Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool

Gestart door Jajekra zondag 04 januari 2015, 20:27:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Sinds kort in het bezit van een Piko Expert lok BR 187 BLS

Rij met een Märklin MS1

Met F1 en F2 schakel je de rode sluitlichten voor of achter onafhankelijk van de rijrichting.
Dus kan de rode sluitlichten gelijktijdig met de normale verlichten aan één kant van de lok aanstaan?
De bijgeleverde omschrijving spreekt dat je met F1 en F2 de cabineverlichting schakelt.
Leds voor de cabineverlichting zijn aanwezig op de print.
Wat doe ik verkeerd of hoe wijzig je deze instelling?

Bij voorbaat dank voor jullie input.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Jaap,

Bij het inprikken van de decoder verandert de toewijzing van de functies. Dan heb je inderdaad het effect dat front en sluitlichten tegelijk aan kunnen zijn.

Ik heb mijn Lopi 4 zo geprogrammeerd dat het frontlicht door F0 wordt geschakeld. Het bijbehorende sluitlicht met F1.
Op deze manier kan ik ook met alleen front of alleen sluitlichten rijden.

De cabine verlichting heb ik nog niet ontdekt. Die is niet standaard geactiveerd bij een nieuwe decoder.
Ik zal morgen even met de Lokprogrammer en de loc in de weer om te vinden waar ie zit en laat het hier weten.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Arjan,

Bedankt voor je input. :thumbup:

Even voor de duidelijkheid.
Ben redelijk groen in decoder techniek
Het is mijn eerste Piko Expert lok
Lok is nieuw en vanaf fabriek uitgerust met multiprotokolldecoder PluX16 piko art #46121
Heb er dus geen decoder "ingeprikt"
Rangiergang F3 functineert
Anfahr-Bremsverzögerung F4 werkt,

allen bij F1 en F2 gebeurt iets anders dan verwacht

Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Je zou middels herprogrammeren van de Aux 1 en Aux 2 (die nu 1-op-1) blijkbaar aan de F1 en F2 zitten, de werking kunnen aanpassen.
Je hebt daarvoor wel een ander besturingsapparaat nodig, zoals een programmer, CS2 of MS2.

Door middel van Functiemapping kun je Aux 1 toewijzingen aan F1-vooruit en Aux 2 aan F1-achteruit.
Dan schakelen de sluitseinen altijd afhankelijk van de rijrichting en zijn ze bovendien onafhankelijk van de inschakeling van frontseinen.

John
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Aan de Piko / Uhlenbrock decoder van de 187 valt niets te functiemappen. Dan zul je er tenminste een 76650 of een ESU V4 in moeten zetten.

Gr, Ben.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Ik neem aan dat er vanuit Piko niets is gewijzigd aan de default functiemapping, wanneer er een decoder wordt ingeprikt. Voor alle duidelijkheid: ik heb de DC-versie. Daar moet je zelf een decoder inzetten. Daarom heb ik een ESU.

In ieder geval komt aux1 (sluitlichten voor) op f1 en aux2 (sluitlichten achter) op f2. F3 en 4 blijven ongewijzigd. F5 is aux3 en daar zit de cabineverlichting voor onder. F6 is aux4 en dat is de cabine achter.

Ik hoop dat de Uhlenbrock decoder het net zo doet.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
arjan, kan jij dat in een schema weergeven?
ik heb wel een esu
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Johan,

Bij deze
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
arjan, bedankt
ik was niet duidelijk zag ik, maar ik  bedoel elek. schema voor aan een lokpolit 4
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Ik wil het draadje weer oppikken.

Allereerst iedereen bedankt voor de input.
Ik vrees echter dat ikzelf niks kan betekenen om het op te lossen.

Het gaat om deze lok:
klikje doen

Zit met de vraag of ik het aangeschafte model moet terugsturen naar Lippe.
Onderstaand staat toch duidelijk dat ook de sluitlichten rijrichting afhankelijk branden.
Echter schakelen ze zoals eerder gemeld via F1 en F2
Normaal zou daar de cabine verlichting voor en achter mee geschakeld worden

Of is er toch een manier om dit makkelijk op te lossen
Mogelijk een reset met de MS 1

Wechselstromversion mit eingebautem Digitaldecoder.
Modell mit PluX22-Schnittstelle. Kupplungs-Aufnahmeschacht nach NEM 362 mit KK-Kinematik. Motor mit 2 Schwungmassen. Haftreifen. Spitzenbeleuchtung rot/weiß, mit Fahrtrichtung wechselnd.

Spitzenlicht:       3-Spitzenlicht fahrtrichtungsabhängig / 2-Schlussleuchten, fahrtrichtungsabhängig
LED Spitzenlicht       Ja
Produktlinie:       Piko Expert
Verschijningsdatum:       Q4/2014
Fabrikantprijs:       149,99 ?


Bij voorbaat dank voor jullie hulp/advies
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Jaap,

Er zit waarschijnlijk een Uhlenbrock decoder in. Dat is de standaard leverancier van Piko.
Ik heb geen idee hoe bij deze decoder de functiemapping is aan te passen.
Voordat je de lok terugstuurt en een tijd kwijt bent, zou ik eerst kijken of uit te vinden is hoe dit zelf in te stellen.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Jaap,

Onder het boterhammen kauwen nog even verder gezocht.
De Plux22 decoder van Uhlenbrock is de 76560. Van deze  decoder kun je de function mapping aanpassen. Het staat allemaal in de handleiding.
Die kun je vinden op Uhlenbrock.de > Download > Handbücher > 76560

[EDIT]
Vreemd genoeg zeg je zelf eerder dat er een Plux16  in zit. Dit klopt met de informatie van Piko zelf. Dat zou dan de Uhlenbrock 76150 moeten zijn.
In het handleiding van die decoder zie ik geen mogelijkheid de functiemapping aan te passen.
Misschien toch eerst maar even een mailtje naar Lippe
[/EDIT]
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Voor de decoder 76150 heb ik Uhlenbrock een tijdje geleden de vraag of functiemapping mogelijk is voorgelegd. Hun antwoord luidt:
"Sehr geehrter Herr,

dieser Decoder hat leider kein Funktionmapping.
Die Funktionstasten sind fest vorgegeben.

Mit unserem Decoder 76425 kann man die Lichtsteuerung so programmieren das die Rote-Beleuchtung Fahrtrichtungsabhängig mit wechselt.

Alternativ kann man auch die Beschaltung in der Lok ändern, so das man die Rote Beleuchtung entgegengesetzt mit an das weiße Licht anschließt."





Duidelijk dus.

Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Heren dank voor de antwoorden.


Na in aanvang getwijfeld te hebben aan mijn geloofwaardigheid hierbij de bronnen van de info over Plux 16 of 22.
Gegevens over de lok heb ik gehaald van de Lippe site en de Piko site.

Beide spreken over Plux 22 decoder

De gegevens van de Lippe site heb ik eerder in dit draadje vermeld. klikje doen

gegevens Piko site:

E-Lok BR 187 Railpool Wechselstromversion
Artikelnummer:   51563
EAN:   4015615515630
Stromsystem:   Wechselstrom, Decoder für Analog- und Digitalbetrieb
Epoche:   VI
Maßbezeichnung:   LüP
Maß:   217
Mindestradius:   358
Digitale Schnittstelle:   NEM 658 PluX22 mit Multiprotokolldecoder
Lichtwechsel:   Ja
Altersempfehlung:   ab 14 Jahren
Erscheinungstermin:   IV. Quartal 2014

Verfügbarkeit:   zurzeit nicht verfügbar zurzeit nicht verfügbar
auf die Merkliste
149,99 ?
inkl. MwSt., zzgl. Vers

Echter in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing staat Plux 16 vermeld.
Decoder-typ: Multiprotokolldecoder 76150

RaRa wat is het nu??? :? :?

En als het een Plux 22 is waar kan ik die dan laten "functiemappen"
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Nog wat test info over de bewuste lok.

Hier wordt gesproken over Plux 22  :help:


http://www.piko-shop.de/is.php?id=12268
http://www.piko-shop.de/is.php?id=12269
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Jaap, ik vermoed dat het een Plux22 interface is. Daar past de Plux16 volgens mij ook in.

Er kan dus wel een Plux22 in, maar er wordt standaard een (goedkopere?) Plux16 geleverd.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Klopt wat Arjan zegt. De PluX22 interface kent 9 functie uitgangen, de PluX16 maar 4. En de decoder die standaard in de 3railer wordt geleverd is dus beperkt en helaas ook niet te mappen.

Gr, Ben.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Bedankt weer voor de antwoorden. :thumbup:

Het is me duidelijk de lok heeft dus een Plux 22 Schnitstelle met daarin een Plux 16 Dekoder. :?

Blijft een feit dat de beschrijvingen spreken over  "Spitzenbeleuchtung rot/weiß, mit Fahrtrichtung wechselnd". en verder nog  "3-Spitzenlicht fahrtrichtungsabhängig / 2-Schlussleuchten, fahrtrichtungsabhängig".

Hoe moet ik dat rijmen met het feit dat de rode sluitlichten alleen maar te schakelen zijn met F1 en F2  :help:
In een van duitse testberichten staat dat je de cabine verlichting met F1 en F2 schakelt.

Reden voor retour lippe ???
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
stuur eerst een mailtje naar lippe met je ongenoegen erin.Mss sturen ze je wel een 22 pins op.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Citaat van: Jajekra op donderdag 05 februari 2015, 08:48:24

Hoe moet ik dat rijmen met het feit dat de rode sluitlichten alleen maar te schakelen zijn met F1 en F2  :help:
In een van duitse testberichten staat dat je de cabine verlichting met F1 en F2 schakelt.


Dat is niet te rijmen. Als aangegeven is dat in de AC versie de sluitseinen richting afhankelijk branden dan is dat niet correct.

Inderdaad Lippe even mailen. Of contact opnemen met de NL importeur: http://www.scaletrading.nl/, hij kan de vraag voorleggen aan Piko maar uiteindelijk zal Lippe het probleem op moeten lossen lijkt mij. Of Scaletrading zou heel erg coulant moeten zijn.

Gr, Ben.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Vandaag een Mailtje naar Lippe gestuurd.
Ben benieuwd naar hun antwoord.  :help:

Wordt vervolgd  :?
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Hier het vervolg.

Antwoord van de Fa. Lippe.

Sehr geehrter Herr Kramer,

bereits am 11.2. hatten wir Ihre Frage beantwortet.

Es ist leider von Piko so vorgesehen, dass das rote Rücklicht passend zu der
Fahrtrichtung mit den Funktionstasten F1 oder F2 eingeschaltet werden muss. Sie
machen da nichts falsch, Piko hat das so vorgesehen.

Mit freundlichen Grüßen

Thomas Neugebauer

__________________________________________
CASISOFT MindWare GmbH | modellbahnshop-lippe.com
Leonardo-Da-Vinci-Weg 6-8
D - 32760 Detmold
Geschäftsführer: Claus Biaesch-Wiebke
Amtsgericht Lemgo, HRB 4683
USt.-IdNr. DE 209423847
Fax  : +49 (0) 5231 / 9807-136
Email: kundenservice@mail.modellbahnshop-lippe.com
__________________________________________

21.02.2015 11:50 - Jaap Kramer schrieb:

> Meine Herrn,
>
> Kann ich noch mit eine Antwort rechnen?
> Ausführung  entspricht nicht die Erwartungen wie in die Beschreibung.
>
> Met vriendelijke groeten,
>
> Jaap Kramer
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Je hebt er niets aan maar het is ieder geval duidelijk.

Gr, Ben.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Ben,

Dank voor je  reactie
Ja teleurstellend antwoord.
'K heb er nog een mailtje achteraan gestuurd.

Sehr geehrter Herr Neugaber, bester Thomas,

Vielen Dank für ihre Antwort.
Leider ist Ihre Antwort von 11.2 hier nicht eingetroffen.

Bleibt die Frage warum in die Beschreibung etwas anders eingetragen ist  wie es wirklich funktioniert.
Die Beschreibung in Ihre Werbung und auf die Website von Piko ist denn doch Falsch.
Beschreibung Piko: Die Beleuchtung der Stirn- bzw. Schlusslampen erfolgt über LEDs, deren Rot bzw. Weiß mit der Fahrtrichtung wechselt.
Beschreibung Lippe site: Spitzenbeleuchtung rot/weiß, mit Fahrtrichtung wechselnd. 3-Spitzenlicht fahrtrichtungsabhängig / 2-Schlussleuchten, fahrtrichtungsabhängig

Sind die Problemen zu losen mit ein andere Decoder ZB eine  Plux 21?

Met vriendelijke groeten,

Jaap Kramer

Mogelijk dat ik nog een mailtje rechtstreeks naar Piko stuur.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Heel goed. :thumbup:
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Er gebeurt precies zoals 't beschreven staat.
Licht aan:
Loc vooruit    - 3 witte lichten voorzijde (cabine 1) en 2 rode lichten aan de achterzijde actief.
Loc achteruit - 3 witte lichten achterzijde (cabine 2) en 2 rode lichten aan de voorzijde actief.
De sluitlichten zijn niet apart uitschakelbaar.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Dat alles was al hier duidelijk. De producent van de decoder, Uhlenbrock weet toch wat de mogelijkheden van de decoder zijn. De probleemoplossing met een andere decoder is ook al door Uhlenbrock aangegeven.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Allen bedankt voor jullie reactie.

@ Ben  :thumbup:

@ Wim

De sluitlichten zijn apart schakelbaar (aan/uit) met F1 en F2  dus niet zoals je omschrijft met de rijrichting

@ Dick

Hoe het functioneert. Dat had ik denk ik ook duidelijk omschreven.

Maar dat is niet zoals omschreven staat in de beschrijvingen van Piko en Lippe, dat is mijn punt.
Ik koop een product dat anders functioneert dan omschreven!! :thumbdown:
En dan een berichtje na koop dat het door Piko zo bedoeld is lijkt me niet correct.

Piko had het ook zo op kunnen lossen dus.  Alternativ kann man auch die Beschaltung in der Lok ändern, so das man die Rote Beleuchtung entgegengesetzt mit an das weiße Licht anschließt."
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Jaap,

Ik heb nog een vraag voor betreffende de loc. Als je F0, F1 en F2 alledrie tegelijk inschakelt, wat zie je dan aan het lichtbeeld bij omschakeling van de rijrichting. Ik heb zelf de BR 187 variant van jouw loc met dezelfde decoder. Als ik alledrie de functies inschakel, dan branden de witte frontseinen aan 1 kant en de rode sluitseinen aan beide kanten. Bij mijn loc blokkeert ahw het witte licht de rode sluitlichten, die je dus ook ogenschijnlijk niet ziet branden. Bij omschakeling zie dan wel de rode lichten. Het effect is zoals Piko het in de handleiding beschrijft, maar het is niet zoals het hoort en je zou mogen verwachten  :thumbdown:
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Wim,

Ik ga er vanuit dat je met F0 de verlichtingsknop op de MS 1 bedoelt

Als F0, F1 en F2 tegelijk inschakelt zijn krijg je de situatie die je omschrijft.
Ik vind echter de "oranje" gloed die dan de frontlichten uitstralen niet mooi. :thumbdown: (Rood en wit tegelijk)  En dat alleen bij de 2 onderste frontlichten de bovenste lamp is dan gewoon helder wit.

Mijn Duits is niet 100% maar ik meen toch te lezen dat het anders omschreven is dan dat jij schetst. :help:
Misschien dat andere forumlezers beter Duits begrijpen? Ik leer graag bij.

Beschreibung Piko: Die Beleuchtung der Stirn- bzw. Schlusslampen erfolgt über LEDs, deren Rot bzw. Weiß mit der Fahrtrichtung wechselt.
Beschreibung Lippe site: Spitzenbeleuchtung rot/weiß, mit Fahrtrichtung wechselnd. 3-Spitzenlicht fahrtrichtungsabhängig / 2-Schlussleuchten, fahrtrichtungsabhängig

Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Beste Jaap,
Citaat van: brund55 op zaterdag 21 februari 2015, 17:37:38
Het effect is zoals Piko het in de handleiding beschrijft, maar het is niet zoals het hoort en je zou mogen verwachten  :thumbdown:
In mijn reactie spreek ik toch duidelijk over effect en dat dit niet zo hoort etc. Dat je er iets anders in leest dan er feitelijk staat schrijf ik maar toe aan het tijdstip van plaatsing, waarschijnlijk vlak voor het avondeten dat staat te wachten  ;)

Nu je het toch over beschrijvingen hebt: in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing van de Piko Plux 16 decoder staat onder Eigenschaften aangegeven: fahrtrichtungsabhängige Beleuchtung, dimmbar, schaltbar über F0, dit heeft betrekking op de witte frontlichten.
Onder Beschreibung staat o.m. Der Decoder verfügt über zwei fahrtrichtungsabhängige Beleuchtungsausgänge und zwei zusätzliche Sonderfunktionsausgänge, die über die Funktionstasten f1 und f2 geschaltet werden. Hierin staat niets over wisseling met de rijrichting van F1 en F2
Voor de complete beschrijving van de decoder klik op Anleitung/CV tabellen 46121 op http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=13657
Ook in de Bedienungsanleitung Elektrolok BR 187 (klik op Bedienungsanleitung/CV Ersatzteillisteliste 51561 op http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=16943 staat niets over de lichtfuncties vermeld.

Regelmatig staan er eigenschappen in verkoopfolders/verkoopsites die niet in het model zelf aanwezig zijn; in de kleine letterjes staat dan ook vaak vermeld dat de fabrikant zich het recht voorbehoud om (lichte) afwijkingen in het produktiemodel aan te brengen.  Een extreem voorbeeld is het model van de E93 dat Märklin recentelijk uitbracht. In vooraankondigingen en folders werd een andere motor vermeld dan er uiteindelijk in het produktiemodel kwam.
Deze handelswijze van de fabrikanten is niet goed te praten, zeker niet als ze hier niet of onvoldoende over communiceren. Trek daarom zeker aan de bel bij Piko. Misschien verandert er dan wat in hun steeds summierder worden handleidingen.

Overigens, mijn naam is niet Wim maar Dick  ;)
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Citaat van: brund55 op zondag 22 februari 2015, 00:04:04

In mijn reactie spreek ik toch duidelijk over effect en dat dit niet zo hoort etc. Dat je er iets anders in leest dan er feitelijk staat schrijf ik maar toe aan het tijdstip van plaatsing, waarschijnlijk vlak voor het avondeten dat staat te wachten  ;)


Ik weet niet welk punt je wilt maken Brund55 maar je klets over hetzelfde als Jaap.

De lok wordt verkocht met de eigenschap dat de sluitlichten met de rijrichting mee schakelen. En dat doet'ie niet. Dan kun je een lang verhaal schrijven maar dat voegt niet zo veel toe. Piko blijft in gebreke door een decoder mee te leveren die niet op de hardware van de dragerprint is afgestemd.

Gr, Ben.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Citaat van: Spoorman op zondag 22 februari 2015, 06:54:22
Piko blijft in gebreke door een decoder mee te leveren die niet op de hardware van de dragerprint is afgestemd.

Als dat zo is , dan heeft Jaap recht op een loc met een decoder die op de hardware van de dragerprint is afgestemd. Zie jij het gebeuren dat Piko hem kosteloos zo'n loc levert ? Je maakt eerder kans op je geld terug als de loc niet aan de verwachtingen voldoet.

Citaat van: Spoorman op zondag 22 februari 2015, 06:54:22
Ik weet niet welk punt je wilt maken Brund55 maar je klets over hetzelfde als Jaap.

Dat ziet Jaap toch anders:
Citaat van: Jajekra op zaterdag 21 februari 2015, 17:52:11
Mijn Duits is niet 100% maar ik meen toch te lezen dat het anders omschreven is dan dat jij schetst. :help:
Misschien dat andere forumlezers beter Duits begrijpen? Ik leer graag bij.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Citaat van: brund55 op zondag 22 februari 2015, 09:53:10

Als dat zo is , dan heeft Jaap recht op een loc met een decoder die op de hardware van de dragerprint is afgestemd.


Hèhè, waarom denk je dat Jaap zo veel moeite doet met mailen aan Lippe.

Gr, Ben.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Er wordt maar wat afgekletst. Piko  blijft in gebreke en dat moet Lippe dan maar oplossen?
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lippe verkoopt de lok, niet Piko.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Zal dan wel dit
Citaat van: brund55 op zondag 22 februari 2015, 09:53:10
Je maakt eerder kans op je geld terug als de loc niet aan de verwachtingen voldoet.
worden als Jaap reclameert.

Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
bij lippe mag je gewoon je verhaal in het nederlands doen hoor.Of engels.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Ben ik een dagje in Leiden/Katwijk (o.a. de Pan van Persijn) en bij terugkomst een boel reacties op mijn draadje  :) :?
Allen weer bedank voor jullie reacties. :thumbup:

Hieronder nog enige opmerkingen n.a.v. jullie reacties


Citaat van: brund55 op zaterdag 21 februari 2015, 17:37:38
Jaap,

Het effect is zoals Piko het in de handleiding beschrijft,

Dick,
Deze handleiding heb ik niet ontvangen bij de lok.
De info haal ik van de site van Piko bij de desbetreffende lok. http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=16932


Citaat van: brund55 op zaterdag 21 februari 2015, 17:37:38

Ook in de Bedienungsanleitung Elektrolok BR 187 (klik op Bedienungsanleitung/CV Ersatzteillisteliste 51561 op http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=16943 staat niets over de lichtfuncties vermeld.

Overigens, mijn naam is niet Wim maar Dick  ;)

Dick,
Voor de juiste lok zie deze link http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=16932
Daar staat wel een beschrijving van de lichtwisseling

Sorry Dick voor de naamsverwisseling  :?


Citaat van: Spoorman op zondag 22 februari 2015, 06:54:22
Citaat van: brund55 op zondag 22 februari 2015, 00:04:04

In mijn reactie spreek ik toch duidelijk over effect en dat dit niet zo hoort etc. Dat je er iets anders in leest dan er feitelijk staat schrijf ik maar toe aan het tijdstip van plaatsing, waarschijnlijk vlak voor het avondeten dat staat te wachten  ;)


Ik weet niet welk punt je wilt maken Brund55 maar je klets over hetzelfde als Jaap.

De lok wordt verkocht met de eigenschap dat de sluitlichten met de rijrichting mee schakelen. En dat doet'ie niet. Dan kun je een lang verhaal schrijven maar dat voegt niet zo veel toe. Piko blijft in gebreke door een decoder mee te leveren die niet op de hardware van de dragerprint is afgestemd.

Gr, Ben.


Ben,
Zo is het. Precies de spijker op z'n kop 
Duidelijker kan het niet gezegd worden  :thumbup:

Citaat van: bellejt op zondag 22 februari 2015, 15:42:59
bij lippe mag je gewoon je verhaal in het nederlands doen hoor.Of engels.

Johnny,
Bedankt voor de Tip.


Ik wacht nu eerst de reactie van Lippe af op mijn laatste mail.
Afhankelijk van hun antwoord ga ik verder door naar Piko.


Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Jaap,

Ik heb nog even op de door jou aangegeven links gesnuffeld en heb dat vergeleken met de DC versie 51562 van jouw loc.
Piko heeft klakkeloos de tekst van de DC versie overgenomen voor de AC versie. Die DC versie heeft na inbouw van sounddecoder 56345 wel de juiste lichtwisseling, evenals de AC versie na ombouw met sounddecoder 56345.
Wel uitermate slordig van Piko, ze zouden toch moeten weten dat hun ingebouwde decoder 46121 (Uhlenbrock 76150) die lichtwisselschakeling niet heeft.
Succes met je reclamatie bij Lippe / Piko.
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Vandaag antwoord ontvangen van de Fa. Lippe.

Ik blijf me toch afvragen wat nu precies Fahrrichtungsabhängig betekend in het Duits.
volgens mij kun je zoals het nu functioneert beschrijven als "handmatig afhankelijk"  8o

Sehr geehrter Herr Kramer,

die Beschreibung der Lok ist nicht falsch, man muss halt selbst dafür sorgen, daß
das rote Rücklicht eingeschaltet ist. Leider kann man den Decoder nicht so
konfigurieren, daß das automatisch passiert. Der Vorteil, dieser Art das
Rücklicht zu schalten ist aber, daß man zugseitig ja keine Beleuchtung haben
sollte. Rotes Rücklicht hat man ja nur, wenn die Lok alleine fährt oder im
Schiebebetrieb ist. Dann darf aber vorne an der Lok keine weiße Beleuchtung sein.

Wenn Sie das rote Rücklicht automatisch schalten lassen wollen, brauchen Sie
einen anderen Decoder, z.B. Lenz 10312. Das sogenannte Function Mapping des
Decoder muss dann aber noch an die Lok angepasst werden.

Mit freundlichen Grüßen

Thomas Neugebauer

__________________________________________
CASISOFT MindWare GmbH | modellbahnshop-lippe.com
Leonardo-Da-Vinci-Weg 6-8
D - 32760 Detmold
Geschäftsführer: Claus Biaesch-Wiebke
Amtsgericht Lemgo, HRB 4683
USt.-IdNr. DE 209423847
Fax  : +49 (0) 5231 / 9807-136
Email: kundenservice@mail.modellbahnshop-lippe.com
__________________________________________
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Fahrrichtungsabhängig..
rijrichtingsafhankelijk
kortom wisselt met de rijrichting en is niet uit te schakelen...
Re: Piko lichtwissel BR 187 BLS/Railpool
Citaat van: Jajekra op dinsdag 24 februari 2015, 16:19:50

......wat nu precies Fahrrichtungsabhängig betekend.....


Rijrichting afhankelijk (wat Wim ook zegt).

Hij zegt dus: als je het rode sluitlicht automatisch wil schakelen (hij bedoelt rijrichting afhankelijk) heb je een andere decoder nodig enz.....

Tja, Lippe denkt er mee weg te komen. Het had Piko / Lippe gesierd als ze dit er bij gezegd hadden. Dan had je het bij aankoop kunnen vragen of ze een decoderruil willen doen, wellicht met wat eurokwartjes  bijbetaling.

Gr, Ben.