Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

emotionele waarde van jullie treinen

Gestart door catzeiler donderdag 13 september 2007, 22:12:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoeveel emotionele waarde heeft/hebben jullie loc(s)
geen

13 (8.1%)

veel

99 (61.5%)

kan me niet boeien

13 (8.1%)

ik laat mijn oude locs origineel dus analoog en verander er niets aan

30 (18.6%)

ik hou mijn emotielocs rijdend met tweedehands locs

6 (3.7%)

Totaal aantal stemmen: 86

emotionele waarde van jullie treinen
Zelf heb ik een aantal locs die ik met speciale gelegen heb gekregen of die ik van mijn vader heb geerfd. Sommige zien er niet meer uit want zoveel gebruikt dat het blanke metaal zichtbaar gaat worden, andere zijn qua uiterlijk nog wel oke (1e br 64) maar technisch achterhaald.
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb veel gestemd. Mijn twee dochters hebben jarengeleden speelgoed verkocht aan een tweede hands zaak, en er 2x een Br 80 voor gekocht.
Daar mag niemand aankomen.
Zo heb ik er vele met een eigen verhaal en emotionele waarde.

                                                           Arie
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Het varieert bij mij nogal.. Heb locs erbij met veel emotionele waarde, maar heb ook locs die ik zo zou verkopen om een ander gewild model aan te schaffen....
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Mijn vader moest in de oorlog in duitsland werken, en werkte bij de reichsbahn en kon daarom veel op de bok meerijden, altijd had hij het over de kondenslok dat was de grootste en imposantse lok die hij ooit tegen kwam, nicht hebelen ( niet heuvelen) stond erop, ik heb dit jaren mogen aanhoren, dat ik in nagedachtenis aan hem, deze lok kocht, welleswaar de belgische uitvoering maar toch, de V200 doet mij veel omdat deze op de boot puttgarden rogby bijna zijn wagens in onze caravan drukte omdat wij op het spoordek stonden, de Br03 omdat ik als kind er bang voor was en jankte dat iknaar huis wou als we op het station waren en deze met veel herrie uit en naar kleve vertrok, de Br10 vond ik gewoon appart en mooi zag hem in dallhausen dit jaar voor het eerst in het echt, en de 44 50 52 enzo reden hier vroeger allemaal net over de grens dus jeugdsentiment later opgevolgd door de v160 series, de rest die ik heb gewoon omdat ik ze mooi vind
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb de baan overgenomen van m'n vader en heb nog een paar locs en rijtuigen die hij al had. Die zal ik niet wegdoen maar ik zal zeker niet twijfelen om de locs tzt digitaal te maken. Ze hoeven van mij niet helemaal origineel te blijven.

Koen
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Hallo,

Heb zojuist gestemd op "Geen"...

....maar daar heb ik spijt van :oops: (eerst nadenken, dan klikken...weet je nog ?) De BR55 (37540) is toch wel speciaal, is de eerste loc die me echt beviel en dat zal altijd wel m'n schatteke blijven :mrgreen: 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Peter,

Hoe oud is de oudste...if I might ask :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Wauw :shock:
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb gestemd op veel in verband de manier waarop mijn eerste treinbaan(tje) gegeven werd.
Er komen bij mij steeds meer herinneringen opborrelen.

Zo weet ik nu weer dat mijn moeder haar accordeon ruilde voor een treinbaan(tje met gesloten beurs om mij dat door de Sint te laten geven.

De mensjes hadden het toen niet erg breed en wilde toch iets bijzonders geven.
Ondanks dat er een periode is geweest dat het grootste deel van de spoorbaan is verdwenen had ik altijd nog dat oude 3000 locje (BR 89) net als de teddy beer die mijn opa had gekocht voor mij voordat ik geboren was.

Dus de BR 89 en de teddy beer hebben alles overleefd.
De loc heeft de echte emotionele waarde en de beer zowel emotioneel als financiele waarde (engels beer van 54 jaar oud), punt gaaf en heel en ook niet kaal.
Voor een verzamelaar een pracht object maar ik doe hem beslist niet weg.

De loc heeft bij mij dus een tweede leven gekregen d.m.v. ombouw.

Dus ik hecht daar dan ook veel waarde aan.
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Tja, emoties.
Ik heb gestemd op veel.
Bij de meeste locs zit een mooi verhaal, de schenker, de schenkers van het geld om die te kopen, maar ook omdat ik met bepaalde locs (de treinen dan) gereisd heb.
Maar de meeste emotie was en is toch wel de NS1200 uit 1974, gekregen van mijn Opa, vlak voordat hij stierf......( ik had 125 guldens gespaard voor een E110, die was toen goedkoper dan de 1200, die was 148 guldens, en mijn opa zag me alleen maar naar die ene 1200 kijken)
Deze rijd nu, eerder omgebouwd me Delta, als een monument rond.
Tevens laat deze loc ook zien hoe goed de kwaliteit van Marklin is, en jaren kan doorstaan, want we zijn nu in 2007 dus reken maar uit...... :)
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: emotionele waarde van jullie treinen
ik heb ook gestemd op veel de loc's die ik koop zijn ook degene die ik echt wil en waar ik echt naar zoek ,nou zijn dit er aardig wat nog maar ben van plan om eerst mijn mobile station vol te maken en er een paar jaar mee te doen (wil allleen nog een class'66 van ers ) Wij willen hier namelijk eerst aan kinderen gaan denken (beginnen ,oefenen voor  real) dus daarom zijn dde loc's die ik van mijn lijstje al heb erg veel waard voor mij en ik ben er super blij mee dat ik deze al heb (heb ook bijna mijn baan naaar wens dus dan kunnen ze mooi rijden ) en ik vind dat als ik de ERS en de IRM er dadelijk bij heb staan dat ik al een erg mooie collectie heb waar ik me voorlopig wel mee redt  :D(heb er al veel van mijn vrouw en ouders en mezelf gekregen heb nu 10 loc's waarvan 1  dummy en 1 dubbel die rijdt dubbel tractie en dan nog 2 erbij is wel voldoende voorlopig )
groet robert
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb een 3055 NS 1200, ooit zelf nieuw gekocht in 1979 toen ik zelf 9 jaar oud was. Moest ik bijna een jaar voor sparen. Dat ding ziet er niet uit door het spelen tijdens mijn kinderjaren. Toch heb ik de loc met een 60904 omgebouwd omdat ik vind dat ie op mijn baan thuis hoort.
Daarnaast heb ik nog een  blauwe 3034, eind 50 begin 60-er jaren door mijn vader nieuw gekocht.
Ook omgebouwd met een HV setje. Blijft een genot om zo'n oud barrel met een paar 'silberlingen' over de baan te zien schuiven.

mzzl,

Jeroen

Re: emotionele waarde van jullie treinen
Momenteel heb ik nog niet zo'n emotionele band met m'n spullen (ik ben nog maar net een jaar bezig), maar ik verwacht dat dat wel gaat komen. Een 1200 doet mijn hart sneller kloppen, zowel in het echt - als er een containertrein van ACTS door Gouda dendert - als in het klein. Als ik genoeg geld had zou ik er graag een verzameling van aanleggen.
En dan stomers; ik zou graag een 3700, 3900 of 6300 in miniatuur hebben, en die zou ik dan waarschijnlijk nooit meer wegdoen. De Duitsers hebben ook prachtige machines gebouwd, waarvan wij er gelukkig in NL een heleboel hebben bij de diverse stichtingen. En dan zo'n Afrikaans geval met een zwevende ketel, Garratt heet dat als ik het wel heb. Die zou ik nog wel eens 'live' willen zien, op film kan ik er al geen genoeg van krijgen...
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Allemaal, ik had in een ander draadje gelezen dat Albert-Jan niks weg kan doen ondanks dat ie dubbel heeft. Ik ben precies hetzelfde.
Heel soms moet ik wel eens eea verkopen omdat ik dan iets anders wil aanschaffen maar vaak is dat met pijn in het hart.
Heb vroeger (24 jaar geleden) ooit een capitole vekocht en daarnu zo'n spijt van......

Nou ja het is niet anders.

Vriendelijke groeten vanuit het mooie Montfoort (waar ik werk), Lodewijk.
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb vroeger al mijn loks zelf gekocht en ben er wel aan gehecht.
Mijn eerste was een DHG500, 3078 en heeft een paar jaar geleden nieuwe wielstellen, tandwielen, hekjes en buffers gekregen, want hij zou en moest er weer een beetje knap uitzien.
Een knappe gebruikte kopen zou wellicht voordeliger zijn geweest, maar dan zou ik nog steeds de wens houden om mijn oude DHG500 op te knappen.
Wellicht krijg ze ook nog een nieuw laklaagje in de toekomst, want dat ding heeft heel wat te verduren gehad.  :cry:

Later kocht ik een Br 216, 3074 een Br 050, 3084 en een Br 151, 3058, waarvan ik de laatste twee met een 60760 heb omgebouwd.

Ik zou ze niet zomaar verkopen, want zoveel zullen ze niet opbrengen en ze zien er nog prima uit. :D

Verder ben ik, aan al mijn later aangeschafte loks, ook gehecht.
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb ook veel gestemd.
Mijn locs zijn mijn grootste bezit, niet alleen financieel.
Maar ook emotioneel.
Ik heb alles zelf gekocht wat rollend materieel betreft maar dat wil niet zeggen dat ik er niks om geef.
Ze zijn alle 3 voor mij een schat die ik nooit weg zou doen.

Dennis
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb veel gestemd omdat er toch aan sommige een bepaalde waarde zitten (emotioneel).
Dit is natuurlijk het allereeste treintje, de 3029 met 2 rongenwagentjes.
De 3098 (BR 38) om dat dit mijn eerste extra loc was die ik kreeg toen ik een jaar of 7 was.
De 4048 (postrijtuig van de NS) omdat ik dezevan mijn opa heb gekregen voor sinterklaas toen ik klein was.
De 3074 (BR 216) omdat dit mijn eerste loc was die ik zelf gekocht heb van mijn zakgeld.
Zo is er nog wel meer met een verhaal.
Ik weet wel dat sommige winkels niet meer bestaan of geen treinen meer verkopen.
Heb tegenwoordig een aardige verzameling opgebouwd van diverse treinen, ben ook niet zo een tijdperkrijder, ik koop wat ik leuk vind dus het is oud en nieuw.
Ik rij tegenwoordig wel digitaal maar de rails van het allereerste beginsetje met de transformator heb ik nog en zal ik ook nooit wegdoen.

Groetjes Wilfried.   
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Mijn 3046 is van onschatbare emotionele waarde. Er zit een heel verhaal aan vast, maar dat zal niemand boeien denk ik, dus dat laat ik maar achterwege. In ieder geval heeft het te maken met mijn vader die helaas al bijna 9 jaar niet meer onder ons is.

Met dat voor ogen weet ik ook niet of, mocht ik ooit op digitaal overstappen, ik hem om zal bouwen of origineel zal laten. Voorlopig dat laatste.
Re: emotionele waarde van jullie treinen
hallo
mijn 1223 blauw met en gele biez en ns vinjet .en 1 zwitsers locje en div bliken wagonnetjes 3 ns rijtuigen ook van blik hebben .voor mijn  emotiele waarde die heb ik gekregen van mijn vader en die is sinds 9 jaar niet meer op de wereld daarom dus veel waarde
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: emotionele waarde van jullie treinen
hallo,

Ik heb met mijn loks ook wel emotionele waarde.
Zo is de 3000 lokje van marklin mijn eerste en heb hem van me ouders gehad.
Maar er zijn sommige bij die het niet zo hebben.
Dus er zijn er maar een paar die ik voor geen goud verkoop.

Groetjes Antal.
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Verander niets aan de analoge locs.

Alles van mijn vader geërfd, die had het meeste al toen ik geboren werd.
Ik koop eigenlijk ook geen rijdend materieel  bij. Voor deze baan wel wat rechte rails, 5200 bochten en drieweg wissels om een mooi baanplan te maken, maar ik wil niet digitaliseren.

Drie maanden geleden een zoontje gekregen. Ik kan nu al niet wachten tot hij de wissels bediend, puntje van de tong uit de mond. Om dat veilig te stellen hebben alle locs een complete revisie gehad.

Je kan dus wel zeggen: veel emotionele waarde.

Groeten, Rob
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Meer dan 01 1057 en 23 105 hoef ik niet te zeggen  :twisted: :mrgreen:.
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb loks, en wil juist dat ze blijven rijden.  :wink:
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Het ligt er bij mij echt aan om welke loc het gaat. M'n Plan V, BR55, DB216, 1652 en 6409 hebben bij mij meer waarde als bijvoorbeeld een Strukton Carin die ik in de aanbieding heb gekocht of een Piko ICE3. Tsja, en waar dat aan ligt,.. de meeste van die locs hebben waarde omdat het m'n eerste loc is,.. of een loc die ik vroeger ook al wilde hebben. Of bijvoorbeeld omdatie mijn naam draagt of de fantastische stad waar ik nu studeer en dicht bij Houten ligt.  :wink:

Groeten,
Herman
Re: emotionele waarde van jullie treinen
hallo,
ik heb veel gestemd,
ik heb slechts 3 rijdende locs en die zijn belangrijk voor mij
en natuurlijk heb ik ook emotionele waarde aan mijn eerste (jammer genoeg niet rijdende) loc

tijs
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb ook op veel gestemd, en dan met name twee een Antex stoomlocje uit de beginset en mijn 1200 e-loc welke voor het ongeloofelijke bedrag van fl79,00 is aangeschaft in '67 en ja..........de rest bij gelegenheden of omdat ik ze mooi vondt

Mvrg
Jan
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Geachte 3railcollega's,

Ik heb ook op 'veel' gestemd. Maar toch zit er enige tegenstrijdigheid in die keuze want de locs waar in gedurende m'n kinderjaren mee speelde, zijn allang spoorloos verdwenen en ik zou ze ook niet eens terug willen hebben. (Meerdere 3000-locs).
Ik heb nog wel 3 van die welbekende rode kiepwagons en 5 van die bruine platte wagons uit m'n kinderjaren, maar die roepen geen enkele emotie bij me op.

De enige loc waar ik wel emotionele binding mee heb, is de Marklin 3055 die ik heb gekocht rond m'n 20ste jaar (1e Modeltrein-'doorstart'). Die loc heb ik vorig jaar omgebouwd met een Marklin 60924 setje.
Ook de destijds tegelijkertijd aangeschafte Marklin 4049-wagons (4 stuks) doe ik nooit meer weg.

En met al het materiaal wat ik heb aangeschaft sinds m'n 2e modeltrein-'doorstart' (Oktober 2005) heb ik echt helemaal niets. In die zin dat het, gevoelsmatig, niet meer dan gebruiksvoorwerpen zijn.
Als daar iets aan kapot gaat dan zal ik het, uit kostenoverwegingen, proberen te repareren, maar als dat niet lukt dan blijven er 2 opties over:
- Als dummy op een rangeerspoortje laten staan.
- Een nieuwe halen. (De oude/defecte gaat met een sierlijke boog de Kliko in).

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Citaat van: Tom op vrijdag 12 oktober 2007, 21:17:07
(De oude/defecte gaat met een sierlijke boog de Kliko in).
Dat zou ik dus nooit doen.
Hoe kapot iets ook is  ik zou het toch bewaren. (ok, er zijn grenzen, als het een puzzel is in de catororie 100+ stukjes dan wordt de kliko wel een optie)

Koen
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Nee ,zou ik ook nooit doen.
Zou liever 50-100? betalen voor reparatie dan een nieuwe te kopen.
Nu in mijn geval heb ik ook maar 3 locs en is dat dus naar mijn mening logisch.
Misschien als je de 100 aantikt dat je er gemakkelijker eentje wegdoet.

Dennis
Re: emotionele waarde van jullie treinen
Citaat van: MinirailzNee ,zou ik ook nooit doen.
Zou liever 50-100? betalen voor reparatie dan een nieuwe te kopen.
Nu in mijn geval heb ik ook maar 3 locs en is dat dus naar mijn mening logisch.
Misschien als je de 100 aantikt dat je er gemakkelijker eentje wegdoet.

Dennis

En door die instelling ben ik aan het begin van mijn hobby vele tientallen/honderden euro's kwijt geraakt terwijl ik er achteraf gezien niets aan overhield. Die instelling heb ik een kleine 2 jaar terug voor eeuwig overboord gegooid en kijk eens over welke loks ik vandaag de dag beschik?
Vernieuwingen of afscheid nemen van iets is niet altijd verkeerd. Soms móet je het gewoon doen, anders kom je om in de ouwe troep en blijf je altijd zitten met een beperking. Sommige dingen kan je het beste opnemen in je geheugen en in veel gevallen is dat al voldoende :wink:.
Re:emotionele waarde van jullie treinen
ik heb er twee de 37632 typ 16 eerste lok van mijn vrouwtje gekregen
en een oude br 89 analoog van mijn vader
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Hallo,

Ik zou veel willen stemmen, maar dat kan niet meer. Mijn eerste lok, ik was 11, nu 57, kwam van het uitgespaarde geld omdat mijn vader (nu 89) toen stopte met roken.
Mijn tweede lok, met TELEX koppeling, spaarde ik zelf door oud papier her en der op te halen en weg te brengen naar de oudpapier- oudijzerhandelaar.Het geld dat ik kreeg ging in een potje en toen ik  42,-- gulden bijelkaar had werd de lok gekocht.
Ik heb ze allebei nog, met doos en handleiding, bespeeld, ja zeker, maar bloedmooi (en ik zou wel mee willen nemen tzt. Maar ja......)

groet,

jan
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Bij mij heeft geen enkele lok emotionele waarde als ik het vergelijk met sommige verhalen van jullie.
Het zijn gewoon allemaal gekocht spullen. M'n Br75 vind ik wel een schattig lokje maar das dan ook alles.
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:emotionele waarde van jullie treinen
heel erg veel emotie
koop alleen wat ik mooi vind en heb voor een paar maanden terug mijn IRM verkocht omdat ik een rivarossi wil
maar daar heb ik nu al spijt van als haar op mijn hoofd
maar goed dat komt wel weer goed want ik ben al op de helft met een nieuwe dus die wordt wel opnieuw gekocht  :lol: :lol:
voor de rest zijn de treinen in het geheel dus ook de scenry en het bouwen een emotie
probeer mijn leven een beetje in mijn baan te verwerken dus ook daar de emotie !!!
groet robert
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Er zijn er nu een stuk of 10 bijgekomen :(, de locs van Kroko 04 :?

Mvg Gert
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb veel gestemd  8)

Vooral de 3040 die ik heb. De motor is helemaal op maar ik ga hem wel repareren. Ik heb deze gekregen van mijn ouders toen ik 10 werd. Mijn oma was net overleden en van een gedeelte van de erfenis kreeg ik dit als een verjaardags kado. Dus ik beschouw hem als laatste kado van mijn oma.

Heb een tijdje terug voor 15 euro een sloop lok gekocht voor de motor. Inmiddels alle onderdelen die van de sloop lok af waren nieuw besteld. En deze doet het weer  :lol: De 3040 wacht nog op nieuwe onderdelen.

De loks die ik omgebouwd heb naar digitaal daar bewaar ik alle onderdelen van want ik wil ze weer terug naar origineel kunnen bouwen. Ik vind het jammer dat ik de OVP van sommige treinen niet meer heb vooral de 3040.

mvg  Marten
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:emotionele waarde van jullie treinen
marten
ik zou eens op houten kijken daar worden ook lege dozen aangeboden !!
misschien zit daar iets voor je tussen !
succes hoop dat je hem weer compleet krijgt
groet robert
Re:emotionele waarde van jullie treinen
de helft heeft voor mij een heel erg hoge emotionele waarde, dit omdat ik ze toendertijd had geleend van mijn grootvader (ik was de eerste, en ook de laatste die dit voorrecht kreeg) helaas is spoedig hierna mijn grootvader overleden zonder dat ik ooit echt dankjewel heb kunnen zeggen. dus voor mij is de emotionele waarde zo hoog dat ik ze nog niet voor al het geld weg zou doen.

hierna is wat moderner spul gekocht en dit heeft eigenlijk geen emotionele waarde voor mij, als ik deze zou kunnen verkopen omdat ik geld nodig heb voor een mooier model, zou ik dat binnen no-time doen.
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Voor mij geen emotionele waarde bij de locs. Vrijwel alles zelf gekocht, enkele gekregen. Misschien komt het door de hoeveelheid (>200 digitale locs en ongeveer 50 analoge).
Betekent niet niet dat ik er niet vreselijk zuinig op ben, maar ik koop gewoon wat ik leuk vind. Regelmatig gaat er ook weer 1 in de verkoop, terwijl hij nog niet eens op de baan is geweest.... (baan is nog steeds in aanbouw).

Ouwetjes heb ik ook nog, ooit een in nieuwstaat verkerende 3013 gekocht, met alles er bij. Die gaat niet weg, maar ik ga binnenkort wel bijna alle oude analoge locs op Marktplaats zetten. 3000, 3029 en dat soort grut heeft voor mij al helemaal geen waarde, tel ik niet eens mee, maar ik heb er wel veel liggen!

Als ik alles zou verliezen door brand of iets dergelijks, zou me dat niet onberoerd laten!
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Mijn eerste locs (gekocht/gekregen tussen 1975 en 1979) hebben emotionele waarde: de allereerste loc (DHG 500) is nog altijd analoog, ik weet niet of ik die ooit ombouw. Mijn tweede en derde loc (twee 1200'en) zijn verbouwd met hoogvermogenaandrijving en een ESU lopi en doen het beter dan mijn nieuwe NS 1200'en. Mijn vierde loc, de Roco 2200 (van gelijkstroom naar wisselstroom omgebouwd door de winkelier, Roco deed dat toen nog niet) wordt op dit moment omgebouwd naar digitaal. Al deze loc's hebben veel gereden toen ik mijn eerste baan had gebouwd.
Alle locs die daarna zijn gekomen (tot enkele dagen terug) hebben geen actieve dienst gehad, anders dan wat rondjes op een proefbaantje. De emotionele waarde is daardoor beperkt, behalve wellicht voor mijn NS TEE DE1002. Dit is altijd een wensmodel geweest, doch vroeger was deze financieel onbereikbaar. Inmiddels heb ik hem van Roco. Ook deze heeft slechts enkele rondjes gereden (en geluid gemaakt), doch vanwege het invullen van een jongensdroom heeft deze een nagenoeg gelijke waarde als mijn eerste locs.

Groet,
Ronald
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:emotionele waarde van jullie treinen
heb 1 loc van mijn vrouw 1e keer verjaardag (piko taurus wist zij toen veel  :lol: :lol:)
1 toen we het huis kregen (strukton carin )
1 toen we gingen trouwen (rail4chem class 66 via mijn oom )
de 6504 heb ik van mijn pasgeboren zoontje
en dadelijk komt er nog een loc als nagedachtenis aan mijn pas overleden opa
kortom allemaal juweeltjes in mijn verzameling en niks (ok de IRM is weg maar die komt terug ) gaat weg
er komt allen bij  :lol: :lol:
groet robert
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Bij elke bijzondere gebeurtenis een loc, dat moet emotionele waarde hebben. :P

Groet,
Ronald
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:emotionele waarde van jullie treinen
jep
net als de scenery hebben de meeste treinen/loc's
ook een verhaal  :lol:
groet robert
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Heren

Ik hecht zeer grote waarde aan mijn oude loks,daar komt geen decoder aan
Jaren zestig en vijftig loks staan in de vitrine.
Nog steeds twijfel ik of ik mijn C-railbaantje 160*300 op de pc met dertig digitale stoomloks
weg doe en weer ga rijden met M-rail met middelrails
Ik ben de rails en toebehoren al aan het sparen, Rails en wissels al volop

Ma ja aan iedere lok zit een geschiedenis
Op de 23 van de SSN kijk mijn zoontje van 12 uit het zijraan ,nu 38
De TT 800 stond ik met verbazing naar te kijken hoe de rookkast deur openging
Op de BR 10 stonden mijn kinderen te spelen in de vakantie in Wirtsburg
De BR 50 was de eerste grote lok die ik samen met mijn zoon heb gekocht
De Ludmilla waar ik in 1992 naast  stond op het rangeer terrein in Bebra.
Nu gekocht in DR uitvoering,er moet allen nog een ESU met geluid in
De sneeuwploeg in Neustadt,de sneeuwschuiver in Wirtsberg en
het Warte sein bij de schijf in Bochum-Dahlhausen

Ja ik ben ik in 1962 In Rugby en Crew verliefd geworden op de stoomlok
en zal dat altijd blijven

Groetjes
Peter R




Re:emotionele waarde van jullie treinen
Mijn eerste locje zal de rest van zijn blijven in originele staat blijven.
Mijn andere 2 hebben (nog) geen emotionele waarde.. Maar dat komt nog wel :D
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb een paar locjes die ik absoluut niet weg doe.
Zoals mijn 1e locomotief.
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:emotionele waarde van jullie treinen
De meest stoffige, afgeleefde en niet meer werkende lok in de grote verzameling is mijn 3029 stoomlokje. Hij mist buffers, de schoorsteen is verdwenen, de drijfstangen hangen los en er zit geen sleper meer onder. Hij komt uit mijn startsetje van 1969 van Antex en gaat de rest allemaal overleven.
Hiermee is het gestart, de passie, de hobby en de grote kleine link naar mijn kindertijd.

Verder is mijn eerste 3054 en mijn eerste 3085 heel speciaal. De eerste kreeg ik toen ik jarig was (of was het nou met kerst?), de laatste was moeizaam sparen, auto's wassen, gras maaien en oma lief aankijken.
Juist omdat mijn loks die herinnering hebben laat ik ze weer opleven door waar nodig de motor te vervangen en te digitaliseren. Zo blijven ze een centrale rol spelen in de hobby en geniet ik er meer van dan alleen in de vitrine te laten staan.
Behalve de 3029, die heeft zijn rust verdiend en krijgt misschien nog een restauratie van mij...
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Mijn eerste locje is een 3090. Een jaar of 20 geleden gekocht op de beurs (toen nog in Nieuwegein). Uiteraard erg veel mee gereden, maar tot 2 jaar geleden heb ik weinig met m'n treinen gedaan en heeft hij staan verstoffen. De loc was behoorlijk versleten en reed zeer moeizaam.
Toen ik een jaar geleden begon met het digitaliseren van m'n treintjes heb ik deze 3090 helemaal schoongemaakt en voorzien van een Delta-module, nieuwe koolborstels en een nieuwe sleper. Veel zal hij niet rijden, maar het kàn gelukkig wel weer. Het is tevens het eerste locje dat op m'n nieuwe baan heeft gereden :D.
Re:emotionele waarde van jullie treinen
Ik heb veel gestemd omdat eigenlijk de loc's en treinstellen die ik zelf heb gemaakt of verbouwd bij mij toch wel een emotionele waarde hebben.
In dat opzicht zijn ze me dan ook meer waard als de fabrieksmodellen.
En dat is puur omdat ik daar zelf ook de menige uurtjes heb ingestoken om er iets moois van te maken.

Je ziet de loc als het ware voor je ogen stukje bij beetje opbloeien.

En er is een loc die echt een onschatbare waarde voor me heeft.
En je ik denk wel dat jullie dat wel kunnen raden???


Jos.
Re:emotionele waarde van jullie treinen
'ik laat mijn oude locs origineel'.
Zoveel respect voor het oude materiaal heb ik inmiddels wel gekregen. Twintig jaar geleden heb ik wel veel laten ombouwen maar dat waren dertien in een dozijn produkten uit de jaren zestig. Van enige emotionele binding was dan ook geen sprake.  :oops:

Citaat van: Peter R. op zaterdag 26 september 2009, 18:07:22
Heren

Ik hecht zeer grote waarde aan mijn oude loks, daar komt geen decoder aan. Jaren zestig en vijftig loks staan in de vitrine.
Nog steeds twijfel ik of ik mijn C-railbaantje 160*300 op de pc met dertig digitale stoomloks
weg doe en weer ga rijden met M-rail met middelrails. Ik ben de rails en toebehoren al aan het sparen, Rails en wissels al volop...

Hee, een mede-middengeleider-adept. Gelukkig.
Gewoon doen Peter, dat oude spul bezit een charme wat in het moderne ontbreekt. Piepend plastic, lichtgewicht wagons, frutsel details. Ik heb er ook nog het nodige van hoor, maar heeft al vijftien jaar het daglicht niet gezien :)
Hier hangt het zoete aroma van roest, petroleum, warme smeerolie en WD40. Een smid is er jaloers op (mijn vrouw wat minder).

Groeten, Jaap