Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Praattopic 3railforum modulebaan

Gestart door fonzo999 woensdag 14 januari 2015, 23:34:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Even Off topic

Voor de mensen die naar Gent komen er is traject controle wanneer je Gent via Antwerpen benaderd.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
GOED NIEUWS
Zojuist heeft ons geacht forumlid Ragoem zich aangemeld als lid van de modulebaan.
We gaan hem zo snel mogelijk van een module voorzien.

Wij verwachten natuurlijk dat hij zijn module hier ook voorstelt.

Ragoem, van harte welkom en veel succes met bouwen.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Wat is de maximum lengte van de modules?
Kan dit ook een meervoud van 120 cm zijn?

Groet,
Bert
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Bert,

Een standaardmodule bestaat uit 2 black-boxen van 30 cm en een centraal deel van 120 cm.
Uiteraard kan je ( om 1 thema te krijgen ) meerdere modules van 120 aan elkaar koppelen zonder black-boxen.
Ook kunnen ( als je dat wilt ) de modules zelf afwijken van de 120 cm ( dus bv. 3 van 100 cm kan ook ).

Maar ook afwijkingen kunnen, bv. 2 hoekmodules ( 90 Graden) met een tussenstuk daartussen. Als er links en rechts
van je thema maar een black-box aan zit om te koppelen met de buurman.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Zoals net al aangegeven door Alphons heb ik me net opgegeven voor een module.
Ben nog bezig met het bedenken van een thema en de uitwerking daar van.
Zodra dat duidelijke vorm krijgt (vaag is er al wel iets) zal ik een draadje opzetten over mijn module.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ragoem

Leuk dat ook een module gaat opstarten, veel suc6 met de bouw en de aankleding ervan.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Leuk om te lezen dat je ook een module gaat bouwen Ragoem.
Kijk nu al uit naar de foto's van de bouw hiervan. :)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hei Ragoem,

welkom in de club.
Succes met de bouw.

groet

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Ragoem,

Leuk dat je je ook hebt aangemeld.
Volgende week kun je er al een aantal modules live aanschouwingen.

Veel succes met het bedenken van een thema en de bouw ervan.

Groeten,
Ton.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Ragoem,

Hartstikke leuk dat je mee gaat doen. :)
Ik ben heel benieuwd met wat voor thema je gaat komen.

Gr.
René
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Allen dank voor jullie reacties,

Ga er maar vanuit dat het een module met een nederlands thema word, al is dat natuurlijk een ruim begrip.  ;)
Ik ga proberen om voordat de bak klaar is ook het thema klaar te hebben.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan

Dat wordt weer een extra man en bak om te volgen  :thumbup:

Succes en veel plezier, Ragoem !

Grtz Tony
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ik heb net zo'n beetje alle draadjes over de 3rail module baan zitten lezen en heren, dat ziet er verdraaide doordacht uit. Zo goed zelfs dat het begint te kriebelen om ook met een module aan de slag te gaan.

Om gelijk de feestvreugde maar te verstieren, dat doe ik dus (nog) niet. Ik ben, net zoals volgens mij Ragoem, net weer begonnen met deze mooie hobby. En dit forum is echt een onvoorstelbare bron van kennis die ik mij eerst goed tot mij wil nemen.

Daarnaast speel ik met de gedachte om aan de slag te gaan met stukken van de hogesnelheidslijn Hannover - Wurzberg. Zoals jullie aan mijn avatar kunnen zien ben ik een groot fan van de IC-Experimental (ik noem hem altijd liefkozend de ICE-0) en op dit traject reed die trein in de jaren 80 zijn snelheidsrecords.

Als je deze Duitstalige Wikipedia pagina bekijkt zijn er voldoende "module-genieke" stukken op deze lijn die nagebouwd kunnen worden. Ik wil relatief makkelijk (zeg ik nu heel dapper, hahaha) beginnen door iets te gaan maken zoals op deze foto.

Om zoiets mooi te kunnen realiseren zal ik eerst de kunsten van een elektrostaat onder de knie moeten krijgen. Waarschijnlijk zal ik dan ook wel op workshop visite moeten gaan bij Martin. Vervolgens gaan oefenen met het zelf maken van de natuur.

Mocht 1 en ander uitpakken zoals ik hoop, en ik dus het gevoel krijg dat ik echt wat bij kan dragen aan de 3rail module baan, dan zal ik mij zeker weer melden. Tot die tijd ga ik verder met het verslinden van het forum en zal ik zeker de draadjes over de 3rail modulebaan blijven volgen!

Gr. Patrick
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: PaT op woensdag 15 april 2015, 21:48:27
Ik heb net zo'n beetje alle draadjes over de 3rail module baan zitten lezen en heren, dat ziet er verdraaide doordacht uit. Zo goed zelfs dat het begint te kriebelen om ook met een module aan de slag te gaan.
Moet je juist met een module beginnen. Kun je prima op oefenen.

Citaat van: PaT op woensdag 15 april 2015, 21:48:27
Om zoiets mooi te kunnen realiseren zal ik eerst de kunsten van een elektrostaat onder de knie moeten krijgen.
In de moduleclub zitten ook 2 man die met een elektrostaat kunnen "toveren'. Maar als ik die foto bekijk moet je ook leren bomen maken ! :D

Citaat van: PaT op woensdag 15 april 2015, 21:48:27
Als je deze Duitstalige Wikipedia pagina bekijkt zijn er voldoende "module-genieke" stukken op deze lijn die nagebouwd kunnen worden. Ik wil relatief makkelijk (zeg ik nu heel dapper, hahaha) beginnen door iets te gaan maken zoals op deze foto.
Die zouden wij best graag tussen onze modules hebben staan !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hallo Ragoem,

Ook van mijn kant welkom bij de club :thumbup:

Leuk weer een bak erbij te hebben en zo groeit het aandeel gestaag ;)

Veel plezier met het bouwen ervan, en ik hoop dat ik er ook aan toekom, want zit tot over mijn oren in het werk.

Hallo Patrick,

Een stuk spoor erbij is al geweldig, en op de modulebaan is een treinlengte juist iets wat je groter kunt aanhouden dan dat je thuis zou kunnen doen.
Niet iedereen realiseert zich dat vrees ik, en treinen van 2 meter lengte zijn op modules gewoon mogelijk.

Juist deze modules zijn laagdrempelig uitgevoerd, voor elke modeltreinliefhebber om zijn kunnen te laten tonen.
Denk ook niet van: tjee de ene doet dit beter de ander dat......, dit zal je toch altijd blijven houden.
Zelfs bij de BNLS bakken zie je dit, en juist dat maakt het leuk vanwege het niveau verschil.

Elke module hetzelfde eruit laten zien is ook een kunst, en juist variatie in de bakken en het landschap maakt deze baan toch iets aparts :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Alphons en Hans...jullie enthousiasme werkt aanstekelijk, maar ik moet mij echt nog beheersen.

Zoals Alphons al zegt moet ik inderdaad met mijn plannen ook hoognodig aan de slag met hoe ik realistische bomen fabriceer. Dat lijkt mij dus een heel behapbare  "stap 1".
Dat wil ik dus echt, echt eerst goed kunnen, bij voorkeur in combinatie met zo'n elektrostatische manier van begroenen. In mijn gedachten wil ik dat uit gaan proberen op een klein diorama oid, in ieder geval nog zonder rails. Misschien kan ik dan ook wat oefenen met weatheren.

Als ik die 2 stappen doorlopen heb, dan wil ik met alle liefde aansluiten op de 3rail modulebaan. In mijn huidige woning heb ik simpelweg geen ruimte voor een uitgebreide baan, dus dan zijn modules inderdaad wel een uitkomst.

Ik weet niet of 1 van jullie de laatste Railhobby hebben gelezen, maar daar wordt de modulebaan "La Bosse" van het Franse CFFC besproken. (Link naar Youtube). Ik heb echt lopen watertanden van die baan en dat niveau is ook wel zo'n beetje mijn streven (Aim high...ik weet het).

Overigens heeft die modulebaan volgens mij een soort schaduwstation achter het diorama. De modules zijn ook 60 centimeter diep, maar het publieksdeel is daar slechts de helft van. Op die manier kan je treinen, zeker met een langere lengte, via de black boxes laten verdwijnen in de "achterkant". Ik heb verder weinig ervaring met modulebanen, maar als ik mij bedenk dat mijn ICExperimental met 3 tussenwagons (zijn maximale lengte) al bijna net zo lang, zo niet langer is dan 1 module, dan vraag ik mij af hoe aantrekkelijk het is om een trein van misschien wel 2 meter 2 complete modules te zien bedekken. (Voor de duidelijkheid, ik wil niet de betweter uithangen, maar schrijf dit als oprechte vraag omdat ik het antwoord niet weet).

Resumé, mijn stappenplannetje tot zover ik dat nu bedacht heb:

  • Meer inlezen over de hogesnelheidslijn Hannover- Wurzberg
  • Inlezen en zelf aan de slag met bomen/struiken en ander groen
  • Aan de slag met weatheren
  • Hoog tijd voor een module!
Zodra ik bij stap 4 ben aangekomen, zal ik mij zeker komen melden voor een module! Tot die tijd lees ik lekker mee met jullie ervaringen!
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: PaT op donderdag 16 april 2015, 09:26:23
Zoals Alphons al zegt moet ik inderdaad met mijn plannen ook hoognodig aan de slag met hoe ik realistische bomen fabriceer. Dat lijkt mij dus een heel behapbare  "stap 1".

23 mei bij Hobby in Praktijk, cursus bomen maken ! Klikkie

En Pat : wij hebben een keerlusmodule met 3 opstelsporen. Die is ( nu nog ) helemaal kaal m.u.v. de rails. Je bent van harte welkom om je daar op uit te leven. Mooi oefenmateriaal toch ! :idea:

Voor wat betreft de treinlengte : normaal moet je uitgaan van een trein die een lengte heeft van 1.40 - 1.50 mtr. Die past keurig op de module. Als we met langere treinen willen rijden, kan dat. We overbruggen dan technisch  de module en dan kunnen we theoretisch wel treinen hebben tot 3.00 mtr. De opstelsporen laten dat nu echter nog niet toe en we kunnen max. 2.00 mtr. hebben.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: fonzo999 op donderdag 16 april 2015, 10:12:04
23 mei bij Hobby in Praktijk, cursus bomen maken ! Klikkie
Leuk zo'n cursus, maar er is zoveel op het internet te vinden, dat ga ik eerst zelf uitvogelen. NU is de tijd om zeeschuim te planten, dus eens kijken of we dat op kunnen kweken.

Maar een heel andere vraag, waarmee maken jullie de tekeningen voor de ontwerpen van jullie modules?
Dan kan ik in ieder geval een beetje gaan pielen met ideeën voor modules.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Een ontwerpprogramma is ieders eigen keus. Ik gebruik Anyrail.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Bedankt voor de tip Alphons. Zo te zien moet Anyrail gratis te gebruiken zijn. Meer dan 50 stukken rail op een modulebaan zal een krappe bedoening worden :)

Deze week is mijn railhobby 'officieel' begonnen. Mijn extra ICE tussenrijtuig is binnen (4171 en werkelijk in nieuwstaat) en vanmiddag worden zaadjes zeeschuim opgepikt om zo zelf boompjes te gaan planten.
Nu nog eens kijken of we een RTS Greenkeep gaan aanschaffen of dat we het eerst wat meer low-key gaan aanpakken met wat meer traditionele strooimaterialen.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Patrick,

Ik heb zo'n RTS Greenkeeper. Ik heb zelf de 35 KV gekocht. Waarom ?

Als je met vezels werkt tot 6 mm zal de 35 heel KV goed voldoen. Langere gebruik ik feitelijk niet, want dan heb
je het in 1:1 al over gras van meer dan 1 mtr hoog. Dat komt niet vaak voor in H0. Overigens doet hij het met 12
mm vezels ook.

Ik heb ook de workshop bij Martin Welberg gedaan.
Op de cursus waren ook andere mensen en die hadden ook ervaring met andere Elektrostaten, evenals de theezeef methode.
De algemene conclusie was : geef wat geld uit voor goed materiaal.

Natuurlijk zijn er ook andere manieren om gras te maken, maar mijn ervaring is dat dat niet zo fraai oogt !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ik ben inmiddels ook wel overtuigd dat de Greenkeeper "the way to go" is en een workshop bij Martin staat hoog op het verlanglijstje. Dat zal echter nog wel even duren, aangezien de workshops op zaterdag zijn en op die dagen moet ik mijn zoon begeleiden met zijn zeillessen. Wellicht dat in de zomer of winterstop het er een keer van kan komen.

Ik ga denk ik dan ook maar zo'n Greenkeeper aanschaffen en experimenteren. Mocht ik er zelf niet uitkomen, dan heb ik in ieder geval de greenkeeper liggen als ik op cursus ga.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Patrick,

Zelf oefenen met scenery blijft toch een must, want het linkje dat je plaatste is wel van modelbouwers die ook al enige ervaring hebben door te oefenen.
Met andere woorden maak gewoon niet de fout je lat te hoog te leggen direct aan de start, maar start gewoon met een lagere drempel.
De lat hoger leggen kan altijd nog, en als je meer geoefend bent met de scenery, zal dat ook terugkomen op je module/diorama.

Een module bouwen geeft ook sneller resultaat als je aan de scenery wilt, en denk ook aan de ruimte om het geheel te stallen.
Een vaste baan zit er dan nu niet in qua woonruimte, dus modules bieden dan zeker een uitkomst.

We kunnen niemand dwingen om mee te doen, sterker nog als dit uit vrije wil gebeurt, dan voelt iedereen zich prettiger ;)
Denk gewoon rustig na over wat je leest en ziet hier in de topic's, en je bent ook van harte welkom als je mee wilt doen :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hans,

Ik ben mij er zeer bewust van dat de baan uit mijn link van een ongekend niveau is. Ik ken echter ook mijzelf, als ik een lager niveau voor mijzelf accepteer, dan zal ik er snel klaar mee zijn. Dat ik niet met 1 keer oefenen op het niveau van La Bosse zal zitten lijkt mij evident (en anders ben ik mijn roeping misgelopen  :P )

Zoals ik in mijn "stappenplannetje" aangeef ga ik ook klein beginnen met gewoon te oefenen met wat scenery te maken. Bevalt dat en haal ik het niveau dat ik mij voor ogen stel, dan gaan we een stapje verder.
En mijzelf een beetje kennende komt die modulebaan er echt wel. Ik wil er alleen voor waken dat ik nu toezeg met zo'n module te komen en dat het vervolgens een eeuwigheid duurt voordat er daadwerkelijk iets geleverd/gepresenteerd gaat worden. Dat vind ik gewoon niet netjes richting de modulebouwers die wel al actief aan het bouwen zijn.

Wat ik wel even mee wil geven is dat ik dit forum echt enorm waardeer, ik ben nog maar kort lid, maar de hulp en informatie die je hier krijgt is ongekend!
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: PaT op vrijdag 17 april 2015, 13:30:14
Ik wil er alleen voor waken dat ik nu toezeg met zo'n module te komen en dat het vervolgens een eeuwigheid duurt voordat er daadwerkelijk iets geleverd/gepresenteerd gaat worden. Dat vind ik gewoon niet netjes richting de modulebouwers die wel al actief aan het bouwen zijn.

Patrick,
Ik denk dat ik voor alle 3railforum modulebouwers spreek als ik zeg dat het ons dat weinig interesseert in welk stadium een module zit en hoe het afwerkniveau is. Er zijn beginners, gevorderden en experts op zowel technisch als scenerygebied en ieder doet op zijn niveau zijn best. Dat betekent dus dat er geen kant-en-klaar product wordt verwacht als je je bij onze moduleclub aansluit. Het is vrijheid / blijheid en er zijn geen verplichtingen over het niveau van de module/scenery, die leg je alleen jezelf op.
Het voordeel van zo'n clubje is wel dat je kunt profiteren van de aanwezige kennis en kunde; we delen dat graag met iedereen !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 17 april 2015, 12:59:31

Met andere woorden maak gewoon niet de fout je lat te hoog te leggen direct aan de start, maar start gewoon met een lagere drempel.


Onzin advies. Er is niets mis met de lat hoog leggen.

Gr, Ben.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoort bij de zesjes cultuur... ;)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Oefening baart kunst !   :P :D
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan

De lat (te) hoog leggen of niet;

Mik op de maan, je raakt altijd wel een ster.....

Grtz Tony
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
zolang je maar over de lat heen kunt springen, is het goed...
anders heeft t weinig nut om m hoog te hangen  :P
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
@ Patrick:
Zelf heb ik op het mini-diorama na nog en wat probeersels (jaren geleden) op 15x15cm plaatjes nog nooit iets gedaan wat betreft scenery.
Zag de module baan zoals al door meerdere aangehaald juist als een manier om iets te gaan bouwen waar daadwerkelijk treinen op kunnen rijden.
Hoe het er uit gaat zien wist ik op het moment van aanmelden nog niet (het krijgt nu vorm in mijn hoofd), kennis wat betreft bouwen doe ik wel op tijdens het bouwen en met het maken van mini-diorama's en andere probeersels.
Gaat er iets fout, het oppervlak is niet zo groot, kan ik altijd nog overnieuw beginnen.
Moet wel toegeven dat ik ook eerst een tijdje getwijfeld heb voor ik de knoop door heb gehakt maar tot nu toe nog geen spijt van die beslissing (kan niet wachten tot de module klaar is en ik daadwerkelijk kan beginnen)
Ofwel mijn vrijblijvend advies, twijfel niet te lang en ga lekker meedoen.  :D :D

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Ben,

Met de lat hoog leggen is op zich niets mis mee, maar het niveau van de bedoelde modulebaan (van het linkje van Patrick) ligt wel erg hoog.
En wel zo hoog dat velen van ons dat niveau niet gaan halen, maar we gaan ons als team er ook niet blind op staren.
Elke modelbouwer heeft een niveau, en dat daar verschil in zit is even duidelijk als het verschil tussen dag en nacht.
Maar ook met het verschil is niks mis.

Wil alleen degene die erover denken aan de modulebaan te beginnen, dat je niet meteen aan dergelijke voorbeelden moet denken voor de uitwerking van je module.
Je kan het wel als inspiratiebron nemen, maar of je het niveau wel haalt, zou ik me maar geen seconde druk over maken.
Heb je al ervaring met scenery, dan is dat in ieder geval alleen meegenomen, maar heb je dat niet, wat let je dan om mee te doen?
Oefenen en nog eens oefenen, anders krijg je het nooit in de vingers ;)

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Nog meer goed nieuws

Zojuist heeft forumlid Patrick ( PaT forumnaam) zich ook aangemeld als lid van de modulebaan.
Ook hem gaan we zo snel mogelijk van een module voorzien.

Met Patrick zitten we nu op 8 modulebouwers en een totaal van 18,6 meter lengte.
We moeten aan een hoekmodule, anders kunnen we nergens binnen !! :D

Wij verwachten natuurlijk dat hij zijn module hier ook voorstelt.

Patrick, van harte welkom en veel succes met bouwen.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Pa T,

je kan nog naar Gent als je wil en de modules in real bekijken en discussiëren met je collega module bouwers.

Tot zaterdag

Grts

Johan
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan

Dat is goed nieuws, 8 bouwers al  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Als er een schaap over de dam is......... :P

Grtz Tony
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Patrick,

welkom bij de club.

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ben razend benieuwd om zaterdag de modules in real time te zien.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hallo Partick,

Leuk dat je besloten hebt om mee te doen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Dank voor het welkom.
Ik heb richting Alphons wel gemeld dat de start van de planning/ontwerp (eind) volgende maand gaat gebeuren. Eerst heb ik op korte termijn nog een andere bouwklus in huis die eerst af moet. Daarnaast word ik binnen een maand weer vader, dus dat krijgt prioriteit numero uno. Vandaar nog de maand "relatieve rust" van mijn front.

Ik ga de module nog netjes voorstellen in een apart topic, maar voor nu even, het krijgt als onderwerp een stukje hogesnelheidslijn "Hannover - Wurzberg". Dit is de thuisbasis geweest voor mijn ICE-V (InterCity Eperimental). Ik ben nog onderzoek aan het doen naar leuk beeldmateriaal ter inspiratie. Hierover later dus veel meer.

Citaat van: viking op maandag 20 april 2015, 09:58:43
PaT,

je kan nog naar Gent als je wil en de modules in real bekijken en discussiëren met je collega module bouwers.
Tot zaterdag

Grts

Johan

Ik zou met alle liefde willen komen, maar met sportieve verplichtingen van mijn zoon, twee verjaardagen ,waaronder 1 van mijn broer, is de 25e een absolute no-go voor mij. Maar volgens mij gaat dat helemaal goed komen t.z.t.

Citaat van: fonzo999 op maandag 20 april 2015, 09:55:13
Nog meer goed nieuws
Met Patrick zitten we nu op 8 modulebouwers en een totaal van 18,6 meter lengte.
We moeten aan een hoekmodule, anders kunnen we nergens binnen !! :D

Over zo'n hoekmodule gaat we het binnenkort wel hebben, kijken wat zo'n hoek voor mogelijkheden biedt.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
PaT

Hartelijk gefeliciteerd met het komende vaderschap.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Patrick,

Leuk dat je ook mee gaat doen met de modulebaan. :thumbup:
En gefeliciteerd met de aanstaande gezinsuitbreiding. :)

Gr.
René
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Patrick,

Van Harte met het vaderschap kerel, en zo te lezen heb je het druk zat (net als mij ;)).

Neem lekker de tijd om over je plan met de module na te denken, en ook of je die hoekmodule ziet zitten.

Het bied wel wat mogelijkheden, meer dan je op je gewone module zou hebben, maar ook dat moet je afwegen.

Veel plezier bij het plannen en veel succes als je aan het bouwen slaat :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi iedereen,

zaterdag hebben we het gehad over extra boosters, om meer vermogen te verkrijgen.

Als ik het goed heb begrepen van Alphons, werd de volgende aansluiting, die ik in de wiki heb teruggevonden, besproken: booster + ms2

Dit kunnen we dan aansluiten tussen twee modules.

groet

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Wim,

Jij bent abuis hoor, want het voorbeeld gaat over de MS 1, en niet voor de MS 2, en er zit weldegelijk verschil daartussen.

Namelijk de MS 1 heeft het vermogensdeel in de handbediening zitten en bij de MS 2 zit dat deel in de Gleisbox.

Dus er is wel een andere oplossing voor zelfs eventueel via de Canbus zelfs, en dan wel bij deze onderstaande link:

klikje doen

Dit omdat deze bus twee kanten op kan communiceren, wat nodig is bij het MFX verhaal.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Hans,

ik zal jouw info, rustig doornemen.
Mijn Duits is niet zo goed.

bedankt

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Wim,

Op je gemak doorlezen hoor, want deze man doet namelijk veel voor zijn MS 2 omdat ie de CS 2 nog veel te prijzig vindt.

Daarom ook die booster en die is niet de goedkoopste, maar wel weet je dat die het MFX verhaal kan doorzetten.

Want juist deze man kijkt via de scoop naar het MFX signaal, en zodoende weet hij wat er nodig is, om er een booster voor te maken ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Hans,

ik heb nog de DB-4 van LDT gevonden, iets goedkoper en kan ook overweg met de mfx.

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 29 april 2015, 23:55:10
Want juist deze man kijkt via de scoop naar het MFX signaal, en zodoende weet hij wat er nodig is, om er een booster voor te maken ;)

Maar Hans, je kan dat helemaal niet zien op een oscilloscoop......
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Huub,

Hoezo kan je dat niet meten met een scoop, die de signalen boven de 40 Mhz opvangen alsof het niets is?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
MFX op een module/clubbaan. Ik zou lekker op Motorola rijden, scheelt je veel problemen.