Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?  (gelezen 14949 keer)

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
« Gepost op: zondag 11 januari 2015, 22:16:12 »

Sinds de Houtense Beurs ben ik in het bezit van een nieuwe BR 85, catalogusnummer 37097, gekocht bij een Nederlandse leverancier, deze lok vervangt een lok uit 2009 die erg versleten is geraakt, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50567.0

Mijn eerste ervaring met de nieuwe lok staan ook in dat topic en herhaal ik hier:

MTE/Vlaardingen had nog een BR 85, catalogusnummer 37097 staan, besteld en gisteren in Houten opgehaald, vandaag even getest, rijdt, maar verrassing: hij rijdt niet stap voor stap op Motorola 28 stappen, wel stap voor stap op Motorola 27 stappen, maar belabberd.

Mijn conclusie is dan: deze lok heeft al de nieuwere Märklin decoder en niet de oude Märklin/Esu decoder, daarin wordt ik gesterkt door de handleidingen, de oude heeft als datum 0109 en de nieuwe 0111.

Maar als ik de onderdelenlijsten met elkaar vergelijk dan zijn de decodernummers gelijk.....

Ik was toch al van plan om de decoder van de oude lok over te zetten in de nieuwe lok, dus dat is geen probleem (ook de "leiterplatine" heeft hetzelfde nummer), maar de luidsprekers hebben een verschillend nummer.

Dus luidt de vraag aan onze Märklin Deskundigen: toen Märklin overging van de oude Märklin/Esu decoder naar de nieuwere Märklin decoder is er toen ook iets veranderd in de impedantie van de luidsprekers?

Binnenkort, eerst naar Werkendam, een paar foto's van de tandwielen, dan zie je echt hoe erg de oude versleten waren.

Ik kom nog wat meer voor mij onbekende zaken tegen reden waarom ik een nieuw topic open:

vanmiddag na een gezellig verblijf in Werkendam de lok op zijn kop op de "ligspons" gelegd, klemmetjes met draden aangesloten op sleper en een buffer en gaan "rijden" met de sound ingeschakeld.

Motorola 14 stappen: goed

Motorola 28 stappen:  een snelheidsverandering om de 2 stappen, dus geen 28 staps decoder, dus geen oude Märklin/Esu decoder

DCC: geen reactie

Motorola 27 stappen: snelheidsverandering op elke stap, echter het niveau van het geluid verandert onregelmatig, ook als je geen snelheidsverandering opgeeft, ik denk dat Motorola 27 stappen op de Raptor gelijk is aan Tams Motorola 27A: de centrale geeft aan de baan 1 stap uit een 14 staps systeem en geeft gelijk daarna 0,5 stap uit een 14 staps systeem terug.

Omdat het soundverschijnsel een beetje lijkt op het verdwijnen van het geluid als je de snelheid terugdraait dacht ik aan de lastregeling en heb ik de tandwielen en asjes een beetje gesmeerd (lok is minstens 2 jaar oud), geen resultaat, daarna de last verhoogd door een vinger tegen een wiel te drukken, geen resultaat.

Daarna de kap er af gehaald en de motorlagers een beetje gesmeerd, geen resultaat.

Echter toen ik de kap er af had zag ik iets wat mij zeer verraste: er zit een elco (condensator) in gemonteerd, nu heb ik een aantal loks met de nieuwere Märklin decoder, maar ik heb er nog nooit één gezien met een elco...

Dus heb ik nu een nog wat dringender vraagje aan diegenen die beter bij Märklin zijn ingevoerd als ik: is deze gemonteerde elco een fabriekslevering?

Ik wil nog niet gaan zoeken naar waar de elco op zit aangesloten, eerst zou ik graag antwoord hebben op de twee nu bij mij levende vragen:

is de elco een fabriekslevering?

is de impedantie van de luidspreker gewijzigd sinds 2009?

Bij voorbaat mijn hartelijk dank voor de deskundige antwoorden.

Groet, Anne W

« Laatst bewerkt op: donderdag 22 januari 2015, 22:33:27 door Anne W »
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Wim

• Stamgast
  • samen staan we sterker
Re: Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 11 januari 2015, 22:44:38 »

Hoi Anne,
de elko is onderdeel van de anti-alzheimer schakeling,

de impedantie is nog steeds 8 ohm,
maar ze zetten tegenwoordig vaak (niet altijd) een weerstand van 47 ohm in serie.
Met vriendelijke groeten van
Wim

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #2 Gepost op: zondag 11 januari 2015, 23:07:25 »

Beste Wim,

Hartelijk dank, ik snap de bedoeling van de elco, maar is hij een fabriekslevering? en gelijk daaraan gekoppeld een volgende vraag: kan het zijn dat deze elco invloed heeft op het geluidsniveau bij het wat rare 27 stappen systeem?.

Bij mijn BR 23 die ook een nieuwere Märklin decoder heeft en ook op 27 stappen rijdt, hoor ik de "hele" stap vooruit heel duidelijk.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 11 januari 2015, 23:34:02 »

Beste Anne,

Die elko heeft niks met de rij- of geluids eigenschappen te maken.
Deze zit gewoon achter de gelijkrichterbrug en zorgt ervoor dat de processor nog een beetje langer spanning krijgt, om korte spanningsonderbrekingen te overbruggen.
Deze is overigens van fabriekswege ingebouwd.
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #4 Gepost op: zondag 11 januari 2015, 23:58:31 »

Beste Ad,

Hartelijk dank, wat zou de reden zijn dat ik die elco nog nooit tegen ben gekomen in andere loks van na 2010, de BR 23 en de Re 4/4 1 (TEE Bavaria).

Mijn conclusie uit het antwoord van Wim en van jou is dat ik de oude Märklin/Esu decoder gewoon over kan "prikken", of is die conclusie niet correct of voorbarig?

Dinsdagavond of donderdag overdag staat het volgende programma gepland met de originele decoder op de testbaan van de MSG/Den Bosch:

een poos laten rijden op het MS2 of de 6021

een test met de Tams op Motorola 27A om te kijken of het geluid dan nog steeds varieert.

Ik heb geen haast, mijn baan is toch een poosje buiten bedrijf.

Groet, Anne W

Freak

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 00:15:35 »

Mijn conclusie uit het antwoord van Wim en van jou is dat ik de oude Märklin/Esu decoder gewoon over kan "prikken", of is die conclusie niet correct of voorbarig?
Het verschil tussen den oude Märklin/ESU en de nieuwe Märklin decoder zit hem o.a. in de functie uitgangen.
Märklin gebruikt bij de nieuwe decoder Drivers en logische uitgangen.
De speciale Märklin  decoders alleen Drivers.
De ESUs Drivers en logische uitgangen.

Mvg,
Peter

Johnnytrein

• Stamgast
    • Johnny's treinpagina
« Reactie #6 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 07:37:14 »

@Anne,"Ik heb geen haast, mijn baan is toch een poosje buiten bedrijf" oei hoe komt het?
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #7 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 10:01:51 »

Beste Peter,

Bedankt voor je, als altijd, deskundige antwoord, ik interpreteer je antwoord als: logische uitgangen is alleen een signaal wat nog versterkt moet worden en drivers als reeds versterkte signalen, correct?

Maar nu de hamvraag: kan ik de oude Märklin/Esu decoder van de oudere BR 85 over prikken in de nieuwere BR 85?

Beste Johnny,

Ik ga een schaduwstationnetje van 4 sporen, 2 sporen per richting uitbreiden met 1 spoor voor één richting en dan alle 5 de sporen voorzien van de bekende blauwe isolatie en vastlijmen met de bekende flexibele lijm van het Belgische ER-Decor.

Groet, Anne W

Johnnytrein

• Stamgast
    • Johnny's treinpagina
« Reactie #8 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 11:22:27 »

Ach zo niks erg dus. :thumbup:
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #9 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 23:27:24 »

Beste Johnny,

Een beeld zegt meer als 1000 woorden, dus hier zie je de rails van het schaduwstation op plaatsen waar ze niet thuishoren.

Groet, Anne W

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 13 januari 2015, 22:39:21 »

Vanavond heb ik met de lok op de testbaan van de MSG/Den Bosch gereden, eerst op de 6021, op 14 stappen: geluid o.k., daarna op een MS2 op MFX, Lok meldde zich gelijk aan: geluid o.k., daarna op de Tams procedure 27A, 27 stappen: geluid varieert, net als bij mijn Raptor.

Maar ja, omdat er geen Märklin centrale is die 27 stappen "spreekt" kan ik daarover niet reclameren bij hun.

Nu sta ik voor de uitdaging of ik de decoder uit de oude lok ga overzetten, ik heb twee positieve uitspraken gelezen, zijn er nog meer deskundige mensen die hier een mening over hebben?

Wederom alvast bedankt, groet, Anne W

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 14 januari 2015, 23:54:11 »

Beste Anne,

Die elko heeft niks met de rij- of geluids eigenschappen te maken.
Deze zit gewoon achter de gelijkrichterbrug en zorgt ervoor dat de processor nog een beetje langer spanning krijgt, om korte spanningsonderbrekingen te overbruggen.
Deze is overigens van fabriekswege ingebouwd.

Beste Ad,

Weet jij of deze elco's ook af fabriek gemonteerd zijn in de 37098, de dubbele set van de BR 85?

Groet, Anne W

Freak

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 15 januari 2015, 00:11:08 »

Hier staan een 3-tal 37097's en 2 sets 37098. Geen van de loks hebben een elco aan boord.
Maar dat wist Anne al.

Mvg,
Peter

Freak

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 15 januari 2015, 00:20:05 »

Hallo Anne,

Hier nog een plaatje van een bijdrage van jouw.

Mvg,
Peter

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 15 januari 2015, 09:42:59 »

Beste Peter,

Ik had beter aan jou kunnen vragen of je één van je 37097's zou willen verkopen.......

Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat ik zo aan de 37097 gesleuteld heb (maar ik word minder jong), echter het zijn mijn handen, mijn oude tabakszak, mijn kniptang en mijn oude soldeer, uit welk topic heb je de foto?

Beste Ad,

Je zult begrijpen dat ik wat ben gaan twijfelen aan jouw statement dat de elco een fabriekslevering is....

Groet, Anne W

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 15 januari 2015, 11:44:05 »

De elco zit met de "plus" aangesloten op de oranje draad van de achterste lamp en met de "min" op een soldeereilandje waar vandaan een koperbaantje loopt naar de 3e pen van de 21 pens connector, zie foto (foto is van oude lok).

Beste Wim,

Kloppen deze aansluitingen met jouw idee hoe een alzheimerschakeling aangesloten moet zijn?, het komt mij een beetje vreemd over omdat de lamp natuurlijk geschakeld is, aan de andere kant, als de "schakelaar" in de gele draad van de lamp zit, dan maakt het niet meer uit.

Ik ben benieuwd, ook bij de MSG/Den Bosch zijn de meningen verdeeld: nooit gezien tegenover wel gezien.....

Alvast bedankt voor het meedenken, groet, Anne W

Wim

• Stamgast
  • samen staan we sterker
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 15 januari 2015, 12:39:48 »

Hoi Anne,
ja, dit komt mij ook vreemd over...

Ik heb een originele anti-alzheimer en die bestaat uit een elko,
weerstand van 33 ohm en een diode.

Je kan de schakeling oa terugvinden op Stummi's...
Wim

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 15 januari 2015, 14:33:19 »

Beste Wim,

Ik wordt geestelijk nu heen en weer gesmeten tussen "het is origineel" en "er is gefrutseld aan deze lok", wil jij een foto maken van jouw originele "alzheimer" en hem hier plaatsen.

Bij voorbaat dank, groet, Anne W

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 15 januari 2015, 17:11:46 »

Nog wat afwijkends: de draden van de luidspreker zijn rood en zwart, ik ben gewend bij Märklin dat ze allebei wit zijn.

Groet, Anne W

Wim

• Stamgast
  • samen staan we sterker
Wim

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 11:40:35 »

Beste Wim,

Hartelijk dank, maar het is voor mij niet te zien waar deze alzheimer schakeling op aangesloten zit.

Ik heb zonet de bevestiging van de leverancier gekregen dat de lok een originele fabriekslevering is, echter bij die bevestiging zat zoveel negatief commentaar over de Tams centrale dat mijn stekeltjes overeind zijn gekomen en ik eens wat foto's aan Märklin zal sturen met de vraag of dit een echte originele lok is.

Groet, Anne W

Rieske

• Stamgast
  • Wie is hier spoorloos ??
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 11:55:03 »

Ben benieuwd wat MTE/Vlaardingen over de Tams te melden had?
Let us know.

Grt Rieske

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 12:24:23 »

Beste Ries,

Dat ik daar niet eerder aan dacht, jij hebt toch ook één of twee BR 85's, zou jij eens even willen kijken of die elco er bij jou ook in zit?

Het commentaar van Vlaardingen op de Tams:

"Als ik u was dan zou ik een goed digital systeem kopen ( Marklin dus ) en de Tams troep waar u het over heeft willen wij als winkel niet eens verkopen door vele problemen die wij met dat merk in het verleden hebben gehad."

Mijn antwoord maakte het nog erger, naast onze clubervaringen met de Tams heb ik ook nog gemeld dat ik sinds 2007 met één en dezelfde Raptor rijd....

Groet, Anne W

Freak

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 12:47:56 »

Hallo Anne W,

Volgen is niet rottig bedoeld.

daarna op de Tams procedure 27A, 27 stappen: geluid varieert, net als bij mijn Raptor.
Meen geeft aan dat de TAMS troep zou zijn. Ik neem aan dat je ook aangegeven hebt dat het probleem zichook bij de Raptor voor doet. Wat zeggen ze van die centrale ?.

Mvg,
Peter

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 12:57:58 »

Beste Peter,

Er is nog niet gereageerd op mijn opmerking over de Raptor, overigens overtreedt men regel 1 uit het handboek voor de verkoop: "nooit negatief praten over andere producten, alleen positief over de eigen producten, de Klant ontdekt dan zelf wel de negatieve eigenschappen van de andere producten".

Ik ben ook maar een mens, dus ik heb me ook wel bezondigd aan het overtreden van deze regel....

Vraagje: heb jij mijn PB van gisterochtend 11 uur aan jou gelezen?

Groet, Anne W

Freak

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 13:20:59 »

Hallo Anne,

Ja, ik heb je BP gelezen maar dacht dat meent Anne toch niet......  Een gebruikte lok ruilen tegen een ongebruikte die hier in de vitrine staat.
Verder nogmaals opgemerkt ik doe niets meer met treintjes, heb het allemaal aan mijn opvolger overgedaan.
Ik help mijn opvolger alleen nog met het technische gedeelte.

Mvg,
Peter

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 13:37:55 »

Beste Peter,

Natuurlijk had ik wat gedachten over mijn vraag maar:

volgens de leverancier is hij gloedje nieuw met 2 jaar garantie die ingegaan is op 10 januari 2015, dus is die van mij "nieuwer"

wellicht vind jij de uitvoering met "alzheimer" schakeling wel interessant.

Maar je antwoord is duidelijk, in ieder geval bedankt voor het "er over denken".

Groet, Anne W

Rieske

• Stamgast
  • Wie is hier spoorloos ??
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 15:48:19 »

@ Anne,

neen ik heb geen BR 85.

"Als ik u was dan zou ik een goed digital systeem kopen ( Marklin dus ) en de Tams troep waar u het over heeft willen wij als winkel niet eens verkopen door vele problemen die wij met dat merk in het verleden hebben gehad."
Mijn antwoord maakte het nog erger, naast onze clubervaringen met de Tams heb ik ook nog gemeld dat ik sinds 2007 met één en dezelfde Raptor rijd....

Ik kan me voorstellen dat er hier en daar wat problemen zijn geweest vandaar dat men systemen ook regelmatig voorziet van updates.
Van ieder systeem zijn wel updates te krijgen en te verwachten.
Men ( MTE ) zegt het zelf al "in het verleden hebben gehad". Overigens heb ik op club niveau nooit eerder klachten gehoord betreffende Tams. Ze lijken me dan ook uit de lucht gegrepen door MTE.
Kan me wel een voorstelling maken dat MTE er niet veel op kan verdienen, want zo'n Tams kost het geld nou ook weer niet.

Grt Rieske

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 16:15:52 »

Beste Rieske,

Van wie was de BR 85 dan die op Silberberg stond tijdens de open dagen?

Tams Centrale: voor zo ver ik weet hebben we helemaal geen problemen gehad met de 5 centrales op de club, die van de testbaan wordt door "jan en alleman" bediend, dus daar wordt niet al te voorzichtig mee omgesprongen...

Laat ik het heel simpel en voor iedereen begrijpbaar zeggen: als mijn Raptor en Raptor-Digital "sneuvelen", dan staan Tams en iTrain boven aan het lijstje als vervangers.

Groet, Anne W

Spoorman

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 16:31:45 »

...... maar het is voor mij niet te zien waar deze alzheimer schakeling op aangesloten zit.

Het staat er duidelijk bij: U+ en U-.

U+ is bij Marklin de oranje draad, de gemeenschappelijke retour van functies, pin 16.
U- is electronica min of massa. Bij Marklin is dat paars, pin 20. Niet te verwarren met railmassa (bruin).

Gr, Ben.

Freak

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 16:54:36 »

volgens de leverancier is hij gloedje nieuw met 2 jaar garantie die ingegaan is op 10 januari 2015, dus is die van mij "nieuwer"
Hoe weet je nu dat die van jouw nieuwer is ?. misschien stond deze al jaren bij MTE in de vitrine.

Citaat
wellicht vind jij de uitvoering met "alzheimer" schakeling wel interessant.
Nee ik niet maar misschien de oudere mannekes hier.  :D

Mvg,
Peter

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 16:57:21 »

Dank U                  >:-D
Karbrücken Index: Klik hier: Bouwactiviteiten, verslagen en mijn Droom

23 November opendag bij StOMM Klik hier >> www.stomm.nl

Wim

• Stamgast
  • samen staan we sterker
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 16:58:21 »

Ik denk dat Anne een beetje confuus/verward is geworden
door zijn nieuwe lok... O:-D
Wim

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 17:08:55 »

Hi

Ik heb een BR85 de 37096
Als iemand een foto wil dan graag een berichtje wordt wel na het weekend i.v.m. twee dagen op de beurs staan te Rijswijk.

groet
Harald
Karbrücken Index: Klik hier: Bouwactiviteiten, verslagen en mijn Droom

23 November opendag bij StOMM Klik hier >> www.stomm.nl

Spoorman

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 17:42:34 »

Nee ik niet maar misschien de oudere mannekes hier.  :D

:D

Ik ook niet. Ben weliswaar op leeftijd maar ik rij ATF.

Gr, Ben.

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 22:55:51 »

Beste Peter,

Ten eerste omdat ik nog 2 jaar minus een paar dagen garantie heb en ten tweede omdat hij de Märklin decoder heeft en niet meer de Märklin/Esu decoder.

Beste Harald,

De 37096 is ouder als de 37097, dus daar verwacht ik de elco daar niet in.

Beste Ben,

Je uitleg over de aansluitingen verheldert e.e.a., overigens snap ik nu het commentaar van Wim in #16 niet: "ja, dit komt mij ook vreemd over...".

voor sommige commentaren geldt nu: het ene oog in en het andere uit, zonder het op te slaan in de grijze massa

Groet, Anne W

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
  • als er maar een "v" voor op staat
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 16 januari 2015, 23:49:52 »

Hoi Anne,

Ik snap ergens niet wat die condensator doet, als ie aangesloten zit op je oranjedraad.

Als ie werkelijk voor Altzheimer toestanden moet werken sluit je hem aan, met de plus op pin 16 en de min ervan op pin 20.

Dat is de plek volgens de Morop-norm voor een Speicher condensator, en deze plaats voor de condensator vond ik hier:

Klikje doen

Op jouw foto is wat je pin 3 noemt dus pin 20, en het soldeereiland van pin16 ligt er links van.

Zit je condensator daar niet tussen, zou ik eerst aan Märklin vragen wat hun medewerkers dan bedoelen met deze condensator.

M.v.g.

Hans V200.0

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 00:03:16 »

Beste Hans,

Hij zit dus zoals Ben omschrijft, op pin 20 en op de oranje draad, nu valt me in de omschrijving van Ben wel het volgende op: de gemeenschappelijke retour van de functies, het woord retour doet mij geen beelden geven van positieve spanningen, maar hij noemt ook pen 16, dus uiteindelijk is hij wel aangesloten volgens de Morop norm.

Verder houdt Märklin zich in ieder geval op één punt niet aan deze Morop norm, de pennen hebben een te kleine afmeting.

Ik heb Märklin inmiddels gevraagd of het een fabriekslevering is geweest

Groet, Anne W

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 00:33:35 »

Hallo Anne,

Je bedoelt zeker dat de pennen te dun zijn?

Weet niet of Märklin deze connectoren in eigen beheer maakt, en naar afwijkingen zouden ze zeker mogen kijken.

Maar heb je dan werkelijk met een schuifmaat de pendikte nagemeten?

Als die wel 0,4 mm dik is en 3 mm hoog, dan is ie dus wel volgens de norm hoor, en ik neem aan dat de Morop dat zo gemeten heeft op die connector.

Alleen als daarin een afwijking zit met de werkelijkheid, is ie niet volgens de norm.

M.v.g.

Hans V200.0

Spoorman

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 07:18:44 »

....nu valt me in de omschrijving van Ben wel het volgende op: de gemeenschappelijke retour van de functies, het woord retour doet mij geen beelden geven van positieve spanningen

Waarom niet. Een gemeenschappelijke retour kan zowel plus als min zijn. Bij functies met een driver is het een plus, heb je geen driver dan is de gemeenschappelijke een min.

Gr, Ben.

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 09:58:25 »

Beste Hans,

In mijn BR 64 en BR 94.4 zijn de originele Märklin decoders vervangen door Loksounds, die Loksounds moet je aangedrukt houden anders maken ze geen contact omdat de gaatjes groter zijn als de pennetjes, hierbij ga ik er van uit dat Esu, als fabrikant voor alle merken, wel aan de standaard voldoet.

Beste Ben,

Elektronica zal voor werktuigbouwers altijd wat vreemds houden......., zoals mij ook al duidelijk was op de H.T.S. voor Scheepswerktuigkundigen, op het eindexamen  17 onvoldoende en 1 net voldoende voor Electrotechniek.

Groet, Anne W

Freak

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 10:21:11 »

« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 januari 2015, 10:27:58 door Freak »

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #42 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 10:24:42 »

Beste Peter,

Dank je, welke is nu pen 20 en welke pen 16, ik heb een idee, maar dat is een idee van een scheepswerktuigkundige....

Groet, Anne W

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 10:30:09 »

Volgens de Betriebsanleitung (blz. 13) van de 21 MTC ESU Loksound, van april2012, is pin 15 AUX1 en pin 13 AUX3.
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

Kappa

• Forum Moderator
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 11:14:37 »

Dank je, welke is nu pen 20 en welke pen 16, ik heb een idee, maar dat is een idee van een scheepswerktuigkundige....
Anne,  Peter gaf toch die link naar onze Wiki, nou daar staat ook de info over de 21mtc.
Pen 11 is de blinde pen en zo kun je het, als techneut toch wel verder zelf uitvogelen? ;)
Groeten Ad

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #45 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 11:26:39 »

Beste Hans,

In mijn BR 64 en BR 94.4 zijn de originele Märklin decoders vervangen door Loksounds, die Loksounds moet je aangedrukt houden anders maken ze geen contact omdat de gaatjes groter zijn als de pennetjes, hierbij ga ik er van uit dat Esu, als fabrikant voor alle merken, wel aan de standaard voldoet.
Groet, Anne W
Hallo Anne,

Dat je de decoders onderling niet kan uitwisselen zonder aanpassingen, wil nog niet zeggen dat er geen normen gehanteerd worden.

Wel zit er dusdanig verschil in, dat je wellicht van twee normen moet gaan spreken, immers de dikte van de pennen wijken af, en de gebruikte draadkleuren.

Blijkbaar komen de connectoren bij verschillende fabrikanten vandaan, anders had je er meer eenheid in kunnen vinden ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Iemand

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #46 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 12:15:24 »

Er hanteerd dus 1 van dit de nana norm Hans  >:-D
Als je van een norm spreekt mag er toch geen verschil inzitten lijkt me , zo kan je beter gelijk de normen aan de kant schuiven .

Mvg Jan

Kappa

• Forum Moderator
« Reactie #47 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 12:25:01 »

Om het fabeltje maar een te ontkrachten, heb ik maar eens de pennen gemeten van een Märklin dragerprintdrager print uit een Softdrive loc met ESU OEM en een Märklin dragerprint van een mLd/mSd decoder.
En beide op dragerprinten meten de pennen gewoon 0,4mm.
Mijn schuifmaat heeft een meetnauwkeurigheid van 0,05mm.
Zie foto's hieronder, waarbij de eerste twee van een softdrive print met ESU OEM decoder, die goed klemt op de connector.
De laatste drie zijn gemeten van een mLd.
Dus kunnen we dit broodje aap verhaal nu eindelijk eens in het ronde archief smijten? ;)
Groeten Ad

Spoorman

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 12:34:38 »

Ik snap er niks van maar dat komt omdat ik HTS computertechniek heb gevolgd. Ik had daar een 1 voor schuifmeetkunde, zou het daar aan liggen? :D

In ieder geval: Myth busted. :thumbup:

Gr, Ben.

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #49 Gepost op: zaterdag 17 januari 2015, 12:36:47 »

Hoi Ad,

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Pagina's: [1] 2   Omhoog