Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen

Gestart door Spoorman zondag 11 januari 2015, 07:43:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Haradigi op maandag 11 mei 2015, 11:26:40
Hi LibertyCity,

Hoe het op te brengen is mij bekend maar wilde zelf graag zien of het inderdaad werkt zoals wordt gezegd.

groet
Harald

Hoeveel getuigenissen heb je nodig?  :help: Sinds deze ontdekking is internet ontploft met positieve berichten zonder uitzonderingen.

Mijn filmpje dan ter illustratie.  :thumbup:

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
@ haridigi
Waarom zolang twijvelen ,en bij een ander zien ?
Kleine moeite om zelf op je eigen baan te testen
Als t niet werkt zoals verwacht i,is er verders niets aan de hand dan enkel misschien even een droge doek of poets wagen over de baan
De meeste fabrikanten geven als onderhoud advies
de rails na reinigen met een licht geoliede doek nawrijven
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Haradigi op maandag 11 mei 2015, 11:26:40

Hoe het op te brengen is mij bekend maar wilde zelf graag zien of het inderdaad werkt zoals wordt gezegd.


Jouw baan staat hier te koop, daar kun je het toch op uitproberen? ;)



Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
 :thumbup:

Groet Harald

p.s.
Deze mooie ronde baan is gratis afhalen.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hallo

Ik heb een wissel op een moeilijk bereikbare plaats die niet helemaal lekker werkt. hij schakelt wel maar de wisseltong gaat niet mee, vooral in de rechtuit stand. het lijkt alsof het wat stroef loopt tussen de wisseltong en de bedding.
Zou het misschien helpen om er wat ATF tussen te doen? iemand hier ervaring mee?

groet Mart
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Als t enkel stroef loopt(vuil) wel
Als er iets verbogen is niet(lijkt me duidelijk)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Na het lezen van de reacties over ATF zit ik er ook aan te denken om dit te gaan gebruiken.
Echter ben ik ook in het  bezit van artikel 46049 (railreinigingswagen).
Wat zal het effect zijn als ik beide ga gebruiken?
Ik neem aan dat het vilt de ATF zal opnemen en wat verder?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Dat vilt blijft lang vochtig met ATF en zal lange tijd over de gehele baan een film achterlaten ,en reinigen
Kan verder geen kwaad ,
ik rij al een poos met diverse reinigings wagens met een lapje katoen eronder
Gaat prima
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Dat het effect niet één dag is kan ik bevestigen. Eerder deze week deze werkwijze toegepast. Gisteren weer verder met mijn baan, en nog steeds rijdt alles alsof het nieuw is.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Mijn H0-baan had een paar weken stilgestaan (was bezig met o.a. mijn Z-baan), vandaag weer wat gereden (mijn demente ECoS2 moest natuurlijk weer eerst alle mfx-locs laden). De plekjes waar ik eerder, eind januari, ATF op gesmeerd had, die werden ook nu weer zonder problemen gepasseerd.
Dus 't werkt nog steeds, ook na enige tijd stilstand.

Groet, Paul
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen

heb bijna het geheel draadje hier doorgelezen, en zit met volgende 2 vraagjes:

- Waar kan je ATF kopen
- werkt het ook voor 2 rail ?

Geert
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Geert

Bij elke garagist of elke autoschop, werkt op alle sporen, je hebt er maar een heel klein beetje van nodig.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Neem een pillen potje of een neusdruppel flesje
Ga langs een garage ,en vraag of ze dat willen vullen
kan je voorlopig een paar jaar voort 
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Thanks, ga ik ook eens proberen....

Geert
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Gisteren eindelijk (vanwege verbouwing en bouw demobaan) sinds een jaar weer eens op mijn eigen baan proberen te rijden.
In het verleden liep het al niet lekker..... Gisteren dus helemaal niet :-(
Tijdens de iTrain fanclubdag het woord ATF opgevangen..... Vanmorgen ff gegoogeld en hier uitgekomen....
Uiteraard kon ik niet wachten en zelf een fles gekocht..... (200 man kunnen nu 100 jaar vooruit >:-D)
Vanavond een beetje aan het kwasten geweest met een druppelflesje en een wattenstaafje....
Super!!!! Het rijd vele malen beter als het ooit gedaan heeft. Ook de locs die nagenoeg niet reden kruipen nu over het spoor zonder haperen....
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
hoe zijn de ervaringen van de personen die het nu een tijdje gebruiken?

Roy
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ervaring is goed(2rail)
Opmerking
slipbandjes worden na een half jaar week, en laten op overgangen en bij doorslippen een taaie isolerende laag achter
Je kan deze wegpoetsen met een railgum,of een reinigingswagen (zelfmaken zoals de oude tankwagen van lima met een vilt of oude spijkerbroek lap)constant mee te laten rijden

ik heb 3 van deze zelfgemaakte en een roco met zo'n gum rijden
Dus (mijn)conclusie
elk voordeel heeft ook een nadeel
Zeker op delen die niet constant bereden worden(rangeerdeel)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Nergens last van op mijn baan, alles rijd als een trein dankzij ATF :D

Gr. Jan
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik gebruik het sinds 26 januari 2015, maar zeer spaarzaam. Alleen op plekjes waar ik contactproblemen heb, niet op de hele baan (voornamelijk M-rails). Heb nog niets van slappe/slijtende antislipbandjes gemerkt, maar rijd dan ook niet zo veel op het moment met de H0 baan (ben druk met bouw van Z-baantje). Maar als ik een rondje rijd, dan rijdt het overal en heb ik misschien op twee plekjes een tweede druppel moeten smeren.

Groet, Paul
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Dacht dat marklin een soort nylon/plastic asb heeft
2 rail (fleischman en rocco) meest rubber
en die worden aan de oppervlakte watzacht(kan ook t vuil zijn wat er op komt)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
ik heb bij de gamma een mini staal borsteltje gekocht en lichtjes langs de contact puntjes gehaald en daarna reed alles weer als een zonnetje
wel even de stofzuiger erna overhalen
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Vanwege de stof en het bouwen aan de baan veel problemen met vervuilde rails, had ik allereerst van LUX de railreiniger en stofzuiger gekocht en dat was al een hele verbetering, echter ik merkte dat de stroomopname via de puko's te wensen overhield.
Vandaar ook de puko reiniger van LUX besteld.
Op z'n hollands gezegd het stammetje met de 3 LUX wagens maakt een pokke herrie , maar het werkt wel..met name de puko reiniger doet zijn werk goed.
Als de baan klaar is, maw geen gezaag en geboor dan wil ik ook de ATF proberen, maar voorlopig voldoet deze mechanische reinigen heel goed.

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Dat klopt Ruud.

Ik doe het in drieen, eerst de stofzuiger, dan de borstel met pukoreiniger en als laatste weer de stofzuiger om het nu losse vuil weer op te zuigen.
Een enkele keer nog contactproblemen, maar dat ligt dan aan het sleepcontact dat geen puko heeft bij een engelswissel.
Het sleepcontact dan een beetje verbuigen en dan gaat tie weer.

Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Inmiddels 19 maanden ATF ervaring. Over antislipbandjes: ik heet ook wel Piet Lut en hou alles bij. Zo ook wanneer er bandjes vervangen worden. En ik zie daar niets bijzonders in vergelijk met de periode voordat ik ATF gebruikte. Sommige loks die altijd op de baan staan hebben nog nooit bandjes gewisseld. En sommige loks die al 4 jaar in een doos zitten hebben verdroogde / verpulverde bandjes.

Kortom..... ;)

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Kortom, tijd voor mij om ook eens ATF te gaan proberen, bedankt Ben.
Naar die bandjes was ik heel nieuwsgierig of die geen problemen zouden geven.


Groet

Wil Tweeendrie
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wel Piet Lut, bedankt voor het delen van deze belangrijke informatie. :arrow: :thumbup:

Daar kunnen we weer ons voordeel mee doen.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
In de zomer ligt bij mij de hobby vaak grotendeels stil. Vorige week wilde ik weer eens rijden. ATF erop en 3 rondjes horten en stoten en het reed als een zonnetje. Ongelooflijk wonderspul dit!
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wel zou ik eerst de rails reinigen voordat je met atf aan de slag gaat. Atf is geen reinigingsmiddel!
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
misschien een vreemde vraag maar bij mij heb ik rails neer gelegd die geloof het of niet 35 jaar in een doos heeft gelegen, spanning er op en de hele handel rijd als een trein , op 1 rail na geen horten of stoten.
Iemand een verklaring hoe dit dan kan gezien de vele problemen die ik hier lees ?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Gewoon schoon opgeborgen al die 35 jaar?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
niet echt hebben 10 jaar in een box gelegen van een flat, daarna op onze zolder en nu gewoon op een plaat neer gelegd en een CS1R aan gesloten en alle locomotieven lopen als de spreekwoordelijke trein.
Ook hebben er hiervan meer als 10/15/20 jaar in hun doos gezeten.
Dus schiet mij maar lek als ik lees dat als forumleden een maand of wat niet gereden hebben het spul niet meer lekker loopt.
Is dat teveel sturen via PC (knippen/diode oplossing?bezetmelders?) zeg het maar, ik weet het niet maar bij  mij rijdt het gewoon.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
het kan aan stof liggen wat zo links en rechts op je baan neer dwarrelt, maar ik schiet ff uit de heup.  B)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
ook mij zolder is niet echt stofvrij, heb wel een airco unit die de lucht zuivert maar geloof me dat is echt geen 100% , hij houdt het wel lekker koel , was een keer een uitgave maar het heeft zich de afgelopen jaren echt uit betaald.
Als ik jullie een advies mag geven koop 1 keer een goede airco en je hele huis is 24/7 /365 een heerlijke leef omgeving.
Voor de forumleden in Noord-Holland heb ik wel een goed adres wat niet de hoofdprijs rekent en een eerlijk advies geeft.
Voor de rest van Nederland zou ik het hem moeten vragen, is een 1 mans bedrijf 
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Airco is leuk en het stroomverbruik ook  8o 8o 8o
Uiteraard ligt het aan de capaciteit wat het ding moet hebben om de ruimte (hoe groot) te koelen.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Mee eens voor mobile units die een laag rendement hebben en vaak onvoldoende koelvermogen hebben om een beetje ruimte en zeker een zolder echt goed te koelen.
Echter met een goede split unit koel je een compleet 2 onder een kap huis van  6 bij 11 en 2 verdiepingen plus een zolder met een verbruik van maximaal 2,5 kw per uur, en kun je als het een inverter  dus een die ook kan verwarmen houd je het huis tot - 10 ook nog lekker warm en goedkoper als b.v. stadsverwarming.
Kortom een koop je voor zeg een ? 799,= (voor,  een beetje slaapkamer of niet te grote huiskamer) en die verbruikt dan +/- 3 kw per uur en moet dan 24 uur draaien (uit eigen ervaring) een split heeft aan een paar uur per dag genoeg en koelt echt veel beter.
Dit even ter info is   :offtopic: maar mocht iemand vragen hebben stel ze gerust heb die dingen jarenlang verkocht zowel mobiel als split en kan je ook vertellen hoe je het  vermogen kunt uitrekenen wat nodig is
groet Paul
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Als je met de PC rijdt, rijden de treinen over het algemeen een stuk langzamer dan als je met de hand rijdt.

De problemen ontstaan meestal bij het kruipen van de loks. En aangezien de pc de treinen netjes laat remmen en optrekken, wordt de kans dat ze stil komen staan een stuk groter bij geautomatiseerd rijden.

Groeten Sander
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: LibertyCity op dinsdag 30 augustus 2016, 17:27:29

In de zomer ligt bij mij de hobby vaak grotendeels stil. Vorige week wilde ik weer eens rijden. ATF erop en 3 rondjes horten en stoten en het reed als een zonnetje.


Veel interessanter is de vraag: is je baan ooit behandeld geweest met ATF? Want in dat geval zou je geen opstart problemen moeten hebben na enige maanden stilstand.

Gr, Ben.

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
 @citaat

Ik heb het ooit eens behandeld met ATF; ik denk meer dan 6 maand geleden. Daarna weer veelvuldig gebruik gemaakt van de baan. Ook weer wat dingetjes gebouwd en verbouwd waarbij stof onoverkomelijk is dus ja, nadien dus toch opnieuw ATF gebruikt afgelopen week.


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd. Lees hier waarom.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik bouw niets meer bij, maar rijd onregelmatig en de zolder is wel wat stoffig (even met de LUX zuiger eroverheen).
Toch (door de vorig jaar gesmeerde ATF?) nauwelijks nog problemen.
:offtopic:
Meer problemen met de nieuwe, moderne slepers die óf in de M-wissels blijven hangen of sluiting geven, óf op de schakelrails (5146 etc.) te weinig tegendruk geven en daardoor stilstand veroorzaken. Met meer druk afstellen: meer problemen op de wissels; met minder druk afstellen: meer stilstand op de schakelrails. Met de oude modellen slepers nergens problemen.
Ben nog aan het kijken hoe ik het oplos.

Groet, Paul
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Bij mijn vader afgelopen januari ATF gebruikt en sindsdien tot vorige week niet meer gereden. Spanning erop en rijden maar. Alles reed soepel weg.