Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koplamp (plastic)

Gestart door no_way_today woensdag 14 januari 2015, 16:41:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koplamp (plastic)
no_way_today
gast

Koplamp (plastic)
Beste mede-railers,

Weten jullie of er van Märklin reserve onderdelen zijn voor de stoomloc's (HO)? Ik mis bij een stoomloc van mij een plastic koplampje.

Ben benieuwd!


Wiebe
Re: Koplamp (plastic)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Koplamp (plastic)
Hallo Wiebe,

Heb je een nummer van het onderdeel?

Re: Koplamp (plastic)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Koplamp (plastic)
Wiebe,
Voor welk nummer loc is het? Met een beetje pech moet je aan een nieuwe kap. :-(
Cees
Re: Koplamp (plastic)
Lid sinds: 2013

offline
Re: Koplamp (plastic)
Gaat het over het stukje plastic dat voor verspreiding van het licht zorgt? Dan zou ik het geen "koplamp" noemen, voor de duidelijkheid.
Re: Koplamp (plastic)
viking
gast

Re: Koplamp (plastic)
Wiebe,

Lichtgeleider is de juiste naam als ik mij niet vergis.

Grts

Johan
Re: Koplamp (plastic)
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koplamp (plastic)
Ik heb ooit voor een BR41 een lens bemachtigd (zo´n ding dat je aan de buitenkant ziet zitten)
Te vinden op ebay.de onder: märklin linse

grv Huub
Re: Koplamp (plastic)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koplamp (plastic)
Van vele stoom loc's zijn de lampen (lantaarns) en lichtgeleiders los te bestellen, zie de onderdelenlijst.

groet
Harald
Re: Koplamp (plastic)
no_way_today
gast

Re: Koplamp (plastic)
Heel erg bedankt voor alle reacties! En excuses voor mijn lekentaal. Met de jaren hoop ik ook het hele treinjargon te beheersen ;).

Het gaat inderdaad om een lichtgeleider (märklin linse, ook net op ebay.de gekeken en daar kwam inderdaad dat onderdeel naar voren, is dat universeel?). Het plastic doorzichtige (dopje) dat je in de lantaarn duwt/klikt. Het deel, het plastic gedeelte in de loc, die het licht ernaar toebrengt zit er gewoon in. Het is een loc uit een startset (29855). Ik heb verder geen idee wat het aparte serienummer van de loc zou zijn, een onderdelen lijst heb ik niet, alleen het boekje.

Maar als het inderdaad om de märklin linse  gaat, dan ga ik die gelijk bestellen
Re: Koplamp (plastic)
no_way_today
gast

Re: Koplamp (plastic)
Serienummer gevonden!
37184.10 (stond op de wiki)

http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_37184.10

Mvg Wiebe
Re: Koplamp (plastic)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Koplamp (plastic)
Mooi zo, je hebt dus een oplossing.
Mocht dat onderdeel niet meer leverbaar zijn, dan kun je misschien met Kristal Klear zelf een lensje maken.
Re: Koplamp (plastic)
no_way_today
gast

Re: Koplamp (plastic)
De lens die ik vond op ebay is leverbaar, alleen weet ik niet of het past? Hoe kom ik daar achter?

Re: Koplamp (plastic)
no_way_today
gast

Re: Koplamp (plastic)
Het was een Märklin 761600
Re: Koplamp (plastic)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Koplamp (plastic)
Re: Koplamp (plastic)
no_way_today
gast

Re: Koplamp (plastic)
Beste Cees,

Wauw! Wist niet dat dit beschikbaar was! Super he!
Net contact gehad met de Märklin winkel hier, ze hebben het op voorraad. Ziet mijn trein er weer als ongeschonden uit!

Bedankt voor de tips!

Groeten Wiebe

Re: Koplamp (plastic)
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Koplamp (plastic)
Citaat van: no_way_today op donderdag 15 januari 2015, 16:53:32-----de Märklin winkel hier, ze hebben het op voorraad. Ziet mijn trein er weer als ongeschonden uit!.....Groeten Wiebe

Ze zullen die dingen wel op voorraad moeten gaan houden want die dingen vallen er zo maar uit en vindt ze dan maar eens weer op je modelbaan. Ik heb kweet niet hoe lang gezocht langs de baan naar zo´n lensje die tijdens de eerste paar ronden proefrit uit mijn BR45 insiderlok was gevallen. Ik heb hem er weer in geduwd, nog niet gelijmd. Zou je heel heel spaarzaam moeten doen. Iemand een suggestie voor een lijmmethode?
Secondenlijm: liever niet, vind ik moeilijk om dat heel dun op een lensje aan te brengen, kans op witte vlekken en kans op vernieling van het kunststof (lost op?) waardoor de lens troebel wordt. Met als gevolg dat een van drie lichtpunten vager licht uitstraalt. Weg is dan het mooie van het seinbeeld. Ik vind de LED-verlichting die M. steeds vaker toepast sowieso al helemaal niks. Helemaal niet warmwit en je ziet het LED-kommetje. Met een lichtgeleider en lensje wordt de uitstraling er niet beter op. Doe mij maar een gloeidraadlampje, mooi warmgeel zoals in het 1:1 en bij de lok BR3/6 van Wiebe. Je hebt trouwens mazzel want voor mijn BR45 moet ik een hele set van twee lantaarns kopen als ik de lens niet teruggevonden had. Er staat geen apart bestelnummer van de lens in de onderdelenlijst. En zo´n set kost evenveel als 10 lensjes voor je BR 3/6 M. no. 37184.
Groet, Dirk
Re: Koplamp (plastic)
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Koplamp (plastic)
ik heb dit bij een br41 gehad en een beetje plasticlijm (revell o.i.d) aan de binnenkant van de houder gesmeerd ( speldenpunt), en vervolgens de lens erin geduwd. Zit prima en geen lijmvlekken.
Groet, paul
Re: Koplamp (plastic)
no_way_today
gast

Re: Koplamp (plastic)
Bedankt voor de tips. Las hier dat KrystalKlear de oplossing schijnt te zijn, vlekkeloos lijmen van transparant plastic. Klinkt goed.