande spiraal, en bovenleidingen zal ik niet plaatsen. Ik heb de 2221 genomen om dan evenwijdig te blijven met de buitenbocht in 2231, ik had eerst geprobeerd om met de wijde bochten naar beneden te gaan, maar daar heb ik niet niet genoeg ruimte voor, maar als ik het goed begrijp leg ik dus een complete cirkel met 2231 en daarrond pas ik dan 2231 en 2241 om terug evenwijdig uit te komen.

Aan het station schuin te leggen had ik nog niet gedacht, en ik zie niet goed hoe ik dan aan de onderzijde met 4 sporen terug boven geraak, dan zou ik moeten terugkeren boven mijn station, of onder het station, en alle 2221 bochten eruit gooien en minsten naar 2231 gaan, de uitdaging is wel dat ik mijn U benen niet breder kan maken dan dat ze nu zijn, ik heb rondom de baan nog wel enkele centimeters speling zodat tijdens het uitkomen van een bocht de loc of wagon niet tegen een muur schraap, maar zal hier eens een poging op wagen om dit aan te passen, mochten jullie zich geroepen voelen, de wintrack file staat erbij en mag je er ook in prutsen, alvast bedankt voor de insteek, ik zal wat verder werken met deze suggesties.

Jan.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: baanplan met K-rail graag extra input
kijk eens naar mijn topics.Dan kan je mss wat met mijn plan.ik wil je best het wintrack bestand opsturen hoor.

Station naar linksboven schuin leggen en je hebt al wat meer ruimte.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Ik teken de buitenparallel aan 2231 in Wintrack altijd met piko-A 55213. Weet je meteen of iets past of niet, en later kun je het dan verleggen met 2205.

Als je de wisselstraat van het station laat beginnen half in de tunnelmondingen (zie je in Zwitserland in het echt ook vaak) houd je meer perronlengte. In de Simplontunnel (zuidkant) ligt zelfs een complete wisselstraat aan ruime meegebogen wissels. Zo komen er 4 sporen uit de tunnel, terwijl er toch maar echt twee sporen in de tunnel liggen. Overweeg Peco of Piko-A meegebogen om wat mee te experimenteren in Wintrack.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Ik heb het station schuin gelegd, en de bochten aangepast, maar ik geraak net niet binnen mijn afmetingen van mijn grondplaat als ik van de 2221 afstap, ik denk dat ik hier een uitdaging heb gevonden, 4 sporen 180° laten draaien op 1,25m breedte zonder 2221 te gebruiken, zal nog wat verder prutsen om het te doen passen. het langste opstelspoor in mijn station is 2,4m en het kortste is echter maar 848cm door slanke wissels te gebruiken, met een spoorkraan heb je geen wissel nodig, je kruipt er ergens af en ergens anders er terug op, maar een trein heb ik dat nog niet zien doen.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
bochtwissels vermijd ik liever, heb er een aantal in mijn oude baan liggen en daar kan mijn BR53 met een torpedowagen achter niet zo goed tegen, komen enkele vonkjes uit en valt alles stil, eventueel eens proberen om een slanke wissel in de tunnel weg te stoppen zodat de splitsingen eerder beginnen, mijn langste opstelspoor is meer dan lang genoeg, het gaat over het klein stukje spoor dat tussen de wissels ligt om van spoor 2 naar 3 te gaan dat zo kort is vergeleken met de rest. In extremis kan ik dat enkel gebruiken voor doorgaand verkeer, maar zou het hier liever toch anders zien, ik zal nog wat verder aanpassen, alvast bedankt voor de feedback.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baanplan met K-rail graag extra input
k-rail boogwissel is een bekend probleem. Er zijn ook loks met een zo lange sleper dat deze contact maakt met de spoorstaven in de bocht. Reden waarom M* die langere slepers niet meer levert.
Piko-A boogwissels 55222,55223, 55227 en 55228 zijn slankere boogwissels. Van Peco bestaan er nog slankere boogwissels. Die hebben deze problemen niet, maar wel andere (geen puko's), en voor 3-rail moeten de spoorstaven gepolariseerd worden (omdat de sleper ze raakt).

Problemen met boogwissels gaan altijd over M* k-wissels, nooit over die van Weichen Walter om maar een voorbeeld te noemen (dat zijn meestal Peco-wissels die hij ombouwt naar 3-rail).


Is het een optie om in het midden van de U die twee parallelle diagonale sporen (geel en blauw) iets te kantelen, waardoor de baan daar meer achteraan komt? Ik krijg zo bezoek, anders zou ik even tekenen wat ik bedoel.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Om u onnodige moeite te besparen heb ik een rode rand getekend langs de zijden waar ik op plan niet buiten wil gaan, er schiet eigenlijk niet veel over langs waar ik nog kan uitbreiden. Dit baanplan is niet hoogdringend, volgend weekend begin ik mijn oude baan af te breken, dan mijn mrails verkopen en na aanschaf van hout en krails zal ik deze nieuwe baan beginnen bouwen. tijd en geld in rekening brengende denk ik dat ik hopelijk ergens medio 2015 kan beginnen met fase 1.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Ik ben ondertussen wat aan de slag geweest met de input die ik van jullie heb gekregen en heb het baanplan wat herwerkt, volgende zaken zijn aangepast:
-Waar mogelijk zijn alle 2221 bochten vervangen door 2231, of groter
-klimpsiraal herwerkt naar grote radius, bijgevolg alle sporen die errond zaten aangepast voor de ruimte
-schaduwstation ligt nu 40cm onder grondniveau door de grotere keerlus
-rangeerstation ligt op 27cm boven grondniveau
-wisselstraat in het station aangepast door deze te draaien en vroeger te laten beginnen, het kleinste opstelspoor is nu 1,4m en het langste net iets langer dan 2,3m

bij controle is geen enkele helling steiler dan 3% (ik denk dat het grootste 2,8%is) en is de minimum hoogte tussen alle sporen groter dan 9cm, ik denk dat dit voldoende is om treinen te laten rijden, temeer ik geen bovenleiding zal plaatsen.

Op het langste been zal je merken dat alle sporen evenwijdig met het station nu in een tunnel liggen, bij de scenery zal daarboven een deel van een kleine stad komen, en zal de zijkant zichtbaar zijn door arcaden. de plaat die boven de rails zal liggen en waar de huizen op zullen staan zal afneembaar worden om eventueel toegang te krijgen tot deze sporen mocht er iets gebeuren.

een detail dat ik wel over het hoofd heb gezien is om in het station ruimte genoeg te laten tussen de sporen om een station te plaatsen :? ....... zal een smal perron worden.....

Heb enkele beelden bijgeplaatst en de aangepaste wintrakfile. 1ste beeld zijn alle sporen zichtbaar, en door de aanpassing aan de klimspiraal en het rangeerstation is nu ruimte om eventueel een mangat te voorzien, alhoewel ik niet zeker weet of het nodig zal zijn. 2de beeld is zonder rangeerstation zodat de banen beter zichtbaar zijn.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Als je de rails toch nog moet kopen ....

Overweeg dan om het verborgen tracee met C-rails te leggen.
Vermeende voordelen:

- snelheid van het leggen
- herbruikbaarheid van de rails
- gemak van draadjes aan solderen

Re: baanplan met K-rail graag extra input
Daar heb je inderdaad wel een stevig punt. Zijn de C-wissels even makkelijk aanstuurbaar met servo's?
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baanplan met K-rail graag extra input
De C van gemak. De vraag is of je C-rails niet alleen in het onzichtbare, maar ook in het zichtbare deel wilt. Persoonlijk vind ik k-rails mooier, sommige anderen vinden C-rails mooier (want lager).
Beide railtypen zijn even betrouwbaar.
Alle begin is moeilijk.

Er zijn mensen je voor geweest. Hier wat linkjes naar draadjes van servo's onder C-wissels ....
http://wiki.3rail.nl/index.php/C-Rail_Wissel_met_servo_aandrijving
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32724.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38716.msg705216#msg705216

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=51373.msg904222#msg904222
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26338.msg493475#msg493475
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32724.msg588412#msg588412
Re: baanplan met K-rail graag extra input
vooreerst dank u om de links even op te snorren voor mij.
Als K-rail en C-rail even betrouwbaar zijn zal ik het bij K-rail houden, vind deze persoonlijk mooier dan C-rail, en zo heeft iedereen zijn goesting. Ik ben dan maar bij de marklin boer langsgeweest en het lijstje van wintrack voorgelegd van het baanplan dat ik had gemaakt om prijs te weten over wat mij dat allemaal zou gaan kosten.....na de aanschaf van de rails zou er toch wel een beetje moeten over zijn om alle servo's en decoders aan te schaffen, en om de baan te voorzien van rijdend materiaal, een middelgrote baan met 1 lokje erop is nu ook niet onmiddellijk een zicht, dus heb ik het baanplan wat aangepast. voor mij is de prioriteit het rangeergedeelte, dit is dus ongewijzigd gebleven, klimspiraal en schaduwstation zijn verdwenen (later kan ik wel een schaduwstation toevoegen als ik wil, heb daar nog ruimte voor) en het tracé is nu 1 dubbelspoor hondebot en 1 enkelspoor ring die van het station naar het rangeergedeelte gaat. deze items voorgelegd en deze prijs is wel haalbaar voor mij, rekening houdende dat ik nog decoders, servo's, hout, draad, vijzen en ander klein materiaal moet bijkopen. er zitten ook meer schuine stukken in het zichtbare gedeelte (input bellejt). hierbij enkele plaatjes. nu ga ik een poging wagen dit in te delen in blokken.
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Takatane

Uit je (uw) verhaal lees ik een beetje dat "alles" nog moet worden aangeschaft? Rails, locs, wagons en decoders en dan heb ik het nog geen eens over de aankleding, huisje boompje beestje.  Met zo'n baanplan en zoveel rails is dat een behoorlijke kostenpost.

Nu kan ik natuurlijk niet in je (uw) beurs kijken (een hoofdprijs in de loterij gewonnen?) maar goed, dat niet aannemende, zou je (u) dan wel zo ambiteus beginnen? Ik bedoel er zijn hier verschillende voorbeelden te vinden van banen die er geweldig uitzien maar uiteindelijk stranden in schoonheid van complexiteit. Begin kleinschalig en bouw het langzamerhand uit tot een geweldige droombaan. Ik ben al 40 jaar bezig met verzamelen en de laatste 10 jaar waar aktief met bouwen en weer verzamelen. Van vader op zoon zeg maar, die begon toen ik 10-12 was.

Rome is ook niet op één dag gebouwd.

Het ontwerp uit je eerste post is ontzettend complex, als ik alleen aan Koploper denk hoe je dat moet gaan definieren, hoeveel blokken, hoeveel terugmelders heb je dan nodig, hoeveel wissel aandrijvingen etc etc......Verder vind ik het niet speels, ik bedoel een trein vertrekt uit het station (rode spoor) neemt dan de gele aftakking en komt even later terug (rijdt in principe een rondje) jammer...... terwijl je met zoveel ruimte zulke mooie parade stukken kunt maken. Bij mij rijden ze geen rondje, ik bedoel aan de ene kant het station uit om later via dezelfde kant weer terug te keren of juist niet en dat mis ik in je (uw) laatste ontwerp een beetje. 

Heb ik een beter alternatief voor je (u)? Nee niet zo 1 2 3......

Qua afmeting (op de rechter onderhoek na) heb ik ongeveer hetzelfde baan in aanbouw.

Ik heb ook een Rheingold rondrijden en die gaat prima door de "krappe" bocht 2221 en stopt bij mijn station (rode spoor), mijn langste trein is net geen 2 meter (goederen) en die stopt natuurlijk niet bij het station  :D

V.w.b. het soort rail uit "historisch" oogpunt (ik was 10-12 toen mijn vader begon, eind jaren 70) heb ik dus de wereld aan m-rail, in jaren 80 k-rail er bij gekocht. m-rail is tegenwoordig bijna gratis, het is robuust en degelijk de verhalen die ik soms lees over m-rail doen soms mijn wenkbrauwen fronsen. Ik rij op dagen zo 500/600 (schaal) km weg, met hier en daar een wanklank, foute wissel, ontspoorde wagon.....Massa detectie met m-rail is prima mogelijk zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0,wissels (mits goed onderhouden) gaan jaaaaaaren mee. En weigert er ééntje dienst, hupsakee vervangen (valt of staat dus ook met bereikbaarheid!!) wat kost een m-rail wissel tegenwoordig, bijna niks...... Een beetje freubelaar maakt ze met servo's (ik niet, wel de k-wissel die stuur ik met servo's)

Soms lees je dat men op de meter (???) een stroomvoorziening doet dan denk ik WAAROM?? Op mijn baan (het gele gedeelte, onder het rode en groen spoor  heb ik op per schaduwstationspoor (er liggen 4)  1 stroom toevoer in de rest van dat deel nog 2 stuks, verder heb ik 3 stroomkringen (2 boosters en de 6021) en rij soms met gemak 8 locomotieven tegelijk en dan staan er nog 8 her en der te wachten, wissels gaan goed. Door heel veel test rijden met volle bezetting komen knelpunten wel boven water. De langste zijde is net geen 4 meter de andere zijden 3,50 meter (ongeveer)

Tis maar een idee  :idea:

Nu ik zo  terug lees wat ik allemaal heb geschreven, oeps best veel, niet om af te kraken maar "gewoon" als advies zeg maar. Het zou jammer zijn als je (uw) op weg bent met het bouwen tegen eerder genoemde zaken als te ambiteus, te complex (te duur) zou aanlopen en uiteindelijk de handdoek in de ring gooit. Een mooie baan hoeft niet groot en complex te zijn, ook daarvan zijn hier draadjes te vinden.

Ik hoop dat je (u) er iets mee kan....

PS het geupload screenshot daar ontbreken nog een paar stukjes, het blauwe deel (bovenkant en linkerkant plaatje zeg maar) is iets anders geworden (dubbelsporig ipv enkelsporig) het "bruine" dubbelsporige traject is daarentegen enkelspoor geworden de basis in hetzelfde gebleven, inderdaad tijdens het bouwen kom je tot andere inzichten....  :P
Peter
Re: baanplan met K-rail graag extra input
Beste Peter,

Je hebt goede argumenten en andere inzichten dan mezelf. Deze delen is volgens mij net het doel van het forum.

De baan in mijn laatste baanplan ben ik al begonnen met bouwen. Het station en de lus die onderaan wegloopt zijn reeds geplaatst en voozien van massadetectie, getest en werken goed.

Vroeger had ik een baan met mrails, jaren aan gespaard als kleine jongen, elke kerst, verjaardag, sinterklaas ging naar de treintjes. Op een bepaalde leeftij jeb ik alles in dozen gestoken met het idee om in de toekomst terug te beginnen. Nu, na een kleine 20 jaar heb ik er eindelijk de ruimte voor. Eerst ben ik begonnen met mijn oude mrails een baan te bouwen, dan heb ik deze uitgebreid, want zoals je aanhaalde kosten mrail eigenlijk niet veel meer. Na een tijdje wou ik eens een nieuwe baan bouwen en ben ik tot vorig ontwerp gekomen. Ik heb inderdaad veel ruimte om veel en mooie paradebanen te maken, en het toegevoegde plan van u is daar een mooi voorbeeld van.

Voor mij persoonlijk heb ik geen behoefte aan veel paradesporen. Ik vind dit wel knap om te zien op een beurs, of bij iemand anders, maar niet bij mezelf. Voor mij is het hoofddeel het rangeerstation en goederenoverslag. De sporen errond zorgen voor het verhaal zodat je hier en daar een trein ziet rijden. Ik heb liever een druk rangeerstation dan veel sporen met treinen die overal rijden.
Voor deze baan is het rangeerstation aangesloten op een keerlus en op een ring. Deze ring is op zijn beurt aangesloten op hetstation waar je 2keerlussen hebt. Er zal zoals door jouw aangegeven wel een beetje een eentonig beeld zijn doirdat de treinen telkens door  dezelfde tunnel in en uitgaan, bij het bouwen van het station had ik hetzelfde door. Dus denk ik om enkele inhaalsporen toe te voegen aan de verborgen gedeeltes zodat daar treinen kunnen wachte, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik vind het allesinds super dat je mij u mening op een constructieve manier geeft zodat er uiteindelijk een mooiere baan tot stand komt. Aangezien er maar een klein deel van de sporen ligt heb jij nu een zaadje geplant in mijn hoofd waardoor ik toch iets kritischer zal zijn bij het verder bouwen, en misschien hier en daar toch nog een kleine aanpassing maak om de sporen buiten het rangeergedeelte wat anders te maken.

Groeten,

Jan.