Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ombouwen gelijkstroom roco sik

Gestart door marklintim dinsdag 13 januari 2015, 20:03:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo allemaal,
ik zou graag een sik willen van roco maar een wisselstroom is best prijzig. ik zou dan een gelijkstroom willen ombouwen. ik heb er wel eens over gezocht op het forum, maar een paar dingen waren mij niet duidelijk:
1. welke decoder heb ik dan nodig? mini esu
2. is de  bodemplaat van kunststof zodat ik de sleper op de manier van wisselstromer kan monteren? zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7220.msg110558#msg110558 blijkbaar want iedereen doet het zo.
3. hoe zit dat kwa wielen. betekend ombouwen ook andere niet geisoleerde wielen? en kwa breedte? nee.
4. hoe zijn de rij-eigenschappen?
5. kan hij veel aan. wat is de trekkracht van zo'n klein lokje? ja, genoeg voor hier

alvast bedankt
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik

En er zit een mini decoder van esu in.

Gr, Jan

Is niet door mijzelf omgebouwd, maar ik geef aan dat het kan.
Wielen blijven zo als ze zijn en massa door verbonden, rijd perfect.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
jan, bedankt. ik heb het aan gepast maar wat ik vergeten ben is dat ik analoog rijd. kan dat ook met zo'n mini esu decoder en hoeveel kost hij?
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Je kan een decoder (kan je analoog mee rijden) gebruiken +/- 23 euro want voor een (oud) omschakelrelais is geen ruimte.

groet
Harald
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
en wat is dan het merk en artikelnummer?
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Er zijn meerdere merken die decoders hebben.
Let wel even op de maten of die past (zelf heb ik hem op de motor geplaatst met dubbelzijdig plakband.
Zie bijvoorbeeld de Loc-pilot Micro van ESU

http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-micro-v40/

groet
Harald
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo harald,
bedankt voor de tip. kost die decoder ongeveer 23 euro? en daarmee kan je ook analoog rijden toch?
en zou het goed zijn als ik sleper marklin 7164 eronder zet?
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Hi Tim,

Volgens mij is de 7164 te lang n.m.l. 64 mm
Komt dan tegen de tandwielen aan.
(Moet mijn sik zoeken in vele dozen om de sleper te meten)
Dus een kortere nemen.

groet
Harald
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Sleper onder mijn sik is een Brawa Silencio van 50 mm, en helft dunner als Marklin,

Gr. Jan
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo allemaal,
bedankt voor de reacties.
bouan, ik ga niet het hele binnenwerk vervangen. het enigste wat ik wil is een rijdend 3rail exemplaar die maximaal 10 wagons kan trekken.
44er, dat kan ook natuurlijk maar geeft dat geen andere problemen? dat hij dan bijvoorbeeld van de puko's afschied ofzo?
harald, bedankt dan weet ik dat. marklin 206370 moet wel kunnen. die gebruikt wisselstromer ook zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7220.msg110558#msg110558
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik

Ik vindt het ook erg jammer dat er niet vanuit de winkel gewoon een AC variant aan te schaffen valt.
Anders had ie allang op de baan gestaan.

Groeten en succes met je ombouw-actie.

Jan
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Citaat van: i_m_johny op woensdag 14 januari 2015, 17:55:19
Ik vindt het ook erg jammer dat er niet vanuit de winkel gewoon een AC variant aan te schaffen valt.
Op mijn baan rijdt een Sik de Roco 62958ACW geleverd door ANW in Medemblik

https://www.youtube.com/watch?v=-Qg9XvzOB9g

grt Piet.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
MTE verkoopt ze ook.

Gr, Ben.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
 :thumbup:
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo allemaal,
dat weet ik wel maar ik vind ze zo duur voor zo'n klein machientje. mischien ligt het aan mij hoor maar ik koop liever tweedehands een mooi model goedkoper en dan zelf ombouwen. (aangezien het feit dat ik dat al heel lang een keertje wil doen en een sikje wil. en ik heb een zo'n klein vermoeden dat ik weet wat de nieuwste aanschaf van i_m_johny gaat worden >:-D
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
 :-(

Eerst nog een DE2,tje. Een Motorpost, een ...

Ach, dat Sikje kan er ook nog wel bij  ;) :D :-)

Jan
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Als je een decoder en instellingen zoekt voor die Sik
kijk dan eens op www.modelbaan.ath.cx -> documenten -> Roco -> 62958 met Keuhn N45/ZIMO MX621 settings
Daar staan de instellingen die ik gebruikt heb nadat ik de Keuhn vervangen had door een Zimo.

grt Piet.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Hi

Deze foto's zijn van Boudewijn en deze voor hem hier geplaatst
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Ik lees dat jullie een micro decoder van ESU willen gebruiken, maar pas wel op deze werkt ALLEEN analoog op GELIJKSTROOM, niet op wisselstroom !!
Digitaal werkt deze zowel voor 2 als 3 rail.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Citaat van: Siebe op vrijdag 23 januari 2015, 12:59:57
Digitaal werkt deze zowel voor 2 als 3 rail.

Het is maar net hoe je hem aansluit, je bedoelt vast dat hij op DCC en MM werkt

groet
Harald
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Klopt, maar MarklinTim heeft het erover dat hij analoog rijdt, maar die Micro decoders gaan volgens mij kapot bij de omschakel puls.
Op de ESU site staat duidelijk dat deze alleen werken op analoog gelijkstroom.

groet,
Siebe
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Dat klopt
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Soms (vaak) heb ik het idee dat je het zelf niet snapt Harald en een beetje met de wind mee zit te kletsen? :?

Citaat van: Haradigi op dinsdag 13 januari 2015, 20:35:34

Je kan een decoder (kan je analoog mee rijden) gebruiken +/- 23 euro want voor een (oud) omschakelrelais is geen ruimte.


Citaat van: Haradigi op dinsdag 13 januari 2015, 22:56:55

Er zijn meerdere merken die decoders hebben.
Let wel even op de maten of die past (zelf heb ik hem op de motor geplaatst met dubbelzijdig plakband.
Zie bijvoorbeeld de Loc-pilot Micro van ESU

http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-micro-v40/


Citaat van: Siebe op vrijdag 23 januari 2015, 13:15:46

Klopt, maar MarklinTim heeft het erover dat hij analoog rijdt, maar die Micro decoders gaan volgens mij kapot bij de omschakel puls.


Citaat van: Haradigi op vrijdag 23 januari 2015, 14:55:53

Dat klopt


:help:

Gr, Ben.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
als ik heb goed begrijp moet ik dus geen micro esu decoder kopen? ik rij wisselstroom analoog met trafo 6647 32VA er is mij gezegd dat digitale treinen alleen hiermee goed analoog rijden en dat schakelen ook goed gaat zonder stuk te gaan.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Onder het dak past wel een Zimo mx630. Zelfs een normale Eu lokpilot 4.0 54610 past ook wel. Kun je der lekker analoog mee rijden.  Zoon uhlenbrock analoog kastje past ook. Al eens ingebouwd voor iemand.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Citaat van: marklintim op vrijdag 23 januari 2015, 16:57:15
als ik heb goed begrijp moet ik dus geen micro esu decoder kopen?

Dat heb jij heel goed begrepen !
Je wil analoog rijden en dat kan niet op wisselspanning met de micro-ESU.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
allemaal bedankt voor de informatie.
ik wil eigenlijk nu het volgende weten. Ik kwam dit tegen op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=Jk37E51ZcMU
klopt het dus dat je analoge treinen ook naar digitaal kan ombouwen door er alleen een decoder in te prikken?
en waarvoor is het schroefje dat deze meneer in het pootje draait waar het relais uitkwam?
en wat voor decoder kan je hiervoor gebruiken? een 60922?
alvast bedankt
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Het gaat hier om een Tams decoder en wel de versie voor wisselspanning.
Je kan hiermee een loc goedkoop ombouwen, maar de kwaliteit is er dan ook naar.........

Het schroefje maakt verbinding met het loc-chassis en daarmee ook met de railstaven.
Is dus 1 van de 2 verbindingen die een loc heeft.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo huub,
bedankt voor je reactie.
maar als ik zou overstappen van analoog naar digitaal en de locomotieven zou ombouwen. kan ik hiervoor een 60922 decoder gebruiken? zo niet welke dan wel? en ik hoef er dus ook geen andere motor in te zetten. en welke schroefjes heb je dan nodig (merk, artikelnummer). en wat is de andere verbinding moet daar nog aan gesleuteld worden?
maar het schroefje draait hij er alleen in en knipt dan af of wordt er nog iets op aangesloten?
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Marklintim,
je hebt 2 soorten decoders:
1) voor gelijkstroom motor dat is bijv. de 60922
2) voor wisselspanning motor

Als je de motor niet wilt ombouwen en de spoel (die het veld verzorgt) wilt laten zitten, moet je optie 2 hebben. Tams maar ook Uhlenbrock heeft hier decoders voor.
Het nadeel is dat de loc net zo rijdt als analoog, dus niet langzaam wegrijden en geen "cruise control", d.w.z. helling op langzamer en helling af harder.

Als je de motor wel durft om te bouwen (is niet echt heel moeilijk) dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) vervang de veldspoel door een permanent magneet, bijvoorbeeld ESU heeft een dergelijke ombouwset, maar laat het anker en het motorschild hetzelfde (3 polig dus).
2) vervang de veldspoel door een magneet en het anker door een 5 polig anker en vervang het motor schild. Ook hier vind je complete ombouwsets op bijvoorbeeld EBay met decoder, magneet, anker en motorschild.

Het is wel zo dat de allereerste optie het goedkoopst is, maar de loc niet heel veel beter gaat rijden.
Alleen het vervangen van de veldspoel + decoder is wat duurder, maar de loc gaat wel beter rijden en heeft dan ook de "cruise control".
De laatste optie is natuurlijk het duurst, maar dan rijd de loc ook fantastisch en kan dan kruipend wegrijden.

Het komt erop neer hoeveel loc's je wilt ombouwen en hoe groot je budget is en hoe je verwacht dat de loc's gaan rijden.

m.vr.gr.
Siebe
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo Siebe,
bedankt voor de informatie. Ik snap dus dat de motor intact houden een goedkopere optie is. dat zou ik niet willen als er zoveel nadelen aan zitten. dan bouw ik liever om. voor sommige locomotieven kan dan een 60760 denk ik (zoals de marklin 3029 en 3000. voor de motorpost staat een ombouwsetje in het boekje. maar welke ik dan voor V200'en nodig heb (3021) en BR01 en 44 (BR44 = 3047 en BR01 = 3048) en voor de 1600 (3326) was het dan de 60941 als ik mij niet vergis maar klopt het dat daar geen decoder bij zit?
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Tim,
Klopt bij de 60941 zit geen decoder.
Maar let wel op, beide ombouwsets zijn voor een trommelcollector motor en die herken je aan TWEE koolborstels welke haaks op de as staan. Ik dacht dat de 3029 en 3000 een koolborstel en een KOPERborstel heeft, daar zijn andere ombouw sets voor en deze borstels staan parallel aan de motor as. Dat zijn scm en lcm collectors, een en ander wordt ook uitgelegd in de Wiki van ons forum: http://wiki.3rail.nl/index.php/Portaal:Techniek/Motoren

M.vr.gr.
Siebe
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Maar bij het ombouwsetje zit ook een ander motorschild. Die kan je er dan toch gewoon opdraaien en de rest erin monteren van de 60760? Of zie ik dat verkeerd?
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Tim,
Märklin heeft verschillende motoruitvoeringen gemaakt en daar horen andere motorschilden bij. Ze zien er wel hetzelfde uit maar de maatvoering is net even iets anders.
Op de Wiki zie je dat ook. Je hebt namelijk ook nog 5-polige ankers met 7 en 8 tanden, dus het is wel opletten wel type je moet hebben, want de verkeerde werkt niet goed.
m.vr.gr.
Siebe
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Maar als je het ombouwt met het complete setje. Dus anker, magneet en motorschild. Dan werkt het toch gewoon?
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Hi,

Volgens mij hoeft er aan de motor van een Roco Sikje helemaal niets aan de motor worden gedaan er zit n.m.l. al een gelijkstroom motor in.

groet
Harald
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Tim,
Voor de 3000 & 3029 (SFCM motor) het je de ombouwset 60943 nodig.
Voor de 3021 & 3047 & 3048 (LFCM motor) het je de ombouwset 60944 nodig.
Voor de 3366 (DCM motor) kun je wel de 60760 gebruiken.
Eenmaal omgebouwd kun je de marklin decoder die met de 60760 meekomt gebruiken, maar die enigzins "uitgekleed", kun je minder digitaal mee instellen.
de bekende merken zoals Kuhn, ESU, tams etc. hebben wat meer digitale mogelijkheden.

Zoals Harald al aangaf, heb je voor gelijkstroom (2-rail of 3-rail trix) geen ombouw nodig, alleen een decoder en natuurlijk een sleper.
m.vr.gr.
Siebe
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Hallo siebe,
Bedankt voor je informatie. Maar bij de 60943 en 60944 ontbreekt een decoder. Welke kan daarvoor gebruikt worden?
Ik wil dit weten omdat treinen nu digitaal zijn. En ik weet wel dat dat analoog kan rijden maar ik vind het toch betrouwbaarder op een digitale baan. Aangezien het ombouwen van een gelijkstroom loc naar wisselstroom al gelijk digitaal wordt gemaakt lijkt het mij toch verstandig naarmate hier meer digitale treinen komen om langzaam alles om te bouwen en digitaal te rijden. Geluid en andere extra functies hoeft van mij niet per see. Ik wil er gewoon op een betrouwbare manier mee kunnen rijden.

Ik heb nog een vraag over de mobile station 2 want daar zitten wel meerdere functies op (alle 16 die hier dan toch niet gebruikt gaan worden) maar ik weet dat je op een central station een internetkabel op kan sluiten en dan via je mobiel over de wifi (internet) je treinen kan besturen. Ik weet dat zo'n aansluiting niet op ms1 zit maar zit die wel op ms2? Dat lijkt mij anders wel erg leuk.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Citaat van: marklintim op woensdag 04 februari 2015, 22:20:22
Maar bij de 60943 en 60944 ontbreekt een decoder. Welke kan daarvoor gebruikt worden?
Dat maakt niks uit, je mag zelf kiezen, zolang de decoder maar geschikt is om een DC motor aan te sturen en dat zijn nagenoeg alle decoders.
Je keuze hangt meer af van het protocol (mfx, dcc etc) dat je gebruikt en of je geluid wilt.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Hallo Tim,

De Wifi mogelijkheid is er alleen bij de CS2.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo ad,
oke dan weet ik dat. wat is mfx eigenlijk? dus als ik het goed begrijp kan ik bij de ombouwsetjes een 60922 decoder gebruiken.
hallo brund55,
bedankt. dat vind ik wel een beetje jammer. ik hoop dat marklin daar nog wel wat mee gaat doen. want in de toekomst komen er veel mobiele kinderen :D en dan willen ze treintjes met een mobiel besturen natuurlijk O:-D
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo allemaal
kan ik in de 1600 ook een ombouwsetje 7180 doen? want daar zit wel een decoder bij. volgens het boekje moet hij wel in de motorpost passen 3389
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Tim,

Mxf is het communicatie protocol dan Marklin gebruikt, om de CSx/ECOSx een mfx decoder aan te laten sturen.

En de 60922 is al lang niet meer leverbaar en is eigenlijk een OEM ESU V3 decoder.
De 7180 is geen decoder, maar een analoge electronica en 5  polig anker, met optrek vertraging en is al meer dan 20 jaar niet meer leverbaar.

Mag ik je adviseren, om je eerst eens in de materie te verdiepen, voordat je aan een ombouw begint.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo allemaal,
even dit draadje weer ophalen. Bij harlaar in badhoevedorp zijn de sikjes in de aanbieding. gelijkstroom dan wel. Als ik dan zoek op micro esu lokpilot decoder dan krijg ik DCC versies. dat kan wel maar mij is laatst verteld dat dat niet werkt op een ms1. welke micro esu lokpilot werkt wel op ms1 en ms2? ik heb een ms2 maar mijn neef een ms1 en als wij elkaar bezoeken nemen we altijd treinen mee. dus dan moet die daar ook op een ms1 kunnen werken.
en nog wat. in verschillende ombouw verslagen heb ik gelezen dat je 3 onderdelen weg moet halen. maar ik zie er elke keer maar 2. waar zit de 3e die weg moet?
en de laatste vraag, van die decoder blijven 2 draden over. kan ik die gebruiken om een zwaailampje aan te brengen? en hoe moet ik dat dan doen.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Hoi Tim,

de esu lokpilot micro 54683 is ook geschikt voor motorola.
Dus die kan je gebruiken met de MS1 en MS2.

Groeten Sander
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Oké sander bedankt. Nu staan er nog 2 vragen open ;)
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Tim ik heb er voor gekozen om in mijn Sik een Zimo MX621 in te bouwen.
Ik heb van de instellingen een documentje gemaakt.
Ik heb voor deze decoder gekozen omdat die met een stukje dubbelzijdig plakband op het frame tussen de wielen geplaatst kon worden.
Geen gevriemel in het machinistenhuis, maar daar de decoder een plekje gegeven.

grt Piet.
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
bij de meeste ombouw setjes word wel aangegeven wat je weg moet halen en wat je mag laten zitten!
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Oké piet, dat kan ook maar ik ga denken ik toch voor de esu.
Hmmglaser,  ik heb het gezien maar er staat altijd bij je moet 3 onderdelen weg halen en dan staat er een foto en dan zie ik 2 spoeltjes en verder zie ik op de foto's geen verschil. Waar zit dat 3e onderdeeltje???? En weet iemand hoe je er eventueel een zwaailamp in kan maken?
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen gelijkstroom roco sik
Ik heb gehoord dat een ledje erin maken als zwaailamp niet zo moeilijk is. En dat je vervolgens de knippersnelheid moet instellen op de decoder. Nu nog 1 vraag. Waar zit dat 3e onderdeel wat verwijderd moet worden voor de ombouw?