Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"

Gestart door Harald en Alex zondag 04 januari 2015, 09:21:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hallo.

Een vraag over de geluidsdecoder in dit model:

We hadden gisteren even de beschikking over een Mobile Station van Robin en dan krijg je alle functies er zo uit maar met een IB of liever nog in Koploper weten we niet hoe dit moet.Kan iemand ons daar mee helpen?

Er zitten bepaalde functies in die wel mooi zouden zijn als die door een melder dus in Koploper geactiveerd konden worden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Harald & Alex
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Bij koploper kun je in onderhouden locomotieven de functies zelf aanmaken.
Bv. Rijgeluid onder functie 1 dan kun je aangeven altijd aan, uit maar ook functie uitgebreid.

Bij het tabblad uitgebreide functies kun je dan de desbetreffende geluiden aan en uit laten zetten.

Ook het vinkje gebruiken bij geluid en rook, dan kun je ineens al het geluid / rook aan en uitzetten.

Ik hoop dat jullie mijn uitleg begrijpen, anders bel je maar even  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"

Met een IB heb je 2x4 functies.

F1 tm F4 zoals overduidelijk is
F5 tm f8 wanneer tevens de knop loc. wordt ingedrukt.

Maar eigenlijk ga ik er van uit dat jullie dit al wisten.

mvg Harry 
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
F5 tm F8 komt er met een "niet-MFX" centrale alleen maar uit als in de decoder in register 75 het lokdecoderadres+1 ingevuld is, als je dat niet doet dan staat F5 t/m F8 onder decoderadres 255 onder F1 t/m F4.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Anne,
Zelf gebruik ik een 6021 waarbij door het toekennen van 2 adressen 8 functies oproepbaar zijn.
De 2 adressen hoeven niet opvolgend(+1) te zijn. dus 37 & 73 gaat prima.
Cees
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hallo Harald & Alex,

Een IB kent geen MFX. Een MFX decoder twee adressen voor Motorola waarbij het tweede adres gelijk is aan Adres1 + 1 of 255. Het tweede adres staat in REG 75.
Adres 1 is voor de functies F0 t/m F4 en het tweede adres voor de functies F5 t/m F8.
In Koploper maak je een lok aan met Decodernummer = Adres1, vink aan + 4 extra functies en bij Decoders + 4 functies geef je het tweede adres op. Ga naar Functies en vul bij Functies Locomotief 1 t/m 4 de Functies 1 t/m F4 in, Scroll naar beneden en vul bij E1 t/m E4 de functies F5 t/m F8 in.


Mvg,
Peter
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Bedankt voor de reacties tot dusver  :thumbup:

We hebben net even geprobeerd op adres 255 maar krijgen dan wel 4 functies in koploper om in te vullen bij E maar alleen E3 werkt dan en de andere 3 niet?

Hoe kom je bij register 75 met een IB?

Harald & Alex
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hallo Harald en Alex,

Zie site van Uhlenbrock:
http://www.uhlenbrock.de/intern/28/faq/IB/I96EF52C-001.htm!ArcEntryInfo=0207.28.I96EF52C&NewServerName=zeta


Die Funktionen F5 - F8 der Märklin mfx-Decoder lassen sich nicht mit der Intellibox schalten.

Hinweis:

Die Funktionen F5 - F8 der Märklin mfx-Decoder werden über die Tasten F1 - F4 einer zweiten Lokadresse geschaltet. Sollte diese zweite Adresse nicht die Nachfolgeadresse der Lokadresse sein (z.B. Lokadresse 55, Nachfolgeadresse 56), so kann diese mit der Intellibox programmiert werden. Diese zweite Adresse wird im Register 75 des mfx-Decoders gespeichert.

Lösung:

An der Intellibox die Sonderoptionen 25 auf 0 und 907 auf 1 setzen (Werkseinstellung). (Vorherige Werte der Sonderoptionen bitte notieren und nach der Programmierung wieder zurücksetzen.)
Dann mit folgender Vorgehensweise den Decoder programmieren:

Setzen Sie die Lok auf das Programmiergleis.
Drücken Sie an der IB die [stop]- und [go]-Tasten gleichzeitig (reset).
Rufen Sie die Lokadresse (im Beispiel 55) oder die Adresse 80 auf.
Stellen Sie diese auf das Datenformat "Motorola alt".
Nun rufen Sie den Programmiermodus an der IB auf (nacheinander die Tasten [mode] und [4] betätigen).
Jetzt die [menu]-Taste betätigen (das Umschalten eines Relais ist deutlich zu hören).
Drücken Sie mit einer Hand den Fahrreglerknopf (Fahrtrichtungsumkehr) und halten diesen gedrückt. Nun mit der anderen Hand wieder die [menu]- Taste betätigen. Der Decoder geht in den Programmiermodus (Beleuchtung blinkt).
Nun die zweite Adresse des Decoders wie folgt programmieren:

[lok#], [75], [Enter], Fahrreglerknopf drücken (Beleuchtung blinkt doppelt)
jetzt die zweite Adresse eingeben (im Beispiel die 56, bis 255 möglich)
[lok#], [56], [Enter], Fahrreglerknopf drücken (Beleuchtung leuchtet etwa 1 Sekunde und blinkt dann wieder)
[stop]- und dann [go]-Taste betätigen und der Decoder hat die neue Adresse.
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Beste Harald en Alex,

Het is mijn ervaring dat de functies F5 tm F8 van het CS, zoals vermeld in de handleiding van de lok, op het "tweede adres" staan.

Als jullie het adres 255 van de lok niet veranderen in een uniek adres, alle soundloks waarvan F5 t/m F8 als F1 t/m F4 in adres 255 zitten, zullen gaan "praten".

Groet, Anne W
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Peter.

Net even de handleiding gevolgd en het resultaat is nog steeds dat er maar 1 functie werkt in 5tot en met 8  :(

Anne.

Hij staat nu op 69 en de loc zelf is 68

Harald & Alex

Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Ga ook eens rijden met die lok.
Volgens mij zitten de piepende remmen ook tussen F5 / F8 en die hoor je alleen als je langzaam rijd en dan stopt.

Robin
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Beste Harald en Alex,

Ik ben even aan het spitten geweest naar een handleiding van de lok, maar die is niet te vinden bij Tante, ik heb gekeken naar een andere Krokodil en kom tot de conclusie dat het best eens kan zijn dat F6 en F8 leeg zijn in het tweede motorola adres, want die worden niet genoemd in de lijst van de bediening door het CS.

Wellicht kan Freak je nog wat meer vertellen of een CS deskundige zou je misschien kunnen helpen de sounds wel onder het tweede motorola adres te plaatsen.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Anne.

In ieder geval bedankt voor de moeite  :thumbup: We hopen dan ook maar dat er iemand een oplossing heeft voor dit "probleem" Deze loc heeft ook meer dan 8 functies en het zou toch zonde zijn dat je de helft niet kan gebruiken  :-(

Harald & Alex
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Het is hier vergeven van de CS2's en het is verbazend dat niemand even helpt om je decoder te mappen.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=51242

http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=62444

Gr, Ben.
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hoi Ben.

We weten het ook niet waar dat aan ligt  :? We hebben misschien niet een gelukkige koop gedaan maar ter verontschuldiging daarvan is het wel zo dat Harald en jenny (mijn vrouw) deze loc als cadeau bedoeld hadden.Nu heb ik ook niet veel verstand van zaken maar mijn ega natuurlijk al helemaal niet.Ze weet dat er een sleper onder moet zitten...........

Het is een mooi model en is altijd wel een wens geweest om er zo eentje te hebben.Nu we er achter zijn wat er allemaal voor mogelijkheden mee zijn dan wil je dat uiteraard ook kunnen benutten.

Denk jij wel dat je alle functies moet kunnen bedienen via koploper als je functiemapping toepast?

Harald & Alex
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hoi Harald en Alex,

Morgen ga ik de CS II ophalen, en wil jullie best helpen de Krokodil om te programmeren via de c.v.'s.
Helaas weet ik niet waar jullie huis woont, dus dat is uitdaging 1 :D

Uitdaging 2 zal worden de functies F5 t/m F8 op je IB te activeren, via het tweede adres, maar ook op de CS II zal dit enig zoekwerk opleveren.
Het feit ligt nu eenmaal zo, dat je niet alle functies kan programmeren op dat adres, daar het Motorolaprotocol dit niet toelaat.

Dus uitdaging drie wordt de decoder naar een ouder protocol laten luisteren, en ik weet niet of de af fabriek ingebouwde decoders zover gaan :help:
De ene zal dit afwimpelen als halsstarrigheid, maar bekijk het ook eens van de andere kant.
Want waarom bouw je dan een MFX decoder, als er dan geen gebruik van wordt gemaakt?

Ergens wordt je toch die kant opgestuurd, maar je kan ook de keuze maken daar niet heen te willen.

Dus laat me maar weten of jullie het zien zitten ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hans.

Ons huis staat in Breda.Maar is niet permanent bewoond  :D Met andere woorden ik moet door de week werken.In het weekend kan er uiteraard wel iets geregeld worden  ;)

Harald & Alex
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hoi Harald en Alex,

Natuurlijk moet er gewerkt worden, maar in het weekend is Houten en daarna heb ik twee afspraken op zaterdag.

Blijft over de zondag, anders kan het volgend weekend nog (onder voorbehoud).

Ben woonachtig in Zeist, dichtbij de A28 dus zo op de A27 :thumbup:

Gaarne via PB eventuele nadere gegevens sturen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Iemand bij de HIP die dit voor Harald en Alex zou kunnen regelen?, vanzelfsprekend kan ik mijn centrale het niet.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Citaat van: harald en alex op maandag 05 januari 2015, 21:19:12
Denk jij wel dat je alle functies moet kunnen bedienen via koploper als je functiemapping toepast?
Zelfs bij Function mapping niet want 8 functies is 8 functies.

Ook dien je te weten welk (type) MFX-decoder er in de lok zit want bij niet alle MFX-decoders kun je function mapping toepassen.


Mvg,
Peter
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Volgens mij was de vraag hoe je de functies 5 t/m 8 in Koploper kunt aanspreken en hoe je met de IB een tweede adres daarvoor programmeert. Het is voor mij ook al weer een tijdje geleden maar vooruit. Volgens mij programmeer je in de IB op motorola nieuw cv 75 op het tweede adres ergens tussen 0 en 80.(zoals AnneW al schreef) Dit tweede adres is nodig om in Koploper f5 t/m F8 te bedienen. Zie hiervoor de uitleg van Peter.  Helaas, want dat wilde ik vroeger ook, kan je alleen de functies die M t/m 8 heeft ingesteld bedienen. Daarboven was het niet mogelijk, ook functie mapping is mij verzekerd kon niet.

Groet Hennie
inmiddels over op Ecos

ps. volgens mij kan je ergens het pdf: Koploper en MFX downloaden, daar staat het keurig in uitgelegd.(anders heb ik het wel)
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Het enige wat uitkomst zou kunnen geven, is in de functiemapping functies combineren.
En aangezien dit een af fabriek ingebouwde decoder is, denk ik dat DCC mogelijk niet aangesproken kan worden.
Onder MFX kan het ook gedaan worden gezien alle voorbeelden hier.

En daar wil ik best eens tijd voor vrij maken.
Heb Harald en Alex al hulp aangeboden, maar als zij nog iemand anders willen benaderen dan is dat ook goed :thumbup:
Mijn aanbod staat nog steeds, en heb ook gezegd dat het vrijblijvend is.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hans

:thumbup: :thumbup:
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hoi Hennie,

Dank je wel hoor voor de duimpjes, maar of ze terecht zijn..........dat zal nog even op zich laten wachten ;)
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Onder Motorola kun je met een Tante MFX decoder niet meer als 8 functies bedienen, de vraag is of je functies met een CS kunt verplaatsen van de ene plek naar de andere plek, omdat het er op lijkt dat F6 en F8 onder Motorola leeg zijn.

Alternatief is natuurlijk om een Esu Loksound met correcte speaker in de lok te zetten, maar dat is natuurlijk zondegeld, tenzij je een lok hebt waar de MFX in kan.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Citaat van: Anne W op dinsdag 06 januari 2015, 10:13:17
de vraag is of je functies met een CS kunt verplaatsen van de ene plek naar de andere plek, omdat het er op lijkt dat F6 en F8 onder Motorola leeg zijn.
Je moet een ongebruikte functie activeren en linken aan een geluids nummer, of aan een AUX poort, alleen dan werkt het correct.
Dat ze dus "leeg" zijn onder Motorola, maakt dus niks uit.
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
.Beste Harald en Alex.

Voor vragen over koploper is het beste die te stellen op "koploper,nl" forum, Als je daar de zoekfunctie gebruikt m.b.t. F 5 t/m 8 heb je zeker een hoop hits die een paar uur lees en puzzel werk oplevert. Ik zelf heb de IB2. Wil je alle geluids functies van de MFX gebruiken dat moet je een Marklin CS hebben. Het is niet anders. Met andere CS-en kun je alleen 1 tot 8 gebruiken. Mappen kan alleen met oudere MFX-en die toen door een andere firma voor Maklin werden gemaakt nu doet Marklin dat zelf en gebruikt daar geheimtaal voor.
Mocht het wel lukken door een hacker willen we dat graag weten natuurlijk :)


Groeten Krijn
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin 39565 Ce6/8 "Krokodil"
Hoi Krijn,

Het klopt niet wat je schrijft, als je alle geluiden uit een mfx loc wilt gebruiken kun je o.a. Een Ecos gebruiken.
De cs2 wordt door koploper niet ondersteunt.

Er zijn vast nog wel meer centrale,s die dit mogelijk maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman