Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken

Gestart door M-er dinsdag 13 januari 2015, 22:19:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Weet iemand van de knutselaars, of heeft iemand op dit handige forum wel eens geprobeerd of het mogelijk is, de koppeling van het type 7205, eventueel na wat aanpassingen, te voorzien van de kontaktstrip van de standaard stroomgeleidende Märklin koppeling type 72020?

Re: Koppeling 1205 stroomdoorvoerend maken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Koppeling 1205 stroomdoorvoerend maken
Hallo,

Ik begrijp uit je summiere informatie dat je met 1205 de Märklin 3055 bedoeld; De NS 1200-serie?

Ik maak uit de kunststof NEM-schacht E404020,  (KUPPLUNGSSCHACHT 2 Stück, 6,00 ?)
een Nem-schacht voor de 1200. (oud model) Werkt prima, en daar kan je de stroom geleidende koppeling in plaatsen.
Van de NEM-schacht knip je een stukje af, zodanig dat het bestaande gat van 4mm exact weg is. daarna boor je met de hand een nieuw gat van 4mm netjes in het puntje (soort giet-overblijfsel). En daarna vastschroeven in je draaistel. Klaar. Koppeling erin en aansluiten (via relais, aangestuurd door je decoder) aan je sleepcontact.

Je kan ze ook bij mij kant en klaar kopen. (PB-tje)

Gr. Marcel
Re: Koppeling 7205 stroomgeleidend maken
Hallo Marcel,

Sorry als de informatie iets té summier was, en er ook nog eens een verwarrende tikfout ingeslopen was (1205 i.p.v. 7205)  :?.
Ik had het over de vervangende kortkoppelingen voor het oude type NS ICR rijtuigen, de 4164 en 4165. Aangezien die nu bij ons gecombineerd worden met het nieuwere type ICR ruituig 42651 en die wél met "normale" stroomgeleidende  NEM-koppelingen uitgerust kan worden vroeg ik mij of of het mogelijk zou zijn om de kortkoppelingen voor die oude wagons te voorzien van de contactstripjes van NEM-kortkoppelingen.
Re: Koppeling 1205 stroomgeleidend maken
Marcel.

kan jij een foto of id posten voor de duidelijkheid
Re: Koppeling 7205 stroomgeleidend maken
Johan,

Marcel heeft e.e.a. zeer duidelijk beschreven in dit topic, maar dat is dus niet mijn vraag.
Overigens zal onze 1631 aan de hand van dat topic worden voorzien van de metalen NEM-schacht en kortkoppelingen, om als trekkende loc voor de ICR rijtuigen worden ingezet.

Ik zou graag willen weten of het contactstripje uit de 2e foto uit het 1e bericht op één of andere manier overgezet kan worden op de koppeling van de 1e foto. De koppeling van de 1e foto is namelijk niet "fix und fertig" als stroomgeleidende koppeling verkrijgbaar (voor zover mij bekend)  :(.
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Je kan dit zelf met behulp van wat strookjes rood koper van 0,1 mm.
Volgens mij moet met wat handigheid, naast een goede bril, buig- en kniptangetje dit zeker kunnen.
Ook een sleutelvijltje en misschien wat hulp van een Dremel kan prettig zijn.

Op E-bay verkoopt iemand nl de normale KK welke ook stroomvoerend zijn gemaakt.
Dus dit zou dan ook met deze "snap"-koppeling moeten kunnen.

De persoon vraagt 26,50 euro voor 10 stuks.
Maar dit is zelf dus ook te maken.
Hier de link:http://www.ebay.de/itm/Statt-Marklin-HO-RTS-Kupplungen-72020-Personenwagen-/400218574168?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item5d2ee2cd58

Gr. Marcel
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Super, bedankt voor de tip en de link Marcel  :) :thumbup: !!

Via die link is zelfs een bouwbeschrijving te vinden hoe dit zelf te doen.
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Mocht je niet bij je dhz-zaak aan koper kunnen komen, dan heb ik ook nog wel iets beschikbaar.

De persoon op de E-baysite maakt gebruik van stans afval.
Is er goed geschikt voor.

Zo kan je ook electrisch geleidende koppelingen maken voor ICE 1 en 2.
Grasduin maar eens op z'n site.

Gr. Marcel
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Ik dacht hier een oude sleper voor te gebruiken, zou dat niet goed zijn?
Staan inderdaad handige ideeën op zijn  site  ;).
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
De missie met het ombouwen van de kortkoppelingen type 7205 tot stroomgeleidende koppelingen lijkt geslaagd  :D.



Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Netjes opgelost.

Als je toch al hebt lopen boren in je kappen, en je trein /wagon alleen nog gevoelswaarde heeft, kan je ook Symoba NEM-schacht met schaarmechaniek plaatsen aan de zijde waar de tussenwagen zit.

Gr. Marcel
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
Klopt Marcel, maar eerlijk gezegd vinden wij het nu al een enorme vooruitgang, en zijn we hier nu best tevreden mee.
Dat boren in de kappen valt wel mee; het enige waarvoor we hebben moeten boren is voor de sluitlichten in het achterste rijtuig, en die zijn zo netjes gelukt dat het lijkt alsof het vanaf fabriek zo hoort.

Vanavond zijn de ruituigen weer netjes in elkaar gezet. Ook de loc (NS 1631) is nu voorzien van een stroomvoerende koppeling, dus onder de rijtuigen zitten nu geen slepers meer. Dat zal best schelen in rolweerstand en slepergeluid. Verder is de originele interieurverlichting (met gloeilampjes) vervangen door LED-strips, dus dat zal de spanning op de baan ook ten goede komen.

Morgen zal Remco de eerste testritten uitvoeren  :D.
Re: Kortkoppeling type 7205 stroomgeleidend maken
En nog wat plaatjes van het resultaat. Op de 2e foto is goed te zien dat de rijtuigen toch al netjes dicht aansluiten, ondanks dat het eerste en derde rijtuig niet echt voorzien zijn van kortkoppelmechanieken.