Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken

Gestart door Georges maandag 12 januari 2015, 20:31:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
De verlichting (seinen, wissels en lantaarns) op mijn baan werkte goed en er waren geen conflicten met de rijstromen totdat ik een kleine trafo verruilde voor een grotere allen van marklin. Het rijden gaat nog steeds goed echter de verlichting werkt niet meer naar behoren. Wissels gaan trillen en lantaarns gaan half branden.

Ik heb een analoge baan met M-rails. Ik heb een dubbel ovaal met gescheiden stroombanen en een extra ovaal er om heen. Ik gebruik hiervoor 3 trafo's. De trafo's heb ik in fase staan. I.v.m. de controle wissels heb ik de stekkers van de wissels met elkaar verbonden via het schakeldoosje zodat ik met 1 druk 3 wissels tegelijk bedien.

Ik wil de massa apart hebben. Volstaat het met om een ring te maken van koperen lichtnetdraad en daarop alle trafo's en aansluitrails op aan te sluiten? Is hoe dikker de draad hoe beter de geleiding? Mag deze ontbloot aangelegd worden?

De rode draden gaan rechtstreeks naar de trafo die bij de baan horen.

Nu de gele draden van de wissels en seinen. Kan dit ook op één trafo of moet dit gespitst worden naar de trafo waarop de wissels en seinen staan cq zelfde trafo als van de rode draad?

Voor de lantaarns is het volgens mij geen probleem om deze apart te zetten.

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Beste Georges,

Als je alleen maar een trafo gewisseld hebt en nergens anders iets aan de aansluitingen hebt gedaan dan kan het haast niet anders als dat de nieuwe trafo uit fase staat t.o.v. de andere trafo's.

Groet, Anne W
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges,

De gele en blauwe draden van de magneetspoelen van de wissels en seinen staan niet in verbinding met de baanspanning (rood) of baanmassa bruin).
Je kunt die dus op een afzonderlijke (lichttrafo) aansluiten of over meerdere trafo's verdelen.
Wanneer je ook de verlichting van de wissels en seinen van een afzonderlijke massadraad voorziet en dus niet aansluit op de baanmassa dan heb je geen last meer van flikkerende verlichting bij het schakelen.
Een lichtnetdraad voor de gezamenlijke baanmassa en doorverbonden met alle trafo's is geen probleem.
Ik zou geen ontblote draad gebruiken en zoals Anne W al opgemerkt heeft dienen je trafo's wel in fase te staan.
In de wiki kun je zien hoe dat te doen

Cees
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges

je bent al goed bezig geweest op je plaatje :) niet opgeven, hier veel lezen/vragen en je zal zien dat op die oppervlakte voor jaren plezier te beleven is, ik zit hier nog maar enkele weken, daarvoor al enkele maanden op verschillende forums aan het rondneuzen geweest maar hier is het een echte goudmijn aan info, hulp, gezellig,en warme ontvangst :thumbup:

*Anne W
Dat die lantaarns half gaan branden lijkt me een raar iets te zijn, of kan dit ook de oorzaak van "uit fase" staan veroorzaken?

*Cees
ik heb deze tekst even geleend  >:-D
[Wanneer je ook de verlichting van de wissels en seinen van een afzonderlijke massadraad voorziet en dus niet aansluit op de baanmassa dan heb je geen last meer van flikkerende verlichting bij het schakelen.]

Groet
Rigo
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Beste Rigo,

Ja dat kan als er tussen de lichtkring en de rijkring ergens één verbinding is.

Groet, Anne W
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Heren,

Begrijp ik het goed en zijn daarmee mijn vragen beantwoord:

Alle bruine dragen van de rails en trafo's kunnen op 1 ringleiding van koperdraad. Blijft over = hoe dikker de draad hoe beter?

De rode rijdraden gaan rechtstreeks naar de trafo die de baan aanstuurt.

De gele draden van de wissels en seinen kunnen op 1 trafo.

De lantaarns hou ik apart.

Waarbij zal ik de overweg aansluiten, bij de lantaarns of de seinen/wissels?

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Citaat van: Georges op dinsdag 13 januari 2015, 10:37:39
Alle bruine dragen van de rails en trafo's kunnen op 1 ringleiding van koperdraad. Blijft over = hoe dikker de draad hoe beter?

Jep, hoe dikker hoe beter. dus liever 2,5mm2 dan 1,00mm2

Citaat van: Georges op dinsdag 13 januari 2015, 10:37:39
Waarbij zal ik de overweg aansluiten, bij de lantaarns of de seinen/wissels?

Wat is de totale belasting van de lichtmastjes en de seinen / wissels. Als je de wissels en seinen niet tegelijk schakelt met de overweg dan kan je deze gewoon daarop aansluiten. Anders pak je gewoon de trafo van de lichtmastjes.

Groet Ronald.
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 10:06:33
tussen de lichtkring en de rijkring ergens één verbinding
Als je trafo's in fase zet, dan verbind je normaal gesproken de massa door van beide trafo's.
En dan heb je dus die ene verbinding al. Of denk je aan wat anders?
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 10:06:33
tussen de lichtkring en de rijkring ergens één verbinding
Citaat van: Jan22 op woensdag 14 januari 2015, 14:28:03
Als je trafo's in fase zet, dan verbind je normaal gesproken de massa door van beide trafo's.
En dan heb je dus die ene verbinding al. Of denk je aan wat anders?

Dat kan bijvoorbeeld met een ontkoppelrail: fase en massa aansluitingen zijn omkeerbaar, terwijl de werking, inclusief lampje gelijk blijft ...
Sowieso is het aan te raden om altijd alle massa's (bij AC) en - polen (bij DC) onderling aan elkaar te koppelen!

Groeten,

Erik.
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges,
Voor de rail voeding zou ik iedere "cirkel" van jou baan 4* van rijspanning & massa voorzien, om de8 a 10 rails. als ring of ster verdeling is het normale blauwe of bruine huis installatie draad prima.
Jij hebt 8 wissels 1 overweg en 5 seinen, dit trekt ca 12 VA, schakel je met 1 sein of wissel of overweg komt daar 10 va bij. Dit is dus 22 VA. De op de fot staande trafo kan dit makkelijk leveren, deze ca 30VA.
Het door jou genoemde 3 wissels gekoppeld bedienen betekent dat de trafo met 42 VA belast wordt, resultaat de spanning zakt inelkaar.
Op de grond ligt een tafelverdeeldoos daar zitten geen trafo stekkers in. Het is zeer handig om alle gebruikte trafos in een gezamenlijke stekker doos te zetten. Na het in fase zetten deze stekkers hier niet meer uithalen, alleen schakelen met de voeding naar deze doos.
Het brommen  komt door iets, een wissel/sein welke aan massa ligt of trafo's niet in fase.
Cees
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Hierbij de nieuwe tussenstand en een nieuwe foto.

Ik heb voor de binnenste 2 banen een 30 V Trafo vanwege dat er met 2 treinen tegelijk wordt gereden als de buitenste naar binnen gaat. Ook heb ik op deze trafo alle seinen en wissels aangesloten en het rijdt tot nu probleemloos. De perronverlichting is nog niet aangesloten, deze ga ik aansluiten op de stadsverlichting welke op een aparte trafo komt.

Voor het buitenste ovaal heb ik een 10 V trafo met alleen rood en bruin.

Voor de allerbuitenste baan heb ik ook een 10 V trafo. Hier is geen probleem en denk hier de stads- en perronverlichting op aan te sluiten. Kan dan hier ook de overgang op?

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges,
Een 30VA trafo met 2 treinen en 9 wissels en 5 lichtseinen is deze trafo in een werkbaar maximum. Het omschakelen van rijrichting is een grensgeval.
echter het door jou genoemde 3 wissels bedienen, omdat je deze gekoppeld heb staan geeft een probleem. 3 wissels gelijktijdig omschakelen gebruikt op dat moment 25 a 30 VA
Op een 10 va trafo naast een loc aansturing verlichting doen heeft ook niet voldoende ruimte. 10 lampjes is al 10 va het rijden van een loc eveneens. het rijden met een grote loc en omschakelen gebruikt ca 15 va. in oudere catalogus werd het ook genoemd welke trafo nodig was voor een bepaalde loc. En 10 VA is wel een hele kleine trafo!
Bij gebruik van led verlichting is dit een heel ander verhaal
Cees
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges,

Niet stil gezeten blijkbaar  :O

Wat doe je op de uiterst buitenbaan?

En ik zie niet goed waar je 3 wissels gelijktijdig "moet" schakelen op je baan? Voor zover ik kan bedenken schakel je zowel de in als uitrij wissels gelijktijdig, maar om die overbelasting te vermijden kan je dan beter de wisseltong open rijden denk ik, of zwaardere trafo aankopen

Groeten
Rigo
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Op de uiterste buitenbaan komt een E63 met 2 wagons. Deze rijdt dan van rechtsonder naar rechtsboven, dus geen gesloten ovaal, een soort bezoek aan een bergstation.

Welke 3 wissels gelijktijdig schakelen is zo moeilijk uit te leggen maar ik probeer het: van de trein TM800 die rechtsom gaat en op 9 uur aankomt, kan de boogwissels naar de binnenbaan. Gelijktijdig wordt de eerstkomende en de volgende wissel omgeslagen naar rechtdoor. Wanneer deze weer naar de buitenbaan gaat moet de wissel van 9 uur weer een keer op rechtdoor om bij het station te komen.

Omgekeerd is dit hetzelfde als de TEE op 3 uur rechtdoor gaat dan moeten de volgende 2 wissels rechtsaf ander zullen de loks op elkaar knallen als er 2 tegelijk rijden. Dus de rail waar niets op staat is een doorlooprail waar niet gestopt mag worden.

Wellicht belangrijk te vermelden, de loks rijden alleen in één richting en er wordt niet van rijrichting geschakeld.

Ik heb nu 1 grote en 3 kleine trafo's en tot nu toe werkt het naar behoren.

Reacties zijn welkom.

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges,
Helemaal begrijpen doe ik het niet.
Op de eerste foto rijden de treinen, E-loc en 2 grote stomers met de klok en tegen de klok( E-loc met de klok en de 2 stomers Tegen de klok)
Op je 2de foto Staat er een TEE een E-Loc en de TM800 waarbij alles mogelijk de zelfde rijrichting heeft.
Een trein die dan op 3 uur staat heeft het station verlaten, waarom moet er dan wissels geschakeld worden? Voor de rijrichting, uitgaande dat de e-loc trekkend staat staan de seinpaal verkeerd voor de rijrichting welke voor de TEE dan eender is.
Cees
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Ik zit hier met hetzelfde probleem,

Of ze rijden in gelijke richting (tegen de klok) dan staat sein station verkeerd, of ze rijden in 2 richtingen maar hoe werkt de stop dan als bv. TM800 aan station komt?

Raar maar zie nog altijd niet waarom die 3 gelijktijdige wissel schakelen, als je met 2 gelijktijdig rijd kunnen die toch nog altijd nog tegen elkaar knallen dan? en zeker indien je 2 richtingen rijd
:arrow: het zal zo eenvoudig zijn dat we er over zien misschien

Ps: waarom heb je de uiterste buitenbaan niet opgenomen in het geheel, een gebrek aan wissels of sporen? , is maar een vraagje hé, maar zie dat je aan de scenery bent begonnen en dan het je geen keuze meer natuurlijk .

Groet
Rigo
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
De rijrichtingen van foto 1 en 2 zijn hetzelfde, dwz de TEE gaat met de klok mee en de TM800 cq SEH800 tegen de klok in, zie ook de stand van de seinen. Voor de verduidelijking De TEE blijft op de binnenste ring en op 3 uur kan deze R of L op de wissel afslaan. Bij R blijft deze op de binnenste baan, bij L komt deze op de 2e baan en zal bij 3e wissels, rond 7 uur, weer op de binnenste baan moeten. Deze mag absoluut niet rechtdoor omdat deze anders op tegemoet komende treinen TM of SEH zal botsen. Omgekeerd is het hetzelfde.

De TM of SEH rijden tegen de klok en moeten op de buitenste baan blijven. Op 9 uur is de keuze R of L. Als de wissel voor de TEE op de binnenste baan staat kan de TM of SEH naar de 2e baan en zullen de wissels op 5 uur op R moeten staan anders knallen deze op de TEE.
Door de wissels van 9 uur en 5 uur gelijktijdig te schakelen voorkom is dat ze tegen elkaar knallen want als ik dit per stuk zou doen ben ik te laat.

Is dit duidelijker?

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Hallo Rigo,

De reden waarom de buitenste baan niet meegenomen is met de rest heeft te maken dat ik een bergstation wil nabouwen met een kop en eind station.
De gehele breedte van de sporen (1 TEE t/m 4 TM) op 6 uur moet een station gaan voorstellen waarbij baan 4 een overstap wordt naar baan 5 voor de reis naar de bergen :-).

Rails en wissels heb ik voldoende. Heb je nog suggesties?

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges,
De Trein op de binnenste baan kan bij het station spoor 1 of 2 nemen.
De wissels 1 en 4, hoeven nimmer omgezet te worden, de trein van spoor 2 wordt na de binnenste cirkel geleid.
Een trein die tegen gesteld rijdt, rijd eventueel het wissel open.
Nummer je de wissels bij "9 uur" en het verste vanaf het station nummer 1 hoeft deze nimmer geschakeld worden.
De spoor keuze voor de tegen de klok rijdende  treinen wordt bepaald door de stand van wissel 2 & 3. Deze treinen rijden dus wissel 4 open en rijdt hij over spoor 2 door de keuze van wissel 2 afleidend te zetten.
zo kun je door redeneren, de noodzaak om 3 wissels onvoorwaardelijk gelijktijdig om te zetten zie ik niet.
Cees
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
over die wissels ga ik toch nog eens goed lang wakker blijven :-)

Suggesties! het was maar een vraag en het blijft uw baan hé, maar was aan het denken dat er toch mogelijkheid was na de wissel aan het raam beginnen te stijgen en aanpikken waar de muur iets naar voren komt(schacht of schouw) die stijging door de bergen zal wel haalbaar zijn denk ik.
Misschien de overweg nog iets verplaatsen daarvoor?

Volgens mij is er ook nog mogelijkheid om van die buitenbaan naar binnenbaan en te rijden
Maar je moet je eigen ideeën volgen hé, het is wel zo als je dit nu niet voorziet je na de scenery vast zal zitten

***Ik zie dat Cees al iets verduidelijkt, zal dus vroeger kunnen gaan slapen  :thumbup:

Groet
Rigo



Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Hallo Cees,

Volgens mij zitten we op hetzelfde spoor :-).  Ik kan je volgen dat niet al die wissels gelijk geschakeld hoeven te worden omdat, volgens jouw idee, de trein de bewuste wissel open gooit. Echter hoe gooit hij de wissel open zonder een signaal te ontvangen? Doel je dan op een contactrail?

Of bedoel je dat de wissels niet bediend hoeven te worden omdat de trein ze open duwt. Volgens mij bedoel je dat bedacht ik me ineens -). De reden waarom ik ze dan toch gekoppeld heb heeft te maken dat de wissels extra geluid maken  bij elk wiel wat passeert en met omschakeling heb je dat niet. Daarnaast had ik ook last met een licht lokje (3029) dat dan niet lekker over de wissel gaat.

Groeten Georges

Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges,
In het echt heb je voor het spoor verkeer uiterst zeldzaam een klapwissel. In het tramverkeer is het een veel toegepast wissel.
De Marklin wissels zijn allemaal klapwissels, kunnen probleemloos opengereden worden, met een maartje; het 3-weg wissel leent zich hier minder voor bij het openrijden via links afleidend staan en je komt van rechts.

Bij de drie uur positie hoeft alleen wissel 1, het verst bij het station vandaan te schakelen.

Cees
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges

Dat is inderdaad wat Cees bedoeld  ;)

Als je het klikje van de wisseltong hoort boven het geluid van loc en wagens? dan heb je wel een heel speciale isolatie liggen, of op alle wielen van loc's en wagons rubbertjes gelegd  :-)

hier rijden de kleinste wagentjes gewoon de wisseltong open en dat is toch veel minder zwaar dan je 3029

Ik had ook zo'n serie wissels die in 1 keer bediend werden, maar na intensief rijden en wissels schakelen werd die trafo toch warmer dan de andere!

Alles verloopt nu goed op je baan zeg je, dat kan maar zoals Cees je terecht al op attent maakte zit je met overbelasting(die je dus kan vermijden), een trafo kan zo'n pieken kortstondig misschien wel aan maar is zeker niet gezond.

De oude trafo's trokken die pieken tot er rook uitkwam, wat de huidige trafo's kunnen verdragen en hoe lang weet ik niet.

:arrow: Als je op zo'n korte baan een half uurtje intensief gaat rijden heb je wel redelijk wat kort op elkaar volgende pieken (zo denk ik erover)
Het bijkomend geluid van de wissel is gratis, een kapotte trafo daarentegen!

Groeten
Rigo
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Misschien heb ik wel goede oren :-). De rails liggen bij mij een bed van piepschuim en railrubbers en dat dempt behoorlijk.

Jullie advies tav de overbelasting ga ik opvolgen.

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Citaat van: Cees B op donderdag 15 januari 2015, 15:52:57
3 wissels gelijktijdig omschakelen gebruikt op dat moment 25 a 30 VA
Gesteld dat je dat echt zo doet, ga dan eens kijken in het treinmuseum in Sneek.
Of liever gezegd, dat heb ik net voor je gedaan ...
Er ligt daar een baantje dat jaren heeft gestaan in de etalage van speelgoedwinkel Eizema in Bolsward.
Qua opzet lijkt dat baantje wel wat op de jouwe (ook boogwissels zoals die bij jou liggen, en ook een treintje dat afwisselend de middelste en het binnenste spoor neemt, terwijl een ander treintje op het buitenste spoor rijdt).

Wat slim is opgelost in dat baantje is welke schakelrail op welk moment een wissel omzet. Dat gebeurt nooit tegelijkertijd, toch worden er evenveel wissels geschakeld. Als ik in deze foto's pijlen zou zetten bij de ligging van de schakelrails ie het werk doen, snap je dat er nooit meer dan een wissel of sein tegelijkertijd schakelt.

De linkerkant van de baan:


Een detail van de rechterkant van de baan (die feitelijk is gespiegeld, op de schakelrails en de draaischijf na):
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Hallo Jan Willem,

Bedankt voor het veldwerk en de aangedragen oplossing. Inderdaad heb ik ook gedacht aan het gebruik van contactrail. Echter het dan ontstane probleem is dat de contactrail altijd dezelfde handeling uitvoert ongeachte welke trein er over heen gaat. En dat is wat ik wil beïnvloeden zodat de buitenste treinen naar gelang naar binnen kunnen en wanneer dit gebeurd ik er zeker van wil zijn dat de binnenste trein in de binnenste baan blijft. Het komt ook omdat op sommige momenten er 2 treinen tegelijk en tegengesteld rijden.

Maar eerlijk gezegd moet het toch geen probleem zijn dat een combinatie van 2 wissels of 1 wissel en 1 sein tegelijk bediend worden via het schakelkastje. Ik denk dat ik beter alle verlichting uit de wagons haal om meer vermogen over te houden want dat zijn al gauw 3 wagons per trein.

Groeten Georges


Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Aangeraden werd vroeger om alles eerst via de schakelkastjes werkbaar te krijgen, en daarna pas te kijken of en hoe je dingen met schakelrails of contactrails kunt instellen. Bij de Eizema baan rijden treinen afwisselend (deels gelijktijdig) hun eigen parcours. Zo ligt er (detailfoto) achter de lokloods (inrijden van station) een schakelrail die aan de uitritkant van het station een wissel omzet. Het binnenste spoor zet de wissel recht, het buitenste spoor krom. Bij wijze van spreken. Want er gebeurt meer op die plek. Treinen laten elkaar vertrekken (met een vertragingsschakelaar ertussen). Er rijden nooit tegelijkertijd twee treinen over de overweg (scheelt stroom, nietwaar), en is een trafo voor bovenleiding (en verlichting) en een voor benedenspoor, en eentje voor overige zaken zoals de draaischijf.
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Ja dat wordt dan toch keuzes maken want op sommige momenten rijden er toch 2 treinen over de spoorweg, eentje naar links en eentje naar rechts, en dat is ook mijn opzet. De contactrail lost dan toch het probleem niet op van het schakelkastje want er moeten in die suatie 2 acties volgen.

In ieder geval heb ik nu maximaal 2 acties tegelijk en dat moet toch kunnen of niet?

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges,
In jou post no 10 heb je het over 2 10VA trafo's en 1 30VA trafo
Verder rij je o.a met SHE800 en TM800 en een verlichte 3070
Voor een 10VA trafo zit er eigenlijk niet meer in dan alleen rijden/schakelen met een TM800 of E63
Op de 30VA trafo kunnen 2 treinen en seinverlichting, wissellantaarns branden.
De oudere treinen zoals jij die hebt verbruiken meer stroom dan de huidige generatie locs met een HR motor.
Een wissel schakelen is 8 a 12VA, een engelsman 14 tot 18VA, gelijktijdig schakelen blijft een krap verhaal.
De schakelrail zoals afgebeeld op de baan in Sneek vindt het ook niet lekker om 2 magnetische wissels te schakelen, het was een kwetsbaar producht met slap worden van veren en inbranden contact punten.
Cees
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Hoi Cees,

De TM en SEH rijden nooit gelijktijdig, deze rijden hooguit, per beurt, samen met de trein op de binnenbaan met de 30V trafo. Ik ben blij dat jullie mij wijzen op het hoge verbruik van deze oude treinen maar daar heb ik voor gekozen want ik wil niet digitaal.

Ik heb inmiddels nog een 10V aangesloten en gebruik deze alleen voor de lantaarns en overige verlichting. Ik ga nog eens op zoek naar een 2e 30V trafo. Kom ze helaas zelden tegen in Den Haag.

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Bouan,
:offtopic:Met de laatst zin ga je appels met peren vergelijken. De spoelen in de motor hebben een ander karakter indien ze gevoed worden met gelijkspanning t.o.v. wisselspanning. De motor loopt hierdoor bij een lager voltage.
:offtopic:

Georges, Trafo's zijn ruim voorhanden, onlangs was ik in Rijswijk op de beurs, daar waren zoldoende als koopwaar te zien. ;)
Cees
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Welk type adviseer je dan en welk prijskaartje hoort daarbij?

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Georges,
De grijze 7647 32 VA 15 a 20 euro is primair 230 volt
Een blauwe 6631 ook 32 VA ca 12 euro is normaal primair 220 volt, versie met schuifbussen 230 volt
Een blauwe verlichting trafo 40 VA 15 a 20 euro primair 220 volt
Een grijze 50 VA >> 100 VA ca 50 a 70 euro

Daar je niet digitaal rijdt is het verhaal primair 230 // 220 volt niet van belang. Wel dat het aansluit snoer gaaf is en de kortsluit beveiliging werkt. Zo ook voor de omkasting heel, deukvrij en correct gemonteerd.

Cees
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Cees, bedankt voor de info.

Groeten Georges
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Cees,
Als je om de 8 @ 10 rails, deze volgens jouw advies, beter weer (via een aansluitrail?) van spanning moet voorzien kunnen de rails dan gewoon doorlopen of moeten de puko's dan op die punten geisoleerd worden?
Coen
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies / uitleg aanleg gescheiden rijblokken
Als je om de 10 rails (segment) een nieuw aansluitpunt maakt voor massa en prik, dan hoef je de puntcontacten niet te isoleren (zolang je binnen het bereik van die ene stroomkring=trafo blijft).

Iets anders is, dat als je maximaal wil zorgen voor controle bij kortsluitingen op de baan, dan isoleer je dat 10 rails lange segment juist wel, en voer je de stroom erheen via een handschakelaar.
Je kunt dan per segment de stroom afschakelen als de trafo kortsluiting meldt.

Cees ???