Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Advies staat TM800

Gestart door Georges zaterdag 10 januari 2015, 15:52:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Advies staat TM800
Ik heb zojuist een TM800 ontvangen. Gelijk getest en in beginsel rijdt en schakelde hij goed, wel dubbel klutsen. Maar na 2 rondjes stond hij stil, dus open maken en wat zie ik dat er in allebei de koolborstels koolstaafjes zitten die bijna op zijn. Verbaast mij dat hij überhaupt heeft gereden of kan of hoort dit zo? Daarnaast wil ik dus de staafjes eruit halen maar dat lukt niet. Ik kan ze ronddraaien maar krijg ze niet te pakken met pincet of kloppen op de tafel.

Wie heeft er voor mij antwoord op beide vragen?

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Hallo Georges,
Misschien zit er een draadje los van het motortje en anders kunt U het motor schild eraf halen ( wel even de draadjes los halen) en dan zouden ze eruit te krijgen moeten zijn.

Groeten,

Remco
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Hallo Remco,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je tekst niet goed gelezen hebt. In beide koolborstelhouders zitten koolstaafjes en volgens mij hoort dit niet.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Advies staat TM800
Als de loc niet is omgebouwd naar digitaal zou je idd een koolstaafje en koperen borstel moeten hebben
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Ik heb de borstels vervangen door een gewone set nadat ik eindelijk, door een idee van mijn vrouw "gebruik een naald die heeft een scherp puntje" en hij rijdt weer zoals het hoort.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
dat er 2 koolborstels in zitten, ipv 1 en een metalen bostel,
maakt op zich niet zoveel uit.
de metalen is om de rotor schoon te houden, die poetst het koolstof weel van de rotor af, omdat dat koolstof wat vettig is.
dus beter is om een kool en metaal stiftje te plaatsen, die houd je rotor beter schoon.

groet Winno
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Dit weer leerzame stof. Dankjewel.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Hallo Winno,

Ik ben al de hele avond bezig om de lok weer te laten rijden nadat ik de kap er op gezet heb. Weer open gemaakt en alles nagekeken op beschadigingen in de bedrading enz maar niets gevonden. Hij schakelt wel maar rijdt niet, de wip gaat als het ware trillen als ik de stroom verhoog en ik heb niet aan de afstelling van de veer gezeten want die zit heel vast.

Wat kan er mis zijn gegaan?

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Opari63
gast

Re: Advies staat TM800
Georges

kan je de wielen met de hand draaien?

anders zien of het koperen borsteltje niet vast zit!!
Ik heb dit vroeger meegemaakt, scherpe kant aan een van de rotor ankers en het koperen borsteltje werd zo meegenomen(uitgerafeld) en dus vast gelopen
(misschien zaten er daarom 2 koolborstels in!)

kan je stroom meten over de koolstof en koperen borstel ? indien niet, heb je waarschijnlijk toch ergens een breuk in de bedrading.

Groet
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Advies staat TM800
Dag Georges.

Citaat van: Opari63 op zondag 11 januari 2015, 01:54:39
...anders zien of het koperen borsteltje niet vast zit!!
Ik heb dit vroeger meegemaakt, scherpe kant aan een van de rotor ankers en het koperen borsteltje werd zo meegenomen(uitgerafeld) en dus vast gelopen
(misschien zaten er daarom 2 koolborstels in!)

Dat zou heel goed kunnen :idea:, ben ik ook al eens tegengekomen . . .  :confused:

Groeten,

Erik.
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Bedankt voor jullie advies. Ik ga het uiproberen.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Heren,

Het probleem is opgelost. Met het monteren van de borstels heb ik de veerdruk gewijzigd omdat ik de wielen zwaar vond gaan. Daarbij heb ik de draad beschadigd van de spoel naar de collector (is toch waar de borstels in gaan?). Lekker slim bezig hé :-)?. In ieder geval is dit hersteld en hij rijdt weer.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
voor alles is een eerste keer.
zo zie je maar weer Georges...
een draadje is zo afgebroken, ook al soldeer je ze niet los.
vooral dat oude koper is erg kwetsbaar.
de veldspoel word vaak warm en koelt dan weer af.
en koper word daar steeds harder van.

maar ik heb net mijn eigen topic weer verder afgewerkt met de montage van de motor van een oude BR24(M3003)
misschien word het je dan nog duidelijker hoe je ies moet op en aan pakken.
link hierna onder mijn handtekening....

groet Winno
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Hallo Winno,

Ik had je lijntje al eerder bezocht en zag de uitvoerige schoonmaakbeurt. Geweldig. Het liefste wil ik bij mijn lok ook eens een kijkje in het rotorhuis doen maar toch weer bang dat er een draadje afbreekt van bijvoorbeeld de spoel en deze dan te kort wordt. Ik heb eens een 3029 lokje geopend en vond het heel lastig om de behuizing weer in elkaar te zetten want het is niet zomaar erop leggen en het past. Gelukkig ging het goed maar met duurdere uitvoeringen ben ik toch terughoudender.

Mijn grootste gemis is kennis over de afstelling van de veer. Dit speelt toch vaak bij mijn loks en ze dan springen of niet soepel reageren/ wel/niet rijden. Zou dit graag onder knie willen krijgen om problemen beter te herkennen waar de oorzaak zit.

Het was weer een interessant weekend en nu aan de borrel.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Georges...

voor je vraag om de veer af te stellen..
dat staat heel duidelijk omschreven in de WIKI
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar

groet Winno
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Hallo Winno,

Dank je voor de moeite en info. Deze info is mij bekend doch heb ik nog steeds moeite om de oorzaak van de problemen te herkennen wanneer er sprake is dat deze niet willen rijden. Ik zou een soort afletter checklist willen hebben om dan stapsgewijs tot de oorzaak te komen.

Bestaat er zo iets?

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
niet dat ik weet.
misschien heb je hier iets aan?
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf

en een multimeter is ook erg makkelijk, dan kun je in ieder geval meten of er spanning staat op je motor...
en weerstanden meten van je spoelen.

groet Winno
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Ja dit handboek ken ik ook maar helpt niet met elimineren. Waarvoor kan ik een dergelijke meter gebruiken?

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
met een universeel meter op stand V (volt) kun je meten of er spanning op de koolborstels staat bijvoorbeeld.
als dat zo is,
staat er ook spanning op je veldspoel, dit kun je meten op je omschakel relais.
als beide spanningen aanwezig zijn.....
zou de motor moeten kunnen draaien.
dan zou alleen de rotor vast kunnen zitten, of ernstig vervuild zodanig dat de openingen vol met koolstof zitten waardoor er geleiding tussen de polen ontstaat,
deze moeten schoon zijn, en kun je uit krabben met een schoevendraaiertje, wel voorzichtig natuurlijk.

Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Per slot komt het er toch op neer dat ik het rotorhuis moet openen om te zien wat er aan de hand is. Ik pleit toch meer voor een soort checklist. Hoe doen vakhandelaren het want die zijn meestal snel in trekken van conclusies.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
ervaring helpt natuurlijk altijd.
maar zo zijn wij hier ook begonnen, Georges.

1: staat er spanning op de baan, en op je loc?
2: is de sleper nog in voldoende goede staat, en op voldoende spanning?
3: zijn de koolborstels nog goed en is de veerspanning voldoende?
4: kun je de wielen draaien met de hand? (Lukt trouwens niet bij elke loc)
5: Zijn alle draadjes goed en zichtbaar aangesloten?
dan zou de loc in principe moeten rijden.....


zo niet?
1: staat er spanning op je koolborstels, eventueel gemeten via de massa van je loc?
2: komt er spanning vanaf het schakelrelais naar je veldspoel? te meten op de aansluitingen van je schakelrelais.
zo niet, dan kan het alleen je rotor nog zijn....

of ik moet nu iets vergeten.....

groet Winno
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Advies staat TM800
Georges,
Je kunt ook de loc onder baanspanning zetten met kap eraf. Met een metalen voorwerp, schroevendraaier o.i.d. bij het blikpakket houden.
Deze moet dan magnetisch aangetrokken worden.

De lok heeft een dubbele omkeerpuls nodig, na de eerste schakelpuls wordt de rij.spanning verbroken door dit relais. het kan zijn dat het contact plaatje in het omkeer relais blijft hangen. Dit was ooit bedacht tegen een bokke-sprong bij omschakelen.
Cees
Re: Advies staat TM800
Opari63
gast

Re: Advies staat TM800
Georges,

[Waarvoor kan ik een dergelijke meter gebruiken?]

je kan zo'n "multy"meter voor allerlei zaken gebruiken, en daar zit normaal altijd een handleiding bij zoals bv:
http://www.ccinv.be/Dev/Ccinv/resources/ProductGroups/handleidingen/A91000080_394.pdf
http://www.extech.com/instruments/resources/manuals/EX320_UMnl.pdf
http://www.goedkoopmeten.nl/manual/UNI-T_UT33D_NL.pdf

wat je er allemaal mee kan hangt van toestel af, en duur hoeft dat helemaal niet te zijn
Als je alleen wil zien of er stroom is kan je evengoed een lamphoudertje me 2 draden gebruiken ook natuurlijk  ;) Als de  :idea: brand is er stoom hé

Wel altijd eerst testen of het lampje werkt, ben zo eens dagen aan het zoeken geweest omdat ik dacht dat er geen stroom was, de stroom was er wel maar lampje was stuk  :arrow: en in die tijd kon ik nog niet terugvallen op een forum hé, (toen was de wereld nog Analoog, de Tam-Tam was al voorbij maar de telefoon was nog met draaischijf :O )

groet
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Re: Advies staat TM800
is in principe voldoende voor dit simpele meet werk.
verwacht er niet teveel van, zal geen geijkt exemplaar zijn.
20V zal een iets andere waarde weer geven, maar over het algemeen is dat voldoende om een conclusie te kunnen trekken.
en voor dat geld kun je geen bult vallen toch?

groet Winno
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Advies staat TM800
Georges,
Het moet voldoende zijn. Op de afbeelding staan geen meetpennen, die heb je wel nodig!
Bij dezelfde leverancier is voor iets meer geld wel meetpennen zichtbaar afgebeeld. http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/a1003471141-digitale-multimeter-tester-3-5-digit-lcd-display-incl-vzk.html?c=827ab967057e9f5ff33a0fad145c2c0e&previousPage=VIP_SIMILAR_LISTING
Cees
Re: Advies staat TM800
zoiets als die laatste link heb ik zelf ook in gebruik bij mijn modelbaan..
heeft veel weg van een fluke, alleen niet de prijs... >:-D
de fluke 83 III gebruik ik wel voor mijn werk

groet Winno
Re: Advies staat TM800
Opari63
gast

Re: Advies staat TM800
Winno

Dat is het verschil tussen werk en hobby zeker :) ik ben op pensioen en heb dus ook maar een hobby-loon :arrow: keuze multimeter was snel gemaakt :-) :-)

ik denk dat de meeste van die toestelletjes voldoende eigenschappen hebben voor de hobby-ist en zeker voor analoogsturing

Groet
Re: Advies staat TM800
ik zeg toch....
de fluke voor mijn werk, en thuis bij de modelbaan heb ik ook zo'n simpel apparaat, ooit gekocht bij Van Cranenbroek in Schijndel.
werkt prima voor dit simpele meet werk.

groet Winno
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Heren,

Bedankt voor jullie suggesties. Ik weet nu waarnaar ik uit moet kijken, Het zal het apparaat van ? 20 worden.

Ik ga nog een nieuw topic starten over stroomblokkken.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Nog even terugkomen op de reiniging en smering. Mag je ook DW 40 siliconenspray gebruiken voor de smering of beschadigd dit de rubberen behuizing van de bedrading?

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Opari63
gast

Re: Advies staat TM800
Georges

Ik denk niet dat je met zo'n spuitbusje(spray) goed kan doseren, teveel olie is net zo nadelig als teveel hé
Je krijgt bij teveel aan smering na een tijdje een hele vuile boel en kan je terug heel het zaakje beginnen reinigen,
Uiteraard wel altijd zien dat er smering is natuurlijk maar dat hoor zo een beetje bij het gewone onderhoud

Zie ook eens b.v. in de Wiki    http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Smeren

Groetjes
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Dit is weer een goed advies, dankjewel.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Advies staat TM800
Citaat van: Georges op zondag 11 januari 2015, 16:16:25
Het liefste wil ik bij mijn lok ook eens een kijkje in het rotorhuis doen maar toch weer bang dat er een draadje afbreekt van bijvoorbeeld de spoel en deze dan te kort wordt.
George, altijd eerst de bedrading van het motorschild los solderen voordat je deze open maakt.
Re: Advies staat TM800
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Advies staat TM800
Ja daar zit nou net het probleem, het durven los solderen. Als iets afbreekt dan moet je wel en is het makkelijker om te doen en tenslotte kun je hem nog altijd naar de winkel brengen als je er niet uitkomt.

Groeten Georges
Re: Advies staat TM800
Opari63
gast

Re: Advies staat TM800
Georges

zolang het locje goed rijd moet je dat niet open maken hé, als je voorzichtig doet loopt er niets fout maar het zijn inderdaad niet de sterkste draadjes.

Vroeger was er hier in de buurt een hobbytreincomplex (aan de spoorweg) en daar kon je die mannen bezig zien die aan het herstellen waren, deze gaven dan ook uitleg daarover, misschien zitten er op de hobbybeurzen in NL ook wel zo bezig? maar dat zullen vele andere hier op het forum wel weten!
Ik ga trouwens (als mijn gezondheid het toelaat) eens naar rail expo houten dit jaar.

Groet
Rigo