Citaat van: Ronald69 op zaterdag 24 januari 2015, 16:18:05
Nu ben ik in eerste instantie ?325,- kwijt voor de startset Dinamo en ik kan al rijden. Vandaar de stap naar Dinamo. Nu rijden wij op onze vereniging ook met Dinamo en het rijdt perfect,
Fredi is weg, het zaad is gezaaid, en het denken gaat door.
Zijn idee: neem twee componenten die direct met een PC kunnen praten, en ondersteund worden door Koploper. goed, dat bleken er naderhand iets meer te zijn, en de prijs daarvoor liep ook aardig op.
Ronald noemde daarom de startset van Dinamo, qua eerste aanschafprijs vergelijkbaar. En ik zou op een draadje bij de buren kunnen wijzen, gebaseerd op analoog Arduino. Kost geen scheet, maar je moet dan wel zelf alles programmeren.
Dat Dinamo pretendeert alleen voor 2-rail systemen te werken moet ze zelf weten. Als je leest hoe het werkt, is dat niet zo, dus het gaat erom dat het geen ondersteuning biedt of wil bieden aan "oneigenlijk" gebruik.
Zit ik op zich niet mee. Maar ik zie de meerwaarde niet.
Elk systeem wat je tussen je eigen analoge schakelingen en de PC-interface schuift, zou een meerwaarde moeten bieden. Die toegevoegde waarde is niet Koploper, Itrain of om het even welk ander programma, bijvoorbeeld het overbodig worden van bepaalde, bestaande, noodzakelijke, logische schakelingen.
Elk systeem wat je als hardware interface schuift tussen de eigen analoge schakelingen en de computer vereist dat je die eigen analoge schakelingen zo aanpast dat de computer die kan schakelen in plaats van de fysieke trein op de baan. Dus dat je, zoals Fredi aangeeft, allereerst meldingen (INPUT interface) scheidt van schakelingen (OUTPUT interface), en dan de schakelingen schakelt, aangestuurd door de software.
Elk bovenliggend systeem vergt dat je analoge schakelingen uit elkaar trekt, en op een of ander shield (noem het wat, insteekkaart) plaatst. Wat Fredi in eerste instantie liet zien, voldeed daaraan niet. Hij kopieerde de pinnen van de relais naar het shield, opdat hij beide werelden behield. Maar zo gaat dat niet werken, want dan kunnen situaties ontstaan waarvan de software niet op de hoogte kan zijn (fysieke wijzigen op de baan).
Het voordeel van zo'n extra laag is dus dat alle relais losgekoppeld van elkaar hun ding moeten doen,
dus hoef je geen ingewikkelde modules meer te ontwerpen en te solderen. Elk relais apart doet wat hij moet doen volgens de software. Maar elk voordeel heb ze nadeel.
Een ervan is dat Koploper wel treinsoorten onderscheidt, maar geen railtypes. Het relais (2-rail/3-rail) wat bij mij voor elk blok aanwezig moet zijn, of het relais rijrichting (0/1) dat in ieder tweezijdig berijdbaar blok aanwezig moet zijn, kan ik in Koploper niet zonder meer kwijt. Rijrichting is een onmisbaar begrip in Dinamo en Koploper, maar dat gaat zo niet werken. Het verbaast me dat Fredi dit niet heeft opgemerkt.
Als analoog-rijder heb ik dus deze 2 relais nodig. Ze hebben een toestand (0 of 1), en ze hebben een direct effect op de trein, dus op het rijspanningsrelais, dus op de output-interface, dus verplaatst de logicaknoop (bedrading) zich van mijn printplaat naar de interface-kaart. Ik raak die verknoping zelf niet kwijt aan de software. Het zelfde geldt voor blokken in het algemeen: de verknoping verplaatst zicht, wordt op zich simpeler en overzichtelijker, maar moet dan verplaatst naar een plek die een warboel wordt.
In a nutshell:
Een trein rijdt van A ->B->C->D
Van elk blok (A,B,C,D) zijn beide spoorstaven geïsoleerd (ook een dinamo eis).
In 1 blok past maximaal 1 trein, vaak zit een trein in meer dan 1 blok.
Je moet dus altijd een tussenblok vrijhouden.
Als B vrijkomt, kopieert het 2/3-rail relais haar stand van A->B, en eventueel de rijrichting-stand van A->B
Daarna rijdt de trein veilig van A->B.
Zowel in de dinamo module als met de OC32 pleegt men rijspanning aan te sturen met monostabiele relais.
Dat is ook de opzet van arduino's motordrivers. Bij de combinatie 2+3 rail kan dat ook, mits je het bewuste relais ertussen/ernaast kunt hangen (en kunt aansturen van uit de software).
Het aardige van Fredi's idee is de vraag hoe je a. omgaat met meldingen en b. met die aansturing.