Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aansluiten Seinen op baan met 2 verschillende trafo's

Gestart door supervisors vrijdag 09 januari 2015, 15:26:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten Seinen op baan met 2 verschillende trafo's
Tijdens de bouw van mijn baan loop ik tegen een vraag aan voor het aansluiten van een aantal verschillende seinen.
Het is de bedoeling dat de besturing gaat plaatsvinden via een Mobil Station 60652. Deze wordt samen met de bijbehorende 18VA trafo aangesloten op een aansluit c-rail.
Deze aansluitrail gaat vervolgens over naar M-rails (via verlooprails).
Nu wil ik in de baan een aantal seinen aansluiten, o.a. 7039, 7040, 7188. Daarmee wil ik dan ook baansecties schakelen.
Omdat de trafo een beperkt vermogen heeft wil ik de seinen aansluiten op een extra trafo.
Dit is echter nog een trafo uit de "blauwe" serie.
Deze trafo wil ik o.a. gaan gebruiken voor de seinen, wissels, verlichting, enz.
Kan ik de seinen zodanig aansluiten dat ik geen problemen krijg met het schakelen van de baansecties. (Heeft het schakelcontact een aparte voedingsaansluiting, onafhankelijk van de seinspoel). Of is dit niet slim en moet ik toch het sein gaan besturen via de trafo van het Mobil Station?
Wie heeft er tips voor me?
Re: Aansluiten Seinen op baan met 2 verschillende trafo's
Volgens mij kun je gewoon de blauwe trafo gebruiken voor de voeding van seinen en wissels (gele aansluiting). Wel even de massa's koppelen (voor het gemak) aan de ringleiding en de trafo's in fase zetten. Zie ook de wiki analoge besturing.
De rode/voedingsaansluiting van de blauwe trafo kun je niet gebruiken, maar dat wist je al denk ik.
Re: Aansluiten Seinen op baan met 2 verschillende trafo's
Een tijdje geleden heb ik een topic gestart over hetzelfde onderwerp, zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53219.msg926520
Re: Aansluiten Seinen op baan met 2 verschillende trafo's
Supervisors,
Een sein kun je zien als 2 stroomkringen.
kring 1 gevoed door de gele draad, als kring door de 2 spoelen met 2 puls schakelaars naar massa. indrukken 1 schakelaar gevolg de kring sluit via een magneetspoel. subkring de verlichting van het sein NAAR RAIL MASSA!
Kring 2 de rijstroom wordt door een schakelwals in het sein al dan niet gesloten als 2de kring.
Voed je het sein extern moet je, dat kan probleemloos, de massa's aan elkaar verbinden. Doe je dat niet dan gaat het fout met de seinverlichting.
Cees
ps, een blauwe trafo met schuif connectors is geschikt voor 230 volt en geen bi-metaal als sluit beveiliging. Geen last van piekjes.
Re: Aansluiten Seinen op baan met 2 verschillende trafo's
Beste Cees,

Wat je hier zegt:
Voed je het sein extern moet je, dat kan probleemloos, de massa's aan elkaar verbinden. Doe je dat niet dan gaat het fout met de seinverlichting.
klopt niet.
Je kunt de massa van het sein ook op een afzonderlijke trafo aansluiten. Dan maak je geen gebruik van de metalen onderplaatjes maar soldeer je een massadraad aan het stripje waaraan het sein vastgeschroefd zit.

Op de vraag van Supervisoirs.
Ja dan kan. De aansluiting voor de baanspanning (rood) is niet meer dan een "doorgeefluik" dat open of dicht staat.
Als je het grijze kastje van het sein verwijderd kun je dat zien.
Dus schakelspanning voor het sein (gele en twee blauwe draden) naar de blauwe trafo;  baanspanning (rood) naar het mobile station.
Verlichting van het sein naar de blauwe trafo, ook de massa en zo kan het nimmer fout gaan

Cees
Re: Aansluiten Seinen op baan met 2 verschillende trafo's
Cees,
Deze seinen hebben ook een massa bus waar een stekkertje inpast.
Het gescheiden houden van de massa, je werkt dan met een aparte massa draad vind ik iets minder overzichtelijk.
Het moment dat je ergens om de bodemplaat gebruikt kun je ongewenste effecten krijgen. (is wel gestapeld denken in de fouten boom)
Cees
Re: Aansluiten Seinen op baan met 2 verschillende trafo's
Beste naamgenoot,

Niet alle seinen uit de oude 70.... hebben een afzonderlijke massabus.
Ik heb er hier enkele voor me liggen en daar ontbreekt toch echt die bus.
Voor alle verlichting -ook voor de seinen- gebruik ik een afzonderlijke gelijkspanningsvoeding en witte(+) en zwarte (-) draden.
Bij consequent bedraden én gebruik van onderscheidene kleuren kunnen er geen ongewenste effecten ontstaan.
Het niet gebruiken van de bodemplaat geeft tevens de mogelijkheid om een sein bij een gebogen (bocht) rail te plaatsen. Met een bodemplaat lukt je dat niet.

Groet
Cees