Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin ST800 opblinken

Gestart door Anthonymarklin maandag 19 januari 2015, 17:57:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin ST800 opblinken
Vandaag de gelukkige eigenaar geworden van een 100% originele ST800 in ovp.
Het dak is echter niet overal heel proper, vooral waar het tegen de houten inleg kwam. Heeft jaren in de doos gezeten.
Weet er iemand hoe je zo een oude trein het best kan proper maken zodat die terug mooi blinkt?
Alvast bedankt voor de tips! Ik laat zeker nog wel een paar fotootjes achter :-)
Re: Marklin ST800 opblinken
Edward, bedankt voor je reactie.
Wasbenzine en zelfs autopolish zou ook al wonderen doen, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb niet de indruk dat de lak zelf vuil is maar dat het vuil er meer op ligt, of hoe je dat ook zegt :-)
Morgen/vanavond zal ik eens een foto plaatsen, dat zal al veel duidelijk maken.
Re: Marklin ST800 opblinken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Je kunt eerst eens een warm sopje proberen, natuurlijk niet onderdompelen, maar met een uitgewrongen doek het dak afnemen.
Autopolish zou ik alleen op verchroomde delen toepassen en dan nog met mate.
Re: Marklin ST800 opblinken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Hallo Anthony.
Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst! :thumbup:
Indien het los stofvuil is dan kun je eerst eens proberen om met de bekende rook/schoonmaak vloeistof dit schoon te maken. (sopje, zoals gezegd, kan ook)
Meestal geeft dit direct resultaat en kan verder geen kwaad, het is te vergelijken met een oud vervuild schilderij, dat kun je ook even "schoonmaken" met een beetje tuf (mondvocht! O:-D)

Succes en veel plezier met deze prachtige aanwinst.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Marklin ST800 opblinken
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Anthony,
Veel plezier aan jou ST800, wel op M-rails rijden  :O
Voor schoonmaken een zachte doek in een neutraal sopje zoals groenezeep.
Autopolish is een fijn schuurmiddel geeft dus krasjes en doffe plekken, wordt met was(vettigheid) gecamofleerd.
Wasbenziene is een aardolieproduct welke oplossend werkt, doet het maar een s op plexiiglas gelijk een grijssluier aangebracht.
Glasparel-stralen en overspuiten met ritter geweldig resultaat.
Cees
Re: Marklin ST800 opblinken
Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik ga het eens overleggen met mijn vader wat we (eerst) gaan doen, hij zou gewoon wasbenzine gebruiken maar ik ben er toch bang voor.
Wat ik er verder mee ga doen weet ik niet, ik wil ze zeker laten rijden (heb ook nog een 3025) maar ik rijd alleen digitaal met c rails...
Ik heb dus nog zaken om over na te denken...
Ik ga proberen vanavond nog foto's te plaatsen om het resultaat te tonen.
Re: Marklin ST800 opblinken
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Anthony,
Bouw je de motor dan ook om naar digitaal?
Cees
Re: Marklin ST800 opblinken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
De ST 800 en andere oudere modellen werden gelakt met nitro lakken.
Volgens mij kun je die gewoon met wasbenzine schoon maken.
Re: Marklin ST800 opblinken
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Ik mag toch hopen dat zo'n mooi exemplaar niet wordt omgebouwd naar digitaal  8o. Gr, Hans
Re: Marklin ST800 opblinken
gisteren proper gemaakt, op aanraden van mijn vader eerst met wasbenzine en dan een polish die geen krassen maakt.
Het resultaat mag er zijn (foto's volgen zo dadelijk, eerst nog verkleinen)
Waarschijnlijk wordt deze niet omgebouwd naar digitaal, maar wordt 1 van de 4 sporen analoog gemaakt.
Ik heb ook nog een analoge 3025 dus het lijkt me wel de moeite deze een apart spoor te geven.
Is wel op c rails, maar er is voor dat circuit een metalen brug voorzien van zo'n 450 cm...

Re: Marklin ST800 opblinken
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Mooi spul heb je daar hoor. Ombouwen van zulke mooie oude exemplaren zou ik persoonlijk nooit doen, het toch een stuk historie. Zoals je aangeeft is 1 spoor analoog maken een betere optie. Ben benieuwd naar de foto's. Gr, Hans
Re: Marklin ST800 opblinken
hier volgen hopelijk de foto's, heb sinds een paar dagen een apple mac dus is allemaal een beetje nieuw voor mij.

voor:
Re: Marklin ST800 opblinken
na:
Re: Marklin ST800 opblinken
...
Re: Marklin ST800 opblinken
eigenlijk heb ik alleen het dak gedaan, op de eindwagon na ziet dat er nu zeer goed uit.
De rest was nog redelijk proper.
Ik heb hem ook eens op de rails gezet, er komen wat vonkjes uit dus de slepers moeten zeker eens vervangen worden.
Het rijden ging daardoor vrij moeizaam, maar hij rijdt. De lichtjes en het veranderen van rijrichting werkt allemaal perfect.
Re: Marklin ST800 opblinken
Mooie museum trein
Re: Marklin ST800 opblinken
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
In 1 woord prachtig!!! Veel plezier met de nieuwe aanwinst. Gr, Hans
Re: Marklin ST800 opblinken
Mooi treinstel. Ga je de pantografen er nog opzetten?
Re: Marklin ST800 opblinken
bedankt voor de positieve reacties.
De schroefjes van de pantografen ontbreken, zal deze eens bestellen en dan zet ik die er wel op.
Re: Marklin ST800 opblinken
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Anthony
Mooie trein :-)

Wat vonkjes bij de sleper is niet vreemd, heeft mogelijk een tijd niet gereden en er zit een vernikkelde messing sleper onder met wat oxidatie

Cees
Re: Marklin ST800 opblinken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Hoi Anthony.
Geweldig mooi treinstel en zo, op het eerste oog dan, nog behoorlijk gaaf! :thumbup:
Deze moet je echt niet ombouwen maar gewoon helemaal origineel houden, ook voor de schroefjes moet je proberen om originele er in te draaien.

Een vroegere modelspoorvriend heeft 17 van deze modellen in 40 jaar tijd bij elkaar verzameld, hij heeft al zijn treinspullen verkocht maar de vitrine met deze treinstellen blijven tot zijn dood bij hem! O:-D
Wel vertelde hij mij ooit eens dat hij voor de duurste wel ?7000,- betaald heeft! 8o

Dus wees er maar zuinig op, je ziet ze nog maar zelden in mooie staat aangeboden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Marklin ST800 opblinken
Onderdelen ga ik bestellen bij Ritter, tenzij ik op beurzen/internet nog iets tegenkom.
En dan wordt het uitkijken naar een DT800, zou een prachtig trio zijn! Wordt nog wel even sparen vrees ik :D
Heeft er misschien iemand een idee welke versie deze st800 is?


Re: Marklin ST800 opblinken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Mooie ST800  :thumbup:, is ze nog in de originele lak?
Voor de versie moet je even naar de cardanassen in het treinstel kijken.
Zijn die rond, dan is het de tweede versie uit 1951.
Zijn ze plat, dan is het de derde versie uit 1952-1957.
Bron: https://www.lokmuseum.de
Re: Marklin ST800 opblinken
deze is 100% origineel, ik denk dat die jaren in de doos heeft gelegen.
Re: Marklin ST800 opblinken
Het zal de laatste versie zijn want hij heeft platte cardanassen.
Weet er iemand een goed adres voor onderhoud/herstelling van zo'n oude locs?
Ik heb al gehoord van HIP te Werkendam.
Je hebt ook Verschooten in Antwerpen (marklin dealer),
maar toen het wielstel van mijn 3025 kapot was zeiden ze dat ze hem niet konden maken.
Van Ritter hadden die dus nog nooit gehoord...
Re: Marklin ST800 opblinken
Re: Marklin ST800 opblinken
Lid sinds: 2015

offline
Re: Marklin ST800 opblinken
Opgelet: gezien de zeer goede toestand zeker niets her-schilderen. Hoe goed je dit ook doet, men ziet het altijd, en haalt de waarde naar beneden. Een baantje met oude M-rails (doorlopende middenleider) aanleggen en genieten maar!
Re: Marklin ST800 opblinken
Dat ben ik zeker niet van plan hoor. Binnenkort ga ik schroefjes voor de bovenleiding en nieuwe slepers bestellen en dan is hij helemaal klaar.
Hij zal voor de helft op c rails en voor de helft op een metalen brug rijden, daar zal hij zich bij moeten neerleggen  :)