Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen

Gestart door Spoorman zondag 11 januari 2015, 07:43:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Heb het eens uitgeprobeerd, een stukje van de van 2 cm spoor en op de middengelijders een beetje aangebracht met een wattenstaafje en  werk goed,wel best als het sterk vervuild is om eerst eens gewoon te poetsen en dan de ATF.

Kan nu op zeer lage snelheid rijden zonder dat ze blijven stilstaan.
Voor de verlichting van de wagons, deze blijven wel nog eens knipperen.

Heb na enkele rondjes mijn loc zijn sleper eens afgeveegd was zwart van het vuil.

Op de hellingen geen probleem, geen slip zolang je het juist voor de helling gebruikt en niet te veel.

Groeten,
Joeri


Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik ben ook begonnen met ATF, vandaag tijdens het testen of de verbouwing/uitbreiding van een schaduwstationnetje goed was gegaan, bleven enkele "bekende" loks stilstaan, ik heb op de slepers van die loks wat ATF gedaan en sindsdien zijn ze hebben ze geen ongeplande stops meer gemaakt.

Ik ben er al langer van overtuigd dat "stroomgebreken" bij mij niet in de massa zitten, maar in de toevoer, voorlopig gebruik ik de ATF dus alleen maar op slepers en eventueel puntcontacten.

Groet, Anne W
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Jan22 op zaterdag 31 januari 2015, 13:33:28
Citaat van: M.user op zaterdag 31 januari 2015, 10:51:36

blijft toch transmissieolie en dus vettig.


Ongeschikt voor een tapijtvloerbaantje, ongeschikt voor een slaapkamerbaan.
Als er teveel fijnstof in de lucht zit, niet doen.


Niks vettig. Gisteren had ik visite van een forumlid. Wij beiden constateerden nog maar eens dat de rail absoluut niet vet is. Dat constateer je eenvoudig door met je vingertje, tissue of lapje over de spoorstaaf te vegen.

De relatie met fijnstof ontgaat me totaal.

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Afgelopen week ook maar eens getest.
'n Clubgenoot was wat ATF gaan halen bij de garage waar zijn auto in onderhoud is.
Hij had een flesje weten te bemachtigen.
Omdat in eerste instantie reden de loks wat haperend over het spoor reden hebben we het gelijk getest.
Ik moet zeggen het reed daarna een stuk beter, stukken beter.
Het is natuurlijk wel van belang dat je rails schoon is voordat je begint met AFT.

Grt Rieske
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ja,
op een sleper en afgeschuurde puko's kan ik mij wel voorstellen dat het werkt...

dat is nou juist het probleem met puko's,
als je begint met schuren moet je het blijven doen,
want,
het gaat gewoon roesten  :thumbdown:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Beste Wim,

Ik denk dat de ATF de geschuurde puko's isoleert van de zuurstof in de lucht waardoor ze niet meer kunnen oxideren, oxideren is tenslotte niets anders als een reactie van een metaal met zuurstof, een soort "verbranden" dus.

Groet, Anne W
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Moet zeggen, werkt feilloos, ook op mijn "slaapkamerbaan". Rij alweer een tijdje rond met ATF. Alleen mijn 30000 wil nog niet helemaal lekker rijden. En tussen twee wissels lijken de Puko's laag waardoor bij lage snelheid de loks blijven staan.
Nog maar eens wat op verzinnen.

Groet, Peter.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Als het alleen om de puko's gaat kan je net zo goed WD40 gebruiken...
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Beste Wim,

Ik had nog een flesje staan met Oost-Indische inkt, weg laten lopen, flesje goed omgespoeld en naar mijn vriend van de plaatselijke Peugeot garage gefietst, met alle plezier vulde hij het flesje, beter als WD 40 kopen denk ik.

Beste Peter,

Als je twee wissels direct achter elkaar hebt liggen dan is het inderdaad een "dal tussen twee bergen", je zou eens kunnen denken over zelf hogere puko's maken m.b.v. kleine messing bolkopschroefjes.

Groet, Anne W
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Tussenstand na 7 weken ATF: niets te melden, alles rijdt nog zonder poetsen, vegen, gummen en wat dies meer zij. Wat ik op de spoorstaven zie is de normale vervuiling ( zwarte plekjes / spikkeltjes) die ik ook had zonder ATF. Maar in tegenstelling tot toen hoef ik nu niet te poetsen.

Inmiddels heb ik ook de nodige 3railers aangestoken met het ATF virus, leuk toch? Waar het bij de starters nog wel eens mis gaat is het te veel aanbrengen van de olie. Spaarzaam!

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Goeie,

Dit draadje en alle andere verwijzingen volg ik al een tijdje en ik heb een voorstel:

Op de treinenzolder heb ik nog wat (lege) injectienaalden liggen van denk ik 3 of 5 cc.(steriel, maar dat zal door de ouderdom wel niet meer het geval zijn)
Deze wil ik vullen met de genoemde ATF en dan te koop aanbieden voor ? 2, inclusief de verzenkosten.
Dat zal aardig wat werk mee brengen voor mij, maar dan hoef je in ieder geval geen verpakking te kopen waarvan je het gros nooit zal gebruiken.

Is er voldoende belangstelling?

Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hi Wil,

Een goed initiatief.
Ik ben sinds kort, door een soortgenoot, van een klein potje voorzien. Die had het zelfde  :idea:
Alleen nog niet getest, heb zo mijn terughoudendheid in dit spul, we zullen zien.

groet
Harald
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Haradigi op maandag 23 februari 2015, 19:38:16
... heb zo mijn terughoudendheid in dit spul ...

Nou Harold, je bent niet de enige ... :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wel mooi dat de critici elke keer meelezen. Uit een soort nieuwsgierigheid misschien? :P
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hai Harald,

Ik ga het toch een keer uittesten. Mijn sprinter van Fleischmann heeft een heel slechte stroomafname, ondanks dat ik de middelste draaistellen inmiddels gekoppeld gebruik voor de stroomafname en ook nog extra kontakten op de wielen gemaakt heb.
In het donker is het een vonkenregen. Rijdt vervolgens de Hondekop van Piko voorbij, is er niets aan de hand.

Dus als het helpt, is het wel hierbij.

Groetjes

Wil

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
nog een tip
de meeste mensen hier rijden auto en hebben vast wel een garage waren ze eens in de zoveel tijd komen
ik ben zelfs naar een garage in het dorp gelopen waar ik normaal nooit kom
ik had een half liter flesje bij mij en deze hebben ze half gevuld voor noppes
dus loop/rij gewoon even langs en probeer het mocht je er voor moeten betalen dan kan het je nooit de kop kosten
en je hoeft ook geen hele fles te kopen

Gr Ed
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Spoorman op maandag 23 februari 2015, 20:23:47
Wel mooi dat de critici elke keer meelezen. Uit een soort nieuwsgierigheid misschien? :P

Zekers! :wink:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hallo
ik heb 7 weken terug de railstaven van de inritten van mijn schaduwstations over een lengte van 3 cm met een vast droge Q-tip met ATF "behandeld" en 10 puko's daarmee aangetipt. Sindsdien loopt alles als een zonnetje :important: :) :)
Geen verlies aan trekkracht op hellingen, minder lawaai van de puko's, en zelfs oudere HAG loks met gebruneerde wielen, welke daarvoor niet zonder stotteren lopen wilden; geen probleem meer. Korte loks  kruipend over wisselstraten zijn sindsdien een waar genoegen! S88 kontakten reageren ook adequater, dus bijna zou ik zeggen: op de uitvinding van de modelbaan  zelf natuurlijk na, de beste ontdekking ooit gedaan voor deze hobby.

Overigens een klein tipje op de bovenleiding maakt ook een "hoorbaar" positief verschil.

Al met al, mijn hartelijke dank voor het plaatsen van dit topic :thumbup:
Peter
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Spoorman op maandag 23 februari 2015, 20:23:47
Wel mooi dat de critici elke keer meelezen. Uit een soort nieuwsgierigheid misschien? :P

Hi Spoorman Ben,
Ik heb inderdaad gezonde nieuwschierigheid en lees mee, da's het mooie van forums, doe jij toch ook.

Hi Wil,
Toevallig heb ik ook een Flm. sprinter (moet ik nog drierail van maken) die reed ook slecht, is stuk beter geworden dus deze dan ook maar gebruiken als test.
Maar eigenlijk wilde ik een stuk stijgend spoor nemen met b.v. een klein lokje dan testen hoe dat gaat zonder en met behandeld spoor en met geen en meerdere wagons.
En die vonken dat is nou net het probleem (lees eerdere reactie van mij).
Als we dat nu kunnen voorkomen met "droge lucht" hoeven we niets te gebruiken.

groet
Harald

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hoi Peter,

Ik neig nu toch ook wel om ATF te gaan toepassen.
teveel goede reacties  :)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Na alleen maar positieve berichten, kan je bijna niet meer anders....
Allemaal maar aan de ATF....Kroon zal er blij mee zijn :)
Ik ben om in ieder geval...


Groet,

Gijs

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik heb een potje NO-OX-ID ¨A SPECIAL¨ van Sanchem Inc.
Heb het nog niet gebruikt.
Ik neem aan dat dit ook goed is i.p.v. motorolie ?

grv Huub
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Geen olie of olie houdende spullen gebruiken
ATF is een andere vloeistof als olie en
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
@Nero: graag niet weer de discussie starten. ATF = OLIE met toevoegingen volgens de producent:

"ATF - A is een hoogwaardige, automatische transmissieolie, gebaseerd op solvent geraffineerde basisoliën."

@Huub: gewoon proberen lijkt me. Is het gemakkelijk aan te brengen?

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Gisteren met de 2railmodulebaan gereden in het Rijnlands Revalidatiecentrum in Leiden, in het begin een paar stukjes van ongeveer 2cm ingesmeerd.
Zelf was ik al overtuigd, maar de machinisten van de modulebaan hebben al gevraagd om een beetje ATF van mij te krijgen.

Goed teken, denk ik zo maar.

Groeten
Koos
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Spoorman op zondag 05 april 2015, 12:23:36
@Nero: graag niet weer de discussie starten. ATF = OLIE met toevoegingen volgens de producent:

"ATF - A is een hoogwaardige, automatische transmissieolie, gebaseerd op solvent geraffineerde basisoliën."

@Huub: gewoon proberen lijkt me. Is het gemakkelijk aan te brengen?

Gr, Ben.
Lijkt me wel; het is een soort bruine pasta, zo dik als schoensmeer.
Ik moet wel eerst de rails goed schoon maken, dacht ik.
Zit het spul er dan op, gaat het er ook niet zomaar meer van af.
Tenminste dat vermoeden heb ik.

Grv Huub
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
OK
Geen discussie meer
ATO
Automatische Tranmissie Olie  >:-D
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hallo Huub,

Ik ken het spul niet dat jij wilt gebruiken maar atf ( automatic transmission fluid) is zo bijna zo dun als water en niet zo vettig als motorolie of andere olie en heeft zeer goede reinigende eigenschappen.
We gebruiken in de garagewereld ook weleens atf om onze handen schoon te maken.
Het word in het nederlands we versnellingsbakolie genoemd is alleen niet te vergelijken met andere soorten olie.
Maar ik ga daar niet de discussie over starten
Ik zou dat dikke spul van jou niet op de rails smeren.

Groetjes Guido
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Nou vanmiddag kwam het vat aan...Genoeg om een 10 km NS spoor te doen en dat dan drie keer per jaar >:-D
Inclusief een paar "anti olie" handschoenen; maar goed beter mee verlegen, dan om verlegen zullen we maar zeggen O:-D
En dat allemaal voor 13 Euro 50...

Groet,

Neo
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Gisteren had ik voor het eerst een trein stil staan in het schaduwstation, kwam niet weg. Dat na maanden niet poetsen en 3 maanden rijden met ATF. Het stukkie spoor is gepoetst en het rijdt weer.

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Kan je iedere ATF gebruiken of alleen dit merk ?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Michel

Ik denk dat de samenstelling van alle merken wel ongeveer gelijk zal zijn.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Dank je wel Jorg. :thumbup: :thumbup:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Goedendag.

Volg deze discussie met interesse omdat ikzelf ook veel metalen rails gebruik van 35 jaar oud.
Na 25 jaar weer van de vliering gehaald te hebben om weer te beginnen ging in eerste instantie helemaal niet.
Na informatie van forum leden over poetsen en oplosmiddelen wasbenzine. zelfs sommigen deden het met remmen reiniger.
Ben ik dagen aan het poetsen geweest met een oude lap en WD-40 (reinigd beschermd en bevordert electrische geleiding) dit ging goed maar merk nu dat het begint te haperen hier en daar.
Op het Benelux forum is ook een hele discussie gaande over ATF en een ding moet je goed in de gaten houden
ATF is geen olie het is vloeistof met daarin dopes opgelost. die een reinigende en beschermende werking hebben. Niet te verwarren met versnellings bakken olie.
Olie op de baan is inderdaad een probleem. daarom ook dikke olie zoals winterolie  gebruiken en geen naaimachine olie dit is te dun en kan op de rails komen.
Heb het orginele youtube filmpje van de amerikaan bekeken en vond leuk, haast te mooi om waar te zijn
daarom wacht ik nog even en ben geintereseerd naar de resultaten op langere termijn.
Maar bij Ben , spoorman lijkt het goed te werken  al dagen?

Met vriendelijke groet.

Paul
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Boekenwurm op vrijdag 10 april 2015, 13:23:35

daarom wacht ik nog even en ben geintereseerd naar de resultaten op langere termijn.


Heel verstandig. :D

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hallo mede spoorfanaten,

Ik heb mij inmiddels bij Ben aangesloten en ben het ook gaan gebruiken, eerst mijn schaduwstation en later op plaatsen waar een hapering ontstond de boel even aangestipt met een wattenstaafje en het rijd weer verder, gewoon goed. Nu heb ik een week lang NIET gereden omdat ik met andere dingen aan de baan ben bezig geweest, en ik was toch benieuwd naar het resultaat, en wat denk je, alles rijd als vanouds met ATF.

Ben nog bedankt voor de tip!!!! :thumbup: :thumbup:

Groet Herman.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Zojuist bij m'n autoboer geweest voor de jaarlijkse onderhouds/poetsbeurt.
Op m'n vraag of men een beetje ATF voor me had, kwam de wedervraag "welke ATF?".
Blijkt dat de ene ATF, de andere niet is. Een hele plank vol met flessen ATF.
Allerlei merken en de één nog duurder dan de andere.
Heb maar een leeg Tamiya (10 ml) verfpotje laten vullen met het spul uit de bekende gele flacon.
Vanmiddag maar eens een beetje op de rails/puko's smeren... 'k Ben benieuwd.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
ook een fles ATF (wonder olie) gekocht een beetje op het lapje van zo'n oude schoonmaak wagen gedaan en de rails gepoetst super. :thumbup:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hey 3railers
Voeg me maar toe aan de lijst van tevreden ATF olie gebruikers  :P :P
Heb zoals die amerikaander hier en daar op de twee rails met een wattestaafje een beetje olie aangebracht en ook op de puko's
Werkt miraculeus gedaan met flikkerende wagon en sluitverlichting gedaan met stotterende dhg500 en ander kleine lokjes  :) :)
En enkel de eerste loks die de klimspiraal opreden hadden een beetje hulp nodig.....maar na enkele rondjes heeft dat probleem zich vanzelf verholpen
Wat me nog opgevallen is....het rijgeluid lijkt me ook een beetje afgenomen  :thumbup: :thumbup:

M-rail rijder gestuurd door 6021 in samenwerking met koploper   ;)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: nobody op woensdag 15 april 2015, 09:13:38
'k Ben benieuwd.
Na geruime tijd met (een weinig) ATF op M-rails en puko's te hebben gereden, ben ook ik overtuigd van de welhaast
wonderbaarlijke werking van dit spul.
Aanrader. :idea:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik ben ook met dit spul aan de slag gegaan. Een vriend van mij met Amerikaanse auto's had het spul liggen. Na de verbouwing van mijn zolder reden de treinen letterlijk nauwelijks meer. Desondanks het goed afdekken van de rails tijdens de verbouwing.

Gisteren dus geprobeerd. Binnen 10 minuten reden de treinen alsof de baan gloednieuw was! Dit is echt een wondermiddel!  :thumbup:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Leuk om dit allemaal te lezen. Ben benieuwd of Haradigi de Lokkendokter ook al resultaten te melden heeft, goed of slecht.

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Tja Ben,

Dat staat nog steeds gereed maar er nog niet aan toegekomen, komt echt.

groet
Harald
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ook ik heb het een aantal weken geleden op mijn baan gesmeerd.
En sindsdien geen stil vallende treinen meer gehad.

Bij vielen ze wel eens stil in het schaduwstation, moeilijk bereikbaar uiteraard, maar tegenwoordig rijdt alles perfect.
En wat het met de anti slip bandjes doet, kan me eigenlijk weinig schelen.
Het genot van goed rijdende treinen, gaat boven de eventuele kosten van nieuwe bandjes ofzo.

Binnenkort ga ik ook de banen bij onze club ermee behandelen.
Dus ben je benieuwd wat het doet op een baan, kom dan gerust langs.
Als het erop zit, laat ik het weten.

Groeten Sander
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hallo

Interessante materie
Ik heb ook wel wat problemen met mijn M-rail. oa met een fleischmann sprinter.
Ik heb nog een restant ATF-dextron en ga het in ieder geval proberen ;) ben benieuwd.

ik ga er geen discussie van maken......ik laat het jullie over 2 jaar wel weten :-)

groeten,
Mart
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hi Sander,

Laat even weten wanneer, ben er graag bij om dit te bekijken hoe het werkt.
Het zal voor Ben vast geen probleem zijn of ik het thuis test of ergens anders.    ;)

groet
Harald
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
vanavond geprobeerd zoals aangegeven en het resultaat is naar tevredenheid :)
kon niet zo lang wachten om dit even te vermelden :thumbup:

groeten,
Mart
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Haradigi op zondag 10 mei 2015, 14:45:43
Hi Sander,

Laat even weten wanneer, ben er graag bij om dit te bekijken hoe het werkt.
Het zal voor Ben vast geen probleem zijn of ik het thuis test of ergens anders.    ;)

groet
Harald

Werking is eenvoudig. Doe een beetje op een wattenstaafje, smeer het op beide railstaven een stukje van 2 centimeter, zet de loc ervoor en laat deze er overheen rijden. Klaar.
Normaliter moet je er zo'n 8 meter rails mee kunnen doen heb ik me laten vertellen. In mijn geval maximaal 4 meter.

EDIT: bijna vergeten; ik heb ook een keer het wattenstaafje over de sleper heen gehaald.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hi LibertyCity,

Hoe het op te brengen is mij bekend maar wilde zelf graag zien of het inderdaad werkt zoals wordt gezegd.

groet
Harald
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Afgelopen tijd op een paar stukken op mijn baan wat problemen met treinen die niet gewoon wilden door rijden of zelf geheel stil vielen.
Van alles geprobeerd met poetsen van de rails tot ontvetten van de contacten tussen de k-rails, niks hielp. :-(
Vandaag na het door lezen van dit draadje toch maar eens gekeken op ik niet nog een restje ATF in de garage had staan, en ja welk hoor wel van Valvoline maar zo te zien de zelfde klasse ATF als in het begin van dit draadje.
Wel naast de rails en de puko's de contacten tussen de probleem stukken (baan ligt los) ook in gesmeerd met een wattenstaafje.
Eerste in druk is super!!!  :D :D :D
Problemen zijn verhopen, treinen die eerst minimaal op halve snelheid moesten rijden om niet tot stilstand te komen kruipen nu op stand een voorbij over de probleem stukken.
Even kijken wat de toekomst brengt maar gezien de andere reactie's verwacht ik geen problemen.
Wat mij betreft (voor nu) een aanrader!!!  :thumbup: :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem