Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Analoge wissel op digitaal systeem

Gestart door chivado dinsdag 13 januari 2015, 12:45:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge wissel op digitaal systeem
Hoi allemaal
Ik ben erg beginnend, dus ik wil mijn wissels nog niet gelijk digitaal aanleggen.
Ik dacht aan een analoge schakelaar en spanning van de rails.
Ook weet ik nog erg weinig over kleuren van draadjes dus ik hoop dat het goed gaat.

Kan dit?
Re: Analoge wissel op digitaal systeem
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Analoge wissel op digitaal systeem
Beste Chivado,

ziet er goed uit, alleen zou ik de gele draad rechtstreeks op de gele bus van de trafo aansluiten. Zoals je het nu hebt gedaan wordt bij analoog bedrijf de wissel gevoed door de rijspanning en die kan als je langzaam rijdt te laag zijn.
Wanneer je digitaal rijdt kan het wel zoals je het hebt weergegeven.


Groet,


Dick



Re: Analoge wissel op digitaal systeem
Bedankt voor de reactie

Ik ga alleen digitaal rijden.
Daarom heb ik ook geen trafo waar ik de draden kan aansluiten.
Ik heb alleen een mobile station.
Als ik meer wissels gebruik, krijg ik dan problemen met de treinen (tekort aan stroom)?

Groetjes Chivado
Re: Analoge wissel op digitaal systeem
Bij het bedienen van wissels heb je eigenlijk in geen enkel geval een gebrek aan stroom (voeding). Je bedient er doorgaans niet meer dan 1 tegelijk en een wissel heeft maar weinig nodig.
Re: Analoge wissel op digitaal systeem
Als je alleen een Mobile Station hebt, kun je elektrische wissels alleen bedienen als er een decoder in de wissel zit. Ik heb ook een Mobile Station en ik bedien mijn wissels met een analoge 32 VA-trafo, zo'n witte. Daarop zit ook mijn verlichting voor huisjes e.d. aangesloten.

Mocht je nog op zoek zijn naar een dergelijke analoge trafo: ik heb er nog eentje over. In dat geval kun je me een PB sturen.
Re: Analoge wissel op digitaal systeem
Mijn advies is om een aparte trafo te gebruiken voor de wissels en zeker niet het digitale systeem van de MS. De MS heeft een beperkt vermogen en de wissel heeft toch wel wat stroom nodig om goed over te schakelen. Tijdens het schakelen zal het digitale signaal verstoord raken. Je weet niet hoe de treinen hierop reageren.
Als je een aparte trafo gebruikt, verstoor je niet het digitale signaal. Als je maar één wissel gelijktijdig schakelt, en geen lampjes in de wissels hebt is de kleinste trafo al voldoende.

groetjes
Henk
Re: Analoge wissel op digitaal systeem
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Analoge wissel op digitaal systeem
Chivado,
Alle trafos met rijregelaar hebben een gele een rode twee bruine conectoren.
Geel op geel van het wissel aansluiten, NIET op het toch wel beperkte digitale vermogen via een MS
Bruin op de bruine connectie
Bruin van het schakelkastje naar trafo bruin
2 maal blauw van wissel op schakelkastje

Gevolg je rijdt digitaal waarbij je loc's en rijtuigverlichting door je MS welke bij 3 locjes vol belast is.
Wissel bediening heeft geen invloed op rijden, een wissel omzetten trekt al snel 8 VA
Cees
Bij deze opzet heb je dus wel een tweede trafo nodig, grijze trafo a ca 15 euro op een beurs