Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?

Gestart door Anne W zondag 11 januari 2015, 22:16:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Citaat van: Kappa op zaterdag 17 januari 2015, 12:25:01
Dus kunnen we dit broodje aap verhaal nu eindelijk eens in het ronde archief smijten? ;)
'k Weet niet welke apensoort je op het broodje in gedachten hebt.

Maar blijft het feit dat de ESU LokSound 21MTC niet goed past op de dragerprint die in m'n Märklin BR 94 gemonteerd is.
Heb de pennen iets uitgebogen, zodat de decoder niet "lubbert" en dus beter contact maakt.
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Dus het ligt aan de stekker, dat die decoder niet past?

Ga je de dingen omdraaien Nobody?

Je had ook de Esu dragerprint kunnen nemen, maar zover was je nog niet gegaan ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Wat een geo.h. allemaal om een lok,
die goed functioneert op een Marklin centrale...

wees blij dat er überhaupt een elko inzit,
dan blijft hij niet om de haverklap staan...
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 17 januari 2015, 16:41:43
Dus het ligt aan de stekker, dat die decoder niet past?
Ga je de dingen omdraaien Nobody?
Je had ook de Esu dragerprint kunnen nemen, maar zover was je nog niet gegaan ;)
De 21 MTC ESU decoder steker is volgens de NEM norm vervaardigd.
De ESU decoder wordt door vooraanstaande merken in hun locs geplaatst.
En deze decoder steker past niet in de Märklin dragerprint.
Dragerprint vervangen gaat wel érg ver. De SMS Leds van de verlichting zijn een integraal onderdeel van de dragerprint.
Märklin vaart een eigen koers. En die koers is niet langer de mijne. ;) (v.w.b. de locomotieven.)
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Hoi Nobody,

Dan snap ik niet, waarom je nog investeert in een fabrikant die jouw koers niet vaart.

Een van jouw vooraanstaande fabrikanten, had hem toch ook wel in 3-railuitvoering?

Trouwens elke fabrikant vaart een eigen koers, en het is aan jou de keuze of je je daarmee kan vinden of niet ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 17 januari 2015, 18:22:31

Trouwens elke fabrikant vaart een eigen koers, en het is aan jou de keuze of je je daarmee kan vinden of niet ;)


Nou, dat doet Wim dus. Dat lees je toch?
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Nee Ben,

Dat doet ie niet als ie toch maar modellen blijft kopen van een fabrikant die niet in zijn straatje past (qua locomotieven) ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
De ruimte die een Esu Loksound decoder heeft op een Märklin drager print is niet alleen een ervaring van Nobody en ik (BR 64 en BR 94.4) maar ook van de electronische man van mijn winkel, ik zal morgen de pennen op mijn oude BR 85 eens opmeten.

Overigens is de oplossing niet erg moeilijk, neem een kunststof schuursponsje van de juiste dikte, knip daar een stukje van af, plaats die op de decoder en plaats de kap, MITS hij horizontaal zit en er iets hards boven zit, bij de BR 64 de watertank en bij de BR 94.4 de bodem van het machinistenhuis.

Door dat schuursponsje wordt de decoder wat scheef gedrukt en is er een constant contact tussen de mannetje en de vrouwtjes, als de decoder verticaal zit dan moet je wat bedenken met een "knoeibandje".

Overigens is er wel een methode om de MOROP normalisering echt ingevoerd te krijgen: ga naar een stad in België, maar dat is net zo'n utopie als te proberen de fabrikanten tot een vrijwillige normering te bewegen.

Groet, Anne W

Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Citaat van: Spoorman op zaterdag 17 januari 2015, 18:31:32
Nou, dat doet Wim dus. Dat lees je toch?
Ach, Hans leest wat ie wíl lezen.
Hij weet beter dan ik, van welk merk ik locomotieven betrek...
Heb diverse malen kenbaar gemaakt, dat ik, zolang Märklin decoders in haar locs stopt die géén DCC aan boord hebben,
géén Marklin locs zal aanschaffen.

Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Ik heb op deze zondagmorgen benut om maar eens door de Morop norm heen te lezen en daar bij valt me één ding op: de stekkers en  bussen mogen of 0,4 mm in het vierkant zijn of 0,43 mm rond, dat is procentueel al een aardig verschil als de ene fabrikant aan de onderkant gaat zitten en de andere aan de bovenkant.

Ook heb ik gekeken hoe de "vrouwtjes" er op de Märklin decoder uit zien, ze zijn min of meer vierkant met afgeronde hoeken, omgebogen stukje metaal lijkt het, in die afgeronde hoeken klemmen de mannetjes goed lijkt me.

Ik heb geen Esu decoder bij de hand om eens te kijken hoe die er uit zien.

De stekkerlijst op de oude BR 85 heeft pennen van 0,4 mm in het vierkant (ik had een 9 bij het examen metaaldraaien)

Groet, Anne W

P.S. Wellicht is er een dikke boterham te verdienen voor een "psycholoog" met als hobby Modelspoor voor die mensen die een Modelspoor Trauma hebben....
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?

Bij mij past het pennetje prima. Althans mijn vrouw zegt altijd:

Hij is niet zo groot maar je kan er wel verschrikkelijk mee lachen. B)
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Citaat van: Anne W op vrijdag 16 januari 2015, 16:15:52
Van wie was de BR 85 dan die op Silberberg stond tijdens de open dagen?

Hij was toch van mij dus.


Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Beste Rieske,,

Dank je wel, drie conclusies van mijn kant:

hij heeft geen condensator

hij heeft de Märklin/Esu decoder

hij heeft witte draadje aan de luidspreker.

Groet, Anne W

Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Ik heb een mail aan Märklin gestuurd met een foto en de vraag of het een originele uitvoering is, tot nu toe geen antwoord.

Vandaag op de club de stoute schoenen aangetrokken:

de condensator bevrijdt van zijn tape, waarbij bleek dat de tape voor 1/3 de luidspreker bedekte, wel erg stom ook als het origineel is

de decoder uit de connector gehaald en de decoder van de oude lok er in geprikt, resultaat:

rijdt goed op 6021 en MS2

geluid ook o.k., behalve als ik de fluit laat klinken, ik hoor even de fluit, daarna gaat de luidspreker kraken in een regelmatige frequentie

Nu ziet de luidspreker er origineel uit behalve de kleur van de draadjes, het krakende geluid klinkt ook een beetje als overbelasting, zou het kunnen dat de luidspreker "te klein" is voor het geleverde vermogen?

Groet, Anne W

Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Hi Anne,

Te veel vermogen of te kleine luidspreker ik denk het niet.
Misschien loopt dat luidsprekertje gewoon aan (bij een bepaalde frequentie)
"Even" andere proberen dan weet je het.
Of fluiten en met je vinger voorzichtig en een beetje scheef op de conus duwen, als het geluid goed wordt was de conus scheef getrokken.

groet
Harald
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Beste Harald,

Ik vond het geluid al een beetje hard, de decoder staat op 50%, heb ik nu op 30% gezet en het kraken is weg, ik neem aan dat de impedantie van dit luidsprekertje een stukje lager is.

Binnenkort eens naar Werkendam met een heel klein flesje, ik las ergens dat daar ATF verkrijgbaar is...

Bedankt, groetjes, Anne
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Mij lijkt dat als je sound decoders van verschillende merken wisselt dat je dan ook even de speakers wisselt.

Gr, Ben.
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Beste Ben,

Merken: Märklin en Märklin in samenwerking met Esu en speaker is speaker, alleen de impedantie kan verschillend zijn, is dat dan nog steeds zo?

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Uittreksel van ESU site:
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Volgens mij gebruikt de Loksound V3.5 100 ohm luidsperkers
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Daarom mag je geen 4ohm luidspreker gebruiken, want die vormt dan bijna een kortsluiting voor de versterkertrap.
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
zet dan een weerstand van 100 ohm in serie..
dan kan je het iig uitproberen...
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Heren,

Ik heb het niet over een Esu Losksound maar over de Märklin sounddecoder die in en voor 2009 in de Märklin Sound Loks werd gebouwd...

Dus nu de volgende vraag: wat voor impedantie had de Märklin luidspreker die in en voor 2009 in de Märklin Sound Loks werd gebouwd, andere vraag: kan ik de impedantie veilig met een simpel universeel metertje meten?

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Geen probleem.
Je meet dan alleen ohms en geen impedantie ...

groet
Harald
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Citaat van: Anne W op donderdag 22 januari 2015, 18:06:36
Ik heb het niet over een Esu Losksound maar over de Märklin sounddecoder die in en voor 2009 in de Märklin Sound Loks werd gebouwd...
100 Ohm (LD 28/100-xx/xx/x type).
Plaats een weerstand van 4,7 tot 6,8 Ohm/0,5W in serie met de luidspreker en verlaag het uitgangsniveau.


Mvg,
Peter
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Citaat van: Anne W op donderdag 22 januari 2015, 18:06:36

Dus nu de volgende vraag:


Eerst denken dan doen. Het antwoord is overigens al gegeven. ;)

Gr, Ben.
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Beste Heren Deskundigen,

Ik begrijp uit de laatste twee topics dat de "oude" luidspreker een impedantie heeft van 100 Ohm en de nieuwe dus van minder als 10 Ohm, tegelijk moet ik twee dingen constateren:

in mijn opening heb ik de volgende vraag gesteld: "is de impedantie van de luidspreker gewijzigd sinds 2009?", daar heb ik geen berichten over gezien, een misser van jullie denk ik.

in november 2014 heeft de decoder van mijn BR 64 de geest gegeven, een lok van 2008 denk ik, ook met de oude Märklin decoder, de decoder is vervangen door een Loksound V3.0 en tegelijkertijd door een nieuwe luidspreker ook van Esu, "want de impedantie van de oude Märklin speaker is anders" volgens de inbouwer, het schijnt dus allemaal geen absolute wijsheid te zijn....

Het verschijnsel zoals ik het nu meemaak duidt zeker op een impedantie verschil, maar omdat ik aan de lok nog niet wil solderen (garantie),  laat ik het even zo, met mijn MS1 heb ik hem op 4% gezet, met de oude luidspreker stond hij op 40%.

Er lijkt me dus geen makkelijke methode om de impedantie van een luidspreker te controleren, je bent altijd afhankelijk van het al dan niet beschikbaar zijn van technische specificaties van de fabriek.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Hallo Anne,
Citaat van: Anne W op donderdag 22 januari 2015, 22:47:08
in mijn opening heb ik de volgende vraag gesteld: "is de impedantie van de luidspreker gewijzigd sinds 2009?", daar heb ik geen berichten over gezien, een misser van jullie denk ik.
Wees nu eens simpel. Maak één draad van de speaker los en meet met een ohmmeter de weerstand van de speaker.

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 22 januari 2015, 23:11:02
De impedantie moet je ook niet meten, die moet je uitrekenen ;)
Die moet je meten?.


Mvg,
Peter
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Hoi Peter,

Dat klopt dus heb mijn reactie om verwarring te voorkomen weggehaald ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Citaat van: Anne W op donderdag 22 januari 2015, 22:47:08
in mijn opening heb ik de volgende vraag gesteld: "is de impedantie van de luidspreker gewijzigd sinds 2009?", daar heb ik geen berichten over gezien, een misser van jullie denk ik.
Beste Anne, de impedantie van een luidspreker wijzigt nooit (Als hij tenminste niet kaduuk is). ;)
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Ik zal morgen de weerstand van de oude luidspreker opmeten.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
De Ohmse weerstand van de "oude" luidspreker is ca. 100 Ohm, ik meet de nieuwe luidspreker niet omdat ik dan in ieder geval één draad moet los solderen en ik wil de komende 2 jaren nog niet solderen aan deze lok.

Ik begrijp uit mijn ervaringen en de commentaren dat de nieuwe Märklin luidsprekers een Ohmse weerstand hebben die ca. 90 % lager is, de vraag blijft bij mij leven waarom niemand mij heeft gewaarschuwd naar aanleiding van mijn vraag in mijn openingsbijdrage.....

Inmiddels heb ik in de normale wikipedia de beschrijving van het woord impedantie in de elektronica gevonden en begint er weer wat van de leerstof uit 1971 van de Scheepswerktuigkundigen School boven te drijven, het is de "weerstand" van een spoel voor een wisselende spanning, in mijn ogen dus de Ohmse weerstand en de weerstand die lijkt te ontstaan omdat de wisselende spanning een magnetisch veld opwekt in de spoel.

Vraagje aan de deskundigen: als je een lage Ohmse weerstand hebt in zo'n luidsprekertje is dan de impedantie ook relatief laag, m.a.w. is er bij dit soort luidsprekertjes een verband of verhouding tussen de Ohmse weerstand en de Impedantie?

Ik vraag dat omdat ik nog een aantal Märklin MFX Loks heb met een sound installatie waarvan het soundniveau niet in te stellen is d.m.v. het MS, het geluid staat natuurlijk veel te hard, dus wil ik dat hardware matig omlaag brengen door een weerstand in serie te zetten en dan
gelijk maar een potmetertje, met welke maximale waarde moet ik dat potmetertje kopen?

Groet, Anne W

Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Hi Anne,

De ohmse waarde en impedantie zal niet veel verschillen op dit niveau.
Als je een potmetertje koopt van 47 of 100 ohm en die in serie zet lijkt mij dat voldoende om praktsch vast te stellen hoe het volume dan is.
Meet daarna de potmeter en plaats een (vaste)weerstand.
Je mag anders best eens langskomen heb de hele serie weerstanden op vooraad.

groet
Harald

p.s.
Volgens mij kan je bij Marklin MFX decoders toch ook het volume instellen ?
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Beste Harald,

Dank je, nee, er zijn een aantal elektrische loks waar dat niet bij kan, even uit mijn hoofd, de BR 150, de E10 en de de RE 4/4 I/Bavaria, waarom, geen idee, de wegen van grote fabrieken (en mensen) is soms ondoorgrondelijk.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Hallo Anne,

De speakers van de ESU V3.x / oude Marklin decoders is niet anders (100 Ohm).
De speakers van de ESU V4 / nieuwe Marklin decoders is wel anders (4 ? 8 Ohm).
Het vormogen die de ESU V4 / nieuwe Marklin decoders kunnen leveren is ook hoger (1- 2 Watt).


Mvg,
Peter
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Beste Peter,

Dank je wel, wat ik niet wist is dat Märklin en Esu nu speakers gebruiken met ongeveer dezelfde specificatie, ik verkeerde in de veronderstelling dat ze juist uit elkaar "gelopen" waren.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Er is nog een methode om achter de impedantie van de mini-luidsprekertjes te komen en heel ingewikkeld is die niet: lezen wat er op de achterkant staat! Ik heb zojuist voor de zekerheid mijn voorraad speakertjes even bekeken en op alle exemplaren staan impedantie en max. vermogen keurig vermeld. De meeste waren 8Ohm, een wat oudere grote was 100Ohm.
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Beste H,

Ja, dat is een makkelijke methode, maar inmiddels is mij gebleken dat de luidsprekertjes nogal vast in het omhulsel zitten, door onbekendheid en een gedachtefout heb ik het ook niet geprobeerd en rekende ook op een antwoord in mijn openingsbijdrage, in ieder geval weer wat geleerd en niets kapot gegaan gelukkig.

Groet, Anne W