Sinds de Houtense Beurs ben ik in het bezit van een nieuwe BR 85, catalogusnummer 37097, gekocht bij een Nederlandse leverancier, deze lok vervangt een lok uit 2009 die erg versleten is geraakt, zie
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50567.0Mijn eerste ervaring met de nieuwe lok staan ook in dat topic en herhaal ik hier:
MTE/Vlaardingen had nog een BR 85, catalogusnummer 37097 staan, besteld en gisteren in Houten opgehaald, vandaag even getest, rijdt, maar verrassing: hij rijdt niet stap voor stap op Motorola 28 stappen, wel stap voor stap op Motorola 27 stappen, maar belabberd.
Mijn conclusie is dan: deze lok heeft al de nieuwere Märklin decoder en niet de oude Märklin/Esu decoder, daarin wordt ik gesterkt door de handleidingen, de oude heeft als datum 0109 en de nieuwe 0111.
Maar als ik de onderdelenlijsten met elkaar vergelijk dan zijn de decodernummers gelijk.....
Ik was toch al van plan om de decoder van de oude lok over te zetten in de nieuwe lok, dus dat is geen probleem (ook de "leiterplatine" heeft hetzelfde nummer), maar de luidsprekers hebben een verschillend nummer.
Dus luidt de vraag aan onze Märklin Deskundigen: toen Märklin overging van de oude Märklin/Esu decoder naar de nieuwere Märklin decoder is er toen ook iets veranderd in de impedantie van de luidsprekers?
Binnenkort, eerst naar Werkendam, een paar foto's van de tandwielen, dan zie je echt hoe erg de oude versleten waren.
Ik kom nog wat meer voor mij onbekende zaken tegen reden waarom ik een nieuw topic open:
vanmiddag na een gezellig verblijf in Werkendam de lok op zijn kop op de "ligspons" gelegd, klemmetjes met draden aangesloten op sleper en een buffer en gaan "rijden" met de sound ingeschakeld.
Motorola 14 stappen: goed
Motorola 28 stappen: een snelheidsverandering om de 2 stappen, dus geen 28 staps decoder, dus geen oude Märklin/Esu decoder
DCC: geen reactie
Motorola 27 stappen: snelheidsverandering op elke stap, echter het niveau van het geluid verandert onregelmatig, ook als je geen snelheidsverandering opgeeft, ik denk dat Motorola 27 stappen op de Raptor gelijk is aan Tams Motorola 27A: de centrale geeft aan de baan 1 stap uit een 14 staps systeem en geeft gelijk daarna 0,5 stap uit een 14 staps systeem terug.
Omdat het soundverschijnsel een beetje lijkt op het verdwijnen van het geluid als je de snelheid terugdraait dacht ik aan de lastregeling en heb ik de tandwielen en asjes een beetje gesmeerd (lok is minstens 2 jaar oud), geen resultaat, daarna de last verhoogd door een vinger tegen een wiel te drukken, geen resultaat.
Daarna de kap er af gehaald en de motorlagers een beetje gesmeerd, geen resultaat.
Echter toen ik de kap er af had zag ik iets wat mij zeer verraste: er zit een elco (condensator) in gemonteerd, nu heb ik een aantal loks met de nieuwere Märklin decoder, maar ik heb er nog nooit één gezien met een elco...

Dus heb ik nu een nog wat dringender vraagje aan diegenen die beter bij Märklin zijn ingevoerd als ik: is deze gemonteerde elco een fabriekslevering?
Ik wil nog niet gaan zoeken naar waar de elco op zit aangesloten, eerst zou ik graag antwoord hebben op de twee nu bij mij levende vragen:
is de elco een fabriekslevering?
is de impedantie van de luidspreker gewijzigd sinds 2009?
Bij voorbaat mijn hartelijk dank voor de deskundige antwoorden.
Groet, Anne W