Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

CV's instellen

Gestart door ribliek zaterdag 10 januari 2015, 17:35:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CV's instellen
ribliek
gast

CV's instellen
Beste forumleden

Ik heb net een locdecoder V4 ingebouwd,en heb de Cv's ingesteld.
Maar nu komt de lok schokkend tot stilstand.
Ik kan de CV's alleen maar veranderen via de 6021 dus ik ben beperkt met de instellingen.
De lok is voorzien van een permanente magneet (ESU) en een 5* anker.

Heb nu de volgende CV's veranderd op de waarden:

CV 2 op 4
CV 3 op 25
CV 4 op 20
CV 5 op 40
CV 6 op 18

Hoe kan ik nu de juiste afstelling vinden?

Ruud
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2011

offline
Re: CV's instellen
Hoi Ruud,
Zie hoofdstuk 11 (motorcontrol) van de handleiding. De oplossing zit in de CV's 52 t/m 56

Albert.
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: CV's instellen
CV2 = 3
CV52 = 32
CV56 = 120
CV54 = 60
CV55 = 95

Is de instelling voor een M 5 * motor.
Re: CV's instellen
ribliek
gast

Re: CV's instellen
Moet ik dan naar de lange modus voor het veranderen van CV 55 en 56.
Ik programmeer met de 6021.

Ruud
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: CV's instellen
volgens handleiding waarden onder 80 korte en boven 80 lange modus.Denk dat je dus best in lange modus gaat.Heb zelf nooit geen 6021 gehad.
Re: CV's instellen
ribliek
gast

Re: CV's instellen
Ik heb hem nou zover dat hij een mooie topsnelheid heeft, gelijkmatig blijft rijden.
Bij een lagere snelheid rijdt hij onregelmatig en bij het stoppen lijkt het net of hij nog een klein stroomstootje krijgt en schiet hij een beetje door.
Heb voor alle zekerheid de rails schoon gemaakt (misschien dat het daar door kwam).

Ruud
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2014

offline
Re: CV's instellen
heb je ook al geprobeerd om de loc in te stellen via cv54 op 0 en dan functie toets 1 indrukken regelt die zich zelf in! lees wel dat er erg veel problemen zijn met esu perm magneten
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: CV's instellen
Zet de minimale snelheid eens op 1.

Gr. Marcel
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2010

offline
Re: CV's instellen
Citaat van: bellejt op zaterdag 10 januari 2015, 20:54:18
CV2 = 3
CV52 = 32
CV56 = 120
CV54 = 60
CV55 = 95

Is de instelling voor een M 5 * motor.

Dat zijn dus NIET de instellingen voor een motor met ESU magneet. Uit dezelfde tabel wat waardes voor loks met ESU magneten.:

Mvg,Robin

Cv   2=4
CV 51=0
Cv 52=30
Cv 53=50
Cv 54=40
Cv 55=175
Cv 56=200
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: CV's instellen
die tabel heb ik dan niet.De magneet van ESU of marklin is eigenlijk hetzelfde.
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2010

offline
Re: CV's instellen
Die tabel vind je op pagina 46 van de LoPi handleiding.

Robin
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: CV's instellen
gevonden bij de NL handleiding.Nooit aandacht aan geschonken omdat al mijn ombouws hier perfect rijden.Normaal is er ook een truckje met CV54.Mss dat eens proberen.
Re: CV's instellen
Spoorman
gast

Re: CV's instellen
Een lokpilot afstellen vraagt wat getjoen uitgaande van de basisinstellingen die bij de motor horen zoals Robin aan geeft. En het is niet altijd gemakkelijk.

Misschien helpt dit. Cv 52, 54 en 55 zijn de instellingen die er toe doen. Wat knip en plakwerk:

CV54 is de K parameter an de motorregeling in het gehele bereik. Hoe hoger de waarde des te sterker de decoder de motor wil bij regelen. De K waarde verander je als de lok in een breed regelbereik slecht of schokkerig loopt. Verklein dan de waarde in stappen van 5 tot het gewenste resultaat. Indien de lok alleen in het lage bereik schokkerig loopt maar in het midden en hoge gebied goed loopt moet CV52 een waarde hebben die 5 tot 10 hoger is dan de waarde van CV54.

CV52 is de K parameter bij lage snelheid. De K waarde verander je als de lok op lage snelheid slecht of schokkerig loopt, zie boven. Verklein dan de waarde in stappen van 5 tot het gewenste resultaat. Op decoder stap 1 moet de lok net rijden, zo niet verhoog de startspanning van CV2.

CV55 parameter I bepaalt de reactie traagheid van de motor. Motoren met een groot vliegwiel of met een groot en zwaar anker zullen trager reageren dan motoren zonder vliegwiel of een klokanker. De waarde dient aangepast te worden indien de lok in het onder bereik een kleine sprong maakt of onregelmatig loopt. Vergroot de waarden in stappen van 5 bij een motor zonder vliegwiel of klein anker. Verklein de waarde in stappen van 5 bij een zware motor met vliegwiel dit tot de lok rustig loopt.

Gr, Ben.
Re: CV's instellen
ribliek
gast

Re: CV's instellen
Marcel

Bedoel jij CV 2 (Vertrekspanning) op 1 zetten ??

Robin

Ik heb ondertussen ook nog een ander lok (omgebouwd met een M ombouwset)op mijn testspoortje gezet maar die heeft bijna dezelfde kuren als de lok met een ESU magneet. Deze lok krijgt ook een tikje mee als je denkt dat hij stil staat.
En zoals ik al eerder geschreven heb programmeer ik met de 6021.

Ruud
Re: CV's instellen
Lid sinds: 2010

offline
Re: CV's instellen
Het maakt toch niets uit waar je mee programmeert.
Het gaat erom dat je weet wat je programmeert.

Ik maak hier uit op dat je Cv's in de vijftig niet kunt aan passen? Of nog niet aangepast hebt ?


Marcel bedoelt inderdaad CV2. (minimale snelheid.=snelheid op stap 1)
Als die te snel is zie je bij het stoppen nog een reactie van de lok omdat ie nog teveel vaart heeft.

Je probleem kan ook nog CV 55 zijn zoals Ben heel mooi vet heeft aangegeven.
Als die niet goed staat lijkt het net of de lok iedere keer een schop tegen zn kont krijgt op de laagste snelheidsstappen.

Robin