Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ongeldig MFX Uid

Gestart door arge zondag 18 januari 2015, 18:53:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ongeldig MFX Uid
arge
gast

ongeldig MFX Uid
Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ik heb een Marklin MFX loc gekocht en nu is het probleem het volgende:

Wanneer ik deze op mijn baan zet, geeft mijn CS het volgende: "De decoder heeft een ongeldig (oxfffff...) MFX Uid en kan daarom niet worden geregistreerd"

Bijgevolg kan ik de loc niet gebruiken op mijn baan.

Op mijn testgedeelte met mobile station (ZONDER dat het CS ertussen zit) wordt de loc probleemloos gevonden, en rijdt hij en werken alle digitale functies ...

Wat kan hier aan de hand zijn ?

Ik heb net het CS ook geupdate echter het probleem bestaat nog steeds.

Mvg,

arge
Re: ongeldig MFX Uid
Hallo Arge,

De lok heeft deze een MFX+ decoder aan boord ?.
Wat je zou kunnen doen is de lok aanmelden, en als de foutmelding omstaat of de aanmelding blijft hangen de centrale via het instellingsmenu hernieuwd opstarten en dan even in de loklijst kijken of lok daar in staat.


Mvg,
Peter
Re: ongeldig MFX Uid
Hoi het is GEEN MFX+ decoder. Het is de 3deligde speciale NS koploper. Op de doos staat 37421.1
Re: ongeldig MFX Uid
En met de CS ertussen werkt kun je hem dan ook niewt aansturen ?.


Mvg,
Peter
Re: ongeldig MFX Uid
Even samenvatten of ik begrijp wat je bedoelt.

Je wilt dat ik het MS weer aansluit op het CS en dan kijk of de trein het nog doet omdat hij nog in het MS zit ?
Re: ongeldig MFX Uid
Juist.
Re: ongeldig MFX Uid
Ik kijk even of ik dat nog vandaag ga proberen, anders doe ik het morgen. Ik ben een halve dag ermee bezig geweest en zit nu even te relaxen voor de film. :)
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Hoi Arge,

Welke CS heb je eigenlijk?

De CS 1R, of de CS 2?

Dat is mij even niet duidelijk ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ongeldig MFX Uid
Ik heb de 60215.
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Ja die heb ik ook, maar die melding heb ik nog niet gezien, behalve een andere die niets met MFX te maken heeft.

Vergis je niet, ben pas onderweg met deze centrale ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Om het even welke combinatie CS en MS je gebruikt, zodra de MS aan de CS is verbonden vervult hij de slave functie, dus zijn alleen de locs in de loclijst van het CS aanstuurbaar. Locs die in de MS aanwezig zijn, zijn dan niet oproepbaar en aan te sturen.
Re: ongeldig MFX Uid
Ok dus dan heeft dit geen zin. Wat wel vreemd is, ik heb ook een "gewone" 37421 en die doet het gewoon.
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Hoi Arge,

Op het Summiforum staat een soortgelijk probleem , zie http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=44999&p=512255

Probeer eens alle niet-MFX locs uit je CS te verwijderen en kijk dan of de MFX loc zich aanmeldt. Misschien heb je hetzelfde verschijnsel met jouw loc.
Re: ongeldig MFX Uid
Hoi

Ik heb vanmiddag zelfs AL mijn locs eruit gegooid zonder resultaat ...
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2008

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Hoi,

Ben ook in het bezit van een CS2.
Ik meld al mijn locs de eerste keer altijd aan op het programmeerspoor.
Via deze werkwijze heb ik nog geen enkele keer problemen gehad met het (automatisch) aanmelden van locs.

Groeten,
Ton.
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Hallo Arge,

Probeer het eens op  een andere CS bij je dealer of bij iemand die je kent. Proberen kan geen kwaad en weet je zeker of het aan de loc of aan de CS ligt.
Re: ongeldig MFX Uid
Ok dan moet ik denk ik mijn dealer proberen, want ik heb zo niemand die ook een CS heeft.

Misschien hier iemand die een CS heeft in de buurt van Meerssen (Limburg) ?

Nog even doordenken:

Als mijn "gewone" 37421 het wel doet en de nieuwe niet, kan het dan nog aan de CS liggen ? Wat is het verschil tussen beiden ? Zijn van 2 dezelfde modellen de decoders "anders" ?
Re: ongeldig MFX Uid
Hallo Arge,

Als het goed is zijn het identieke decoders.
Andere vraag, heb je een gewone lok die toevallig hetzelfde adres heeft dat gelijk is een het motorola adres van de MFx decoder ?.


Mvg,
Peter
Re: ongeldig MFX Uid
Momenteel heb ik alle locs verwijderd uit het CS, dus dat kan het volgens mij niet zijn ...

Correct me if I am wrong.
Re: ongeldig MFX Uid
Hallo Arge,

Dan begin het er steeds meer op te lijken dat het adresveld van de decoder corrupt is. Dus in de decoder zelf.
Enige uitleg hierover:
Een MS kent adresveld lengte van 9 bits waarvan de eerste 7 bits het adres is (adres 1 tot 127)
Een CS (Marklin of ESU) kan het volledige adresveld lengte van 18 bits waarvan de eerste 14 bits het adres is (1 tot 16383).
Zijn één of meer bits boven de 9 (bits) corrupt kan dat verklaren waarom een MS de lok wel herkent en een CS niet.
Om zeker te weten of het hier aan ligt kan je de lok eens aan laten melden op of een CS2 of een ECoS / CS1R.


Mvg,
Peter
Re: ongeldig MFX Uid
viking
gast

Re: ongeldig MFX Uid
Agre,
zoals Peter zegt eens laten aanmelden op een andere CS kan je probleem oplossen.
Waarschijnlijk is de lok op het spoor geplaatst en terug weggenomen tijdens het aanmelden.
Ik moet eens mijn Doc nakijken er was nog een andere mogelijkheid om een verloren loc terug te vinden met de CS2.

Grts

Johan
Re: ongeldig MFX Uid
Hij gaat retour.

Mijn gewone 37421 meldt zich probleemloos aan op het CS. Wanneer ik die eraf haal en de nieuwe erop zet gebeurt er gewoon niets. Hij is totaal niet te besturen. En dan komen die meldingen weer steeds van ongeldig MFX uid ....

"Ik moet eens mijn Doc nakijken er was nog een andere mogelijkheid om een verloren loc terug te vinden met de CS2" In het CS kun je een verloren loc laten terugvinden, maar ik krijg daar steeds de melding dat er geen loc wordt gevonden.
Re: ongeldig MFX Uid
viking
gast

Re: ongeldig MFX Uid
Agre,

heb je via deze weg al eens geprobeerd de lok terug te vinden.

Grts

Johan
Re: ongeldig MFX Uid
Ja dat heb ik tig keer gedaan met de melding: geen loc gevonden.
Re: ongeldig MFX Uid
viking
gast

Re: ongeldig MFX Uid
Ok,

dan blijft er niet veel anders over dan terug denk ik.

Grts

Johan
Re: ongeldig MFX Uid
Analoog doet ze het ook gewoon.
Re: ongeldig MFX Uid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Probeer eens mfx op je MS uit te schakelen en de lok onder Motorola aan te maken op je MS2.
Haal eerst de spanning van de baan voordat je mfx uit zet en zet de spanning weer op als mfx uit is geschakeld.
Geef de Koploper dan een reset door de waarde 8 in CV08 weg te schrijven.
Haal dan de spanning er weer af en zet mfx weer aan en zet dan de spanning weer op de baan en kijk of deze zich nu wel aanmeldt.
Re: ongeldig MFX Uid
Ok bedankt. Hoe zet ik mfx uit op mijn MS ?
Re: ongeldig MFX Uid
Het is me gelukt in mijn CS en niet MS MFX uit te schakelen en te procedure te doen zoals hierboven. Echter dit heeft weer 0 resultaat.
Re: ongeldig MFX Uid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Kon je de loc wel onder Motorola aansturen?
Re: ongeldig MFX Uid
Ja dat lukt nu wel, echter rijdt hij dan maar 1 richting op. De andere richting uit rijdt hij niet, maar veranderd wel het sluitsein. Wanneer ik terugzet naar MFX komt dezelfde irritante melding weer over het Uid en rijdt hij helemaal niet.
Re: ongeldig MFX Uid
Re: ongeldig MFX Uid
De dealer zegt dat het niet aan de trein ligt als hij het via het MS doet ...
Re: ongeldig MFX Uid
De dealer zegt zoveel.
En als de dealer zegt dat het niet aan de trein ligt durft hij hem zo om te ruilen tegen een andere trein, zeker als er nog garantie op de trein zit.


Mvg,
Peter
Re: ongeldig MFX Uid
Probleem is dat dit de laatste was in Vlaardingen ...

Dit zegt de dealer:
"Als het treinstel zich op je Mobile Station aanmeld, mankeert er niets aan de MFX decoder.
Ook analoog geeft hij geen problemen.

Door het aanmelden op je Mobile Station heeft de decoder zich waarschijnlijk gereset.
Als je hem nu weer op nieuw laat aanmelden op je Central Station heb je kans dat hij het wel doet.
Ik zou dat nog even proberen, dat wil wel eens helpen.

Het ligt namelijk niet aan het treinstel zelf."
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Ik maak uit het verhaal op dat de loc nog niet op een andere CS2 aangemeld is. De dealer kan makkelijk praten op afstand, meten is weten.
Re: ongeldig MFX Uid
Dat klopt.
Re: ongeldig MFX Uid
viking
gast

Re: ongeldig MFX Uid
Ik zou zoals eerder gezegd eerst eens laten aanmelden op een andere CS2.
Wordt ook zo gezegd op hetseminarie in Göppingen.

Grts
Johan
Re: ongeldig MFX Uid
Is er hier niemand uit Limburg met een CS2 ?
Re: ongeldig MFX Uid
Hallo Arge,

Dat hoeft niet perse een CS2 te zijn, dat mag ook met een ECoS of CS1R.
Aanmelden deze centrales gaat volgens dezelfde procedure.


Mvg,
Peter
Re: ongeldig MFX Uid
Trein is inmiddels getest bij een dealer in Eindhoven. Decoder is idd stuk en de trein wordt opgestuurd naar Marklin.
Re: ongeldig MFX Uid
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54468.msg948610#msg948610

Citaat van: Freak op maandag 19 januari 2015, 17:21:50
Dan begint het er steeds meer op te lijken dat het adresveld van de decoder corrupt is. Dus in de decoder zelf.

En wat zegt de dealer uit Vlaardingen er nu van ?


Mvg,
Peter
Re: ongeldig MFX Uid
Die reageert deze week niet ... Ivm met de Messe in Neurenberg beantwoorden ze deze week geen mail .... :(

De trein reed ook niet achteruit op het MS, wel schakelde de decoder de frontseinen om. In Eindhoven is hij doorgemeten, maar daar blijkt dan geen spanning te staan op de motoruitgang van de decoder ...
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Hallo Arge,

Misschien wel een verkeerd beeld van mij hoor, maar had MTE dit niet kunnen oplossen?

Als je het bij hun gekocht hebt, vindt ik eigenlijk dat je een ander opzadelt met de service die MTE had kunnen verlenen :(

Nu snap ik wel dat er een delegatie naar Nürnberg gaat, maar je hebt ze al eerder benaderd.

Aangezien ze toch met de fabrikant gaan praten, hebben ze meteen nog een puntje in de bespreking ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: ongeldig MFX Uid
De reden is dat ik in Maastricht woon en in Eindhoven werk. De winkel in Eindhoven zit om de hoek van mijn werk. Ik heb hem eergisteren meegenomen om te laten testen en toen stelde de dealer zelf voor om hem terug te sturen aangezien hij de Maerklin garantie ook kan claimen.

Van MTE heb ik al meer dan 1 week niets vernomen.

Dus dat heb ik toen gedaan.
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Hallo Agre,

Dat de winkel in Eindhoven je tegemoet komt, is wel een pluim waard :thumbup:

Maar eigenlijk regel je dit via een zijspoor en niet via het hoofdspoor ;)

Je kunt dan wel voor de leut naar of Houten of Vlaardingen, maar komt het op garantie aan dan laat je het afweten.

Als ik garantie erop had, zou ik gewoon gewacht hebben tot de volgende beurs in Houten of anders opsturen naar Vlaardingen.

Zeker met de info van Peter (Freak) zou je een punt hebben om aan te geven, dat het weldegelijk aan de decoder lag.

Volgens mij beseft MTE ook dondersgoed, dat als ze je geen garantie geven, je wellicht voor de volgende aankoop elders gaat kijken >:-D

Je hebt in ieder geval een oplossing, maar of het de mooiste is.........dat durf ik te betwijfelen ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: ongeldig MFX Uid
Ik ben niet in Vlaardingen geweest, ik bestel altijd per postorder, ik ben er al jaren klant. Net zoals ik in Eindhoven ook al jaren klant ben.
Re: ongeldig MFX Uid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ongeldig MFX Uid
Tja dat kan natuurlijk ook, maar dan nog.........ze hadden je op z'n minst garantie mogen aanbieden ;)

Re: ongeldig MFX Uid
Ik heb hem net teruggekregen en de decoder is idd vervangen. Ik ga het straks testen. :D
Re: ongeldig MFX Uid
Jow hij doet het. :D Ik moet alleen nog de dubbeltractie testen. :P