Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rekord poging 3rail forum wagon

Gestart door stafhunter woensdag 07 januari 2015, 13:26:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Dan wordt het zo langzamerhand duidelijk....  :-(

Op naar Den Bosch....?  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Jan
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Misschien zondag-middag maar eens een lang treintje testen Jan? ;) Van een paar treinen even alle wagens aan elkaar koppelen. Sterke loc rijd vast wel rond.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Wijbe,

Dat is al eens gedaan met de kolenwagen van Jaap en Dick, waren toen zo'n 45 karretjes.
Maar ben benieuwd met hoeveel karren je rond kunt komen.
Daar ga ik zondagmiddag maar eens even goed voor zitten.
Ik hoor het M* geroep nu al. ;) :D :D

Rob
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
45 is makkelijk te doen hoor, op mijn zolderkamertje kom ik al tot 60 (van het zelfde soort )
you tube  :D :D :D
Groet Arend
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Citaat van: Wijbe op donderdag 08 januari 2015, 15:29:26
Misschien zondag-middag maar eens een lang treintje testen Jan? ;) Van een paar treinen even alle wagens aan elkaar koppelen. Sterke loc rijd vast wel rond.

Leuk idee  :thumbup:.

Maar gaan we even bedachtzaam te werk?

- Bij voorkeur zoveel mogelijk dezelfde soort.
- Bij voorkeur een wagon-type van 12 centimeter (ketelwagons, of de Piko DB wagons)?
- Verplicht wisselstroom wielen, i.v.m. met as-lengte e.d.
- (geen wagons van ROB  :D).....

Moet ik er nog HONDERD meenemen?  >:-D

Heb zelf helaas geen loc die dit aankan  :-(.

Groeten,

Jan
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Jan,

Ik krijg nu wel een heel sterk vermoeden dat ik ergens een stukje koperdraad tussen de spoorstaven, via wat puco's, met elkaar moet gaan verbinden. ;) >:-D >:-D >:-D

Rob
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Leuk idee. Mocht het zover komen, dan stel ik ook m'n wagentje beschikbaar!
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Citaat van: Roy op woensdag 07 januari 2015, 19:59:42
..... Ik ben bang dat de koppelingen dat niet aankunnen .....

Hoe groot is dit risico?

Groeten,

Jan
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Dat merk je wel als je je wagonnetje(s) weer hebt gevonden en de koppelingen kapot zijn (of je pakt snel een ander  :D)
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Koppelingen gaan niet zomaar kapot, al helemaal niet als der Relex koppelingen aan zitten.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Ik ben gisteravond nog wat aan het experimenteren geweest, rond de 100 wagons beginnen de problemen. De trein gaat dan al wat langzamer door de r-3 keerlussen. En vervolgens trekken de loc's de koppeling uit de eerste wagon.
Met de standaard koppelingen moeten er dus ook loc's duwen als je nog langer wilt, ik heb natuurlijk wel wat ouder materiaal maar ik had wel alle wieletjes geolied!
Vriendelijke groet Arend
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Wat gaaf dat je al geprobeerd hebt! Dat was waarschijnlijk dan een met een nem schacht ?
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Ik heb eventueel de RailPro 6400's  6401,6402 en 6403 welke hetzelfde nummer hebben, dus makkelijk te besturen zijn. Zijn oude 6409's. Maar eerst maar kijken wanneer de wagons uitgeleverd worden :P.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Hé Arend,

Leuk, het idee slaat dus schijnbaar wel aan.

Citaat van: firstborneagle op zaterdag 10 januari 2015, 21:15:30
..... Ik ben gisteravond nog wat aan het experimenteren geweest, rond de 100 wagons beginnen de problemen. De trein gaat dan al wat langzamer door de r-3 keerlussen. En vervolgens trekken de loc's de koppeling uit de eerste wagon .....

Zelf was ik eigenlijk van plan het op mijn 22 meter lange baan ook te proberen met 100 stuks. Maar dan wel 'gewoon' een rondje rijden. Het afslaan bij wissels dus voorkomen. Het enige probleem bij mij zullen de R1 stukken zijn. Met 60 stuks erachter in het verleden wel succes gehad, ondanks deze 24130 stukken, maar bij grote krachten die groter worden bij 100 stuks of meer zie ik daar wel een probleem in verschijnen.

Citaat van: firstborneagle op zaterdag 10 januari 2015, 21:15:30
..... Met de standaard koppelingen moeten er dus ook loc's duwen als je nog langer wilt .....

Zet je dan beide loc's (voor en achter) in Traxie?

Groeten,

Jan
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Bij een 'opduwloc' voorzie ik problemen in bogen. De trein wordt in bogen namelijk iets langer terwijl achterin de trein een loc tegen de trein staat te duwen. Die duwt dan een paar wagons uit de rails, vrees ik. Multitractie vóór in de trein zal dat probleem voorkomen.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Is dat zo? Immers moet de eerste al aardig slepen en krijgt dan wat hulp. Alleen de tweede zal ook wel slepen maar ook wat duwen. Dus hulp voor de eerste. Enzovoort.

Is maar een gedachte.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Ooit heb ik het volgende meegemaakt op mijn baan: ik had een sleep van 11 VAM-wagens achter een loc hangen en die hele trein reed naar beneden (op een 3%-afdaling). De trein reed een R-2 boog in en het gewicht van de wagons zorgde ervoor dat de trein (die in die boog dus iets langer werd) uit de rails gedrukt werd. Wagon 2 of 3 (gerekend vanaf de loc) werd uit de rails gedrukt en de rest volgde... :sad:

Ik ben dus bang dat als er een 'opduwloc' achter de trein staat hetzelfde gaat gebeuren, die loc duwt gewoon door terwijl de wagens een soort van afremmen door het langer worden van de trein in die boog.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon

Een hele andere boeg:

Op een zomerse dag gewoon buiten op een vlakke parkeerplaats oid. een gezamenlijk tracé aanleggen, waarbij we dmv. zeer flauw gelegde flexrail een aantal toepasselijke bochten kunnen maken om iig. een baan rond te krijgen. Pers erbij!  Hatsiekandee !

mvg Harry
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Is er 3-rail flexrail dan?

Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Ja, dat is er: K-rail 2205 (90 cm lang) Zie wiki
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Dag Frank,

Bedankt voor je bijdrage.

(oorspronkelijke opmerking verwijderd).

Even ter verduidelijking. Ik ben van de nieuwe (zuinige, dus veel starterssets) garde.
Dus een C-Rails rijder. En daar kennen we in mijn beleving deze variant niet.

Is inderdaag een mooie optie.

Groeten,

Jan
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Graag gedaan Jan!

En wat:

Citaat van: i_m_johny op zondag 11 januari 2015, 11:56:57
waarin subtiel genoemd werd dat ik me moest schamen dat ik dat niet wist.
betreft. Mijn idee is dat je beter dingen kunt vragen als je iets niet weet, dan je gaat zitten afvragen hoe het nou precies zit. En je kunt niet alles weten :) Ik heb K-rail en ook een aantal van deze flex-rails in huis. Maar vraag me niet al te veel van C-rail.....  ;)
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Citaat van: Olav op zaterdag 10 januari 2015, 23:59:04
Is dat zo? Immers moet de eerste al aardig slepen en krijgt dan wat hulp. Alleen de tweede zal ook wel slepen maar ook wat duwen. Dus hulp voor de eerste. Enzovoort.

Is maar een gedachte.

Het kan inderdaad blijkbaar wel met meerdere locs in een lange sleep, zie filmpje met 9 locs en 243 wagons.
Ze rijden in een lange spiraal zonder eruit gedrukt te worden. Wel hetzelfde type loc.

The spiral with Ho Scale 243 cars 9 engines
Re: Rekord poging 3rail forum wagon

Leuk project! Mooi gedaan. :thumbup:
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
@Jan, heb jij dan geen Märklin catalogus daar staan die flex rails in vermeld hoor.  8o
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Sascha: dat klopt ! De wagon was ook snel weer gerepareerd, toen ik hem in de achterste helft van de trein deed had ik geen problemen meer.
Jan: R1 gaat zeker problemen geven omdat dit bijzonder zwaar trekt, het scheelt je zeken een loc op 10 meter trein
Gerard: Je hebt gelijk, heb ik ook wel eens gehad 8o Het gewicht van de wagons duwt doooooor. Maar als je achter aan die trein een loc hangt die dezelfde snelheid rijdt als de trekkende loc, dan voorkomt die duwende loc het versnellen van de wagons.Dan gaat het wel goed!
De problemen ontstaan bij de minste of geringste storing!!! Zo gauw er 1 loc even hapert en je hebt een deel van de trein in een boog staan ligt meteen het hele spul er naast, ik heb het meegemaakt, je schrikt je kapot! :D
Harry: goed Idee. Ergens centraal in Nederland, Zwolle of zo ;)
Arjan. In het filmpje kun je zien dat het wel werkt, mits de loc's exact even hard rijden, bovendien hollen er hier geen wagons van de helling af, deze worden immers afgeremd door de wagons die (buitenbeeld) aan het klimmen zijn. En volgens mij is het een behoorlijke lange helling want die donkere wagons zijn best wel even uit beeld.
Ik heb ondertussen al gereden met meer dan 100 wagons met slecht 2 Marklin loc's!!! Dit op een vlakke baan. De kleinste boog is R-3 (Dit trekt merkbaar zwaarder als het rechte stuk) De(slanke) wissels geven geen problemen
Op You tube heb ik m'n recentste record poging staan met 96 onderlossers en klapdekselwagons(en 2 loc's)
Bij belang kan ik hier het linkje wel even plaatsen
Vriendelijke groet Arend
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Hallo Allen,


Het is ,als ik  het goed begrijp, een record poging om de langste trein te "trekken" ?

Mag je dan wel tussendoor andere loks zetten om te duwen en tevens ook te trekken?
Ik vraag het maar even voor de zekerheid, ik heb me er verder niet echt in verdiept nog.

Het is maar een vraag , en ook even nieuwschierig ernaar.


mvg Frans

Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Citaat van: i_m_johny op zondag 11 januari 2015, 11:56:57Dus een C-Rails rijder. En daar kennen we in mijn beleving deze variant niet.

:idea: Je zult misschien zelf er wel niet voldoende van bijeen krijgen voor een volledige boog: kijk eens naar railstuk 24912, R9 met 1114,6 mm, de tegenboog van de slanke wissel. Als dat geen mooie wijde boog in C-rail oplevert :idea:
Je komt alleen met de verdeling 12,1° niet mooi uit op 90°, 180°, 270° en 360°. Bijvoorbeeld 180/12,1 maakt 14,87 railstukken. Kan het zelf niet uitproberen, zoveel 24912 en/of schlanke wissels heb er niet los op voorraad liggen. ;)
De meeste 3railers zullen ook wel ruimte te kort komen voor een ± 2,23 meter boog. Je moet immers ook nog weer terugrijden en je wilt ook een stukje rechtdoor en nog meer spoor berijden ...
K-rail rijders hebben ook nog 2241 en 2251. Mooie wijde bogen, ik zie ze niet vaak op banen gebruikt worden. Echter dat is een ander onderwerp.
Groet,
Dirk
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Moet er een bocht inzitten om een record te maken, als dat niet het geval is zou een lang stuk rechte rails de beste oplossing zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rekord poging 3rail forum wagon

Met flexrail kan je een bocht maken met een diameter zo groot als je maar wil. Bijvoorbeeld op de vloer van een willekeurig gymzaaltje.

Ik neem zomaar aan dat bij een recordpoging wél een vergelijk wordt getrokken tussen omstandigheden waaronder de recordpogingen worden gedaan. Bochten geven nou eenmaal meer wrijving dan rechte stukken.

Onder welke omstandigheden is bijvoorbeeld het Nederlands record gevestigd?

mvg Harry

Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Citaat van: Johnnytrein op zondag 11 januari 2015, 14:18:29
@Jan, heb jij dan geen Märklin catalogus daar staan die flex rails in vermeld hoor.  8o

Hé Johnny.

Tsja, ik heb wel een catalogus, maar beperk me eerlijk gezegd vrijwel alleen tot de C-Rails waarvan ik meende iedere optie wel te kennen. Maar las onlangs dat er ook een R9 boog bestaat, die ik (nog) niet heb toegepast.

Daarnaast heb ik mee eens verdiept in de M-Rail mogelijkheden, door een kleine partij op te kopen en 'ermee te spelen' op de grond  :D. Erg leuk weekend gehad, maar ze toen schoongemaakt en maar weer grotendeels doorverkocht (kreeg er later nog een aantal van mijn zwager die nu nog steeds in een 'industriebochtje' op de baan in gebruik zijn).

De K-rail conversie rail van C-Rail heb ik wel in mijn bezit, dus de weg staat open voor dit avontuur.
Maar omdat ik de nut en noodzaak in mijn geval er nog niet van ingezien heb, heb ik me ook nog niet tot in de details in gelezen en heb ik dus de betreffende opmerking gemaakt.

Voortaan zal ik daar wat voorzichtiger mee zijn om misverstanden te voorkomen en de boel niet op de spits te drijven.

Groeten,

Jan
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Het is een mooi idee.
Als deze recordpoging doorgaat dan wil ik mijn 2 Big-Boys beschikbaar stellen om het gehele spul te trekken. 1 om te trekken en 1 als opduwlok halverwege.

Groetjes Dennis
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lucien, je bedoelt denk ik het guinness book of records?
En idd, Sasha zou eigenlijk elke wagen persoonlijk moeten signeren voor ze verstuurd worden.  :mrgreen: :mrgreen:

Net via internet bij gekeken, maar dit was het enigste wat ik kon vinden.

[citaat]
The longest model train measured 282.11 m (925 ft 6 in) and was made up of 31 locomotives and 1,563 carriages. It was constructed by the Wilmington Railroad Museum Model Railroad Committee (USA) and was presented and measured in Wilmington, North Carolina, USA, on 23 April 2011 The scale of the train was 1:87.1 (H0). The scale length of the train is 24.571 km (15.27 miles).
Klik
[/citaat]

Gr.  Charlie

Link aangepast
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
En als je een niet officieel record wilt zetten moet je een nóg grotere collectie hebben want op you tube staat een filmpje met 23 loc's en 1662. Ik denk dat dit soort (Wereld)records weggelegd zijn voor de Amerikanen. Misschien is een nieuw Nederlands record nog een optie? Groet Arend
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
In Istanboel zijn ook al enkele pogingen gedaan:

14-11-2012: THE LONGEST TRAIN A SINGLE MARKLIN ANALOG LOCO PULLED
https://www.youtube.com/watch?v=UvkTUStv47s

08-12-2012: DB 44 690 is pulling TWO HUNDRED AND ONE PASSENGER CARS ALONE!!!
https://www.youtube.com/watch?v=TlVi5Z_02gU

18-05-2013: Marklin DB 44 690 is pulling 310 freight cars ALONE
https://www.youtube.com/watch?v=u-DV1SYOv9I

Groeten,

Erik.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Indrukwekkend. Bedankt voor de links :important: :thumbup:
Die 44er is dan ook een beul van een loc :important:
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Je hoort de motor goed gieren.
Zouden ze er speciale extra stroeve asb'tje onder gezet hebben?
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Wordt hier rekening gehouden met het gewicht, of alleen met het aantal?
Anders zou ik allemaal plastic chassis nemen  :o) , zonder extra gewicht in de wagons
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Citaat van: stafhunter op woensdag 07 januari 2015, 13:26:10
Hoeveel Locs zullen er nodig zijn om het geheel (alle 3rail wagons) voort te trekken, ik zie het al in het Guinnessbook "langste trein in H0" :P is meteen een uitdaging en kun je meteen controleren of alle wagons goed rollen voordat ze de deur uitgaan

Moeten we naar mijn beleving niet vergeten dat de eerste opmerking  er vooral op gericht was om met de 3RailForum Ketelwagons deze poging uit te voeren?

Volgens mij is dat het aspect wat deze actie zo bijzonder maakt.

Groeten,

Jan

Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Inderdaad Jan, we zijn hier wat ontspoord.
Het zou leuk zijn om minimaal 500  3-rail ketelbinkies voort te bewegen met de twee big boys van Dennis :thumbup:

Je kunt dan overwegen SBS6 uit te nodigen maar je kunt dit ook lekker zelf delen op you tube en hier op ons forum uiteraard.
Dan is het lekker ONS record want niemand die ik ken heeft 500 identieke wagonnetjes liggen
Groet Arend
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Indien deze twee Big Boys van Dennis niet voldoende zouden zijn wil ik mijn Big Boy ook wel ter beschikking stellen, natuurlijk onder het waakzaam oog van Dennis.  Afwachten dus. Groeten.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
ok. Dan doe ik mijn "sterke mannen" act. Met een touw tussen mijn tanden 500 wagonnetjes trekken. :D

vr.gr.
Jurrien
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
 :D
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Als je er dan even een unster tussen haakt Jurrien dan weten we meteen wat je trekt in kilo's ;)
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Dat worden dan 2 record pogingen haha.

Groetjes Dennis
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Citaat van: Jurrien op woensdag 11 februari 2015, 12:02:17
ok. Dan doe ik mijn "sterke mannen" act. Met een touw tussen mijn tanden 500 wagonnetjes trekken. :D
Begin maar vast te oefenen, het is bijna zover  >:-D :D :P
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
wordt er hier nog op door geborduurd? of is het vuur uitgedoofd? de wagons zijn al in het bezit van het 3railforum team 
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Hierbij wil ik meedelen dat ik geen toestemming geef om mijn wagons te laten gebruiken voor de recordpoging.
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Bij gebruik wil ik flinke korting  >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Rekord poging 3rail forum wagon
Zoals ik eerder ook al heb gezegd geen rekord poging met mijn wagens.
Ik sluit mij aan bij Jørg bij deze

Grts
Johan