Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Keerlus Alpenhof

Gestart door fonzo999 dinsdag 06 januari 2015, 17:01:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Keerlus Alpenhof
Mijn bijdrage aan de modulebaan probeer ik als volgt te realiseren :
Re: Keerlus Alpenhof
Lokkie
gast

Re: Keerlus Alpenhof
Hoi Alphons,

Ziet er leuk. :)
Hoe doe je het met het hoogteverschil :?:
Ligt het pendelspoor lager dan de blackbox :?:

Gr.
René
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Jip René,

Doorgaand spoor ligt op normale hoogte van de module. Pendelspoor wordt verdiept aangelegd en de voorkant van de module wordt verlaagd voor een betere inkijk. Pendelen gaat met een Railbussie !
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat verdiepte spoor in een kloof leg of dat ik er een "verdiepte vlakte van maak
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Ik heb me nog niet eerder verdiept in een modulebaan, maar wat is de functie van de blackbox?

Groet,

Ronald
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2008

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Hoi Ronald,

De blackbox is bedoeld als verbindingsstuk tussen 2 modules.
Deze is aan de voorzijde afgedekt, zodat dit niet zichtbaar is voor de kijker, vandaar blackbox.
Elke module kan bestaan uit C, K, of M-rail en in de blackbox ligt altijd k-rail.
Een ieder kan dus zelf zijn railtype kiezen, de blackbox zorgt voor koppeling tussen de verschillende modules.

Groeten,
Ton.
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2010

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Een mooi idee om dit zo te realiseren, dat wel. Weer eens wat anders dan een kale keerlusbak ;) :D. Ik weet niet welke bochtstraal jullie als minimum hebben aangenomen. Houdt er rekening mee dat dus bijvoorbeeld dat rijtuigen van LS en loks van andere merken dan märklin soms niet door alle bogen kunnen rijden.

Citaat van: M.user op maandag 12 januari 2015, 19:40:38
Ik heb me nog niet eerder verdiept in een modulebaan, maar wat is de functie van de blackbox?

Om de verschillende landschappen van elkaar te scheiden. Ze zorgen voor de overgang tussen de verschillende modules. Dit concept is al vaker toegepast maar bij de BeneluxSpoor.Net-modulebaan voor het eerst op zo'n grote schaal (24 meter baan op Eurospoor. Trouwens de baan achter BNLS-baan stond ook met soort van BB's.)

Even over de keerlus: Dit is een mooi idee. Een paar kleine praktische zaken:

1) Je zit dan wel vast aan deze "configuratie". Je kan dus niet met 1 keerlus oplossing meerdere "configuraties" maken zoals bijvoorbeeld een ovaal omdat er niet meer ruimte is bij een beurs. Je bent minder flexibel in dat opzicht.

2) Je hebt altijd nog ruimte nodig om treinen op te zetten. Dat zal in een landschap wat minder handig gaan ;)

3) Daarnaast heb je nu publiek aan 3-zijden van je bak en dus ook een doorloop naar achter de modulebaan. Op Eurospoor hebben we dat relatief gemakkelijk op gelost maar ik kan mij voorstellen dat het niet wenselijk is. (diefstal e.d.)

Groet Ronald.
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Dat klopt Ronald, maar ik ga thuis een modulebaan bouwen waar dit inzit. Dus dat kwam goed uit.
Als ik verder daarmee ben kan ik ook eventueel andere modules inzetten.

En over de diefstal, dat kan natuurlijk. Maar dan moet nog maar iemand een keerlus bouwen  :P en dan maken we een
simpele 180 graden bocht, hebben we een U. Of loop ik nou ver vooruit ? :D
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Hoi Alphons,

Je keerlus module mag er zijn hoor, en ik hoop dat je de ruimte vindt om een onderdoorgang te vinden op deze modules ;)

Zoals eerder al aangegeven : Beter dan een kale lus :-)

Succes met uitwerken van deze keerlusmodule :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2010

offline
Re: Keerlus Alpenhof
@Alphons:

Citaat van: fonzo999 op maandag 12 januari 2015, 23:56:21
Dat klopt Ronald, maar ik ga thuis een modulebaan bouwen waar dit inzit. Dus dat kwam goed uit.
Als ik verder daarmee ben kan ik ook eventueel andere modules inzetten.

Ah, op die fiets. Natuurlijk is dit een goede oplossing. Ga je deze bak ook voorzien van een fries en achtergrond e.d.? Anders is het effect van de baan wel een beetje weg namelijk. Ik ben dan wel benieuwd naar de constructie.  :thumbup:

Citaat van: fonzo999 op maandag 12 januari 2015, 23:56:21
En over de diefstal, dat kan natuurlijk. Maar dan moet nog maar iemand een keerlus bouwen  :P en dan maken we een
simpele 180 graden bocht, hebben we een U. Of loop ik nou ver vooruit ? :D

Hum, ik zeg dit omdat je in principe alleen publiek aan de voorzijde van de baan wil hebben staan. Niet dat ze in een "dooie" hoek terrecht komen. Op Eurospoor hadden we daar gelukkig nauwelijks last van. We zijn ons wel ter dege van bewust geworden dat het een keer kan gebeuren. Dan is voorkomen beter dan genezen :)

Groet Ronald.
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Ronald,

Die wordt inderdaad voorzien van fries en achtergrond. Wordt nog even puzzelen, maar met mijn goede vriend de "houthakker" moet dit opgelost kunnen worden. In 1e instantie wordt gedacht aan een klein steuntje op de voorste hoek en een extra versteviging bovenin de friezen.
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Hoi Alphons,

Met 1 keerlus komen we niet zo ver als we willen, en ik heb het goede aantal bakken (zelfs een BB over), en zou de andere kant wel willen maken.

Nu weet ik nog niet precies hoe en wat, maar dat zouden we in overleg wel kunnen doen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Hans,

Je kunt ook 2 modules koppelen tot een grote 180 bocht. Hebben we nog wel een 2e keerlus nodig !
Maar die vinden we nog wel !
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Alphons,

Dat gaan we overleggen want ik weet het nog niet zeker of ik dat ga doen ;)

Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Hi

Een tweede keerlus is eigenlijk een "must" en de vorm en maat is niet zo belangrijk. behalve dan de maat aan de "module/ blackbox" zijde.
De lus zelf zou je eigenlijk ook moeten verstoppen, ziet er zo onnatuurlijk uit, of verstoppen achter bomen, een heuvellandschap ect.
Ga even nadenken of ik die misschien wel wil (kan) maken. (Of met iemand samen?)

groet
Harald
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2008

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Hallo Harald,

We vinden het leuk dat je ook mee wilt doen met de 3railforum modulebaan.
De keerlusmodule is een essentieel onderdeel van het geheel.
Ik stuur je zo nog even een PB.
Dan kunnen we daar er verder over discussiëren.

Groeten,
Ton.
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Keerlus Alpenhof

Hoi Alphons !

Ben benieuwd hoe het gaat worden  :P
Succes alvast !

Grtz Tony
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Op rail 2015 gekocht voor als blikvanger op de module :

Een hotel en klein cafeetje.
verder nog een mal om brugdelen te maken ( was met 40 % korting ) en een rongenwagen.
Die laatste hoort niet bij de module, maar die kon ik niet laten liggen !
Re: Keerlus Alpenhof
Lokkie
gast

Re: Keerlus Alpenhof
Hoi Alphons,

Leuk hotel. B)
Ik ben benieuwd hoe het het gaat worden op de module.

Gr.
René
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Uche Uche,

Lange tijd niks gebeurd hier, dus effe afstoffen.

Door hoofdzakelijk tijdgebrek heb ik weinig kunnen doen aan mijn module. Ook zat ik met de lay-out, het wilde niet vlotten en ik had weinig inspiratie.
Uiteindelijk heb ik besloten om de zaak in 2 te delen, m.a.w. een tussenplaat erin.

De oude situatie ziet er zo uit :


De nieuwe situatie ( paaltje links is tijdelijke ondersteuning ) :


Aan de linkerkant komt nu een extra uitbreiding van ca. 30 cm. waarop een FSC busstation komt; uiteraard met echt stoppende bussen. Ik probeer in de komende week een tekening te maken hoe er dat uit komt te zien.
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Mooie oplossing, Alphons  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Goed idee enne .... die inspiratie, die komt vanzelf wel weer.

groet
Harald
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Hoi Alphons,

Vraagje wat is de reden dat de keerlusmodule 10cm lager ligt dan de standaard modules?

Leuk idee om er straks ook bussen te laten rijden.

Groet,

Ronald
Re: Keerlus Alpenhof
Spoorman
gast

Re: Keerlus Alpenhof
Ontwerpfoutje denk ik? Ik zou het corrigeren zodat alles in lijn ligt.

Met groet,
Ben.
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Is geen ontwerpfout.  Bewust gedaan om o.a. te kunnen werken met niveauverschil.

Momenteel ligt de rails doorgetrokken om de baan te kunnen testen, maar de bedoeling is dat er een brug komt te liggen waaronder o.a. een beek en een weg.
Ben heel slecht in schetsen, anders had dat een hoop verduidelijkt
Re: Keerlus Alpenhof
Spoorman
gast

Re: Keerlus Alpenhof
Citaat van: fonzo999 op zondag 25 oktober 2015, 15:21:59

Is geen ontwerpfout.  Bewust gedaan om o.a. te kunnen werken met niveauverschil.


Dat snap ik. Ik bedoel de voorzijde en zijkant van de bak die niet in lijn loopt met de rest.....
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Ik begrijp niet wat je bedoelt Ben.

De voorkant ligt exact op lijn met de andere modules, alleen de bak is 10 cm verlaagd.
De andere kant blijft open.
Re: Keerlus Alpenhof
Ben bedoelt dat de brede onderkant dus ook verlaagd is en geen mooie lijn met de rest van de modules vormt. Dit maakt het een rommelig aanzicht.
Re: Keerlus Alpenhof
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Er komt nog een afdekplaat voor de black boxen.
Daarmee zie je de overgangen tussen de modules niet.
En dat "rommelig" zicht is weggewerkt.

Wim
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Ik zou geen enkele andere manier weten om een spoor 10 cm omhoog en ook weer omlaag te krijgen op slechts 120 x 120. En dat ook nog met een voorschrift van minimaal R2.
Omdat toch te bewerkstelligen heb ik de module 10 cm verlaagd en het spoor op gelijk niveau gehouden. Dat zie je natuurlijk altijd, maar als straks de afdekking voor de black-boxen erop zit, de zaak is geschilderd, de modules zijn afgewerkt met een rok tot op de grond, en de scenery zichtbaar wordt, maakt dat allerminst een rommelige indruk.

De andere kant blijft permanent open. Het is nu eenmaal een keerlus, dus daar komt geen module meer achter.

Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Ik vind het een spannend en origineel ontwerp  :thumbup:
Geeft ook lekker veel diepte !

Grtz Tony

Soms moet je een beetje out off the (black)box denken  :P
Re: Keerlus Alpenhof
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Citaat van: Tony op maandag 26 oktober 2015, 14:35:06

Soms moet je een beetje out off the (black)box denken  :P

:thumbup: :thumbup:
Re: Keerlus Alpenhof
Spoorman
gast

Re: Keerlus Alpenhof
Citaat van: fonzo999 op maandag 26 oktober 2015, 13:50:17

Omdat toch te bewerkstelligen heb ik de module 10 cm verlaagd en het spoor op gelijk niveau gehouden.


Dat heb je goed gedaan. Maar ik bedoel dit:



Als je dat weg haalt en je tracé straks opwerkt vanaf de plaat, in relief en gelijk met de voorzijde van alle bakken krijg je één geheel.

Het is mij niet te doen om klakkeloos kritiek te leveren maar ik vind dat je je best kunt doen er meer van te maken.

Met groet,
Ben.
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Dat is allemaal heel mooi bedacht,  en dat vindt ik ook wel prettig dat daarover iets wordt gezegd, maar zoals ik in mijn vorige post heb aangegeven komt daar een rok langs tot aan de grond. Die zijn er al en zelfs voorzien van een logo.

Dan stoort die hele voorplaat niet meer, want die zie je niet. 

Je moet dan ook nog zien dat de voorkant in dezelfde kleur blauw is als de module van de buurman en dat het gat tussen de 2 modules ook is opgevuld door een plaat in kleur.
Re: Keerlus Alpenhof
Spoorman
gast

Re: Keerlus Alpenhof
Heel goed. :thumbup:
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Ik las vorige week dat jullie aardig wat lengte beginnen te krijgen en dit dus een probleem kan gaan geven om het op te zetten. Is het wellicht een idee om op die momenten i.p.v. de keerlus een 180 graden bocht te maken zodat er een zelfde lengte een achterzijde aan modules kan worden geplaatst. Dan kun je op een show of tentoonstelling om de baan heen lopen.
Het is wel gaaf dat er zo snel al zoveel animo is.

Groet!

Ronald
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Ronald,

Dat beseffen we ook. Maar onder 2 keerlussen kom je niet onderuit, tenzij je 4 x 90 graden bocht
( of 2 x 180 natuurlijk ) gaat inzetten.

Daarom zijn er al wat ideeën over 90 en 180 graden bochten, maar de grote vraag wat willen we.
We zijn er nog niet precies uit, per slot van rekening zijn we met 8 man die allemaal
wat te zeggen hebben.  Een 180 graden of 2 x 90 graden bochten zou ons wel helpen met de
huisvesting, want zo'n lange lengte krijg je niet overal binnen.

Er liggen nu wat voorstellen over hoe het op te lossen is, besluit nemen over wat we doen en
daarna komen we daar mee naar buiten.

Maar als jij je geroepen voelt om een moduuletje te bouwen met een hoek er in.  Je bent welkom !  :D

Edit : typevauten aangepast !
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Toen jullie net begonnen was ik al enthousiast over het plan Alphons. Onderweg naar Houten hebben we langdurig met Ton en jou gesproken over jullie plannen.
Helaas heb ik momenteel er niet de tijd voor en je moet ook niet alles willen. Wellicht komt het nog wel een keer zover.

Ik blijf het natuurlijk wel met veel belangstelling volgen.

Groet,

Ronald
Re: Keerlus Alpenhof
Lid sinds: 2023

offline
Re: Keerlus Alpenhof
Dat snap ik Ronald,

Maarrreee... wij laten geen mogelijkheid ongebruikt om zieltjes te winnen !  O:-D

We zien wel in de toekomst en zijn altijd blij met volgers  :thumbup:

Re: Keerlus Alpenhof
jakeman
gast

Re: Keerlus Alpenhof
Heyhey dit wordt leuk!

:thumbup:
Wanneer staan we naast elkaar op een beurs? :)

Groeten, Jake