Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vraag over ombouwen gelijkstroom roco sik

Gestart door marklintim dinsdag 13 januari 2015, 16:01:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag over ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
vraag over ombouwen gelijkstroom roco sik
hallo allemaal,
ik had een vraag. ik zou graag een roco sik willen. maar voor wisselstroom is hij best prijzig. ik zou een gelijkstroom willen kopen en dan ombouwen. nou heb ik wel eens gezocht op het forum hoe dat te doen maar een paar dingen kon ik niet vinden:
1. als ik er een fluistersleper onder zou zetten welk artikelnummer van (marklin) is dan de goede maat? gevonden marklin 206370
2. welke decoder heb ik dan nodig?
3. is de bodemplaat van kunststof? ik had namelijk gelezen dat als je alleen de sleper gebruikt (en niet het kunststof plaatje wat erop zit) en dan in de bodemplaat hoekjes weg vijlt dat hij dan minder naar buiten uitsteekt en dat hij dan overal goed overheen gaat.
4. hoe zit dat met de geisoleerde wielen en de afstand. ik had gelezen dat de wielen van gelijkstroom modelen breder zijn en dat dat problemen kan veroorzaken bij wisselstroom.

alvast bedankt.
Re: vraag over ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: vraag over ombouwen gelijkstroom roco sik
Hi ?

Jaren geleden heb ik mijn Roco Sikje omgebouwd (met verlichting en autom. koppelingen).
Er zijn verschillende uitvoeringen van (motor)  welke Roco nr: heb je ?
Zelf had ik er een korte gewone Marklin sleper ondergezet, elk merk decoder kan je gebruiken. (Mijn voorkeur is een ESU)
Wilde er ook bedienbare koppelingen onder monteren en dat ging toen alleen met een Kuhne decoder.
(De enige toen die een speciale uitgang had tegenwoordig heeft een ESU-V4 dat ook)

groet
Harald
Re: vraag over ombouwen gelijkstroom roco sik
Hallo Harald,

Heb je toevallig ook een foto van de andere zijde van de Sik?
Ik probeer een zelfde model om te bouwen naar digitaal 3-rail maar kan er niet goed uitkomen waar ik de bedrading van de decoder moet aanbrengen.

Gr. Fer
Re: vraag over ombouwen gelijkstroom roco sik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: vraag over ombouwen gelijkstroom roco sik
Hi Fer,

Daar heb ik helaas geen foto van.
Zoals op de middelste foto heb ik de decoder bovenop geplakt, de draden lopen dan voor langs en naar de zijkant.

groet
Harald