Een lokpilot afstellen vraagt wat getjoen uitgaande van de basisinstellingen die bij de motor horen zoals Robin aan geeft. En het is niet altijd gemakkelijk.
Misschien helpt dit. Cv 52, 54 en 55 zijn de instellingen die er toe doen. Wat knip en plakwerk:
CV54 is de K parameter an de motorregeling in het gehele bereik. Hoe hoger de waarde des te sterker de decoder de motor wil bij regelen. De K waarde verander je als de lok in een breed regelbereik slecht of schokkerig loopt. Verklein dan de waarde in stappen van 5 tot het gewenste resultaat. Indien de lok alleen in het lage bereik schokkerig loopt maar in het midden en hoge gebied goed loopt moet CV52 een waarde hebben die 5 tot 10 hoger is dan de waarde van CV54.
CV52 is de K parameter bij lage snelheid. De K waarde verander je als de lok op lage snelheid slecht of schokkerig loopt, zie boven. Verklein dan de waarde in stappen van 5 tot het gewenste resultaat. Op decoder stap 1 moet de lok net rijden, zo niet verhoog de startspanning van CV2.
CV55 parameter I bepaalt de reactie traagheid van de motor. Motoren met een groot vliegwiel of met een groot en zwaar anker zullen trager reageren dan motoren zonder vliegwiel of een klokanker. De waarde dient aangepast te worden indien de lok in het onder bereik een kleine sprong maakt of onregelmatig loopt. Vergroot de waarden in stappen van 5 bij een motor zonder vliegwiel of klein anker. Verklein de waarde in stappen van 5 bij een zware motor met vliegwiel dit tot de lok rustig loopt.
Gr, Ben.