Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Analoog rijden met Koploper

Gestart door Fredi vrijdag 09 januari 2015, 06:49:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Analoog rijden met Koploper
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoog rijden met Koploper

Hoe je het ook wendt of keert, ook dit is het echte leven  :warning:

Die berichten ontstaan niet vanzelf en er zit altijd iemand achter..........

Grtz Tony
Re: Analoog rijden met Koploper
Ah, ik zie dit ook al evenmin als een echte discussie, hooguit wat plaagstootjes uitdelen, meer moet je hier niet achter zoeken hoor, dus zie ik helemaal niet in wie hier zou te pakken zijn en met wat...
Ik ben Ben dan wel niet, maar ik ben wat ik ben, ik lig er ook echt niet wakker van wat een ander van vindt dat ik ben  ;)
Re: Analoog rijden met Koploper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog rijden met Koploper
Heren toch! Bedankt.  :D

Franky was de eerste die kwam met het 2-rail en 3-rail verhaal in dit draadje. Volgens hem is het mogelijk om 2-rail+3-rail en analoog + digitaal te combineren. En hij spreekt de hoop uit dat dit ook kan met en zonder koploper. Hij is het orakel. En ik orakel nog even verder.

Volgens mij kan koploper alleen analoog gebruikt worden als enerzijds de software (koploper) het verhaal ondersteunt dat er treintypes zijn die per blok taken kunnen uitvoeren via OC32 (nml het monostabiele railtype-relais aan- of uitzetten), en anderzijds als je hardwarematig  een grootheid kan hanteren als rijspannings-(motor)driver, en die softwarematig kunt regelen.

Bij dinamo zit de driver in de TM-module, bij Arduino heb je een motordriver, en bij een OC32-aanpak kun je denken aan een diodenmatrix (shift chip)waar je iets mee doet; de vraag is alleen hoe dat eruit zou moeten zien, en hoe dat is aan te sturen in koploper.

Eerder in dit draadje:
CiteerIk heb het nog niet geprobeerd, maar met een OC32 zou het moeten mogelijk zijn de snelheid te regelen, zelfs langzaam optrekken en afremmen, die heeft 32 PWM uitgangen (indien gewenst). Als je daar een transistor mee stuurt ipv een relais heb je een snelheidsregelaar. Rijrichting omkeren kan ook, intern de overspannings tap van een analoge rij trafo aftakken en met een relais kort doorschakelen naar de railsectie waar je een trein wilt keren (zoals bij een oude analoge pendelsturing).

Franky heeft er over nagedacht hoe je dat kunt doen. Het is de grootste bottleneck. De snelheid kunnen regelen via de OC32.

Duik je dieper in die snelheidsregeling dan gaat het niet alleen om starten en stoppen, maar ook om remmen en optrekken, per blok. een TM-module (dinamo) doet dat voor maximaal 8 blokken, dat moet je niet eens willen.

De simpelste manier gaat met een relais voor Z-schaltung: rijspanning voor bergop en rijspanning voor bergaf zijn de twee standen. Tussenstanden stel je analoog in per bloksectie met 2 dioden extra per sectie. Twee van de maximaal vier secties in een blok stel je in met koploper, de andere twee leid je af.
Zo zou je OC32 dus moeten kunnen inzetten: een algemeen relais voor snelheid en een blok-relais voor 2-rail of 3-rail. Dan zit je alleen nog met een richting-relais per blok) voor sporen die in twee richtingen bereden kunnen worden).
Re: Analoog rijden met Koploper
Citaat van: Jan22 op zondag 31 januari 2016, 20:57:12
Op twee na: reedcontacten en lichtsluizen zijn beide railtype onafhankelijk.
Vergeet de hall sensor niet. Die is zelfs betrouwbaarder dan de reedcontacten.
Voorbeeld: http://www.conrad.be/ce/nl/product/185120/
Re: Analoog rijden met Koploper
Citaat van: Jan22 op maandag 01 februari 2016, 22:27:51
Analoog zijn treinen niet identificeerbaar aan decoders, maar wel aan de plek waar zij een of meer magneten dragen. Ik wil pendeltreinen graag kunnen onderscheiden van getrokken treinen zonder stuurstand of sluitwagon, om te kunnen pendelen, of om kop te kunnen maken via lokwissel.
Dag Jan,
Zonder op de rest al te willen ingaan moet ik toch opmerken dat dit evengoed geldt voor digitaal, ook digitaal identificeert Koploper (want daar heb ik dit draadje toch ooit voor gestart) treinen helemaal niet aan hun decoder, Koploper 'leest' niks van treinen, die stuurt enkel data naar decoders, totaal 'blind' dus. Welke trein zich waar bevindt houdt Koploper bij in een tabel. De ganse besturing van Koploper is gebaseerd op het bijhouden van tabellen, meer niet. Dus kan dat analoog even goed met die tabel. Een relais aansturen ipv een decoder aansturen. De tabel wordt bijgewerkt op basis van terugmeldingen en van waar een bepaalde trein naar toe kan rijden (en vandaan komt), welke trein dat is doet er niet toe, Koploper weet dat gewoon op basis van de vorige mogelijke bewegingen en detecties. Je moet daar zelf, na eenmalig definiëren in welk blok welke detecties in welke volgorde kunnen gepasseerd worden, niks meer voor doen. Dat is gewoon de essentie waarom ik Koploper zou gebruiken om analoge treinen te besturen, om van al die poespas vanaf te zijn die Koploper braafjes voor mij doet.   
Ik denk dat je nog teveel 'analoog' denkt, met Koploper is het veel eenvoudiger om treinen te volgen dan je nu veronderstelt (geloof ik toch).
Re: Analoog rijden met Koploper
Dan zou ik identificatie van treinen toch volledig overlaten aan Koploper. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat Koploper je daarin niet zal teleurstellen.
Ik ben in ieder geval nog nooit tegen beperkingen aangelopen, er is in Koploper toch wel heel veel mogelijk, waarvan de meesten het grootste deel gelukkig nooit zullen nodig hebben, maar het is wel leuk dat het er allemaal in zit. Hierin onderscheidt Koploper zich van meer commerciële programma's, Paul heeft dit echt voor zichzelf gemaakt en alle mogelijke beperkingen waar hij (of zijn vriendenkring) tegen aanloopt opgelost in de loop van vele jaren. Commerciële programma's worden op de markt gegooid van zodra het een beetje werkt, of voor de meesten werkt, aan de details valt immers niks meer te verdienen...
Re: Analoog rijden met Koploper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog rijden met Koploper
Als je er vanuit gaat dat het gewoon werkt, dan zou je een concreet voorbeeld nemen. Stel je hebt 30 blokken. In elk blok heb je een "motordriver" relais,  een "2-of 3-rail" relais en in sommige blokken heb je een "rijrichting" relais nodig  (al het overige is tabel-gestuurd). Dat zijn dus 60-90 relais. Dat zijn dus zeg 3 OC32 kaarten.

Daar komt dan de wisselaansturing bij + de polarisatierelais.  Per simpele wissel 1 relais. Dus stel 16 "simpele wissels" relais of servogestuurd, betekent 1x OC32 extra. Zit je veiligheidshalve op 4x OC32, en max 106 monostabiele relais.

Gaan we naar de input-interface kijken.: 30 blokken betekent minimaal 60 meldpunten (bij eenrichtingsverkeer) of 120 meldpunten (tweerichtingverkeer).  Hoe doe je dat bij die LDT-HSI-88?
Stel je mikt daar 4 of 8 stuks BMD16N 's bij. Dat zijn dus 64 of 128 meldpunten.

Kostenplaatje? Weegt dat op tegen klassieke aansturing?

Re: Analoog rijden met Koploper
Jan, om kosten heb ik mij nog nooit bekommerd, 't gaat hem mij vooral om de flexibiliteit.
En vooral om het niet moeten detecteren welke trein waar is. Dat alleen al lijkt mij een enorm voordeel om met Koploper te werken.
Al spaar ik geen relais uit, ik spaar veel logische combinaties van de relais uit, vergelijk het met pure relais besturing of PLC besturing in de industrie (ik heb met beiden gewerkt en zie de enorme voordelen van het laatste).
Re: Analoog rijden met Koploper
Citaat van: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 11:58:13
Ik wil niet weten welke trein zich waar bevindt
Dat is nu precies wat ik wel wil weten en waarom ik Koploper zou gebruiken, ook om analoge treinen te besturen. Dan kan ik makkelijk zaken laten gebeuren op basis van welke trein waar is en naar toe gaat, zij het nu een elok die een draad boven zich nodig heeft, een lokaaltrein die de hoofdbaan niet op moet, een goederentrein die niet moet stoppen in een station, zelfs schakelen van 2-rail naar 3-rail of omgekeerd, en noem maar op.
Ik vrees dat ik je niet echt kan volgen, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :-)
Re: Analoog rijden met Koploper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog rijden met Koploper
Ik probeer vast te stellen wanneer Koploper zinvol is, zo zinvol dat het een investering in OC32 en HSI88 bouwstenen waard is. Ik kan me alleen maar voorstellen dat het dat is in complexe, bijna niet meer hardware matig  te schakelen situaties. En daarvan heb ik nu wat voorbeelden gegeven.  In simpeler situaties volstaat de oude schakeltechniek voldoende, al ontstaat er soms een micado-achtige  bedradingsstructuur.

Ik geef onmiddellijk toe dat lokwissel tot de Koploper-gevorderden technieken berust. Daar kun je de realisatie ervan ook vinden, dus in het Koploper-forum (2013). Analoog met relais is eveneens stuff voor gevorderden.
Re: Analoog rijden met Koploper
Denk ook aan het gemak om later iets te wijzigen, met bedrade logica is dat toch een flink pak ingewikkelder dan met een PLC.
Re: Analoog rijden met Koploper
Maar Jan toch, relaisschakelingen, dat is toch iets puur digitaal? Er zijn 2 gedefinieerde toestanden, aan en af (monostabiel) of links en rechts (bistabiel), ik zie daar niks analoog in  ;)
Re: Analoog rijden met Koploper
Citaat van: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 17:10:49
Al die info voor een ander is wartaal voor mij, als analoog-rijder. Ik zit niet op digitale taal te wachten, laat staan wartaal. Ik heb er niets mee. Ik heb iets met draden, zelfs iets met een warvlecht van draden.

En dat heet pure interesse.... Als het je niet voor interesseert zal het altijd wartaal blijven. Mijn ouders hebben ook een computer staan, dat ding moet werken. Updates, windows 10, netwerken, programmeren, pop3, smtp-server, WPA-sleutel? Nee, dat interesseert ze niet. Het spul moet werken, niets meer en niets minder. Dus als er iets is: Ronald wordt gebeld en lost het probleem op.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 17:10:49
Punt is meer dat ik geen donder begrijp van de hardware die wordt aangeboden. Alles is doordesemd met digitaal vocabulair, een brij waar ik me doorheen moet worstelen, terwijl ik er niets mee te maken wil hebben.

Tja... Je bent gewoon een beginner op dat gebied. Je begint vanaf 0 dus gewoon leren en doen ;) Maar daarbij moet je wel de wil hebben om het willen leren. Een gezonde interesse zeg maar.

Over de kosten en of iets zinvol is: Neem je eigen baanplan of een baanplan wat je wil gaan bouwen. Dat is concreet en dan kan je wat zeggen over of het zinvol is om voor een bepaald systeem te gaan. Wat je ook kiest, het is een hobby en een hobby kost geld. Afhankelijk van de tijd die je er in steekt, je eigen deskundigheid en vaardigheden kan je het van relatief goedkoop tot extreem duur maken. En daarnaast wat wil je: Van relatief eenvoudig tot extreem complex dat scheelt ook in de investering. Dat ligt helemaal aan jezelf.

Ik kan mij voorstellen dat Franky juist met een computer (programma) wil gaan gebruiken voor bepaalde zaken aan te sturen. Het kan inderdaad veel flexibeler zijn dan alles via hardware op te lossen.

Groeten Ronald.
Re: Analoog rijden met Koploper
Zo ben ik ooit begonnen met (elektronische) analoge computers in militaire range finder en richtsystemen voor de Leopard tanks en ben nu bij Windows 10 aanbeland  ;)
Voor wie dat niet kent: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Analoge_computer