Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Praattopic 3railforum modulebaan

Gestart door fonzo999 woensdag 14 januari 2015, 23:34:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Praattopic 3railforum modulebaan
Beste 3railforummers,

Zoals in de afgelopen 2 stormachtige dagen al duidelijk is geworden : er is een 3railforumbaan geboren.
Daar zijn een aantal reacties over geweest en dat ging niet helemaal zoals het hoort.
Daarom hebben we als 3railforum modulebaanteam in overleg met het forumbeheer even de rem erop gegooid.

Voor ons is ook alles nieuw en we maken natuurlijk fouten, dus was het tijd om even te ademen en
hernieuwd van start te gaan. De post Totstandkoming modulebaan is helemaal herschreven, omdat we op basis van de reacties concludeerden niet helemaal duidelijk te zijn geweest v.w.b. de onderbouwing van de keuzes en dat we sommige reacties wat impulsief en rechtlijnig hebben beantwoord.

Ik zou dus zeggen, lees allemaal deze Totstandkoming Modulebaan Post eerst helemaal goed door, dan wordt veel  duidelijk over de gemaakte keuze's. Mocht je dan nog vragen hebben stel deze gerust in dit topic.
Het 3railforum moduleteam zal de vragen behandelen en reageren via 1 contactpersoon. Veel vragen zullen door de contactpersoon rechtstreeks beantwoord kunnen worden, omdat er al veel bekend is. Bij vragen die ingrijpen in de afgesproken normen, zal er niet altijd direct antwoord komen, even geduld.............na intern overleg komt dat beslist.

Even wil ik nog wat kwijt over het de gekozen protocollen.

We zijn zoals uit de totstandkomingspost blijkt dus uitgegaan van de grootste gemene deler op dit forum en dat zijn niet de DCC-ers. Echter deze hoeven niet te wanhopen.

Voor de bouw van een module maakt het :
a.  niet uit wat je zelf hebt, het gaat om het gemeenschappelijk iets realiseren. Dat je dan mogelijk je
    materiaal wat niet beschikt over een multi-protocoldecoder niet kunt laten rijden, moet je dan voor lief
    nemen.
b.  tijdens rijdagen moet iemand een centrale ter beschikking stellen. Als dat bv. een CS2, Intellibox, Ecos of
    Tams is genereert deze ook DCC. Dus kunnen DCC rijders gewoon meedoen.
    De DCC decoders die geschikt zijn voor ?Brake on DC? zullen ook op de remmodule reageren.

Wat overblijft bij de gekozen protocollen zijn mensen die de oude Märklindecoders of Delta hebben. Deze reageren niet adequaat op de remmodule.  Toch zien wij geen probleem om mee te doen, omdat deze mensen toch wel enkele lokkies zullen bezitten die modernere decoders hebben, en nogmaals het gaat om het bouwen.

Tenslotte nog iets over de gehanteerde boogstraal van R2.
Dat lijkt krap, maar heel veel materiaal gaat daar gewoon doorheen. Concessies moeten we doen, dus dan het materiaal wat niet met R2 overweg kan, maar niet laten rijden.
De reden om voor R2 te kiezen is om de de modules hanteerbaar te houden. Een keerlus op R4 formaat bv. incl. een beetje ruimte voor scenery is al gauw 150 x 150 cm, al deel je dat in brokken op niet iedereen zal dat kunnen vervoeren en dat is toch een must om ergens te komen.

Dus forummers, de modulebaan is vanuit de initiatiefgroep gestart met 4 mensen. De zoon van René ( Lokkie ) gaat ook meedoen en ondanks de turbulente start hebben we al 1 aanmelding binnen.
We zijn dus nu met 6 man, 7 modules en een keerlus op 2 modules, dus al 32 meter rijlengte.

Aarzel niet, doe mee !

@ verandering : enkele type- en stijlfouten hersteld.

3railforum modulebaanteam
Ton, René, Hans en Alphons.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ik heb een vraag over de black boxen:
Ik snap de intentie om naar 30 cm breedte te gaan, immers ben je dan als bouwer vrijer met het startpunt van je baan aan beide kanten, maar eigenlijk biedt 30 cm breedte maar weinig ruimte om je spoor iets te verleggen t.o.v. de inkomende kant. Bij Beneluxspoor is hierin concessie gedaan door een kant met 60 cm praktisch vrij te maken en de andere kant wel vast te leggen bij de directe aansluiting op de blackbox (waardoor je een stuk dieper in de module in kan komen rijden en zo de "rechte" lijn breekt). 30 cm is immers nog niet eens 2 rechte rails, dus met een boog en tegenboog erin (waar je liever een stukje recht tussen hebt i.v.m. omklappen van nemschachten en risico op onsporing) heb je dus altijd al een deel in het zicht liggen (even uitgaande van een Nederlandse, relatief vlakke, baan). Zeker als je ook nog 9 cm van de rand af moet blijven.

Verder zou ik opnemen in de wensen/eisen van de blackbox dat bij een baan met bovenleiding een stroomafnemervanger moet worden gemonteerd in de blackbox. We willen fixeren 3 mm onder de laagste bovenleiding, maar het kan altijd even anders lopen en het zou zonde zijn als daardoor stroomafnemers afbreken.
Bij de stroomafnemers blijvend, worden er nog wensen/eisen opgenomen voor banen waar niet met stroomafnemers gereden wordt? Een lok met stroomafnemer is vaak hoger dan een lok onder, dus bij tunnels/bruggen e.d. loop je ook daarmee weer een risico. Is er dus een soort profiel van vrije ruimte?
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Kijkend naar het gedrag van een remmodule met een veel te snel rijdende trein......



........ en een plaatje van een modulebak met daarin 72 cm afremsectie ........



....... denk ik dat bij een niet al te hoge snelheid je treintje ergens na 36 cm stopt en wellicht nog eerder. De vraag is of je dat uiteindelijk wel mooi vindt. In het zichtbare deel zie je op z'n best pak 'm beet 45 cm trein, de rest staat met de kont in de 60 cm blackbox of erger nog in de bak van de buurman.

Oftewel: denk nog eens na of je dit wel wilt.

Gr, Ben.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
@Alphons: Goed dat jullie opnieuw zijn begonnen met dit draadje.  :thumbup:

Citaat van: Laurent op donderdag 15 januari 2015, 01:03:49
Bij Beneluxspoor is hierin concessie gedaan door een kant met 60 cm praktisch vrij te maken en de andere kant wel vast te leggen bij de directe aansluiting op de blackbox (waardoor je een stuk dieper in de module in kan komen rijden en zo de "rechte" lijn breekt). 30 cm is immers nog niet eens 2 rechte rails, dus met een boog en tegenboog erin (waar je liever een stukje recht tussen hebt i.v.m. omklappen van nemschachten en risico op onsporing) heb je dus altijd al een deel in het zicht liggen (even uitgaande van een Nederlandse, relatief vlakke, baan).

Er is geen consessie gedaan, dat is de vrijheid die gegeven is.  ;) Op de blackbox moet je uitkomen op 17,50cm met de eerste rail van de voorkant van de BB aan de koppelzijde. Voor de rest zijn Blackboxen van BNLS zijn ook exact 30cm per stuk. Hoe ver de andere zijde, de zijde van de module / inbreng ligt maakt inderdaad niet uit. Zolang je maar houdt aan de minimale straal van 550mm op je bak. Door de ruime minimaal boogstraal heb je minder last van het "omklappen".

Citaat van: Laurent op donderdag 15 januari 2015, 01:03:49
Zeker als je ook nog 9 cm van de rand af moet blijven.

Daardoor heb je inderdaad nog maar "210mm" over om mooi begin van de boog te maken. Bij BNLS houd je iets van 250 / 270mm over op je BB om op 17,50cm te komen vanuit je module. Je ziet maar 1 gebruiker bij BNLS die een boog en tegenboog op 1,20m lange modulebak heeft liggen. (met verkanting) De andere module met een boog en tegenboog heeft een dubbele module van 2,40meter. Beide modules zijn op Rijswijk 2015 te zien.

Citaat van: Laurent op donderdag 15 januari 2015, 01:03:49
Verder zou ik opnemen in de wensen/eisen van de blackbox dat bij een baan met bovenleiding een stroomafnemervanger moet worden gemonteerd in
Bij de stroomafnemers blijvend, worden er nog wensen/eisen opgenomen voor banen waar niet met stroomafnemers gereden wordt? Een lok met stroomafnemer is vaak hoger dan een lok onder, dus bij tunnels/bruggen e.d. loop je ook daarmee weer een risico. Is er dus een soort profiel van vrije ruimte?

Bij BNLS houden wij het profiel van vrije ruimte aan van de NEM-normen aan. Daarbij de twee normen namelijk NEM 102 (minimale Profiel van vrije ruimte) en de NEM 103 (de maximale afmetingen van een voertuig). We rijden in principe zonder opstaande panto's, dit met oog op de NEM-102 en NEM 103.

Groet Ronald.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Afgelopen dagen waren soms wat stoom en/of rookwolkjes te zien als het ging om de geplande modulebaan. In overleg met het mod team is toen besloten een nieuwe start te maken. Aan het mod team is gevraagd scherp in de gaten te houden of de bijdragen vanuit de module groep voldoen aan de interne afspraken. Het kan dus zijn dat er soms bijdragen worden verwijderd omdat wij van mening zijn dat een bijdrage vanuit de module groep daar niet aan voldoet.
Elke moderatie actie wordt in ieder geval naderhand besproken en soms al vooraf. Het kan dus zijn dat een bijdrage die eerst verwijderd is later in volle glorie weer leesbaar is. Voor alle duidelijkheid. Een discussie daarover wordt niet gevoerd met de leden. Reacties daarop worden dan ook, zonder opgave van redenen, subiet verwijderd.

Vr.gr.
Jurrien
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
@ Ben :
Ben, bedankt voor de bijdrage en de tip  :thumbup:. Ik gooi dit in de groep en we bespreken dat. Komen we op terug !

@ Laurent :
Laurent, ook jij bedankt voor de inbreng  :thumbup:. Ronald heeft al iets beantwoord over hoe het bij BNLS gaat. Voor 3railforum geldt hetzelfde als bij Ben : komen we op terug !

@ RonaldK :
Zou je niet overstappen naar onze club ?  O:-D  :D
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Heren, succes gewenst met de bouw van de modulebaan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
3railforum modulebaanteam
Ton, René, Hans en Alphons,

Compliment voor dit draadje.
Kan niet anders zeggen dat jullie nu alles genoemd hebben en een toelichting op de gemaakte keuze gegeven hebt.
Maar wat (voor mij) het aller belangrijkste punt is, dat het nu op een correcte en respectvolle manier geschreven is. :thumbup:
Iedereen begrijpt dat er een grens getrokken moeten worden, dat je ergens moet beginnen en dat je soms concessie moet doen (dat hoop ik althans ;) ).
Nu is het voor iedereen veel toegankelijker.


Jurrien/moderators,

Dan wil ik bij deze dan wel de opmerking meegeven betreffende het verwijderen van reacties:
Dat hierdoor het draadje onoverzichtelijk KAN gaan worden, omdat reacties niet meer op elkaar aansluiten.

Maar als iedereen op een correcte en respectvolle manier reageert en zijn opmerking/wens duidelijk beargumenteerd, dan is er veel mogelijk en hebben we over enige tijd een prachtige 3rail forum modulebaan.

Rob

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Mooi zo dat hier terug gestart wordt met een schone lei en op een beschaafde toon in tegenstelling tot vorige keer.
Dit maakt het project opeens veel attractiever en maakt de verleiding veel groter om ook een module te maken.
Ik ga hier eens serierus over nadenken.

Hopelijk houden de goede voornemens voor 2015 iets langer dan de maand Jan :D

Succes voor de modulebaan een mooie doorstart en Tks aan het team initiatiefnemers

Grts

Johan
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: fonzo999 op donderdag 15 januari 2015, 10:46:29
@ RonaldK :
Zou je niet overstappen naar onze club ?  O:-D  :D

Kort antwoord: Nee.  :D

Succes met de baan  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
@ Rob, Tony
Bedankt !

@Viking
Als je vragen hebt, stellen enne...... niet te lang wachten met inschrijven; moeten misschien nog wel een wachtlijst aanleggen  : ;)

Namens het team :
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
@Rob en Tony,

Bedankt mannen :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Johan,

Citaat van: viking op donderdag 15 januari 2015, 11:04:34
Ik ga hier eens serierus over nadenken.

Je moet het zeker overwegen. Ook bij BNLS keken een aardig wat mensen de kat uit de boom. Het groepje wat aan het bouwen is geslagen is zeer enthousiast. Ze vinden het leuk om met elkaar te hebben over de baan maar ook te knutselen aan de baan. Het is leuk om je bouwkunsten ook aan anderen te laten zien. Tips en adviezen te krijgen en te geven. De ervaring van Eurospoor vonden veel mensen helemaal top!  :thumbup:

Groet ROnald.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Wat betreft de modules, deze zijn nu recht, maar is het ook te verwezenlijken dat er bocht//hoek modules gerealiseerd kunnen worden?

Nu is het zo dat je lange rechte baan krijgt met aan beide zijden een keerlus.
Met hoek modules zou je dan een vierkante/rechthoekige opstelling kunnen maken.
Het voordeel zou dan kunnen zijn dat je op het ene spoor linksom en het andere spoor rechtsom kunt rijden.

Rob
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Heren,

eerst en vooral bedankt aan de vier musketiers, die er na jaren praten en overleggen in geslaagd zijn om een module en normen te presenteren.
Langs deze weg, wil ik nog meegeven dat ik niet langer aan de kant wil blijven staan en mee op de deze sneltrein wil springen.
Mijn module is besteld.

Wim

ps: de officiële voorstelling van de module is op 25 april in Gent op de ontmoetingsdag ;-)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Wim,

Ik kan namens het hele team zeggen :

Hartelijk dank voor je spontane aanmelding en welkom bij de club
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Het 3railforum moduleteam is bij elkaar geweest en hebben de eerste opmerkingen besproken. Hieronder de resultaten.

@ Ben :
We hebben je opmerking besproken. Het was wel toevallig dat je een fimpje hebt gepakt wat door een van onze teamleden is gemaakt.
Daardoor kan hij ook genuanceerd en inhoudelijk antwoord aanleveren, nl. :
De locs die de stopsectie binnenreden, daarvan was het remmen in de decoder nog niet goed geregeld. Nadat ze zijn bijgesteld
remmen ze vloeiender en hebben een langere remweg. Een remsectie is later nog verlengd omdat die zelfs te kort was.
Maar je bracht ons wel tot een conclusie :

De remvertraging zal dus per deelnemende loc geregeld moeten worden. Daartoe zullen we zorgen dat we op elke bijeenkomst waar locs moeten rijden een Programmeerspoor aanwezig is van minimaal 2 meter lengte, met daarin de rem- en stopsectie en de gebruikte remmodule. Een van onze teamleden heeft toegezegd dat spoor te zullen maken en te sponsoren, waarvoor uiteraard onze dank !
Zodoende kunnen alle locs voordat ze op de modulebaan komen, geprogrammeerd en afgesteld worden op de gewenste remlengte.
Daardoor wordt een treinlengte van ca. 1.40 mtr haalbaar zonder het achterliggende blok te bezetten.


@ Laurent :
We begrijpen de opmerking van de blackbox, maar of je nou 21 cm hebt om een spoor te verleggen of 30 cm, dat maakt in de praktijk niet zo
veel meer uit.  Daarmee heb je wel een kleine beperking m.b.t het ontwerp van je railplan. Aan de andere kant : als je het van tevoren weet
hou je daar met je railplan rekening mee.

Wij kozen voor 9 cm. afstand van de rand omdat wij denken dat het bij het op elkaar aansluiten van de black boxen handiger is om simpel een rechte rail ertussen te schuiven. Wij weten ook dat ze bij BNLS dingen aan het maken zijn om die overgangen snel en stevig te maken en misschien moeten we in de toekomst wel iets anders doen. Maar dat zal de tijd moeten leren.

Een pantovanger vinden we niet noodzakelijk. De panto's dienen gefixeerd te worden 3 mm onder de laagste bovenleiding. Dat betekent dat,
als een baan staat opgebouwd, de afstand tussen rail en bovenleiding gemeten wordt op elke module waar bovenleiding zit.

De maximale hoogte van de loc + panto  (als ie op de rail staat ) moet dan de kleinst gemeten afstand zijn - 3 mm. Is er geen bovenleiding, dan panto omlaag.

De vrije ruimte in hoogte is voor wat betreft de doorgangen tussen de modules al in de norm opgenomen. De breedte is niet bepaald, omdat wij ervan uitgaan dat elke modulebouwer, net zoals hij dat thuis zou doen bij de bouw van zijn baan, gaat kijken welke vrije ruimte hij nodig heeft.

Voor wat betreft de inrijhoogte van tunnels en bruggen, dat is wel een punt. Opgenomen in het normblad wordt dat deze hoogte moet voldoen aan bepaalde voorwaarden, welke wij zullen uitwerken


@Rob
In de openingspost staat vermeld dat iedereen welkom is om te bouwen ook hoekmodules en keerlussen. Een 180 gradenbocht op één module van 120 gaat niet lukken, dan staan de modules aan de achterkant stijf tegen elkaar. Maar 2 hoekmodules van bv. 60 x 60 zouden ideaal zijn, dan kunnen we een mooie U maken. Maar begrijp ik het goed dat ik jou dan kan noteren voor 2 hoekmodules van 60 x 60 ?


Verder kan ik in het algemeen nog toevoegen dat alle modules technisch getest worden voor ze in de modulebaan worden opgenomen.
Een van onze leden maakt daarvoor een testprogramma wat de deelnemende forummers krijgen, zodat ze weten waar hun module aan moet voldoen.  Wat dan o.a. getest wordt is :

-  is de module technisch en elektrisch in orde
-  rijdt een loc probleemloos over het doorgaande spoor
-  voldoen de overgangen naar de volgende blackbox
-  kan een e-loc probleemloos rijden met de panto omhoog

Aan deze technische test zullen ongetwijfeld in de toekomst nog items worden toegevoegd.

Edit : typefouten verbeterd.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: fonzo999 op donderdag 15 januari 2015, 22:48:17

@ Ben :

Maar je bracht ons wel tot een conclusie :

De remvertraging zal dus per deelnemende loc geregeld moeten worden. Daartoe zullen we zorgen dat we op elke bijeenkomst waar locs moeten rijden een Programmeerspoor aanwezig is van minimaal 2 meter lengte, met daarin de rem- en stopsectie en de gebruikte remmodule.


Kan ook. Maar pak dan een klein rollenbankje om de vertraging in te stellen en testen kun je op je modules. Misschien zelfs wel met POM als je centrale of decoder dat ondersteunt Hoef je ook niet met 2 mtr. programmeer spoor te gaan sjouwen.

Gr, Ben.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: fonzo999 op donderdag 15 januari 2015, 22:48:17
Maar begrijp ik het goed dat ik jou dan kan noteren voor 2 hoekmodules van 60 x 60 ?

Alphons,

Dit lijk verdacht veel op het ronselen van deelnemers. ;) >:-D

Op zich zou ik het willen overwegen om mee te doen. Maar ik ben een verstokte 2-railer en heb geen rail met roestpunten tussen de spoorstaven. Dit valt weer op te lossen door wat rails aan te schaffen. Dan kom je bij het kardinale punt, namelijk: is het mij deze investering waard¿¿¿ Nee, dat is het mij niet waard, want voor die enkele keer dat mijn modules gebruikt zouden kunnen worden. Er komt nogal een kostenplaatje bij kijken qua rails, elektronica, scenery, enzovoorts. Ik moet teveel investeren en het rendement is mij te laag. Thuis heb ik er niks aan, tenzij ik weer wat ????? investeer, zodat ik er voor thuis gebruik een pendelbaan van maak. Maar dan moet ik weer wat 3-rail materieel aanschaffen en verval dus zo al gauw van de regen in de drup.

Een optie zou kunnen zijn dat de 2-railers van DIT forum ook zoiets zouden kunnen gaan doen. :idea: :help: :help: :help:

Rob,

P.s.Nee, ik wil niet mee doen bij de buren.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hm, wat maken twee-railers het zichzelf toch moeilijk >:-D

vr.gr.
Jurrien
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Rob,


hier n opmerking van dé leek: ik heb geen idee wat voor baan je thuis hebt, maar zou je in t geval van een modulebaan dan deze modules niet zo kunnen aanpassen dat je kan schakelen tussen 2 en 3 rail? heb je alleen n stukje met puko's ertussen  :D
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Rob,

Thuis kun je gewoon 2railen op een k-rails module dus dat is een drogreden. ;) De puko's zitten echt niet in de weg. Zeg nou gewoon dat je niet mee wilt doen dan is dat maar duidelijk. :D

Gr, Ben.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
@Jurrien,

Nee, ik maak het mijzelf niet moeilijk, maar kijk meer naar de mogelijkheden.

@ Simon,

Nee dat gaat niet lukken. 1. Ik heb er de ruimte niet voor. 2. Ik gebruik de Geolinerails van Roco, vergelijkbaar met C-rails. Ook dat valt met wat geknutsel op te lossen.

@ Ben,

Dat weet ik dat dit geen enkel probleem is. Heb hier wel een stukje rail liggen van ± 210cm, welke ik gebruikte op de club om de 3-railers te kunnen bedienen bij het programmeren. Speciaal voor jou: ik wik niet mee doen, zo jij ook weer blij.  :D :D

Rob
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Leuk initiatief. Wel een vraagje over de railkeuze. K wordt gekozen omdat deze het mooiste is, maar de koppeling tussen de modules is onzichtbaar vanwege de BB. Zou dan C-rails voor de koppeling niet een betere keus zijn omdat die moderner is en beter contact maakt, over het algemeen toch als betrouwbaarder wordt gezien en makkelijker goed te leggen is? De koppeling moet toch vooral functioneel zijn?
En in het zichtbare deel kan je gewoon neerleggen wat je wil.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
volgens mij gaat het voornaamste contact via stekkers, dus dat is niet heel erg van belang. verder lijkt c-rail mij erg stug voor zo'n overgang. k-rails laat nog wat met zich sollen zeg maar ;)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
K-rail kun je koppelen met de 2rail bakken van BNLS. :)

Gr, Ben.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
@Rob :
Oké Rob duidelijk. Je hebt je prioriteiten duidelijk gemaakt.  Zullen we ook niet verder aandringen. Voor de toekomst houden we alles open, je bent altijd welkom.

@Ben :
Op die manier zou het ook kunnen, maar het sjouwen van een prog.spoor is niks vergeleken bij dat van een module  ;)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Alhoewel het bij de modulebaanteam al bekent is meld ik me ook aan voor de modulebaan. Toen mijn vader zei dat hij meedeed leek het mij ook een leuk idee om mee te doen.
Voor de nieuwsgierige onder ons ik ga een module maken met Nederlandse scenery :)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Dave,

Welkom bij de club jongen :important:

Die invulling zal zeker een verrassing zijn, en daarin ben je lekker vrij :thumbup:

En veel succes straks met bouwen :important: :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
@ Bassie :
We hebben inderdaad voor k-rails gekozen omdat k-rails in onze ogen op de modules het meeste overeenkomt met de werkelijkheid en omdat de flexrail zoals het woord al zegt flexibiliteit geeft ( hele flauwe bochten zijn mogelijk ). Daarbij gaf het inderdaad ook nog de bijkomende mogelijkheid om eventueel aan te kunnen sluiten op de BNLS modules ( en vice versa ). 

@Dave :
Van harte welkom. We zijn reuze benieuwd naar je Nederlandse Landschap !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat:
b.    het periodiek bij elkaar komen om gezamenlijk te bouwen aan modules maar daarbij ook kennis,
        kunde en materialen betreffende modelspoorkennis uit te breiden cq. te delen.


Ik ga er van uit dat dit bij iemand thuis gebeurd, of is er een ruimte beschikbaar waarvan men gebruik kan/mag maken¿¿¿
Dit i.v.m. locatie en bereikbaarheid voor de deelnemers.

Rob 
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Rob,

Tot op heden hebben we geen ruimte ergens bij iemand anders, en ik ben ook niet iemand die ruimte ervoor heeft.

Ben al blij dat ik straks als de schilders weg zijn nog wat kan opbouwen, i.v.m. stof kan ik daar nu niet werken.

Maar goed als we ooit de ruimte wel ergens vinden, het liefst tegen een kleine kostprijs en liever helemaal gratis natuurlijk, dan houden we ons aanbevolen :D

Maar tot nog toe kan het niet ergens gezamenlijk, dus ben je in principe op jezelf aangewezen, en de bij jou behorende ruimte.

Neemt niet weg dat je de module makkelijker verplaatst, en als je er aan wilt bedraden bijvoorbeeld, dan zet je hem lekker op z'n kantje :thumbup:

Is meteen ook dat ellendige gekruip ook afgelopen :-)

Wellicht rolt er nog wel een keer iets uit de bus, en als dat gebeurt zullen we dat hier melden ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hans,

Is duidelijk, alleen miste ik dit in de introductie. :thumbup:

Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit, ik heb een kleine knutselruimte van 3x5mtr achter het huis staan.
Om het in de koude maanden toch aantrekkelijk te houden om daar te knutselen heb ik zo'n Zibro kacheltje.

Rob
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
@Rob :

Ondanks dat je hebt aangegeven niet mee te doen, reageer je toch weer in dit topic. Geeft niet ( dat mag uiteraard ) want wij denken dat de 3railforum modulebaan bij jou een virus heeft achtergelaten. We wachten rustig tot het uitbreekt  :D

Maar om op jouw opmerking terug te komen :
We hebben geen vaste ruimte waar we bijeen kunnen komen. Wel zijn er verschillende locaties waar we eens in de zoveel tijd een dagje
terecht kunnen.  Bij mensen thuis is geen optie, want dan moet je wel in een kasteel wonen met op dit moment 8 modules oftewel ruim 14 meter. Voorlopig houden we het op 25 april as. tijdens de Belgische Gastendag, tot die tijd bouwen we allemaal thuis aan onze module.

Namens 3railforum modulebaanteam
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi 3railforum modulebaan club,

wij verwachten hier wel foto's te zien van de opbouw.  :D

groeten

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Wim,

De foto's en opbouw van de individuele modules zijn te vinden in de bouwtopics van de leden. Van jou wordt die ook verwacht  :P.

De eerste modules zijn gezaagd en worden medio volgende week geleverd. Die van jou komt dan 2 weekjes later !

Als we een gezamenlijke bouwdag hebben of zoiets, worden uiteraard foto's en een verslag gemaakt en hier gepubliceerd.
Don't worry !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
De eerste module is gebouwd. Nu nog schilderen !

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Alphons,

Goed bezig. :thumbup:

Gr.
René
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Leuk idee!
Als ik klaar ben met mijn studie (nog ongeveer 10/12 weken :D ) ga ik eerst mijn baan afbouwen en dan wil ik wel gaan kijken of ik van het zomer een mooie module kan gaan bouwen. Zit op dit moment te denken aan een dubbele luchtspoormodule, eventueel uitbreidbaar met een brug (Hef!?) erin.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Alphons,

Ziet er al goed uit zo.
Als het goed is, komt deze week de eerste rails binnen, dus dan kan ik volgende week meteen aan de slag.

Groeten,
Ton.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Alphons,

Je bent zeker goed bezig man, ben net een beetje aan het kwakkelen met de gezondheid, en als je het geschilderd hebt, zeker weer plaatjes schieten :thumbup:

Heb je de onderdelen geschroefd, of ben je met een tacker te keer gegaan?

Citaat van: Bahnhof Kloten op zondag 01 februari 2015, 13:21:14
Leuk idee!
Als ik klaar ben met mijn studie (nog ongeveer 10/12 weken :D ) ga ik eerst mijn baan afbouwen en dan wil ik wel gaan kijken of ik van het zomer een mooie module kan gaan bouwen. Zit op dit moment te denken aan een dubbele luchtspoormodule, eventueel uitbreidbaar met een brug (Hef!?) erin.
Dat is best te doen als je er ruimte voor hebt ;)

Zoiets kan best naast de gewone baan worden ingezet hoor, en ook worden ingezet als extra rijweg.

Wat ik 1 van de grote voordelen van een module vindt, is dat je veel eerder aan de scenery toe komt, veel eerder dan bij een vaste baan.

Maar denk er gewoon rustig over na, zoiets moet je gewoon weg niet overhaast doen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ik heb ze geschroefd en gelijmd Hans, ik heb geen tacker en was niet van plan die aan te schaffen.
Ik heb nu 3 modules klaar. Deze week afwerken en schilderen en dan kunnen ze naar de gebruikers.

@ Gerrit ( Bahnhof Kloten )
Zou hardstikke leuk zijn als we je als deelnemer mogen begroeten Gerrit. Ik zou zeggen kom 25 april eens kijken
in Gent, kun je zien wat we allemaal aan het fabriceren zijn !

Ik kan alvast wel verklappen : wordt wel het visitekaartje van het 3railforum !

Edit : typevauten verbetert.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Helaas kan ik de 25e april er niet bij zijn :| Iets met een hardloopwedstrijd ;)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Alphons,

zier er goed en stevig uit.
Maar ben je de gaten voor de sporen niet vergeten?  ;)

groeten

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: Bahnhof Kloten op zondag 01 februari 2015, 21:35:09
Helaas kan ik de 25e april er niet bij zijn :| Iets met een hardloopwedstrijd ;)
Hoi Gerrit,

Dat is jammer man, want je kunt ze dan zien hoor en het is zeker zo, dat het altijd gezellig is daar in Gent :thumbup:

Maar waarom zeg je die hardloopwedstrijd dan niet af? :D

Als je dat doet heb je misschien wel een medaille misgelopen, maar misschien ook de bezemwagen >:-D

@ Wim,

Die gaten komen er misschien wel in als Alphons zijn railplanning rond heeft, en ik ben nog steeds aan het dubben wat nou wel en wat nou niet.........

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: wimhelsen op zondag 01 februari 2015, 22:08:01
Maar ben je de gaten voor de sporen niet vergeten?  ;)

Nee Wim, die ben ik niet vergeten.
Omdat ik niet weet hoe het sporenverloop van elke modulemaker is, moeten de modelemakers
deze er zelf inmaken. >:-D

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Oké, dan had ik dat verkeerd begrepen.

Dus alleen de sporen in de black box liggen vast?
De rest kan je kiezen?

Ik dacht dat de gaten ook vastgelegd waren.

groeten

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 02 februari 2015, 00:05:42
Dat is jammer man, want je kunt ze dan zien hoor en het is zeker zo, dat het altijd gezellig is daar in Gent :thumbup:

Maar waarom zeg je die hardloopwedstrijd dan niet af? :D

Als je dat doet heb je misschien wel een medaille misgelopen, maar misschien ook de bezemwagen >:-D

Eerder de bezemwagen, Maar afzeggen gaat niet zomaar, ben een van de organisatoren voor mijn team.  >:-D


Mij lijkt dat de positie van de sporen in de black box toch wel vast liggen? anders krijg je volgens mij dat er verspringingen tussen de bakken komen.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Gerrit,

Ja de sporen op de BB moeten wel vastliggen, want er komt een stukje rail tussen, vandaar dat je daar 9 cm van de kant af moet blijven.

En dat je de organisator was van de wedstrijd wist ik niet ;)

Dat van de BlackBox doen we om zeker te zijn dat alles past, en daarna heb je niet zoveel werk er meer aan.

Opbouwen van een modulebaan is leuk, maar hoeft in de ogen van ons team ook geen dagdeel te duren.

Nu zal de situatie in den beginnen wel even wennen zijn, dat was bij de buren ook al zo, en weet haast wel zeker dat wij daar ook doorheen moeten.
Want zo groot zijn de verschillen niet, en een nieuwe baan moet je ook eerst testen in zijn geheel.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hallo,

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 02 februari 2015, 21:26:40
Opbouwen van een modulebaan is leuk, maar hoeft in de ogen van ons team ook geen dagdeel te duren.

Vergis je niet in de tijden er gaat veel tijd in zitten. Een dagdeel ben je zo verder. Vooral met jullie systeem van extra elektronica in de bakken. Voor de meeste mensen met modules zal die test pas komen op de eerste beurs en fouten opsporen kost eenmaal veel tijd.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 02 februari 2015, 21:26:40
Nu zal de situatie in den beginnen wel even wennen zijn, dat was bij de buren ook al zo, en weet haast wel zeker dat wij daar ook doorheen moeten.
Want zo groot zijn de verschillen niet, en een nieuwe baan moet je ook eerst testen in zijn geheel.

De baan wordt pas echt getest op een beurs. Dan moet het op eens 2 of 3 dagen werken. En de ruimte :) Niemand had voor ons een ruimte van 25 meter lang beschikbaar :)

Groet Ronald.
edit: Typo aangepast