Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Programmeerspoor/hoofdspoor

Gestart door Ad48 zaterdag 17 januari 2015, 17:46:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Programmeerspoor/hoofdspoor
Heren, ik heb een vraag. Ik heb een programmmeerspoor naast mijn hoofdspoor liggen.

Nu wil ik het programmeerspoor aansluiten op het hoofdspoor, zodat mijn locs van het programmmeerspoor zo op het hoofdspoor kunnen rijden.

Mijn vraag is, is dit mogelijk? Wie kan mij dit op een eenvoudige manier uitleggen?

Ik bedien mijn baan met een Ecos 2.

Gr, Ad
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Dat kan niet zo maar. Beide moeten elektrisch gescheiden blijven. En als de lok van het een naar het ander rijdt heb je een doorverbinding.

Een oplossing kan zijn een schakeling te maken zodat je het programmeerspoor elektrisch omschakelt naar hoofdspoor en dan kun je je lok er op en af rijden. Ergens op het forum heeft iemand wel eens zoiets in elkaar geprutst.

Tot je een keer vergeet om te schakelen en dan ben je de sjaak en kan de ecos in de reparatie.

Gr, Ben.

Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ad,

De Ecos heeft toch een aparte programmeer uitgang¿¿¿
Dan hoef je alleen maar dat stuk programmeerspoor aan beide zijden te isoleren, als het aan beide zijden aangesloten is op het hoofdspoor. Is het een doodlopend stuk spoor dan hoef je de éne zijde maar te isoleren. Waar je even op letten moet is dat de aansluitingen van het progspoor en hoofdspoor op dezelfde manier zijn aan gesloten.

Rob
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
En kan je dan over de scheiding rijden Rob?
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ik wil hem aan een kant d.m.v. een wissel koppellen. De Ecos heeft een aparte aansluiting voor het programmeerspoor, daar is hij nu ook op aangesloten, op c rails. Dan is de aansluiting toch altijd goed?

Gr, Ad
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Schakelt de Ecos niet net als de IB om naar Hoofdspoor als je klaar bent?

Een andere veiligheidsmaatregel is een stroomloos  stuk ertussen.
Stroomloos als je programmeerspoor op programmeren staat en onder spanning als de schakelaar goed staat.
Dan kun je gewoon terug rijden.

Er zijn schakelaars met 4 contacten te koop. werkt hier zo probleemloos.

Robin
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ben,

Ik gebruik de MultiMausZentrale-Pro. Deze heeft ook een aparte programmeer uitgang en je kunt gewoon over de scheidingen rijden. Daarom vermelde ik er bij dat beide sporen wel op dezelfde manier aan gesloten dienen te zijn, anders krijg wel kortsluiting op de overgang.

Rob
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Maar Ad heeft een Ecos en da's geen Multimuis.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Dat klopt, maar je kunt wel rijden op je programmeerspoor middels programmeeruitgang. ;)

Rob
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Weet je Rob. Posten op een forum is vrijblijvend. Maar als ik twijfel over een advies zou ik het niet geven. Ad stelt een vraag en je brengt hem op dwaalspoor.

Je doet voorkomen dat je over de scheiding kunt rijden. Ik heb de wijsheid niet in pacht maar zou zo'n advies niet durven geven.

Gr, Ben.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ben,

Ik twijfel niet over mijn advies, als ik er niet 100% zeker van ben dat het kan, dan geef ik het advies derhalve al niet.

Ik heb hier ook zo gereden en geen enkel probleem. Maar toen ik m'n baantje ging automatiseren heb ik het programmeerspoor er tussenuit moeten halen i.v.m. spanning op de bezetmelding.

Rob
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Een stukje uit de handleiding;

8.4. Aansluiting van een programmeerspoor.
De ECoS beschikt over een aparte aansluiting voor een programmeerspoor. Uitgangsstroom max. 1A. Verbindt
hierop een 100 % geïsoleerde rail. Indien u ze inbouwt in uw treinbaan, kan dit ook een opstelspoor zijn.
Nogmaals wijzen wij u op een 100 % geïsoleerde situatie tussen treinbaan en programmeerspoor! Dit zijn dus aparte
stroomkringen! De ECoS schakelt door middel van een relais het spoorsignaal uit van het programmeerspoor indien
het niet gebruikt wordt. Programmeerspoor en treinbaan worden synchroon gestuurd voor wat betreft het
spoorsignaal. Plaats nooit meer dan 1 locomotief op het programmeerspoor. Verwijder na programmering de
locomotief van het programmeerspoor. ?Geparkeerde locs zouden anders geprogrammeerd kunnen worden bij
onachtzaamheid.


http://www.oude-station.nl/images/Esu/ecos-nl%20handleiding%203.0.0.pdf
Groeten Sander
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Sander,

Dank u voor dit verhelderend bericht.

Rob
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Citaat van: Spoorman op zaterdag 17 januari 2015, 18:34:25
Weet je Rob. Posten op een forum is vrijblijvend. Maar als ik twijfel over een advies zou ik het niet geven. Ad stelt een vraag en je brengt hem op dwaalspoor.

Je doet voorkomen dat je over de scheiding kunt rijden. Ik heb de wijsheid niet in pacht maar zou zo'n advies niet durven geven.

Gr, Ben.

Ben,

Ik begrijp dat je de dagelijkse posting quotum moet halen, maar je heb nu toch wel één laten liggen. :D :D :D
Het had je wel gesierd om toe te geven dat er toch nog mensen zijn die iets weten wat jij niet weet.  ;) :-* >:-D

Rob
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ter aanvulling op het citaat van Sander:

CiteerDe centrale beschikt over een afzonderlijke uitgang voor een programmeerspoor met een
uitgangsstroom van 1A. Een programmeerspoor is volledig (aan beide zijden !) geïsoleerd van de rest
van de baan; een opstelspoor kan daarvoor gebruikt worden. Bij Märklin moeten dus zowel de
middenleider als de sporen geïsoleerd worden.

Overigens geldt dit ook voor de Fleischmann MultiMausZentrale-Pro, zie de handleiding pagina 38:

CiteerDie multi ZENTRALE PRO verfügt über zwei Gleisausgänge: Hauptgleis und Programmiergleis. An den Anschluss des
Hauptgleises ?Main ? schließen Sie das Streckengleis an. Achten Sie darauf, dass sich kein Kondensator im Gleis befindet,
wie er häufig bei Analog-Anlagen zur Funkentstörung eingebaut wird.
Eine besonders anwenderfreundliche Einrichtung ist der separate Anschluss des Programmiergleises. Sie können
dieses Gleis ganz einfach in Ihre Anlage integrieren und für den normalen Fahrbetrieb nutzen. Wenn dann eine Lok
programmiert werden soll, fahren Sie mit dieser auf das Gleis. Sobald die multi MAUS PRO auf den Menü-Modus eingestellt wird,
schaltet die multi ZENTRALE PRO das Gleis automatisch um, so dass Auslesen und Programmieren ohne Störung anderer auf
der Anlage befindlichen Fahrzeuge und Magnetartikel möglich ist.
Das Programmiergleis muss komplett elektrisch durch beidseitige Isolier-Schienenverbinder von der übrigen Anlage getrennt sein.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Citaat van: Robtrein op zondag 18 januari 2015, 10:09:15

Ben,

Ik begrijp dat je de dagelijkse posting quotum moet halen, maar je heb nu toch wel één laten liggen. :D :D :D
Het had je wel gesierd om toe te geven dat er toch nog mensen zijn die iets weten wat jij niet weet.  ;) :-* >:-D

Rob


Haha, ik heb teveel kapsones om hier op in te gaan Robmans. :D

Leg Ad48 s.v.p. even uit wat er gebeurt als z'n lok plotsklapseling gaat rijden tijdens het programmeren of in de analoogstand schiet en wat er dan gebeurt als deze over de scheiding rijdt. ;)

Gr, Ben.

edit typefout
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Heren, hieronder in de beschrijving staat dat je toch met je loc gewoon op het programmeer spoor kunt oprijden. Of snap ik het niet goed?

Tijdens het programmeren mogen de scheidingsplaatsen niet overbrugd worden vb. door draaistellen, verlichte wagens.
Wordt het programmeerspoor niet gebruikt dan schakelt een intern relais het normale spoorsignaal naar het programmeerspoor.
Programmeerspoor en hoofdspoor worden synchroon gestuurd voor wat betreft het spoorsignaal. Daardoor kunnen locs eerst het programmeerspoor gewoon oprijden en dan omgeprogrammeerd worden. Pas als de programmeerfase start, worden afzonderlijke spoorsignalen verstuurd. Verwijder een loc na het programmeren van het programmeerspoor, want alle locs die op het programmeerspoor ? geparkeerd ? staan, worden dan ongewenst
Gr, Ad
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ad,

Je snapt het goed.

Alleen gaan loks er tijdens het programmeren soms kruipend vandoor.
Richting de scheiding met de rest van de baan. Die dan geen scheiding meer heeft.

Robin
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Hoi Ad,

Ik zou het advies geven: "ga voor zekerheid".
Oftewel houd je programmeerspoor helemaal apart van je baan.
Heb ik ook gedaan en het voorkomt dat je (door onoplettendheid) een groot probleem kunt krijgen.

Groeten,
Ton.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Beste Ad,

Als je tussen het programmeerspoor en het hoofdspoor twee stukken legt elk ter lengte van je langste lok en er voor zorgt dat het tweede stuk (vanaf het programmeerspoor gezien), als het eerste stuk verbonden is met het programmeerspoor, stroomloos is en dat het eerste stuk stroomloos is als het tweede stuk verbonden is met het hoofdspoor, dan is hij geheel en al "monkey proof".

Ik heb bij de testbaan van de MSG/Den Bosch er voor gezorgd dat er gereden kan worden met analoog, de 6021, de Tams en een Gast, zonder dat er ook maar één mogelijkheid is dat er twee centrales te gelijk "op de baan" kunnen staan en ook de electrische wissels kunnen zowel analoog als wel digitaal geschakeld kunnen worden, ook weer zodat de analoge spanning en de digitale spanning elkaar nooit "aan kunnen raken".

Ik heb er een schema van gemaakt, als je dat als inspiratiebron wilt zien, dan moet ik hem even scannen.

Groet, Anne W

Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Citaat van: Yeoman op zondag 18 januari 2015, 22:45:36

Ik zou het advies geven: "ga voor zekerheid".
Oftewel houd je programmeerspoor helemaal apart van je baan.


Verstandige woorden. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Mag ik jullie alle danken voor de div. adviezen. Ik hou het maar gescheiden, zoals Ton zegt, ik ga voor zekerheid.

Met vriendelijke groet,

Ad :thumbup:
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Citaat van: Ad48 op zondag 18 januari 2015, 20:00:14
Heren, hieronder in de beschrijving staat dat je toch met je loc gewoon op het programmeer spoor kunt oprijden. Of snap ik het niet goed?

Tijdens het programmeren mogen de scheidingsplaatsen niet overbrugd worden vb. door draaistellen, verlichte wagens.
Wordt het programmeerspoor niet gebruikt dan schakelt een intern relais het normale spoorsignaal naar het programmeerspoor.
Programmeerspoor en hoofdspoor worden synchroon gestuurd voor wat betreft het spoorsignaal. Daardoor kunnen locs eerst het programmeerspoor gewoon oprijden en dan omgeprogrammeerd worden. Pas als de programmeerfase start, worden afzonderlijke spoorsignalen verstuurd. Verwijder een loc na het programmeren van het programmeerspoor, want alle locs die op het programmeerspoor ? geparkeerd ? staan, worden dan ongewenst
Gr, Ad

Ad,

Dit is helemaal correct.

Citaat van: Yeoman op zondag 18 januari 2015, 22:45:36
Ik zou het advies geven: "ga voor zekerheid".
Oftewel houd je programmeerspoor helemaal apart van je baan.
Heb ik ook gedaan en het voorkomt dat je (door onoplettendheid) een groot probleem kunt krijgen.

Dat je voor zekerheid gaat is een prima keuze. Maar houd de laatste regel van Yeoman wel goed in gedachten, want daar valt en staat alles mee. ;) Heb met plezier m'n bijdragen geleverd.

@ Ben,

Vakantie is leuk, maar niet in de winter met slecht weer. Ik ga mij dan vervelen en opzoek naar afleiding. Dat heb ik in dit draadje van jou mogen ontvangen, waarvoor dan ook mijn hartelijke dank. :-* :thumbup:

Rob

Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Graag gedaan Vriend. Mocht je meer afleiding nodig hebben heb ik nog wel wat tips voor je. ;)

Gr, Ben.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Een fiks aantal ranzige URL's?
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ben,

Top man en heb je aan m'n lijstje Vriendinnen toe gevoegd. :P

Wim,

Daar heb ik Ben of wie dan ook niet voor nodig. ;)

Rob
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Waar gaat her hier nog over.........


Mvg,
Peter
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ik snap je vraag en daar kan ik wel op antwoorden.

Er wordt hier een vraag gesteld. Verschillende mensen pakken het draadje op. Er ontstaat een discussie over veiligheid. Ik meen dat er wat risico's zitten aan een gegeven oplossing. Voorts wordt er geroepen dat ik m'n dagelijks quotum posten moet halen en m'n ongelijk moet toegeven. Het eerste is onzin, het 2e een mening. Gelijk hebben bestaat namelijk helemaal niet, je deelt hier ervaringen waardoor de vraagsteller op basis van die ervaringen kan overwegen wat te doen.

De rest wat volgt is inderdaad allemaal gelul. De vraagsteller zit er niet op te wachten, ik ook niet maar als het mot doe ik er aan mee, ik ben daar namelijk reuze goed in.

Gr, Ben.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Citaat van: Spoorman op dinsdag 20 januari 2015, 07:24:38
Er wordt hier een vraag gesteld. Verschillende mensen pakken het draadje op. Er ontstaat een discussie over veiligheid. Ik meen dat er wat risico's zitten aan een gegeven oplossing.

Hiermee heb ik geen probleem en begrijp dit maar al te goed. Dat je twijfels over iets hebt, daar is niet mis mee. Maar toen Seinwezen met een quote uit de handleiding kwam en waaruit bleek dat mijn advies terecht was, zweeg je in alle toonaarden. Dan zijn er twee mogelijkheden:
1. Jij had een reactie kunnen plaatsen dat je weer wat geleerd hebt, echter dat gebeurde niet.
2. Ik had ook kunnen zwijgen en het laten doodbloeden, maar had er even zin in om er tegenin te gaan. Dit omdat ik weet/wist dat jij dit ook zou doen, omdat het nu eenmaal bij je profiel hoort om je gelijk te halen. Daardoor krijg je wat onduidelijkheid en wordt er over gegaan op de afzeikmodus. ;) :D


Citaat van: Spoorman op zaterdag 17 januari 2015, 18:34:25
Weet je Rob. Posten op een forum is vrijblijvend. Maar als ik twijfel over een advies zou ik het niet geven. Ad stelt een vraag en je brengt hem op dwaalspoor.

Met deze reactie had ik wel even een probleem en was dan ook de aftrap voor de afzeikmodus.  ;) :-*
Hiermee doe je voorkomen dat jij de wijsheid in pacht heb en als jij het niet weet er verder niemand is die het dan wel zou kunnen weten. Door dit soort reacties/opmerkingen reageer ik derhalve niet in serieuze draadjes en bewaar mijn zeer bescheiden beetje kennis dan voor me. Dit kan mogelijk ook de reden zijn waarom er meer gebruikers niet of nauwelijks reageren.

Rob

Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Citaat van: Robtrein op dinsdag 20 januari 2015, 11:07:34
Citaat van: Spoorman op zaterdag 17 januari 2015, 18:34:25

Weet je Rob. Posten op een forum is vrijblijvend. Maar als ik twijfel over een advies zou ik het niet geven. Ad stelt een vraag en je brengt hem op dwaalspoor.

Met deze reactie had ik wel even een probleem en was dan ook de aftrap voor de afzeikmodus.  ;) :-*
Hiermee doe je voorkomen dat jij de wijsheid in pacht heb en als jij het niet weet er verder niemand is die het dan wel zou kunnen weten.


Niks afzeikmodus. Ik vind het advies niet goed en dat is gewoon een mening. Verder geef ik geen waardeoordeel over jouw kennis en kunde en ik blijf bij de inhoud. Ik heb de wijsheid niet in pacht. Dat schreef ik ook, lees even terug.

Het hebben van een afwijkende mening wordt veelal geassocieerd met ruzie maken. Ik wil helemaal geen ruzie maken maar vertel wat ik vind. Verder getuigt van weinig waardering dat je doet voorkomen alsof ik het doe om het aantal posts omhoog te duwen. En dat is een beetje raar. Als gezegd: blijf bij de inhoud beste Rob.

De link van Sander seinwezen is voor mij helemaal niet nieuw. Mijn centrale, een oude Intellibox  uit 2003 heeft hetzelfde principe: programmeerspoor en hoofdspoor zijn elektrisch gescheiden. Programmeerspoor kan naar hoofdspoor geschakeld worden. En dan kun je over de scheiding rijden. Met alle andere centrales is het niet anders.

Gr, Ben.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ben,

Iedereen heeft het recht op z'n eigen mening, maar qua formulering schoot je hier, in mijn ogen, te kort.
Als je nu gewoon geschreven had: Rob, ik deel jou mening niet, omdat......., dan had je je mening gegeven.
Maar doordat je reageert met: Weet je Rob. Posten op een forum is vrijblijvend. Maar als ik twijfel over een advies zou ik het niet geven. Ad stelt een vraag en je brengt hem op dwaalspoor, geef je niet je mening, maar heb je een andere intentie en daar ben ik nu een keer op in gegaan.
Dit is ook maar een mening, alleen niet de jouwe. ;)
Ik twijfelde geen seconde aan het door mij gegeven advies.
Maar het is aan Ad om de keuze te maken, uit de gekregen adviezen en dat heeft hij gedaan.

Rob

P.s. Dit zal nog wel even doorgaan, omdat zowel Ben als ik, in deze, het laatste woord willen hebben, tenzij een hogere macht in grijpt. >:-D >:-D
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Je vergist je weer, ik hoef m'n gelijk niet en Ad heeft z'n conclusie allang getrokken.

Het laatste woord van mijn kant is jou een fijne dag toewensen.

Gr, Ben.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Citaat van: Spoorman op dinsdag 20 januari 2015, 13:01:27
Ad heeft z'n conclusie allang getrokken.

Citaat van: Robtrein op dinsdag 20 januari 2015, 12:56:48
Maar het is aan Ad om de keuze te maken, uit de gekregen adviezen en dat heeft hij gedaan.

Dank u, jij ook een fijne dag nog.
Daarnaast wil ik je bedanken voor deze discussie, is weer lang geleden dat ik weer eens een discussie op niveau heb gevoerd. :thumbup:

Rob
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Iets voor Rob? ===> http://www.synthetron.com/discussieplatform/ ;)

Edit nobody: Smiley vergeten...
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
IEDEREEN mag hier zijn mening geven,
daar kunnen wij ALLEMAAL van leren..
Weet JE het al ?
leg het dan naast je neer,
misschien heeft een ANDER hier er wel iets aan...

het begrip FORUM moet je misschien wel iets ruimer nemen  O:-D
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
En zo loopt een topic over programmeerspoor , hoofdspoor nu op een doodlopend spoor.

Ontopic: ik heb de ecos zo aangesloten dat het programmeerspoor aaneen kant vastzit aan het hoofdspoor.
Duidelijk zichtbaar tot aan een wissel.
Nooit problemen gehad .. Gewoon opletten dat er maar een lokje op staat.
Als de lok aan de wandel gaat komt ie nooit zo ver dat ie het progspoor verlaat.

Jan
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Citaat van: zofman op dinsdag 20 januari 2015, 18:00:47
Ontopic: ik heb de ecos zo aangesloten dat het programmeerspoor aaneen kant vastzit aan het hoofdspoor.
Duidelijk zichtbaar tot aan een wissel.
Nooit problemen gehad .. Gewoon opletten dat er maar een lokje op staat.
Jan

Dus geen stroomloos stuk er tussen?
En hoe zit het met de scheiding tussen de twee stroomkringen. Kun je volstaan met alleen de rode, middenrail, of moet je rood en bruin beide onderbreken?
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Beiden onderbreken is beter.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Jorg,

Beide onderbreken moet, doe je dit niet dan krijg je kortsluiting. Ik heb hem aangesloten zoals Jan (zofman)👍 heeft beschreven en werkt prima.

Gr, Ad
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ad

Ja dat bedoelde ik, had mij misschien beter anders uitgedrukt,  >:-D >:-D >:-D
Een volledig fysiek gescheiden spoor is nog beter.
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Gewoon voor de wissel een stuk stroomloos (b.v. 20 cm) spoor dat 100% gescheiden is.
Je moet dan wel handmatig de loc eroverheen schuiven geeft extra aandacht en veiligheid..

groet
Harald
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Citaat van: Ad48 op donderdag 18 juni 2015, 12:12:50
Jorg,

Beide onderbreken moet, doe je dit niet dan krijg je kortsluiting. Ik heb hem aangesloten zoals Jan (zofman)👍 heeft beschreven en werkt prima.

Gr, Ad

Dit heb ik al in het begin van deze topic aangegeven.  :?
Maar dat ontaarde in een welles/nietes spelletje met Spoorman Ben. ;) :D

Rob
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Een leuk onderwerp waarvan ik graag mijn realisatie hiervan meedeel:

Een programmeer-spoor dient ook om de rijkarakeristieken aan te passen. Een doorlopend spoor is daar ideaal voor.
Daarom heb ik een blok gemaakt met 3 terugmelders. Dit blok kan ik door middel van een switch schakelen tussen programmeerspoor en hoofdspoor.
De linkse rail, welk gebruikt wordt voor de terugmelding, blijft rechtstreeks aangesloten op de terugmelingsmodules die op hun beurt naar de CS2 gaan.
3 terugmelders omdat ik ditzelfde blok ook gebruik om snelheidsmetingen te doen.

Zo zet ik de schakelaar op PRG, ik doe een CV aanpassing en dan de schakelaar terug op hoofdspoor om te testen.
Nog beter, ik heb er zelfs een 3de keuze, namelijk de ESU programmeer module voor de ESU decoders.
De loc gaat voortdurend met zijn sleper over de onderbrekingen welk uiteraard zorgt voor een korte doorschakeling maar dit heeft bij mij tot heden geen enkel probleem gegeven.
Dit spoor bevindt zich net voor het schaduwstation. Dus elke loc passeert daar. Als je dan een snel een kleine CV aanpassing wilt doen, dan laat je de trein daar even stoppen, doe je de aanpassing, en terug weg.

groetjes

Christian

een paar foto's ter verduidelijking
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Plaats nooit het programmeerspoor als onderdeel van je sporenplan in een spoor wat verbinding heeft met de baan, er komt een moment waarbij het programmeerspoor in rechtstreekse verbinding komt met de hoofdbaan b.v. door een loc die met zijn wielen over de scheiding staat, of door de sleper onder de loc.
Als dat gebeurd is het 99,9% van de keren einde centrale, en mag hij worden opgestuurd voor herstel.
Het allerbeste advies in deze, gebruik een apart stukje rails. Je hebt alleen het programmeerspoor nodig voor het instellen van het loc/decoderadres. De rest kun je via POM doen en dus on the fly.

Groetjes
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Wegens tijdsgebrek momenteel heb ik niet heel dit topic doorgelezen,
maar wat je wil doen is perfect mogelijk hoor en dit met een simpele schakelaar.
Je moet wel een dubbele wisselschakelaar hebben. Bij conrad te koop voor minder dan een euro
denk ik. Je moet dan wel je programeerspoor langs beide zijden scheiden van de rest van je baan.
De beide "p" klemmen van je dubbelpolige wisselschakelaar gaan naar je rails, de andere vier overgebleven klemmen gaan langs de ene zeide naar je uitgang ecos prog spoor en de andere twee naar je normale uitgang.

Als je me niet begrijpt maak ik er morgen een schetsje van....

Geert
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Ook die schakelaar geeft geen 100% garantie dat het programmeerspoor nooit in verbinding gebracht kan worden met het normale spoor als het programmeerspoor actief is.
Gewoon dat stukje spoor volledig gescheiden houden van de rest, kan het ook nooit fout gaan.

Groetjes
Re: Programmeerspoor/hoofdspoor
Klopt Sprinter wat je zegt, indien je de schakelaar vergeet om te zettn naar hoofdspoor kan het mis gaat, maar dit kan je dan weer beveiligen met een relais die is aangetrokken als de schakelaar op prog spoor staat en deze relais onderbreekt dan de spanning naar je hoofdspoor. Maar inderdaad beter een appart stukje spoor gebruiken !

Geert