Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Praattopic 3railforum modulebaan

Gestart door fonzo999 woensdag 14 januari 2015, 23:34:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Ronald,

Zo komen we aan een paar punten voor ons overlegteam :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: ronaldk op dinsdag 03 februari 2015, 10:30:55
Vergis je niet in de tijden er gaat veel tijd in zitten. Een dagdeel ben je zo verder. Vooral met jullie systeem van extra elektronica in de bakken. Voor de meeste mensen met modules zal die test pas komen op de eerste beurs en fouten opsporen kost eenmaal veel tijd.
Wij begrijpen niet waarom extra electronica de opbouwtijd verlengd. Kwestie van stekkers in elkaar steken. Verder hebben we een protocol opgesteld om een module te testen alvorens hij in de "formatie" komt, dus op testrijdagen is iedereen welkom op beurzen ed. alleen technisch goedgekeurde modules. Dus daar verwachten wij geen extra problemen.
Verder is het zo dat alvorens wij zo ver zijn om aan een beurs deel te nemen, we diverse keren bij elkaar zijn geweest om alles op te bouwen en te testen. En als laatste noodrem : we kunnen een module technisch "overbruggen", dus als er 1 problemen geeft hoeft dat niet ten koste te gaan van opbouwen en rijden.

Citaat van: ronaldk op dinsdag 03 februari 2015, 10:30:55
De baan wordt pas echt getest op een beurs. Dan moet het op eens 2 of 3 dagen werken. En de ruimte :) Niemand had voor ons een ruimte van 25 meter lang beschikbaar :)
Wij ook niet Ronald, momenteel zitten we op 13,5 meter incl. een 2e eenvoudige keerlus (zonder scenery ed.).
Maar mocht het tot 25 meter of meer komen dan heeft elke zichzelf respecterende stuurgroep tegen die tijd uiteraard een oplossing paraat. :D
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: fonzo999 op dinsdag 03 februari 2015, 15:40:21
Wij begrijpen niet waarom extra electronica de opbouwtijd verlengd. Kwestie van stekkers in elkaar steken. Verder hebben we een protocol opgesteld om een module te testen alvorens hij in de "formatie" komt, dus op testrijdagen is iedereen welkom op beurzen ed. alleen technisch goedgekeurde modules. Dus daar verwachten wij geen extra problemen.

Je kan wel elektronica "testen" als het gebouwd is en ook testen als het ingebouwd is. Dat kost links of rechtsom tijd. Die tijd steek je dus er op een of andere manier in. Je doet het nu bij een opbouwdag en hopen dat alles goed gaat bij het opbouwen bij een beurs.

Een ander iets is: Hoe weet je geen modificaties na de keuring zijn gemaakt? Ik kan mij voorstellen dat mensen niet helemaal klaar zijn als ze bak laten "keuren" en daarna nog aanpassingen doen. Zo'n bak krijg je dan wel opeens in je baan.

Citaat van: fonzo999 op dinsdag 03 februari 2015, 15:40:21
Verder is het zo dat alvorens wij zo ver zijn om aan een beurs deel te nemen, we diverse keren bij elkaar zijn geweest om alles op te bouwen en te testen. En als laatste noodrem : we kunnen een module technisch "overbruggen", dus als er 1 problemen geeft hoeft dat niet ten koste te gaan van opbouwen en rijden.

Problemen oplossen kost tijd. Na opbouwen eerst testrijden en merken dat er iets niet goed gaat. Oorzaak zoeken, daarna de oplossing toepassen en weer testrijden. Zeker in combinatie dat de treinen "afgeregeld" moeten worden om op de baan te kunnen rijden. Dus ben je wel even bezig als niet één maar bijvoorbeeld 2 modules een probleem geven. ;)

Succes!

Groet Ronald.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ronald,

Kan je ook iets positiefs zeggen ?
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Joh, dat is positief, wees blij dat je wordt gewaarschuwd.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Walter,

Wij zijn overal blij mee. Vooral als je gewaarschuwd wordt voor allerlei zaken.
En we snappen heus wel dat het allemaal niet 1-2-3 is gerealiseerd en we snappen ook dat we over 2 maanden geen perfect geoliede module-machine zijn.

Alle opmerkingen zullen ongetwijfeld allemaal goed bedoeld zijn, maar we zijn op dit moment absoluut nog in een beginstadium. De 1e 3 modules zijn net gebouwd en worden zaterdag aan de deelnemers overgedragen. Er is dus nog geen module concreet voorzien van rails of scenery, en we zijn nog geen enkele keer bij elkaar geweest om uit te vogelen hoe het allemaal werkt en hebben er zelf nog niet over nagedacht om op een beurs te gaan staan. Hebben we ook nergens genoemd.  Maar we worden al gewaarschuwd voor technische storingen en wat er allemaal op ons af komt als we op een beurs moeten gaan staan en dat de modules daar pas echt getest worden.

Daar zijn we absoluut nog helemaal niet aan toe. We zijn op dit moment slechts een enthousiaste club die iets wil realiseren en voor het zover is dat we ons op een beurs kunnen of willen presenteren en onder tijdsdruk iets weg moeten zetten, zijn we hopelijk voor die tijd een heleboel keren bij elkaar geweest (waarvan we hier ongetwijfeld verslag doen), hebben we veel getest, daar enorm van geleerd en zijn onze plannen en doelstellingen waarschijnlijk al 1000 keer bijgesteld.

We hebben dus hele andere dingen aan ons hoofd dan beurzen etc. En om zoveel mogelijk mensen enthousiast te krijgen en te houden hebben we geen beren nodig die op de toekomstige weg gegooid worden. Dat zou het enthousiasme mogelijk alleen maar temperen en dat bedoelde ik met "kan het ook positief".


Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Alphons,

Wat Ronald aangeeft kun je ook als positief zien en beschouwen als informatie waar je in de loop van de tijd wat mee kunt.
Jullie werk- of stuurgroep heeft toch als taak om ideeën, verwachtingen, mogelijke problemen e.d. te managen en daar t.z.t. met oplossingen voor te komen.

De input die jullie hier op het forum krijgen kun je meenemen en het is mijns inziens ook jullie taak de beren van de deelnemers weg te houden.
De deelnemers kunnen met hun enthousiasme hun gang gaan en modules bouwen volgens de richtlijnen die er nu zijn.

Wil niet zeggen dat je je ogen moet sluiten voor mogelijke uitdagingen die nog moeten komen.
Het lijkt mij ook frustrerend wanneer je verschillende keren bijeen bent geweest, alles afgestemd lijkt, plannen en doelstellingen 1000 keer zijn bijgesteld
om er vervolgens het moment supreme er achter te komen dat het opbouwen van een werkende baan onevenredig lang duurt als gevolg van het links laten liggen van goedbedoelde op- en aanmerkingen.

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Denk nog maar eens goed na over de punten van Ronald. Om ze negatief te bestempelen....

Vergeet niet, jullie zijn groentjes. Ronald heeft inmiddels aardig meer ervaring dan jullie met de black-boxen. Het is niet een klik-klak-klaar systeem, komt nog aardig wat afstellen bij kijken. Aan een dagdeel heb je vaak zelfs te weinig om je modulebaan rijklaar te maken. En dan spreek ik uit ervaring ;)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Vandaag zijn de 1e drie kale modules geleverd aan resp. Ton, René en Dave.
Vanaf nu gaan we natuurlijk de bouw van hun module volgen in hun eigen topics.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan

Succes met de bouw heren !
Maak er wat moois van  :P

Grtz Tony
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Inderdaad; veel succes en ook plezier!

Vincent
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Linkjes naar de betreffende topics zouden wel leuk zijn.
Verder vind ik het een leuk initiatief.

Groetjes Dennis.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
De ontmoetingsdag wordt mijn kennismaking met de modules en hoop dan overtuigd te worden.
Wat mij nu nog niet geheel duidelijk is ,is de werking van die remmodules, en hoe integreer je dat thuis met een andere centrale of computer. Is daar ergens een korte duidelijke uitleg over te vinden?
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Phil,

Die remmodule pakt gewoon het signaal wat hem aangeboden wordt, dus van de middenleider, en daar wordt op dat deel een negatieve spanning opgezet door de module waardoor de decoders af zullen remmen.

Dit tot aan stilstand toe, en als het sein weer groen wordt zal de lok door het normale signaal weer langzaam optrekken.
Ligt er ook een beetje aan hoe de decoder daarop is ingesteld.

We gebruiken voorlopig nog alleen een centrale die voorhanden is, en dat kan een CS II zijn maar ook een IB of wat er ook maar beschikbaar is op dat moment.

We staan nog in de kinderschoenen met ons concept, en als daar verbeteringen voor nodig zijn, zullen we dit in overleg ook duidelijk maken naar mensen die daar in geïnteresseerd zijn ;)

Nu nog mijn bakken in elkaar zetten, en aangezien ik geen volleerd timmerman ben, zal ik ook mijn best ervoor moeten doen :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Phil,

Een remmodule is niks meer als een kleine schakeling die reageert op een impuls. Als hij is geactiveerd zorgt de remmodule ervoor dat een trein langzaam tot stilstand komt als die een blok binnenrijdt die door de remmodule wordt gecontroleerd. Je kunt nu dus zo een automatisch bloksysteem maken, je hoeft dus niets te bedienen en hebt geen computer en besturingsprogramma nodig. Alleen een digitaal signaal op de rails.
De stilstaande trein behoudt al zijn functies en trekt weer langzaam op als de remmodule wordt gedeactiveerd.

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Dat zal wel in orde komen dus.
Een ander kleine opmerking, ik lees in de normen : stekker met randaarde, voor zover ik weet zijn deze in België verboden. Misschien al rekening mee houden voor de belgische ontmoetingsdag?
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
In België gebruiken ze wel randaarding alleen zit dat de aardpen in het stopcontact / wandcontactdoos.
De stekker past er dan op een manier in.

Er zijn natuurlijk verloop stekkers in de handel en zelf maken is ook een koud kunstje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Zoals Peter al aangaf is de aarde in België niet afgewerkt op de rand maar op een pen die in het stopcontact zit. Voor de Belgische Gastendag moeten we inderdaad zorgen voor een stekker die dit aankan. Veel stekkers, ook Nederlandse, zijn echter standaard voorzien van zo'n gat, maar je moet inderdaad wel de juiste meenemen.

Vandaag de houten onderdelen van de keerlusmodule uitgetekend (zijn behoorlijk afwijkend).  Morgen hout bestellen en laten zagen, samen met de module van Wim.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Zijn er hier krakken met wintrack? Ik krijg wel de grondplaat getekend, maar de afscheiding voor  de blackboxen enz... krijg ik er niet op.

Of heeft iemand al de basis met de verbindingssporen in de blackbox getekend in wintrack ?  :help:




Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Phil

Wat bedoel je met afscheiding voor blackboxen?
Ik kan je misschien wel verder helpen, al enige jaren bezig met Wintrack.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
oh, eigenlijk gewoon de zijwand van de eigenlijke module, de correcte centimeters.....gewoon kwestie van correct te kunnen beginnen met een blanco module om later een correct 3d beeld te kunnen bekijken.

thks
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Phil
Met de optie "Invoegen" en dan op "zijkant toevoegen" kan je alle mogelijke vormen tekenen.
Hen programma zet er teven de afmetingen bij.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: phil op maandag 09 februari 2015, 08:31:49
gewoon kwestie van correct te kunnen beginnen met een blanco module om later een correct 3d beeld te kunnen bekijken.

Hoi Phil,

Je gaat schijnbaar een module ontwerpen. Betekent dat dat je je bij onze club aansluit ? Zou wel leuk zijn !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Dat zou ik graag doen, maar ik ga eerst op de ontmoetingsdag eens rustig kijken voor ik mij engageer tot iets.
Ik wil er thuis ook graag met verder experimenteren, digitaal maken..... eerst eens kijken hoe alles praktisch kan.

ik ben in elk geval enthousiast.
:thumbup:
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Nou Phil,

We zien je op de ontmoetingsdag en vertellen alles wat je wilt !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Waarbij ik me af vraag wat je in hemelsnaam met Wintrack moet als je een modulebakkie met 120cm rail gaat maken. Hoe moeilijk kan het zijn?

Gr, Ben.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Daarnaast kan je ook gewoon de proefversie van Anyrail downloaden. Ik neem toch aan dat je niet meer dan 50 railstukken gaat gebruiken :-)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
allemaal waar natuurlijk, maar mijn 3D inlevingsvermogen is niet zo groot, dus alle beetjes helpen.  :D
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: Spoorman op maandag 09 februari 2015, 15:03:35
Waarbij ik me af vraag wat je in hemelsnaam met Wintrack moet als je een modulebakkie met 120cm rail gaat maken. Hoe moeilijk kan het zijn?


Wat denk je :D
waarschijnlijk kijken wat i met zo'n oppervlakte wel en niet kan en daarbij hoe dat er uitziet in zo'n 'doos'.
Heb t zelf ook al gedaan hoor phil, gewoon ff rmee spelen, dan kan j zien wat t allemaal doet.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Zaterdag met 3 van de 4 leden van de initiatiefgroep een rondje gemaakt over Rail 2015.

Nog maar eens gekeken of we op de goeie weg zijn en de eerste ervaringen met het bouwen
van de modules uitgewisseld. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog onderdelen aan de juiste
personen uit te reiken, zoals de remmodules en bekabeling.

We hebben er alle vertrouwen in. Op 29 maart hebben we een 1e bijeenkomst om de modules ( klaar of
niet ) op te bouwen, aan elkaar te sleutelen en te testen, voor onze openbare vuurdoop op 25 april.

Ook nog een praatje gemaakt met Edwin en Walter (Wissels) die de 3railforum stand bemanden.

Kortom een nuttige en leerzame dag gehad
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Alphons,

Dat is niet met mij geweest, want ik stond niet op de beurs :D Wel zondag even op de beurs rondgekeken. Zelf toen even bij Benelux naar de modulebaan gekeken. Die hebben een mooie oplossing om de banen aan elkaar te koppelen.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hallo Alphons,

Je hebt met mij staan te babbelen, maar ik zal het je vergeven :-)

Groetjes

Willie
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi,

zondag was ik ook toevallig op de beurs in Houten.
Ik ben natuurlijk op zoek geweest naar de modules van BNLS.

Nu heb ik wel een beter idee, van wat die modules inhouden en hun uitzicht.
Toch al wel leuke ideeën opgedaan.

groeten

Wim

ps; binnen twee weken ben ik uit de gips, dan kan ik mijn module ophalen
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: Edwin op maandag 23 februari 2015, 19:07:21
Dat is niet met mij geweest, want ik stond niet op de beurs

Citaat van: wakkie op maandag 23 februari 2015, 19:21:05
Je hebt met mij staan te babbelen, maar ik zal het je vergeven :-)

OEPS  >:-D
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Wim heeft zojuist ook zijn module opgehaald. Uiteraard gaan we hem volgen in zijn nog te starten topic  O:-D

Er zijn nu 6 modules van 120 x 55 en een keerlusmodule van 120 x 120.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Nu begint het hier toch wel echt te kriebelen om mee te doen. :)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Nou Phil, dat kan.

Ik heb nog 1 kant-en-klare module op dit moment. Die breng ik mee naar de Gastendag.
Kan je hem meteen overnemen. Zo niet, even goeie vrienden, gaat ie weer mee naar huis.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi,

hoe groot maken jullie die gaten om van de module naar de BB te rijden.
Ik weet de hoogte is 10 cm, maar de breedte?

alvast bedankt

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Wim,

De breedte is afhankelijk van jouw sporenverloop op je module. Voor een dubbelspoor K-rails
met een hart op hart van 58 mm, heb je 9 cm nodig ( 2 sporen van 3cm en 3cm ertussen).
Reken daarbij aan beide zijden een marge van 1-2 cm en je hebt een breedte van 11-13 cm nodig.

Kom je met een bocht aan, dan heb je misschien meer nodig, maar dat is een kwestie van uitmeten.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Alphons,

bedankt voor de tip.

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi,

nog een klein vraagske.
De voorste rail ligt toch op 17,5 cm van de voorkant van de BB, afdekplaat niet meegerekend?
Want de module komt 12 mm verder dan de BB.

groet

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Wim,

De voorste rail ligt op 18,4 cm uit de rand van de module en 17,5 uit d erand van de black-box.
Let wel, dat is de hartafstand, niet het begin van de rail.

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Alphons,

bedankt.
Ik vermoede het al, maar ik wou het zeker weten.

Deze tekening is wel duidelijker.
Misschien kan je die veranderen met die in het topic van de normen

groet

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Nog een opmerking :

De rail moet in de blackbox op het einde deze afstand bereiken en 9 cm van het einde. Voor het overige ben je vrij de rail te buigen, te verplaatsen of anderszins. Maar dat had je al begrepen van de module van René
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
 :thumbup:
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
dit lijkt me ook leuk om mee te doen met een modulebaan .
ik denk dat ik ook een koop

Gr Alex
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Alex,

Leuk. :thumbup:
Je kunt een modulebak bij Alphons (fonzo999) bestellen.

Gr.
René
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Alex,

Misschien een motivatie om naar Gent af te zakken module ophalen en coördineren met de anderen die al begonnen zijn :D

Grts

Johan
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
zal ik doen
bedankt

ik ga volgen de maand in vlb volkel dienst doen
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Alex,

Leuk dat dit project je enthousiast maakt.
Einde van de maand kun je inderdaad het live aanschouwen in Gent.
Volkel - Gent is kwartiertje met de F16?  ;)

Groeten,
Ton.