Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Praattopic 3railforum modulebaan

Gestart door fonzo999 woensdag 14 januari 2015, 23:34:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Zo, het vlieringproject waarover ik verteld heb is nagenoeg ten einde. Met een beetje geluk rond ik dat dit weekend af.
Zoon nummer twee lijkt zich ook al aardig aan te kondigen, maar is nog niet geboren, dus dat is nog even spannend op het moment. 10 mei is mijn vrouw uitgerekend, dus het is nog even afwachten of de kleine spruit nu al van de goede timing is.

In de tussentijd al wel in gedachten flink zitten puzzelen over mijn moduleba(a)n(en), want ik heb eigenlijk 3 serieuze opties in gedachten. Uiteraard netjes 1-voor-1 opbouwen, dus de komende jaren heb ik nog wel wat tedoen ;)
En dan kom je de foto's van Ernst tegen in het Belgische ontmoetingsdag topic....GAAAAAF! :).

Ik hoop dat ik over een week of 2-3 daadwerkelijk serieus kan beginnen met de module.
In de tussentijd verslind ik de wiki-pagina's om op technisch gebied weer een beetje bij te komen. Man-o-man, wat is er een hoop veranderd sinds ik mijn M-railsjes opborg in de doos....

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
PaT

Das idd heel spannend, zeker nu je tweede kindje weldra de wereld betreden, in het begin zal je wel niet veel tijd hebben om met de module bezig te zijn, veel slapeloze nachten tegemoetgaand. >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hallo,

Ik zag in het draadje van Wim, dat Harald graag eens zou komen kijken zondag.
Dat lijkt mij ook wel erg leuk.
Het ligt er alleen een beetje aan, waar jullie zijn zondag AS.

Heb misschien ook wel zin, om een module op te bouwen. Voorzichtige plannen heb ik thuis stiekem al in Wintrack getekend.

Kan ik mooi eens kijken hoe dat er aan toegaat bij jullie.
Zou ik van een van jullie ook een PB-tje kunnen krijgen met het adres?
Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Pjedro,

Je hebt PB
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi vrienden,

zondag 19 juli is volgende bijeenkomst.

Zijn er nog zaken die we moeten bespreken?

groet

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hi allemaal,

Helaas kan ik zondag niet komen.

groet
Harald
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Volgens mij hadden we toch al een 'agenda' Wim? Die kwam via de mail voorbij in ieder geval.

Ik heb er zin in!
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
PaT,

dan zal ik even moeten graven, bedankt.

tot zondag
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Wim,

Mail van mij van 28-6
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Alphons,

bedankt, dat heeft het zoeken makkelijker gemaakt.

tot zondag

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ik wil zeker bij Lokkie het één en ander afkijken.
Het plaatsen van de leds aan het fries, en aansluiting van de seinen.
Welke seinen en hoe aansluiten.

Bij de rest wil ik de vorderingen zien.

Wim
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
De modules zitten weer in de auto :)





Gr.
René

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoe ver zijn jullie allemaal met de modules? Hier wordt met smart gewacht op een pakje van Conrad zodat e.e.a. wat meer vorm kan krijgen en ik met name aan de slag kan met het solderen van alle draden voor de remmodules.

Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Jeetje, je hebt nog beste een grote auto nodig voor zo'n module...
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Let op Leander, dat zijn wel 2 modules !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: PaT op dinsdag 18 augustus 2015, 13:04:53
Hoe ver zijn jullie allemaal met de modules?

Ik heb inmiddels alle materialen wel op voorraad om de modules technisch goed te laten functioneren.
M.n. de keerlus met opstelsporen vergt nogal wat. Het ontbreekt mij vooralsnog aan tijd !
Dus ik schiet niet zoveel op !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Afgelopen tijd meer met Dave zijn module bezig geweest dan met de mijne.
Dave en mijn module zijn nu technisch zo goed als klaar. :)

Verder nu druk bezig met maken van de dag/nacht schakelingen.
Ik verwacht nog één pakketje uit Hongkong en dan heb ik alle onderdelen binnen.
Het is mijn bedoeling om dit voor de volgende rijdag klaar te hebben.
Ik probeer het allemaal zo voor te bereiden, dat we eventueel de volgende rijdag de dag/nacht schakelingen bij iedereen kunnen monteren en aansluiten.

Tot zover. :P

Gr.
René
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Klinkt goed, René.

Zelf ben ik nu even bezig met het bouwen van de kloosterkerk.
Even iets anders doen dan met de baan(aansluiting) bezig zijn.

Groeten,
Ton.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan

Hoi René,

Gaan we de modulebaan op de gastendag zien ?

Grtz Tony
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Misschien 1 module. We hebben het er met de groep over gehad, maar bij de MSG is de ruimte (blijkbaar) schaars. We zullen dus niet alle bakken kwijt kunnen.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan

Beter een dan geen, heren .
Ik dacht dat er wel de plaats voor zijn, we gaan het zien.

Grtz Tony
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ik ben er in elk geval niet met mijn keerlussen. ik ben op die dag verhinderd.
9e lid
Lid sinds: 2023

offline
9e lid
***  Goed Nieuws ***
Inmiddels heeft het 9e lid voor de 3railforum Modulebaan zich aangemeld.
Wij verwelkomen Marcel, forumnaam mmerkus.

Zij voorgenomen bijdrage staat reeds hier on-line.   







Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ik begin ook geïnteresseerd te raken. Is het mogelijk om foto's te plaatsen van de modules die er nu al zijn?
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Rogier,

iedere module wordt besproken in zijn topic, tevens vind je daar foto's van de ontwikkeling.
Bijv : hier
Er is ook een pagina op de website van het forum.
zie : hier

mvg
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Rogier,

Kijk eens hier
Daar zie je alle draadjes staan van de modules die nu in aanbouw zijn, o.a. :

Kloster Lybenort, Module Bismarckstrasse, Stoomlocdepot, Unter die Strecke, Hamburger Dammtor,
Keerlus Alpenhof, Grensovergang Nederland Duitsland, Kamperen bij de boer

Sorry, Wim was me net voor !
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Goede morgen,

Het module-virus kriebelt nog altijd, ik kom er maar niet vanaf :-). Daarom maar een paar vragen geformuleerd.

1. Bouwtekening
Helaas begrijp ik de tekening van de blackbox niet: de achterzijde is 60 cm breed, waar de voorzijde een heel stuk smaller is. Is dit omdat de naastliggende module eenzelfde blackbox heeft, maar dan omgekeerd? Dient de achterwand niet gemonteerd te worden? Is het type hout ook voorgeschreven?

2. Shopping list
Is er zoiets als een boodschappenlijstje aan materialen welke je nodig hebt? Ik denk dan met name aan stekkers en remmodule, niet zozeer aan rails, seinen, scenery, etc.

3. Kosten
Wat zijn de kosten van het hout en de materialen op het boodschappenlijstje (ongeveer)?

4. Grote bogen
Zijn er al plannen om te gaan werken met grotere bogen (straal min. 1000 mm)? Dat geeft altijd een mooi gezicht, maar is wellicht wat lastiger met de friesen... Ik denk dat het voor mij een stap te ver is; wanneer ik overga tot een module, wordt het spoor iig recht toe, recht aan (hooguit met Peco flex en andere puko's, als experimentje :-)).

Alvast bedankt voor de reactie, hopelijk hebben meer mensen iets aan de antwoorden.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 15 februari 2016, 08:45:39
1. Bouwtekening
Helaas begrijp ik de tekening van de blackbox niet: de achterzijde is 60 cm breed, waar de voorzijde een heel stuk smaller is. Is dit omdat de naastliggende module eenzelfde blackbox heeft, maar dan omgekeerd? Dient de achterwand niet gemonteerd te worden? Is het type hout ook voorgeschreven?

Hum... Nee, de breedte van een blackbox is 30cm. Als de twee inbrengen tegen elkaar gezet worden dan zit er aan iedere inbreng een blackbox. Dit geeft een totale breedte van 60cm. Voor het "gat " wordt een afdekplaat van 60x60cm geplaatst.

Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 15 februari 2016, 08:45:39
4. Grote bogen
Zijn er al plannen om te gaan werken met grotere bogen (straal min. 1000 mm)? Dat geeft altijd een mooi gezicht, maar is wellicht wat lastiger met de friesen... Ik denk dat het voor mij een stap te ver is; wanneer ik overga tot een module, wordt het spoor iig recht toe, recht aan (hooguit met Peco flex en andere puko's, als experimentje :-)).

Waarom zou dat lastig zijn met de fries? Door de constructie van de bakken heb je eigenlijk altijd een goede stevige constructie. En anders zijn daar nog wel wat truukjes voor omdat goed te krijgen. ;)


Groeten Ronald.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
William,

Hierbij de antwoorden :


Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 15 februari 2016, 08:45:39
1. Bouwtekening
De black box is om precies te zijn 59,1 diep en 30 cm breed, en wordt met de achterwand van 59,1 x 60 dwars op de module gemonteerd. Doordat je buurman ook iets dergelijks heeft, ontstaan een gat tussen de modules van 60 cm breed, wat weer afgedekt wordt met een plaat van 60 x 60. Als de modules opgesteld staan, is de achterwand gemonteerd.
Het type hout is niet expliciet voorgeschreven, maar alle modules zijn gemaakt van 9, 12 en 4 mm dik multiplex. Dat willen we graag zo houden.


2. Shopping list
Rails, scenery en seinen zijn de eigen keuze van de modulebouwer, als er maar op K-rails is afgewerkt in de black box; deze komen derhalve niet voor op een shoppinglist.
Alles wat technisch nodig is om de modules met elkaar te verbinden is bij de moduleclub te koop. Een complete module incl. alle technische materiaal kan aangeleverd worden.


3. Kosten
Heb ik per PB opgestuurd


4. Grote bogen
Nee, zijn geen plannen voor. Is binnen de netto modulemaat van 60 x 120 nauwelijks te realiseren. Op een van de keerlussen wordt K2241 gebruikt. Deze heeft een straal van 553 mm.

Alphons
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Alphons, Ronald,

Dank voor jullie antwoorden.

1. De 60x60 plaat die op de tekening staat, is derhalve een losse plaat die alleen gemonteerd wordt wanneer de module compleet gemonteerd is? Bedankt dat het multiplex moet zijn, maar ik kan dus zelf kiezen voor welke variant (zo ligt mogelijk lijkt me :-)).

2. OK

3. Ik wacht af (heb nog even gekeken of ik deze niet in het verleden al ontvangen heb, maar nee).

4. Snap ik, maar dan kom je op andere maten uit dan 60 x 120...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 15 februari 2016, 09:42:22
1. De 60x60 plaat die op de tekening staat, is derhalve een losse plaat die alleen gemonteerd wordt wanneer de module compleet gemonteerd is?

Klopt helemaal. Je gebruikt de afdekplaat alleen maar bij het rijdagen of op beurzen. Het haalt alleen de blackboxen uit het zicht.

Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 15 februari 2016, 09:42:22
4. Snap ik, maar dan kom je op andere maten uit dan 60 x 120...

Het kan wel. Je krijgt dan het spoor ongeveer op 30cm uit de bakrand te liggen maar helemaal in een boog. Tjalling heeft het geprobeerd: BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße". Alleen het probleem zat hem in de verkanting. Daardoor liep de bak niet altijd even lekker voor de treinen. Dan kan je beter naar de dubbele bak gaan zoals: BNLS-Module Glen Moddle. Dan kan je hele mooie stralen gebruiken.

Groeten Ronald.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
William :
@1
In principe schrijven we niks voor qua houtsoort en of je hem zelf bouwt of niet.
Als hij maar voldoet aan de afmetingen en de koppelpunten op de juiste plaatsen zitten. Dat het zo licht mogelijk is lijkt me evident. Je sjouwt toch al behoorlijk wat mee op zo'n dag.

@3
Wel mij ff de tijd gunnen  >:-D

@4
Dat klopt. De keerlus heeft een afmeting van 120 breed x 180 lang.
Liggen ook opstelsporen op, beginnend met straal 553 mm ( 2241 ) en de kleinste is straal 424 mm ( 2231 ).
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hallo allemaal,

Afgelopen zondag zijn Willie en ondergetekende gaan kijken bij de rijdag van de Modulebaan.
Het begint een serieuze rijlengte te worden, en nog niet alle modules waren aanwezig.
Het is een leuke groep die met een hele leuke sfeer samen werken aan de modulebaan  :thumbup:

Enkele foto's zijn te zien in ons fotoalbum : https://fotoalbum.3rail.nl/index.php?/category/70
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hallo Sascha,

Zelf kun ik er helaas niet bij zijn.
Maar zeker een leuk foto verslag.
Heb ik toch ook even op afstand mee kunnen kijken.

Groeten,
Ton.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
-Sascha:
Dank voor het plaatsen van een mooie reportage van de 3Rail modulebaan, begint idd al serieuze afmetingen aan te nemen,  :thumbup:
Ga toch eens met Wim afspreken om mee te rijden met hem naar een rijdag.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hoi Sascha,

Leuk dat Willie en jij er afgelopen zondag ook bij waren :thumbup:

Het is ook goed om te zien, dat je er objectief foto's van gemaakt hebt, zodat ook anderen ervan mee kunnen genieten :)

Ook is het geen besloten groep hoor, er kunnen altijd nog mensen bij met een module, want de gangen van het gebouw waar we te gast zijn, zijn nog vrij lang ;)

Zo'n samenkomst is altijd wel te bezoeken, zei het dan wel dat men dat een beetje aankondigt, zodat het aantal bezoekers niet uit de hand zal lopen.

@ Jørg,

Zeker eens overleggen met Wim hoor kerel, is voor Wim ook gezelliger onderweg, en we kunnen dan weer eens bijpraten :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Leuke fotoreportage van de bijeenkomst van de module groep. :thumbup:
Misschien kom ik ook een kijken op een rij zondag.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hi module mannen,

Interessante foto's.

groet
Harald
Weer een lid
Lid sinds: 2023

offline
Weer een lid
Tot mijn grote vreugde is er wederom een lid tot de modulebaangroep toegetreden.

Wij verwelkomen Alphons ( nee nee, geen vergissing we zijn nu in de meerderheid ). Forumnaam AdeLange.

Dat betekent dat we nu met 11 man zijn ( waaronder Sverre ons jeugdlid ) met een module. Een lid is nog "moduleloos".

Als iedereen straks een module heeft en actief meedraait komen we richting de 50 meter rijlengte !

Alphons komt as. zondag kijken ( stiekem kennen we hem al natuurlijk ).
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Welkom bij de club Alphons (adelange) :)

Groeten,
Ton.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Ook namens mij welkom bij de club Alphons.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Welkom bij de club Alphons. Goed dat we al een bijnaam voor je naamgenoot hebben  ;)
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Was die naamswijziging naar Grumpy toch nog ergens goed voor. Alphons 1 en Alphons 2 schiet natuurlijk niet op!

Alphons, van harte welkom bij de club. Volgens Grumpy zou ik je al moeten kennen, maar er gaat even geen belletje rinkelen. Tot zondag.
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: PaT op woensdag 19 april 2017, 14:47:56
Was die naamswijziging naar Grumpy toch nog ergens goed voor.


Jij gelooft toch niet dat je reactie krijgt als je me daarmee aanspreekt ? :mrgreen:
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Het lukt me anders al aardig ;) :P
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Leuk, weer een nieuw lid erbij. :)
Welkom bij de club Alphons.
Al enig idee wat je thema gaat worden :?:

Gr.
René
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Citaat van: PaT op woensdag 19 april 2017, 14:47:56
Was die naamswijziging naar Grumpy toch nog ergens goed voor. Alphons 1 en Alphons 2 schiet natuurlijk niet op!

Ik kan de forumnaam uiteraard met plezier aanpassen naar Grumpy  >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
 @citaat2  Nog even en ik doe mijn (bij)naam eer aan !   Grmbl@grh#  :x :evil:
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hahaha, vooral het 'met veel plezier'....  >:-D
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Praattopic 3railforum modulebaan
Hallo allen,

Dank jullie wel voor de ontvangst van afgelopen zondag ik heb genoten van de baan en we zijn best enthousiast geworden.
Helaas alles thuis laten bezinken maar het transport gaat toch wel het grootste probleem vormen, dus op dit moment gaan we gewoon met mijn eigen baan verder.

maar ik heb wat foto's gemaakt afgelopen zondag en die zal ik hier plaatsen



















het was heel leuk om te zien hoe alles in zijn werk gaat en ook de techniek er achter
ga zo door en er komt een heel mooi stukje werk te zien

GR Ed en Damiam