Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wasbenzine bad?

Gestart door Georges donderdag 08 januari 2015, 19:38:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wasbenzine bad?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Wasbenzine bad?
Beste lezers,

Ik heb een vraag. Een kennis had een slecht lopende analoge lok 3064. Deze liep langzaam en schakelde niet goed. Ik heb hem geadviseerd om er mee naar de dealer te gaan. Na dit te hebben gedaan rijdt de trein weer goed. Wat is er uitgevoerd: afstellen en een wasbenzine bad. Wat houdt dit in en kan ik dit bij mijn slecht lopende analoge loks ook doen?

Groeten Georges
Re: Wasbenzine bad?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Wasbenzine bad?
Georges,
Een wasbenzine bad is een langwerpig bakje gevuld met wasbenzine. Diverse motor onderdelen worden enige tijd in het bad gelegd, zoals het anker, motorschild en tandwielen in behuizing,
Niet in bad gaat de kap van de lok.
Na losweken van het vuil, koolstof en olie/vet en stof het voorzichtig borstelen en drogen.
Alles weer monteren met nieuwe koolborstels en mininmale smering en de lok kan er weer tegenaan.
Cees
Re: Wasbenzine bad?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wasbenzine bad?
als voorbeeld:
<<<KLIK>>>

groet Winno
Re: Wasbenzine bad?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wasbenzine bad?
Ik wil graag even opmerken dat je je lichtgeleiders ECHT moet demonteren.

Bij sommige stoom- / e-locs zitten ze deels in het frame.
Bij mij zijn ze eens zodanig aangetast, dat ze geen licht meer geleiden...

Gr. Marcel
Re: Wasbenzine bad?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wasbenzine bad?
Hallo Winno,

Mooie foto's en idd lekker schoon geworden. Betekent dit dat ik de ankers er uit moet halen met het risico dat de bedrading afbreekt of is simpel te doen want ik durf dit niet omdat ik het nog nooit gedaan heb? Wotdt de bedrading dan niet aangetast?

Groeten Georges
Re: Wasbenzine bad?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wasbenzine bad?
Hallo Georges.

Ik soldeer de bedrading altijd helemaal los.
maar dan nog steeds oppassen dat de draad niet afbreekt.
de oudere locs hebben een spoel waarvan de draad door loopt naar het omschakel relais,
terwijl de nieuwere motor spoelen en eigen soldeer aansluiting hebben.
zal niet de eerste keer zijn dat ik een motorspoel helemaal moet afwikkelen om deze weer te kunnen gebruiken.
want meestal braakt de draad af waarmee de spoel begint.

groet Winno
Re: Wasbenzine bad?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wasbenzine bad?
Hallo Winno,

Ik kom je naam al vaker tegen en ben blij dat je er zo snel in duikt. Los solderen ga ik zeker niet doen.
Is het handig dat ik de lok tot de assen in de wasbenzine zet en moet ik dan nog ergens op letten ivm eigenschappen wasbenzine?
Kan ik anders wasbenzine gieten in de opening van de koolborstelopening nadat ik de schroeven van de behuizing (rotor) wat los gedraaid heb?

Gaarne zie ik je antwoord.

Ik heb tevens weer een ander aardig topic er op gezet over een aangeschafte TM800. Wellicht heb je daar ook een advies voor.

Groeten Georges

Re: Wasbenzine bad?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wasbenzine bad?
je kunt in principe de hele lok onderdompelen in wasbenzine.
alleen wat van kunsstof is en vooral de lichtgeleider zou ik niet in de was bezine leggen
de assen in de wasbenzine is zeker niet slecht, omdat ook in de draaide assen vaak een zwart vuil aanweizg is waardoor de lok geen goede massa krijgt.
en wasbenzine lost dat ook op, dus beter voor je massa.
wel moet je daarna iets olie aan brengen anders gaat het veel lawaai maken.

was benzine in de openingen gieten heeft weinig tot geen zin.
daarmee maakt je misschien wel het vuil los, maar verplaats je het, ipv dat je het schoon maakt.
je kunt wel vaste motoren los krijgen door op de asjes wat wasbenine te druppelen
dat maakt de oude olie weer soepel en los, daarna moet je weer opnieuw een beetje olie aan brengen.

je moet niet bang zijn om wat los te solderen.
eerst een foto maken hoe het bijvoorbeeld gezeten heeft, en dan gewoon doen.
ik heb mijn eerste lokje ook zo wel eens geopend en daarna gedacht dat ik het nooit meer in elkaar zou krijgen, maar toch weer gelukt, en toen was er nog geen internet.
en in mijn topic staat bijvoorbeeld ook een railbus die ik heb opgeknapt, die heb ik toen voor 5 euro op de kop getikt, en daarmee probeer je alles uit, gaat het dan mis....jammer...
dan maakt het ook niet zoveel uit.

maar moeilijk is het niet, de eerste is altijd wat lastig, maar als je er vaker 1 onder handen neemt, word het steeds makkelijker.

groet Winno
Re: Wasbenzine bad?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wasbenzine bad?
Dank je voor de uitvoerige uitleg. Ga het een keer proberen. Nu nog een lokje van ? 5 :-).

Groeten Georges