Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren

Gestart door RolS donderdag 08 januari 2015, 14:03:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Met de versie 3.5.6 uit maart 2014 is de memory van het Centraal Station 2 uitgebreid met een dienstregeling. Dit is het geprogrammeerde rijgedrag van een locomotief. Een voorbeeld is het rijden naar een zijspoor en stoppen in een stationnetje, onderhoudsplaats, overslagloods enz. Alle benodigde en gewenste schakelingen kunnen worden vastgelegd in 1 memory rijweg:optrekken, afremmen, wachttijd, geluids- en lichtfuncties van de loc decoder, wissels, seinen, zelfs een andere rijweg.
Dit draadje geeft een stap voor stap uitleg aan de hand van foto's voor het afremmen, stil staan en optrekken van een trein in een station. Een afremmodule is niet nodig.
Eerst een video van wat we willen bereiken; ons voorbeeld is de trein met de NS 1211:


Het afremmen moet beginnen bij bezetmelder 17, de trein rijdt van rechts naar links:


Eerst moeten we het afremmen zo instellen dat de trein netjes voor het perron stil staat.
Laat de trein op de gewenste kruissnelheid rijden en start in de rijregelaar het afremmen ter hoogte van bezetmelder 17. Als de trein te vroeg of te laat stopt gaan we in de configuratiemodus van de loc het afremmen goed instellen:
- zet de loc op het programmeerspoor
- ga naar de configuratiemodus


- ga naar CV


- er verschijnt een kader met waarschuwing, tik het groene vinkje aan


- de decoder wordt uitgelezen, kies dan "motor"


- ga naar afremvertraging


- hier kun je het afremmen veranderen


- bevestig de verandering (groene vinkje)


- negeer de waarden die hier vermeld staan; we hoeven alleen te bevestigen door aantikken van het groene vinkje


Pas het afremmen net zo lang aan tot het goed is.
Doe hetzelfde met het optrekken.
En nu hebben we het rijgedrag wat we willen programmeren!


We beginnen met een memory rijweg te kiezen:
- zet de memory in de configuratiemodus: tik linksonder op het symbool met de moersleutel


- kies rijweg F1


- ga in de onderste regel naar het vakje Naam en tik het symbool met het toetsenbord aan


- in het submenu invullen 1211 stst (station stad)


- bevestig (groene vinkje)


- nu bezetmelder 17 opgeven: ga in de onderste regel naar vakje M:-C:-


- vul in het submenu 17 in


- bevestig


- in de rij met rijwegen F1 t/m 8 staat helemaal rechts een symbool met handje, tik dit aan en het verandert in handje en loc. Deze rijwegen zijn nu zowel
  handmatig als automatisch (via de bezetmelder) op te roepen


- bevestig



Nu wordt het spannend: het vastleggen van het gewenste rijgedrag:
- afremmen van 230 naar 0
- 30 seconden stil staan
- optrekken van 0 naar 230
De kruissnelheid is 230.

- ga naar de rijregelaar van de loc en laat hem rijden op de kruissnelheid van 230.


- ga naar de memory, zet hem in de configuratiemodus en tik rijweg F1 aan


- nu gaan we het rijden vastleggen: roep de rijregelaar van de loc op. Als de loc bezetmelder 17 op rijdt tik je in de tachometer snelheid 0 aan. Er verschijnt
  links een vakje met de gegevens van het afremmen!


- als de loc helemaal stil staat 30 seconden wachten


- zet nu de snelheid op 230; er verschijnt een tweede vakje


- als de trein op snelheid is, gaan we naar de memory. Dezelfde 2 vakjes staan hier rechts. Voor de veiligheid is het goed de getallen in beide vakjes te
  noteren (1.1 m en 2.1 s). Het is mij regelmatig overkomen dat ik onbedoeld het memory scherm aantikte en dan komt ongewild een vakje erbij. Met
  behulp van de genoteerde getallen kun je uitzoeken welk vakje weg moet. Dit aantikken en verwijden met het symbool van de prullenbak onderaan.
  Bevestig.


Als laatste kunnen we een functietoets voor rijweg F1 aan de loc toevoegen.
- ga naar de configuratie modus van de loc


- kies symbool F2 door deze plaats aan te tikken:


- er komt een nieuw scherm; scroll naar symbool F2


- kies de memory functie


- er verschijnt een submenu: scroll naar 1211 stst


- bevestig ingave


- de functie toets is toegevoegd; bevestig


Het moet nu functioneren
Laat de trein rijden en kijk wat er gebeurt.
Als de trein niet precies op de goede plek stopt, kun je de remvertraging aanpassen. Dit wordt overgenomen in rijweg F1; je hoeft het niet opnieuw vast te leggen.


Zonodig de wachttijd wijzigen:
- ga naar de memory en zet deze in de configuratiemodes. Tik F1 aan. Raak het bovenste vakje met E loc NS1211 3 of 4 seconden aan; er verschijnt een
  submenu


-  hierin kun je de wachttijd veranderen; in ons geval is dat de stop tijd in het station. Geschreven staat 00:01:03.28,resp 0 uur: 1 minuut: 3 seconden :
   28. Dit vakje aantikken.


- in een tweede submenu kunnen de we stop tijd met bv. 10 seconden verlengen door 03 te wijzigen in 13. Doe dit.


- bevestig


- in het submenu Oprit staat nu de wachttijd op 00:01:13.28. Bevestig


- tot slot de ingave in de memory bevestigen en terugkeren in de rijmodus.



Indien gewenst kun je een rijwegknop voor F1 opnemen in het sporenplan:
- roep het sporenplan op en zet deze in de configuratiemodus


- verwijder het rail element direkt achter bezetmelder 17. De trein rijdt van rechts naar links. Tik het symbool van de rijwegknop aan, deze staat
  helemaal links boven


- er verschijnt een submenu Rijweg; scroll naar 1211 stst


- bevestig het submenu (geen foto)

- het symbool is nu geplaatst; bevestig


Door het symbool aan te tikken treedt de schakeling meteen in werking, waar de loc ook is op de baan! De werking is 1 keer.


Het type loc decoder doet er niet toe. Een dienstregeling heb ik toegevoegd aan loc's met een mfx, LokPilot V4.0 en Piko Hobby plus decoder.
Vermoedelijk lukt het ook met de oude types met dipschakelaars. Alleen moet je de (gecombineerde) optrek-/afremvertraging instellen op de loc, de betere instellingen in het CS worden genegeerd. De RAm 39700 uit 2002 is goed geprogrammeerd met een dienstregeling. De NS/cargo 6513 uit 1999 reageert ook, maar na het toekennen van de functietoets wordt de opgegeven bezetmelder genegeerd; handmatig is de schakeling wel op te roepen?!
Conclusie: begin het modderen met een loc met programmeerbare decoder, dus zonder dipschakelaars.


Er zijn uiteraard vele mogelijkheden te realiseren met deze schakeling.
Opstelsporen:
je plaatst een bezetmelder in het inrijspoor. Als een bepaalde trein hierover rijdt, worden automatisch de wissels in de goede standen gezet en remt de trein af tot vlak voor het stootblok.

Omdat voor het afremmen geen afremmodule nodig is, kun je in veel gevallen een langere remweg realiseren.

Denk er wel aan, dat als je in de CV's van de loc de maximumsnelheid of het optrekken/afremmen verandert, dit automatisch wordt overgenomen in de dienstregeling!

Als je de bezetmelder gebruikt, aktiveert de loc elke keer als hij erover rijdt de dienstregeling.
Maar elke trein die over de bezetmelder rijdt, aktiveert de schakeling, waar de betreffende loc ook op de baan staat/rijdt.

Het automatisch oproepen van de dienstregeling is uit te zetten door in de memory de reeks met rijwegen op alleen handmatig (het handje) te zetten.

succes met het experimenteren,
Rolf

correctie 11 januari 2015:
na wat meer experimenteren: het toekennen van een functietoets met de rijweg aan de loc decoder is niet noodzakelijk voor de werking.
Excuses voor de verwarring!

EDIT Ad: Lege ruimte onder bericht verwijderd.
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Bedankt voor uw duidelijke uitleg.
Top.
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
bedankt voor deze duidelijke uitleg, hier heb ik echt wat aan als nog niet zo ervaren CS2 gebruiker, waren er maar meer van die duidelijke uitleggen

gr bart
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Helemaal mee eens, voor beginnelingen als ik zijn dit soort handleidingen goud waard. Bedankt Rolf  :thumbup:
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Zie dit draadje voor het eerst. Ik ben me aan het verdiepen in automatisch rijden.
Daarbij dacht ik echter dat je bij enkel CS2 ook stroomloze stukken/afremmodules nodig had,
wat bij pc-besturing (iTrain) niet het geval is...
Nu zie ik in de voorgaande berichten dat het toch zonder kan?


Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben, op onderstaande manier het een en ander programmeren...
Ik heb nog geen terugmelding, dus ik kan het zelf niet uittesten, anders had ik dat wel gedaan ;)
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Een bezwaar tegen dit systeem is dat er gebruik gemaakt wordt van de afremvertraging in de decoder, wat weer betekent dat er een vaste vertraging is, dus dat de afstand tussen de melders en de plaatsen waar gestopt moet worden een vaste afstand moet zijn, computerprogramma's remmen zelf en berekenen hoe snel er geremd moet worden, dus hoeft de afstand melders-stopplaatsen niet gelijk te zijn.

Groet, Anne W
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Hoi Anne,


Dankje! Dat betekend dus ook dat bij langere stationssporen de intercities even hard moeten remmen als de boemels op de korte sporen...
Terwijl bij eerstgenoemde er wel ruimte zou zijn om langzamer af te remmen, en dus alles wordt beperkt door het blok met de kortste stopsectie...

Zeg ik dit goed zo?

Maar aan de andere kant, zolang je geen pc hebt, kan je met de infrastructuur (blokken, terugmelders, decoders enz) die je voor pc nodig hebt,
wel enigszins automatisch rijden met CS2, zonder dat je - wanneer je overstapt naar pc - weer aanpassingen moet maken (bijv de stroomloze blokken eruit, waar soms over gesproken wordt...).

Als dit zo niet te kort door de bocht is, kan ik hier wel mee vooruit denk ik ;)
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Beste Simon,

Je denkt in de goede richting, ter illustratie: neem een situatie waarbij de afstand tussen de melder en de plaats waar de trein moet stoppen, 1 meter is en neem een situatie waarbij die afstand 0,5 meter is.

De afremvertraging in de loks moet afgesteld worden op de situatie met 0,5 meter, want anders rijdt hij de "stopplaats" voorbij, maar dat betekent ook dat de lok in de situatie met 1 meter, halverwege stopt......

Wil je het mooi krijgen dan zul je dus alle afstanden tussen melders en stopplaatsen zo veel mogelijk dezelfde lengte moeten geven.

De overstap van geautomatiseerd rijden met alleen het CS of met het CS en een PC is overigens niet zo ontzettend groot en brengt je meer flexibiliteit, o.a. de afstand tussen melders en stopplaatsen.

Dit "modeltreinseizoen" zal ik een verhandeling publiceren over de automatisering op mijn baan, daarvan is heel veel bruikbaar voor automatisering in het algemeen, want computerprogramma's werken op basis van hetzelfde basisprincipe: "een trein mag van blok A naar blok B als blok B leeg is en er geen kruisend verkeer is."

Groet, Anne W
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Dag Anne,


Het is me duidelijk wat je in dit geval dus moet doen. Op zich tot die tijd wel een consequentie die te overzien is.
Ter zijner tijd zal ik je verhandeling met plezier lezen ;)

Bedankt en groetjes,

Simon
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Als je een bepaalde trein op de ene plaats snel en op een andere plek langzaam wilt laten afremmen, programmeer je 2 dienstregelingen. Een intercity is geprogrammeerd om te stoppen in het station en met een tweede dienstregeling om zijn opstelspoor op te rijden en op de gewenste plaats te stoppen. Het afremmen gebeurt in beide gevallen met dezelfde afrem karakteristiek. Je kunt verschil aanbrengen door eerder of later te beginnen met afremmen na het passeren van de bezetmelder. Ook rem ik wel eens in 2 gedeelten af.
Het verschil met PC programma's zit in treinherkenning. Het Centraal Station weet niet door welke trein de bezetmelder wordt opgeschrikt. Dus een andere trein kan de dienstregeling oproepen. Je kan niet met meer dan een trein over het stuk spoor rijden waarin de bezetmelder zit. Dat is de beperking. Voor een "druk" verkeer is deze programmering niet geschikt,

groeten, Rolf
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Hoi Rolf,

Tja, dat is nogal een belemmering. Om eerlijk te zijn kan je dus met n beetje treinbewegingen al niets meer laten activeren door terugmelders.
Enige oplossing is dan alles handmatig te activeren, of kan dat niet?


Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Een pc heeft ook geen treinherkenning.
Die houd gewoon bij waar hij locatie naartoe stuurt.  ;)
Vandaar dat je bij veel programma's zelf de loc in een blok moet zetten en een kant op sturen zodat het programma weet wat op dat moment  de voorzijde is.

Simon,
Ik denk dat je niet om een computer programma heen kunt voor wat je wil.

Mvg, Robin
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Beste Simon,
handmatig aktiveren is niet goed te doen. Je moet dan alle treinen in de gaten houden. En de trein zal niet precies stoppen op de plek die je wilt.
De dienstregeling programmering is goed bv voor trein bewegingen op een zijlijn, als je met 1 trein op een spoor rijdt, voor het automatisch in- en uitrijden van een opstelspoor. Meerdere treinen  op 1 spoor lukt niet,

groeten, Rolf
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Hallo Simon,

Als je met 2 of 3 locs rijdt, dan is het nog wel te overzien.
Het is dan nog wel aardig wat programmeerwerk in je CS2, maar is wel te doen.
Je moet dan inderdaad niet te nauw kijken naar de lengte van remwegen.
Vroeger op mn analoge baan reden ook 2 locs volledig automatisch rond.

Wil je meer variatie in je rijden en/of met meer locs, dan is de overstap naar computergestuurd rijden een betere optie.

Groeten,
Ton.
Re: CS2: dienstregeling van een locomotief programmeren
Goedemiddag allen,

Als Marklin liefhebber ben ik nieuw op dit Forum en sinds kort bezitter van een CS2. Ik ben nu al een paar dagen bezig met het installeren van de diverse mogelijkheden in de CS2. Nu heb ik bovenstaand, overigens zeer duidelijke en uitgebreide, uitleg/draadje gevolgd en de dienstregeling werkend gekregen, waarvoor dank! Mijn vraag is echter of je een dienstregeling kunt laten repeteren? Ik gebruik geen terugmelders (S88 o.id.) maar gebruik enkel en alleen de CS2. Ik heb reeds geprobeerd de functietoets daarin te gebruiken (als repeteerfunctie 'uit en daarna aan' maar zonder resultaat. Heeft iemand nog een idee voor mij (als het kan met een v.b./foto o.i.d.). Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Mvg,

Uncle Scoobie.