Jazeker
Is alweer even geleden, zit midden in een verhuizing en verbouwing, dus weinig tijd gehad recent.
Tevens komt in het nieuwe huis mijn eerste echt baan, waar ik afgelopen maanden alvast wat treinstellen voor aan het aanschaffen was en digitaal te maken.
Het tractie probleem is opgelost. Kan er even geen foto's van maken, alles zit nog diep in verhuisdozen
De sleper was deel van het probleem. Te dikke lijm gebruikt, waardoor hij net de assen van de rails tilde.
Heb het draaistel, de plek van de sleper nog extra uitgehold, scheelde weer 3mm ofzo.
Nu lijm beter gedaan, zodat dit geen extra hoogte verloren zou gaan met het plaatsen er van.
Daar naast heb ik handmatig de flensen aangepast. Van zowel motor draaistel, als de andere losse assen.
Nu rijdt de 4430 probleemloos over alle wissels in alle richtingen. En zeker door de extra massa aansluiting blijft hij overal altijd stroom behouden.
Het niet-motor draaistel, waar Fleischmann ook stroom af neemt normaal, heb ik verbouwd tot een 2 assig massa contact met de rails.
Het motordraaistel zelf is ook een massa contact en dat werkt perfect.
Ookal rijden de motor-assen over de plastic delen van de M-rail wissels, houden de andere assen nog perfect contact.
Ben wel tegen een nieuw probleempje aangelopen toen ik ging testen met beide treinstellen aan elkaar.
De kabels tussen beide treinstellen zijn te dik en te stug.
Deze 4 aders duwen het andere treinstel letterlijk van de rails, omdat ze geen ruimte hebben vrij te bewegen.
Vooral bij een S-bocht is het effect het ergst.
Dit moet ik vervangen voor dunne en flexibele aders, komt het vanzelf goed.
Het is een oud type 4430, heb er zelf Fleischmann profi koppelingen op gezet. Maakt de afstand tussen beide treinstellen opeens een stuk korter, maar ook veel mooier.
Als dit gedaan is, ga ik het tussen rijtuig nog maken. Kan straks zonder of met rijden als ik dat wil.
Wellicht koop ik er later nog 1 extra bij, 4 rijtuigen is de max die ik straks op mijn baan kwijt kan aan lengte.