Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk

Gestart door Populier donderdag 08 januari 2015, 16:51:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Ik weet, ik ben een oen  :( wat betreft het kwartieren van stoom locs. Na enkele pogingen heb ik inmiddels waarschijnlijk een gemolde BR 03 in de bak nog te repareren liggen. Voor mij op tafel ligt nu een BR 86 analoog die volstrekt was vastgelopen. Alles is uit elkaar gehaald en schoongemaakt en functioneert weer maar nu moet ik het drijfwerk weer monteren...
Vandaar mijn verzoek. Is er iemand in de buurt van Voorburg die ervaring heeft in het kwartieren van stoomlocs en die bereid is om mij dit eens te leren. Tenslotte zijn we nooit te oud om te leren nietwaar. :)

Groet Hennie Al
Re: Kwartieren Stoom locs
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Kwartieren Stoom locs
Hennie,
Het drijfwerk monteren is iets anders als het kwartieren.
Kwartieren is dat de linkerkruk pen 90 graden verdraaid staat t.o.v. de rechterkrukpen, op de gradenboog staan ze dan een kwartier verdraaid.
Is dit versteld dan moet er een wiel over de as verdraaid worden tot het beoogde verdraaiing is berijkt. Dit gaat helaas wel eens fout waarbij het wiel ruimte krijgt op de as met alle onhebelijkheden van dien. maar daar is loctite voor om de boel weer te fixen.
Het drijfwerk terugplaatsen is gewoon de handel spanningsloos terug monteren.
Cees
Re: Kwartieren Stoom locs
Cees,

Vergeef mij als ik niet de juiste termen gebruik. Waar het mij om gaat is een keer van iemand een lesje te krijgen over het 'goed' monteren van de drijfstangen.
Als ik dat nu weer doe dan blokkeert de voorste as. Na mijn ervaringen met de BR 03 durf ik nu even niet meer verder.

groet Hennie
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hoi Hennie,

Hoe komt het dan dat de drijfstangen en wielen verdraaid zijn en/of uit "kwartier" staan?
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hallo Ad,

Heb onlangs een M set 2854 met Mannesmann wagonnen binnen gekregen waarin deze loc zat. Was analoog. Ik had eigenlijk het spul terug kunnen (moeten) sturen want de lok zat vast. Maar goed nachtje in de wasbenzine doet wonderen. Alleen had ik al het analoge er al uitgehaald voor die in bad ging dus opnieuw monteren en terugsturen is geen optie. Bovendien is het een mooi setje en had ik de loc nog niet. Inmiddels draait alles weer prima alleen bij het opnieuw monteren van de drijfstangen liep het weer vast. Ik wil best even een foto maken van de wielen aan beide kanten, misschien dat het eenvoudig op te lossen is want volgens mij heeft die loc vrijwel niet gelopen, (logisch nietwaar) maar ik zou wel eens een keer alles goed uitgelegd willen krijgen en het zelf opnieuw monteren om in de toekomst geen problemen meer te hebben. Indachtig jouw verhaal van lang geleden over de wielen van de krokodil heb ik inmiddels bij Fohrmann een wielentrekkertje gekocht voor het geval ik dat nog een keer nodig heb.

groet Hennie
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hennie,
Is het een Br03 zonder tussen tandwielen tussen de 3 hoofdwielen ?
Indien ja dan blijft het kritiesch met afstellen, en met tandwielen is kwartieren en
afstellen een stoomfluit van een cent. :)

Gr, Jan
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hallo Jan,
Niet blozen maar je werd mij onlangs als expert aangewezen!! :thumbup: De BR (hamo) waar ik het over heb, die al weer een tijdje te rusten ligt is de volgende( net weer even opgezocht)



en een foto van onderen:



Waar ik het nu over heb is een BR 86 met 4 assen waarbij iets fout zit. Ik heb nog geen foto gemaakt maar zal dat snel inhalen.

en dus snel even de loc van beide kanten met per kant een detail opname van de assen.

1

2

3

4



groet Hennie

Ad:
Jouw deskundigheid wordt geenszins in twijfel getrokken  :important:
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hoi Hennie,

Als de loc vast zit en zeker bij een z.g.a.n. loc,  dan zou ik niet direct de wielen demonteren, maar met een injectiespuit met holle naald wat wasbenzine tussen de assen spuiten.
Dit heeft bij mij altijd prima gewerkt.
Als je de wielen namelijk van de assen trekt, is de boel vaak wat ruimer geworden en klemt de as niet meer goed in het wiel, na montage.
je moet dan weer met loc-tite aan de gang gaan en dat vermijd ik liever.
Dit geldt ook voor alle tandwielen.
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Ad,

Er is nog helemaal niets gebeurt. Alleen draait alles weer zonder drijfstangen prima. Volgenmde fase is het monteren waarbij de loc moet kunnen rijden.... >:-D
Heb net even foto's gemaakt om de boel te verduidelijken.

groet Hennie
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Ad,

Tis allemaal niet zo spannend dat kwartieren,  :P ;)
Heb al diverse "hopeloze" lokkies weer levend gemaakt 8o
Gewoon even volledig los en schoonmaken en weer monteren
, valt best mee , kan wel begrijpen dat men er tegenop ziet maar
gewoon doen en foto,s maken van wat je doet voor hoe het zit/zat.

Gr. Jan
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Zie net je laatste foto,s Hennie,
Wielen staan niet goed, gaten/ kruk niet in lijn
Gr, Jan
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Jan
Even voor de goede orde. Op de eerste foto heb ik de wielen netjes met de gaten op lijn gezet. De 4e foto is de detailopname van foto 1. Daarna de lok gedraaid en geen acht meer geslagen op de stand van de wielen. De rare volgorde komt door mijn copy gedrag.

Groet Hennie
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Je assen zijn toch allen met tandwielen verbonden?

Gr. Marcel
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Marcel,

Alleen de achterste as is aangedreven de rest via de drijfstangen.

groet Hennie
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hallo, ik wil wel proberen je op weg te helpen, voor de zekerheid in etappes...
Monteer eerst aan de rechterkant de rechte drijfstang die alle vier de assen verbindt, schroefjes niet vast draaien, ze zullen nog wel een keertje los moeten. Dan de loc omdraaien en een foto maken van de linkerkant. Dat is nodig omdat de assen op je eerdere foto's verdraaid kunnen zijn bij het omdraaien van de loc. Op basis van je nieuwe foto gaan we kijken wat precies het probleem is.... Groeten, Hans.
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hallo Hans,

Eerst aan de koffie. Dan gaan we weer verder. Maar dan moet de NS 4903 stomer eerst weer plaats maken op de werktafel.. :( Langzamerhand moet ik teveel ballen in de lucht houden. Maar het gaat lukken. >:-D

groet Hennie
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Na de koffie even een fotosessie gehouden met het volgende resultaat.
aan de ene kant de drijfstang gemonteerd:


en na een voorzichtige omdraaiing:



Naar mijn idee staan de wielen goed of zie ik het verkeerd

groet Hennie



Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hennie,
volgens mij staan je wielen goed.
Nu de wielen aan de andere kant verdraaien om de schroefgaten toegangkelijk te maken en het stangenstelsel te monteten opletten dat de stangen juist zitten ten opzichte van elkaar elk in zijn vlak om vlot rond te kunnen draaien.
Was er nergens een ring tussen de stangen op een van de schroeven.


Grts
Johan

Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Om het overzichtelijker te houden zou ik de rest van het drijfwerk (de "schuifbeweging") nog even weglaten. Het lijkt me toch dat de linkerwielen niet in lijn staan, als ze wel goed stonden zou het drijfwerk niet vastlopen...... Als hulpmiddel kun je een dun potloodlijntje op de wielen zetten door het midden van het schroefgat, via het midden van de as naar het midden van het contragewicht. Zet dan het achterste wiel precies verticaal en je ziet het verschil. Dan de wielen die niet goed staan iets verdraaien - kan met de hand, waarbij je het andere wiel goed vasthoudt - en de tweede drijfstang monteren. Gelukkig zit er geen motor in, zodat je steeds met de hand op een stuk rails kunt uitproberen of het allemaal soepel en zonder kleine haperingen loopt. Gaat lukken!
PS: ik haak even in op de reactie van Johan hierboven..
De wielen staan aan één kant altijd goed omdat er bij deze loc geen tandwielen tussen zitten. Dat maakt het wel makkelijker om ze ook aan de andere kant goed op lijn te krijgen. Verder is het ronde stangetje van je linker schuifbeweging verbogen, dat moet mooi recht zijn omdat ander de schuifbeweging klemt. Of dat de uiteindelijke oorzaak is kan ik niet zeggen, maar onmogelijk is dat niet!
Hans
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
interessant draadje. Zeker omdat het mij moeilijk lijkt om alle wielen weer in exact dezelfde hoek te krijgen
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hennie,

Ik heb nu even geen tijd om mijn documentatie te doorspitten, maar als je wil zoek ik de foto s eens op van mijn lok montage seminaries die ik gevolgd heb om de beelden van de samenbouw van de stangenstelsels te tonen.

Ik moet er hebben van drie verschillende Stoom lok s.

tot later

Grts

Johan
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Misschien voor de duidelijkheid de foto's die ik net ook nog had genomen. Eerst de losse wielen op lijn en daarna de stand van de wielen aan de andere kant met de drijfstang.

1:


en 2:



ps. Johan
In het handboek van Märklin staat ook precies hoe je het moet doen. Alleen bakte ik er niets van. Daarom blijf ik er ook liever vanaf.
Hans,
Het stangetje was al verbogen. ik denk dat het probleem dus al bestond.  De vraag is of we het kunnen oplossen. Gelet op de ouderdom van het setje 1981-1986 (volgens Koll) kan ik moeilijk bii Märklin aankloppen voor garantie :-)
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
OK,

je zal in elk geval moeten zorgen dat je stangen in orde zijn alvorens ze te bevestigen ( geplooide stang rechten indien mogelijk).
Eens kijken hoe je eruit geraakt met Hans, teveel koks bederven de brij, hou me op de achtergrond.


Succes

Grts

Johan
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Prima foto. Je kunt nu goed zien dat de wielen niet goed staan. Ik ga uit van wiel 4 (de achterste die vast zit door het tandwiel), dit wiel staat op 29 minuten, wiel 3 staat op 30,5 minuten, wiel 2 staat op 31 minuten en wiel 1 op 29. Dat zijn geen grote verschillen, maar een paar graden is genoeg om dit probleem te veroorzaken. Ik zou wiel 4 laten staan en de wielen 3 en 2 iets terug zetten (tegen de klok in). Wiel 1 moet misschien ook iets tegen de klok in, maar dat zal heel weinig zijn. Het kromme stangetje kun je met een klein tangetje recht buigen; zou ik wel doen, maar dat zal het vastlopen niet veroorzaken. Groeten weer, Hans
Doe anders gerust weer een foto...
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hans, (Johan)

Voor ik geweld (beetje wrang gelet op de berichtgeving uit Frankrijk) ga toepassen nog een vraag. Als ik het achterste wiel 4(met tandwiel) vast hou, dan kan ik de eerste drie wielen ong. 1 spaak terug draaien tov nr. 4 Zoveel speling zit er blijkbaar op de gaten in de drijfstang.
Het is lastig te zien maar ik denk dat alleen wiel 1 iets terug moet maar dat is wel de lastigste. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

groet Hennie
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Als je een wiel wilt verzetten dan mag er geen spanning staan op de andere wielen/assen, dwz. dat je bij verdraaien van wiel 3 links wiel 3 rechts moet vasthouden en verder niets. Zo ook met wiel 2. En het werkt echt het makkelijkst wanneer de schuifbeweging niet is gemonteerd, dus alleen de rechter drijfstang die alle wielen verbindt. En ja, Frankrijk is eng, hoewel dit soort tragedies ook hier in Zweden steeds dichterbij komt.
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Gisteravond toch nog een keer geprobeerd om alles goed af te stellen. Wiel  4 (voorste) iets verdraaid maar dat is geen succes. Krijg het niet goed uitgelijnd met de rest van de wielen. Wel kan ik na montage van de beide drijfstangen de wielen ronddraaien maar je voelt een zekere weerstand zeg maar uitgaande van een klok op 12.15 en 12.45. Ik ben geen techneut maar na bestudering van de stand van de wielen is mijn conclusie dat niet de niet aangedreven wielen het probleem zijn maar het ene aangedreven wiel. Als dit wiel op de stand 12.30 staat dan verwacht ik dat het wiel aan de andere kant van de as op 12.15 staat, tenminste als dat kwartieren is?? Wat blijkt echter: het wiel staat een klein stukje terug of wel op 12.13 of zo. Aan de stand van de drijfas zie je dat het schroefgat van het wiel niet door de drijfstang wordt afgedekt. Hierdoor kom je volgens mij niet uit bij de aansluiting van wiel 4 en geeft dat frictie. Voort de duidelijkheid nog twee opnamen zonder verdraaiing van de wielen van de linker kant en van de rechter kant van de loc:





Ik ben benieuwd naar het commentaar op mijn zienswijze. Mocht die juist zijn dan komt het stukje gereedschap wat ik toevallig een week  geleden heb aangeschaft bij de firma Fohrmann, een poelietrekker voor treinwielen, van pas om het wiel los te maken en te verdraaien. :idea:
Ook van dit instrument een foto:



Ik ben benieuwd of dit varkentje gewassen kan worden. Tenslotte ligt er nog meer werk te wachten >:-D

Groet Hennie
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk

Hennie, het linker drijfwiel staat niet op een kwartier van het rechter drijfwiel.
Daar zal de frictie vandaan komen.

mvg Harry
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hennie,

Het probleem is dat de tandwielen enigzins speling hebben, waardoor de assen enkele graden links- of rechtsom kunnen bewegen.
Je moet eigenlijk de wielen aan de tandwiel zijde kunnen fixeren.
Wat je zou kunnen doen is het volgende (het is wel wat werk):
Meet de afstand tussen de assen, hart op hart en boor vier gaatjes in lijn en op precies dezelfde afstand in een houten of aluminium stripje.
De gaatjes moeten precies dezelfde diameter hebben als de pennen in de wielen,waar de drijfstangen overheen vallen.
Als je dit stripje nu over de pennen van de wielen aan de tandwiel zijde schuift, hebt de je wielen en de assen gefixeerd.
Nu kun je de wielen aan de andere kant netjes kwartieren.
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Goedemorgen. Even voor de duidelijkheid: bij onze modellocs bestaat er geen verbinding in de vorm van een stoommechanisme tussen rechts en links. Het is daarom absoluut niet van belang of de wielen rechts/links op precies 90 graden staan, zolang de  wielen per zijde maar precies op lijn staan zal de loc probleemloos lopen. We gaan een nieuwe test doen om uit te sluiten dat het probleem ergens anders zit, bv. in een gemeen hard vuiltje in een tandwiel. Haal om te beginnen even beide drijfstangen plus schuifbewegingen er helemaal af en controleer nu of alle assen soepel en weerstandsvrij draaien. Als dat zo is dan zit het probleem inderdaad in het stangenstelsel. Monteer nu aan de rechterzijde alleen de rechte stang, die alle vier de assen verbindt, laat de schuifbeweging met de zuigertjes etc. nog even liggen. Nu weer testen, de loc zou soepel moeten lopen. Dan weer naar de linkerkant, goed kijken hoe de wielen staan en zonodig weer iets bijdraaien. Dan de linker drijfstang monteren, eerst op de tap plus de schroef van wiel 1 (andere twee schroefjes nog even niet). Weer testen op soepele loop. Daarna schroefje 3 erbij en weer testen. Tenslotte schroefje 4. Als alles nu soepel loopt kunnen de schuifbewegingen worden gemonteerd, wat geen problemen zou mogen geven. Klaar! Mocht er tijdens de montage stappen toch weer frictie ontstaan dan weet je nu precies welk wiel dat veroorzaakt, dat wiel dus iets bijstellen, totdat het soepel loopt, daarna pas naar de volgende as... Beste klus, of niet?:-)
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Ik heb even de moeite genomen om van mijn br 86 twee fotootjes te nemen. Dit kan dienen als vergelijksmateriaal. Mijn locje rijdt probleemloos namelijk.

Er is in ieder geval te zien dat het aandrijfpunt op het drijfwiel, links en rechts, 90 c ten opzichte van elkaar verschoven staat.

mvg Harry
 
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk

Onderstaande foto's zijn misschien iets beter, aangezien hier alle vier de wielen op staan

Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
foto's vertekenen altijd wel iets...
maar zoals ik het zie is er 1 wiel 1 tand verdraaid....
handiger is om te controleren of de wielen goed staan om deze zonder het stangenstelsel goed te bekijken.
en zonder het stangenstelsel moet dit soepel draaien.
of er tussen de linker en rechter kant een hoek van 90 graden zit is helemaal voor een goede loop niet belangrijk, alleen optisch.

groet Winno
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk

Winno, behoudens het tandwiel op het eerste (drijf)wiel, zijn er géén tandwielen.
De overige drie wielen worden door het stangenstelsel aangedreven.

mvg Harry 
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Har....nu zie ik het ook.... :)
krijg je ervan dat ik altijd met oud spul bezig ben....
voortaan maar even beter kijken.

zonder het stangenstelsel, draait en rijd de loc dan wel normaal?

Groet Winno
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Winno, jouw streepjes laten prachtig zien dat de wielen niet in lijn staan. ik stelde eerder voor om dat te bekijken via een dun potloodstreepje op de wielen zelf, maar dit is ook heel fraai!!!!! Uitgaande van het achterste wiel staan de andere drie allemaal een paar graden verkeerd.
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Ik zal op dit gebied ook wel een nitwit wezen, echter wanneer het niet uitmaakt hoe de krukpen links ten opzichte van rechts staat, ontgaat mij de term kwartieren even.

mvg Harry
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hehe, het kwartieren is noodzakelijk wanneer de wielen worden aangedreven via een kruk-drijfstangmechanisme, wat bij een echte stoomloc het geval is. De drijfstang kan het wiel niet in beweging krijgen wanneer hij in lijn staat met de kruktap. (dood punt, vergelijk maar met de trappers van je fiets in verticale stand). Door de wielen links/rechts 90 graden tov. elkaar te verdraaien kan één van de drijfstangen een draaiende beweging op gang brengen, zelfs naar keuze voor- of achteruit. Onze elektrische locs hebben daar geen last van, omdat de motor de wielen aandrijft en die op hun beurt weer het drijfstang mechanisme.
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hans,

Wanneer het stangenstelsel is gedemonteerd, kan je de drie "volgwielen" gewoon los draaien. Er zitten geen tandwielen tussen. Dan is het toch eenvoudig om aan één zijde de krukpen op één lijn te zetten te zetten met de volgwielen en vervolgens het drijfwerk éénzijdig te monteren zodat éénzijdig fixatie wordt bereikt. En dan vervolgens de linkerzijde te kwartieren met de rechterzijde?

mvg Harry
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk

Hans, deze loc wordt door maar één tandwiel aangedreven. De overige drie wielen worden door het drijfwerk aangedreven. Niet door tandwielen. Ze staan niet dmv tandwielen in verbinding met de motor  maar indirect via het drijfwerk.

mvg Harry.
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Ik ben geen kwartiermeester (dat laat ik aan 44'er over) maar het in lijn brengen van de assen heeft niets met kwartieren te maken. Kwartieren gaat over de wielstand per as, niet per zijde.

Gr, Ben.
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hennie,

ik zou eens proberen wat Hans in zijn post 30 voorstelt. Dat is de basis voor de oplossing van je probleem.
Hiermee kan je zien of de gaten in de wielen op een lijn staan.als dat al fout is dan moet je inderdaad je kwartiering nakijken.
Wat de speling van de gaten betreft op de niet aangedreven wielen is dat voor de twee middenste normaal. Zij zijn niet gelagerd zoals het aandrijfwiel het achterste en eventueel het voorste.( heb niet direct een BR 86 bij de hand) Waarom ? Omdat zij speling moeten hebben anders komt je lok door geen enkele bocht zij hebben speling in het horizontaal vlak en raken de rails minder strak dan de aangedreven en gelagerde wielen.
Als de kwartiering ontregeld is vermoed ik dat men geprobeerd heeft de wielen met de hand te draaien en dit men dit dan op de zijde ZONDER tandwiel gedaan heeft, dit is de grootste oorzaak van ontregeling van het kwartieren.
Als je met de hand probeert ALTIJD aan de zijde met de tandwielen en liefst vermijden om problemen te voorkomen.

Als je wielen juist staan met de lange starre stang en alles vlot loopt ben je er bijna.

Op de cursus worden de tegengewichten naar de voorzijde gericht en staten we met de montage van een kant.
Dan omdraaien en hetzelfde aan de andere kant (op voorwaarde dat de kwartiering niet verplaatst werd).
Ik zoek straks eens enkele foto's op om te tonen.

Succes

Johan

Zou graag je lok zelf eens onder handen nemen.

Grts

Johan
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Johan, ik denk dat er eentje is verwijderd, het is nu nummer 29.
Klopt Harry en dat is precies wat ik al twee keer heb voorgesteld.
En Ben: zie reactie 37.
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
De wondere wereld van het Forum, :D :D

Bij mij staat je reactie nog altijd weergegeven als post 30 Hans  :D


Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
« Reactie #30 Gepost op: Vandaag om 09:21:20 »

Hoofdzaak Hennie weet welke post bedoeld is

Grts

Johan
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Beste Mensen,
Even excuses voor de wat late reactie maar ik ben de hele tijd bezig geweest met de Fleischmann V261. Het motorschildje is inderdaad de oorzaak van het niet functioneren. Hij staat nu met een nieuw schildje op de testbank te draaien met een oude Motorola decoder. Als alles goed blijft gaan komt er een lopi in.  Ik ga eerst rustig de bijdragen hierboven doornemen en kijken of ik snap wat er allemaal geschreven is. Ik meld mij terug. Dit probleem zal opgelost worden, daar ben ik van overtuigd.

tot schrijfs
Hennie

een motorpost misschien? ;)
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Heren,

Ik was weer helemaal opnieuw begonnen. Alles eraf, de assen draaien soepel rond geen belemmering te merken. Vervolgens aan de zijde met het tandwiel alleen de drijfstang gemonteerd. Geen probleem. Hierna draai ik de loc om en zie tot mijn schrik dat van de schuif het gebutste stangetje los is gegaan. Hoe deze?? Blijkt het kantelmechanisme waar het stangetje aan vast hoort te zitten gescheurd te zijn. Ik denk dat ik nu wel weet waarom het stangetje verbogen was en deze loc niet meer vooruit wil :-(  al toch wel met de stand van de wielen te maken hebben. Was mij tot nu toe niet opgevallen. Ben bang dat dit einde verhaal is en ik op zoek moet gaan naar een vervanger om het setje 2854 weer compleet te maken. Weer een les geleerd: na aankoop eerst alles testen en indien niet goed direct terug afzender. Overigens is het dezelfde verkoper waar ik in één koop de stomer NS 4903 bij had gehaald. Deze loc loopt prima en ziet er ook goed uit. Krijgt nu een nieuwe decoder en is dan hopelijk weer klaar om te stomen..
Mensen bedankt voor de bijdragen. Mijn bakje met  reserve onderdelen is weer wat voller. :-(
Maar met de opgedane ervaring ga ik toch binnenkort weer aan de slag met mijn BR 03 (zie bovenste foto) die dezelfde problemen heeft. Eens kijken of het daar lukt om alles weer rijdend te krijgen

Groet Hennie

als laatste toch nog even een foto van het kwaad:



Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hallo Hennie, geef je de moed nu al op? We krijgen er net zin in :P....
Om maar met het belangrijkste te beginnen: dat stukje schuifwerk is best te repareren, maar dat is voor het goed lopend krijgen van je Br86 helemaal niet van belang, dus dat bewaren we voor een volgend topic. Helaas heb ik de indruk dat we wat betreft gebruikte termen een beetje langs elkaar heen hebben gepraat en dat heeft mogelijk deze nieuwe schade veroorzaakt. Ik bedoelde met drijfstang de langwerpige smalle stang met vier gaatjes, die via drie schroefjes en een moertje aan alle vier de wielen vastzit. De rest van het bewegende spul moet je gewoon even wegleggen. Wanneer je mijn stappenplan doorloopt krijg je op een zeker moment echt alle wielen op één lijn en dan zou de loc met aan beide zijden alleen die stang prima moeten lopen. Het monteren van het toch wel kwetsbare schuifgedeelte (heet in werkelijkheid "Heusinger Steuerung", naar de uitvinder ervan) moet wachten tot de loc verder perfect loopt. Niet wanhopen dus en zeker het project niet naar de onderdelenbak verwijzen!!!
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Beste Mensen,

Niet wanhopen. >:-D
Kreeg al snel een mailtje met een link naar een site waar de linkerkant van die Heus..  en nog wat te koop staat. Bestelling gedaan en wacht nu even op de binnenkomst. Daarna voorzichtig weer verder. Heb niet het idee dat de wielen erg los zitten, maar ze moeten wel op een rij te krijgen zijn.  Locje verdient echt een nieuw leven en een mooie oude dag met een lopi4  O:-D

groet Hennie

ps. bij M niet mehr in produktion
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Hij doet het weer, met dank aan Jan. :thumbup:



Het heeft wat tijd gekost maar uiteindelijk zijn we waar we wezen moeten. Na een gedegen onderzoek van de 'specialist' bleek dat er waarschijnlijk in het verleden aan de eerste wielen verkeerde schroeven zijn gemonteerd. Dus wat doe je dan? Je gaat bij M even zoeken naar de juiste schroeven. Helaas is dat bepaald niet eenvoudig. Nergens staat vermeld welke maat die schroeven hebben dus je besteld een zakje ...blijken te klein te zijn  :( Niet getreurd weer nieuwe zakjes besteld. Het duurt wel even maar uiteindelijk is de voorraadkast weer gevuld. Vanavond maar eens de zaak weer in elkaar gezet: Een lopi 3 alsmede een  5* aandrijving erin en gaan met die banaan. Lokje zoeft weer netjes over de baan met 4 metalen IC rijtuigen achter zich aan waarin net stukjes chinees zijn geplaatst
.

Eindelijk kan er weer eens een reparatiedoosje sluiten.

Groet Hennie
Re: Kwartieren Stoom locs en goed monteren drijfwerk
Fijn dat je loc weer kan worden ingezet. Tja, als er eenmaal aan een loc "geknutseld" is, dan is het vaak moeilijk te achterhalen wat er precies aan gedaan is en waarom. Ik veronderstel dat er iets te dikke schroefjes waren gemonteerd, waardoor de noodzakelijke speling op het mechanisme te klein was. Evengoed stond een aantal wielen ook een paar graden verkeerd en ik hoop dat dat nu ook verholpen is. Was een leuk topic en veel plezier met je nu weer lekker lopende BR86! Groeten uit besneeuwd Salbohed, Hans.