Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

verlichting Marklin wissels

Gestart door robert hoesman maandag 15 juni 2015, 13:31:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting Marklin wissels
Ik heb op mijn modelbaan een aantal Marklinwissels van M rails dus analoog ,Nu wil ik deze wissels apart laten branden (licht) ,hoe sluit ik dit nu aan  ( de 2 stuur draden  zitten reeds op het plateau gemonteerd)  Wie kan mij hierover meer vertellen?
mvrg Robert Hoesman
Re: verlichting Marklin wissels
Wil Tweeendrie
gast

Re: verlichting Marklin wissels
Hallo Robert,

Zelf heb ik al jaren geen metalen wissels meer, maar ik kan mij herinneren dat er aan de binnenzijde een gele draad aan een lip was gesoldeerd. Die draad los solderen en daar de nieuwe verlichtingsdraad aan.

Maak een foto van de geopende onderzijde, dan kan ik wat meer vertellen.

Groeten

Wil Tweeendrie
Re: verlichting Marklin wissels
Wat Wil zicht klopt, als je aan de onderkant heta fdekkapje verwijderd zie je dat de gele draad ini het midden van de beide wisselspeler is gemonteerd. Vanaf daar gaat ook een kort geel draadje naar het lampje toe, dat draadje neem je los en daar soldeer je een langer stuk draad aan. Nu kan je via die draad je lampje apart voeden, wel dien je dat van de aparte voeding de massa met de bedding van het spoor te verbinden dat is namelijk de massa van het lampje.

Dan even over je opmerken t.a.v. Het feit dat je M rail wissels hebt en dat ze om die reden analoog zijn, ook M rails gaat prima samen met digitaal hoor, maar dat geheel terzijde.
Re: verlichting Marklin wissels
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: verlichting Marklin wissels
Hallootjes,

Ik meen me te herinneren dat het korte stukje draad naar de wissellantaarn de groene kleur heeft.

Gr. Fred.
Re: verlichting Marklin wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: verlichting Marklin wissels
 :) Even samenvatten;
De m-wissel heeft 2 blauwe draden voor bediening wisseltong en 1 gele draad voor verlichting.
Gele draad naar een trafo op de gele bus en een bruine draad vanaf de railbedding naar de bruine bus op de trafo.
Dan is er licht. En je hebt al een bruine draad naar je trafo voor je rijstroom, samen met een rode.
En draden hoef je niet opnieuw te solderen, je kan ze ook verlengen en krimphoes gebruiken op de verbinding van twee draden aan elkaar.

Dirk-Jan
Re: verlichting Marklin wissels
Wil Tweeendrie
gast

Re: verlichting Marklin wissels
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 15 juni 2015, 21:27:44
:) Even samenvatten;
De m-wissel heeft 2 blauwe draden voor bediening wisseltong en 1 gele draad voor verlichting.
Gele draad naar een trafo op de gele bus en een bruine draad vanaf de railbedding naar de bruine bus op de trafo.
Dan is er licht.

Hai Dirk-Jan,

1 gele draad voor verlichting en wisselspoelen. De gele draad dient ook om de wisselspoelen van stroom te voorzien.
Via de blauwe draden en de drukknoppen gaat de stroom retour naar de trafo.

Robert wil het lampje op een aparte trafo aansluiten, dus moet het lampje losgekoppeld worden van de magneetspoelen.
Vandaar onze vorige bijdragen.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: verlichting Marklin wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: verlichting Marklin wissels
 8o Oeps, zit ik er effe helemaal naast  :oops: Dat is ook zo natuurlijk.
Dacht ik even leuk te helpen, sla ik de plank mis.  :(

Dirk-Jan
Re: verlichting Marklin wissels
Wil Tweeendrie
gast

Re: verlichting Marklin wissels
Okido, Dirk-Jan :thumbup:
Re: verlichting Marklin wissels
Marklin vrienden  is is wel laat ,maar iedereen wordt bedankt voor voor het advies wat ik heb gekregen voor de wissels ,zodra wij thuis zijn van de camping ga ik hiermee beginnen.
Dank je wel.
mvrg Robert