Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

hoeveel cm bedraagt de lengte voor het stoppen bij een signaal

Gestart door marklin liefhebber maandag 05 januari 2015, 00:17:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoeveel cm bedraagt de lengte voor het stoppen bij een signaal
Hallo
Eerst en vooral aan iedereen van deze gezellige bende een vreugdevol en gezond 2015.
Hier komt misschien een domme vraag van een analoge m rail rijder.
Hoeveel cm. moet ik voorzien opdat mijn treinen zouden stoppen voor het stop signaal
Ik rij met een 3051/3031/3045 elk voorzien van 3 blikken wagens uit de jaren 1960-1970 op de buitenbaan en heb 3 signalen hierop aan
gesloten zodat er altijd 2 treinen stilstaan en 1 rijdt.Op spoor 2 rijd ik met 4028-3028/34883/3080 met ook elke keer 3 wagens en hier staan 2 signalen.Op spoor 3 rijd ik met 3 loks type 3000 met elk 3 wagens type donderbussen.Hierop zijn 3 signalen op aangesloten.Spoor 4 is een rangeerspoor.Elke baan is van elkaar gescheiden door middel van isolatie strips en worden apart bediend door de blauwe 32VA transformatoren die ingesteld staan op 120 Km/uur (op schaal natuurlijk)
Re: hoeveel cm bedraagt de lengte voor het stoppen bij een signaal
Minimaal 4 raillengtes aanhouden voor een isolatie stuk.
Per lok blijf je verschillen houden over de uitloop afstand.
Cees
Re: hoeveel cm bedraagt de lengte voor het stoppen bij een signaal
4 raillengtes lijkt mij erg veel. De trein stopt dan m.i. vér voor het sein. Mede gezien het feit dat de snelheid is beperkt, ga ik er van uit dat 2 raillengtes meer dan genoeg zijn.

Herman
Re: hoeveel cm bedraagt de lengte voor het stoppen bij een signaal
ik zou testen.
Re: hoeveel cm bedraagt de lengte voor het stoppen bij een signaal
Herman,
Een van de lok's welke bij de vraagsteller rijden is de 3045, een vrij prijzige DSB lok, deze lok loopt lang uit. Je moet uitgaan van de langst uitlopende lok, het blok rond het sein wordt niet per trein aangepast!
Daarbij staat het een stuk fraaier, persoonlijke mening, dat een lok echt duidelijk voor het sein stilstaat.

Ps voor de vraagsteller," marklin liefhebber" wees zuinig op de DSB lok. :)
Cees
Re: hoeveel cm bedraagt de lengte voor het stoppen bij een signaal
Bedankt voor de verkregen info, maar heb nog een vraagje over het stoppen voor een stop signaal en namelijk de volgorde van isolatie strip en toevoer van de stroomdraden. Tot op heden heb ik in de rijrichting /isolatie strip/toevoer/isolatie strip/toevoer ingebouwd maar weet niet of dit de goede methode is.
Groetjes van uit België
marklin liefhebber
Re: hoeveel cm bedraagt de lengte voor het stoppen bij een signaal
Helemaal goed......hierdoor zal er een deel stroomloos zijn als de trein moet wachten voor een rood sein.
Immers je ene aansluiting zit opgesloten tussen de isolatie stukjes.... :thumbup:
En de andere zit op de voeding (midden geleider waar constant spanning op staat).
En weer gaan rijden als hij geel of groen word , afhankelijk welk sein je gebruikt.....

Mvg: Alex
Re: hoeveel cm bedraagt de lengte voor het stoppen bij een signaal
Marklinliefhebber,
Kleine aanvulling, Om de 10 raillengtes is het aanbevelens waardig om de rijspanning en massa te herhalen, (ringleiding)
Door een seinblok kan het zijn dat deze afstand te groot wordt, lees: wat enige spanningsverlies geeft.

Ander vraagje van jou DSB lok heb je ook nog de verpakking met overplak sticker?

Cees