Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel

Gestart door MatthiasD zaterdag 10 januari 2015, 16:52:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Is het mogelijk deze wissel ook zonder het gebogen deel te gebruiken en ipv daarvan direct een recht railstuk aan te sluiten?
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb de genoemde wissels niet, dus kan ik het niet even snel testen  :(

Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
MatthiasD

Waarom zou dit niet gaan.
In Wintrack uitgetest, ging vanzelf.
Groeten vanuit Antwerpen
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Hallo MatthiasD,

Dat gaat prima, hoor. De boog van het bovenste wissel is even lang als de boog van het onderste wissel. Het passtukje 5102, dat voor het onderste wissel zit, werkt ook als passtukje voor het bovenste wissel. Ik heb zo'n verbinding ook in mijn baan opgenomen. Kijk maar:



PS. Ik schat dat je na het bovenste wissel nog een passtukje 5108 moet invoegen.

groeten,
Roel
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Wintrack en de praktijk willen nog wel eens verschillen kwam ik achter met andere combinaties, vandaar de vraag.
Hartelijk dank voor het antwoord, kan ik weer verder :thumbup:
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Ja.

En Märklin heeft ook banenboeken / catalogus waarin dit zo wordt gebruikt.

Brengt de afstand tussen de 2 railbeddingen op 11 mmm, en is heerlijk realistisch.

Alleen is de hoek van de 5137 22,5 graden en het aanvulstuk 7,5 graden. (1/4 van een 5100)
Je 52xx wissel is ca 24,2 graden.  Dus je moet 1,5 graden smokkelen.

Gr. Marcel
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Hoi Matthias, ja hoor dat kan gewoon, ik heb t even voor je in elkaar gelegd, zie onderstaande foto.

Op mijn eigen baan heb ik een soortgelijke situatie maar dan als tegenbocht, kan ook nog maar dan moet wel de zaag er aan te pas komen, zie de andere foto.
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Citaat van: loc1200 op zaterdag 10 januari 2015, 22:49:02
Ja.
En Märklin heeft ook banenboeken / catalogus waarin dit zo wordt gebruikt.
Brengt de afstand tussen de 2 railbeddingen op 11 mmm, en is heerlijk realistisch.
Dag Marcel, klopt, Märklin heeft banenboeken en catalogussen, maar daar staan toch heel andere dingen in...
Een M-rail is 37,5mm breed en je kunt met een 5137 in het beste geval 54,8mm opschuiven, wat met een simpele rekensom de tussenafstand op 17,3 mm brengt, heel mooi toch maar heel wat meer dan de 11mm die jij vernoemt.
Ook in Wintrack en uitgerekend met wat simpele wiskunde (5137 heeft een boog van 360mm en een hoek van 22,3°) is de tussenafstand netjes 17,3 mm.
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Klopt helemaal Fredi, dat is ook de afstand van de sporen op mijn 2e foto (thv het witte vlakje).
Re: Wissel 5137 zonder gebogen aansluitdeel
Nogmaals hartelijk dank voor de hulp/antwoorden! :thumbup:
Soms moet realisme wijken voor iets wat praktisch is >:-D

Hans: jouw 2e foto geeft precies weer wat ik bedoelde met verschillen tussen theorie (wintrack) en praktijk