Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75

Gestart door Nitrogenix dinsdag 09 juni 2015, 15:09:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Hallo,

Ik ben bezig met een baan N Fleismann om mijn steeds meer vrije tijd te kunnen vullen.
Recentelijk heb ik wat treinen en huizen gekocht dus ik ga er nu serieus mee aan de slag.
Het idee is een Duitse stad en berg L vorm 194x194 Diepte 75
Ik laat hier nu 2 voorlopige ontwerpen zien, omdat ik het vermoeden heb dat de dubbele baan ontwerp niet mogelijk is vanwege de bochten (te scherp en mogelijk botsen de treinen daar tegen mekaar?
Vragen:
- Kloppen de banen?
- Bij de dubbele spoor baan, kan dat zo met die bochten en ook die wissels daarin?
- Het doodlopen spoortje is een tandrad baan, hoe zit het met het verloop van horizontaal naar diagonaal?, ik kan me voorstellen dat als dat verloop te snel gaat het contact met de rad verloren gaat.
- Hebben jullie nog betere ideeën?




groetjes
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
EDIT
ik had een verbeterd ontwerp, maar ik zie ineens een fout die ik eerst wil aanpassen
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Oke, ik heb een ander rails systeem gebruikt nu waarin ik meer keuze had in de bochten, ontwerp is ook verbeterd naar mijn menig, zo goed zelfs, dat ik denk dat dit hem gaat worden, gebouwen die ik al heb of zeker gaat kopen staan er al in, de rest moet ik nog bedenken waar ik wat neerzet.
Bij de stad rechts heb ik een extra stuk van ca 12cm wat ik aan de tafel kan klikken zodat ik meer stad kan bouwen.
De vragen blijven, op de bochtenwissels na die zijn er niet meer
- Is de 3 dubbele bocht mogelijk? (te scherp en mogelijk botsen de treinen daar tegen mekaar?
- Kloppen de banen?
- Het doodlopen spoortje is een tandrad baan, hoe zit het met het verloop van horizontaal naar diagonaal?, ik kan me voorstellen dat als dat verloop te snel gaat het contact met de rad verloren gaat.
- Hebben jullie nog betere ideeën?


Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Citaat van: Nitrogenix op woensdag 10 juni 2015, 11:50:53

- Is de 3 dubbele bocht mogelijk? (te scherp en mogelijk botsen de treinen daar tegen mekaar?
- Kloppen de banen?
- Het doodlopen spoortje is een tandrad baan, hoe zit het met het verloop van horizontaal naar diagonaal?, ik kan me voorstellen dat als dat verloop te snel gaat het contact met de rad verloren gaat.
- Hebben jullie nog betere ideeën?

1; Die drie dubbelebocht is geen probleem als je de standaard rails van de fabriek gebruikt. Dus: R1-R2-R3
2: Het baanplan vind ik wel goed bedacht.
3: De overgang van plat naar helling moet je idd heel vloeiend maken. Denk, dat je op de pagina van het merk waar het van is wel genoeg info te vinden is daar over.

Met welk merk rij je? Trix- Fleischmann of??????

Gr.  Charlie
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
De afgebeelde trafo's zijn van Fleischmann... 8o
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Bedankt Charlie
De bocht is zelfs R2, R3 en R4
De rails is van Fleischmann, het is de bedoeling dat de treinen dat ook zullen zijn al heb ik nu wel een tweedehands arnold loc en 4 trix wagons maar ik heb begrepen dat gewoon kan op fleischmann of wat voor rails dan ook
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Rijdend materieel van spoor N is internationaal genormaliseerd.
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
In de eisenbahn journal (mei?) stond een sporenplan dat hier een beetje op leek. Daar hadden ze het bergstation iets uitgebreid met oa een spooraansluiting naar een fabriek, en bijvoorbeeld jouw weg, die in de tunnel verdwijnt, moest eerst onder een spoorviaduct door rijden, waardoor meer diepte in de baan lijkt te ontstaan.
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75

Hoi Nitro !

Als ik alleen naar het zichtbare gedeelte kijk, heb je een klein stuk paradebaan tussen 2 tunnels en de rest gevuld met station.
Het is altijd een keuze, hoeveel rijdende trein je wilt zien op je baan.

Een overweging maar  :P

Grtz Tony
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
@ Frank-103
Goed idee van die tunnel, ik hem het aangepast zodat het een viaduct word.
Dit doe ik door het rechter stuk stad op -5 te doen en het zuidelijke stuk op -2 a 3

@ Tony
Ja ik wil van alles een beetje, ik heb het plan iets aangepast zodat ik meer parade heb ;)

Hier het vernieuwde ontwerp met goede ideeën erin verwerkt:
( Een extra rangeer spoor, naast de remise, een extra spoor bij de fabriek, de 3 sporen daar met 3 cm langer gemaakt en het station iets zuidelijker geplaatst zodat het hoofdspoor niet onder zichzelf hoeft te rijden
Het bergtreintje rijd nu anders en ook gebouwen in de stad en rangeer terrein zijn anders geplaatst.)
Verder heb ik dit ontwerp 100% op anyrail gemaakt, ik hoop wel dat het duidelijk is waar het spoor ondergronds rijd.

Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75

Ziet er beter uit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Ik heb het rangeer terrein wat veranderd, hij lijkt me nu efficiënter.
Nadeel is wel dat bij R7 en 8, de ontkoppelde loc de remise in moet rijden als hij over een andere baan weg wil rijden.

Ik wil graag iets met kolen of steen overslag doen, ik heb hem tussen R4 en R5 getekend, maar hij zou ook naast R9 kunnen staan
Maar ik wil best wel een lange grote kolenwagontrein hebben, beetje lastig.

Lengtes van rangeerlijnen (gemeten op helft ontkoppelstuk en achter dat hij ruim vrijstaat)
R1 25cm
R2 72cm
R3 54cm
R4 27cm
R5 38cm
R6 51cm
R7 42cm
R8 42cm
R9 35cm
R10 14cm

Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Hoi Nitrogenix.

ik zou twee wijzigingen aanbrengen in dit plan
1) overloopwissels aan de bovenkant van je station. Hiermee kun je vanaf het lokaalspoor direct doorrijden naar het rechterspoor van de hoofdbaan. Ook kun je als je van boven/rechts het station in komt rijden gelijk op de rangeer/goederensporen rechts van het station komen
2) een uithaalspoor zodat je niet hoeft te rangeren op het hoofdspoor

in de tekening heb ik de principes weergegeven
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Hallo bigboynl

Goede ideeen, ik ga het overloopwissel boven het spoor weghalen en die plaatsen waar jij hem in had getekend echter ik doe alleen de meest rechtse want die ander heb ik in principe al onder het station.
Als ik toch daar een wissel plaats, trek ik hem door met een nieuw lijntje door het bos heen naar R9 zodat je die min of meer kan zien als een lange R9 van ca een meter.
Dan heb ik mijn kolen trein locatie want waar nu de olietanks ingetekend staan kan ik een kolenoverslag plaatsen.

Het uithaal spoor, ja ik heb een tijd al in mijn hoofd die treinen laten rijden, hij is eigenlijk wel nodig aangezien mijn kolen trein in 2 stukken gerangeerd moet worden (op R3 en R6)
Het stadje kan ik 5cm naar rechts opschuiven, alleen zit ik met de wissels daar.
Op dit moment heb ik nog geen idee hoe ik dat kan inpassen daar, het zit al aardig vol
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Ik heb gekeken of ik wat adviezen erin kon verwerken, dat kon maar het rangeer terrein is nu erg veranderd
Ik heb nu een goede uithaalspoor
Ik heb nu een aansluiting voor de binnenbaan op het rangeer terrein, weliswaar al in het berggedeelte maar ja...
Hiermee komt de overloopverbinding boven het station te vervallen en heb ik het station een paar cm verlengt zodat de machinist op de langste trein ook veilig kan uitstappen.
Ik heb nu een kolenoverslag wat ik graag wilde en nieuw een spoor door het bos, een element wat ik ook leuk vind maar nog niet had.
Verder is het terrein inrichting nu ook wel compleet.

Lengtes van rangeerlijnen (gemeten op helft ontkoppelstuk en achter dat hij ruim vrijstaat)
R1 25cm
R2 72cm
R3 66cm
R4 54cm
R5 36cm
R6 36cm
R7 23cm
R8 70cm
R9 50cm
R10 14cm
Hiermee 46cm erbij t.o.z. vorig ontwerp.


Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75

Hoi Nitro !

Dat is een heel mooie verandering  :thumbup:
Geeft veel extra mogelijkheden !!!

Nix meer aan doen zou ik zeggen  :P

Grtz Tony
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Dat 2-zijdig berijdbare enkelspoor door het bos?

Ligt dat op een dijkje, langs een helling, door een tunnel, of hoe mag ik me dat voorstellen?
Re: N Duitse stad / berg L vorm 194x194 Diepte 75
Op een helling, want de rivier ligt lager, daarna rijd hij langs een lage heuvel