Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken

Gestart door bekie zondag 04 januari 2015, 19:04:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
Twee jaar terug werd dit onderwerp al bij Aliebengalie besproken.

Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 22 maart 2013, 04:17:05
2x front licht
2x sluitlicht
2x schijnwerpers
2 x rangeersein
Als je dit allemaal goed schakelbaar wilt maken kom je mijns inziens toch iets te kort.
En kun je dat niet reden met een esu 54610.
Alles brand , maar gebeurd dan wel gelijk voor en achter.
Front + sluitverlichting
Sluit + frontverlichting
staan beiden op de lichtbedrading geel / wit (hierdoor is de sluit verlichting niet schakelbaar - bedrading zit tenslotte bij elkaar).
Rangeersein op F1 = groen (branden dan wel allebei de kanten tegelijk) is mb bij rangeren niet erg.
Schijnwerpers op F2 = paars (branden dan ook voor + achter tegelijk) Dit is uiteraard geen goed gezicht.

Nu heb ik alles eerst aangesloten zoals het in het instructieblaadje staat. Daarna heb ik gepoogd om via een BC170 de sluitverlichting schakelbaar te maken via F2 (paarse draad set niet aangesloten op paarse draad decoder, zodat dit niet via F2 gebeurt). Dit blijkt niet te werken.
Een cabineverlichting via aux3 (met versterker) werkt niet.
Een poging om de paarse draad van de setjes te verbinden met aux4 levert geen resultaat op.
Iemand een idee?
Aanvankelijk werkten de sluitlichten bij voorwaarts rijden wel, maar kon ik niet uitschakelen. Bij rijden in achterwaartse richting werkten die niet.
Ligt het probleem bij de setjes of doe ik misschien iets verkeerd? (Heb een lokprogrammer.)
Locomotief is een Piko.

Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
in mijn omgebouwde CFL 4011 (185) van piko werkt dat uitstekend met een lopi v4.Je moet wel ff programmeren.Kan hier helaas de esux file niet meesturen.
Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
Je verhaal is geen touw aan vast te knopen.Alles loopt door elkaar.

Setjes aangesloten zoals de gebruiksaanwijzing.
Ik heb die gebruiksaanwijzing hier niet.Dus geen idee hoe je het hebt zitten.
Het is handig op te schrijven wat op welke aux uitgang zit en welke F toets dat straks moet gaan schakelen.

Dan doe je iets met een BC 170 voor de sluitseinen. Plaats die schakeling hier eens.Dan kan iemand vast wel vertellen of dat op die manier werkt.

Je versterkt aux 3 en 4  heb je die auxen dan ook aangezet in de functie mapping ? Ze staan standaard uit namelijk.

Kortom maak je verhaal compleet dan kunnen we meedenken.
Eerst de hardware werkend maken en dan pas de bediening gaan mappen.Nu weet je niet waar het fout gaat.

Robin
Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
Technisch gezien heb je licht voor op witte, en licht achter op gele draad.
De paarse draad gebruik je om een Mosfet* aan te sturen, welke je sluitlichten (met rijrichting wisselend) schakelbaar maken via een tweede stel witte en gele draden.
Dit geld ook voor je paarse draad, waarmee je je schijnwerpers (met rijrichting wisselend) kan schakelen.
Rangeersein is een kwestie van programmeren.

* Mosfet component => dubbele versterker, aangestuurd met gele of witte draad. Schakelt signaal van GND (-) naar functie (-)
(Si9955DY Dual N-Channel Enhancement Mode MOSFET)
Zie ook: http://simpledigitallocomotive.npage.de/aux3-aux4-verstaerkung.html

Je Aux 3 en 4 kan je middels een Mosfet versterken en bv. voor cabineverlichting gebruiken.

Gr. Marcel
Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
@bellejt mail toegevoegd. Op mijn andere piko's werkt de lichtset wel. Daar heb ik nog geen bs170 of een mosfet aan toegevoegd om bijv. De sluitverlichting te schakelen. F1 is daar het rangeerlicht en F2 de grootlichten. Die kan ik dus beide schakelen. Maar je mag me altijd de file eens sturen om te vergelijken. Ben maar onlangs gestart met programmeren en dat is niet altijd succesvol.

@hero. Als je het setje niet hebt is het inderdaad nogal mistig om te volgen. Ik wil F1 behouden op rangeerlicht (aangesloten op aux1), op aux2 wil ik de sluitlichten kunnen schakelen met de paarse draad van de decoder (lopi4). Daarom daar twee BS170 ingebouwd en aangesloten op witte en gele draden verlichting.
Op aux3 wil ik een cabineverlichting aansluiten. In één cabine is dat voldoende, twee met de richting wisselend zou natuurlijk ideaal zijn als dit op één aux kan. Op aux4 had ik dan graag de grootlichten geschakeld. Die worden via de paarse draad van het setjenormaal op de paarse draad van de decoder aangesloten, maar die wil ik gebruiken om de sluitverlichting te schakelen.

De sluitverlichting op F2 met die bs170 werkt dus niet. Alles is nochtans goed aangesloten. Vandaar mijn vraag of er in dat setje misschien iets verbonden is dat de werking verhinderd. Die combinatie werkt immers enkel als zowel wit als rood licht via een afzonderlijke weerstand worden bekabeld. Wat ik dacht wel zo te zijn, daar er een blauwe en zwarte draad als stroomdraden worden gebruikt.

@loc1200. Inderdaad die mosfet wil ik gebruiken voor de aux3 en 4. Zou het kunnen dat het niet werkt omdat de weerstand bij de led tussen led en + hangt en niet tussen led en de mosfet? De led van de cabineverlichting werkt bijv. wel losgekoppeld.

Het is de eerste keer dat ik die aux34 gebruik. Alles is dus proberen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
Om die sluitseinen via een torretje te schakelen moet je de zwarte draad onderbreken.
Je haalt simpelweg de aanvoerspanning dan weg. Wat als voordeel heeft dat beide printjes met een transistor/ functie uitgang aan uit gezet kunnen worden.
Deze truc kun je ook met de cabine verlichting doen.

Robin
Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
Waarom zet je er nou een BS170 in ?
Die dingen zijn zeer gevoelig voor statische elektriciteit ........
Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
ik gebruik ook een aux3/4 versterkertje.Heb er enkele zelf gemaakt mmar koop ze nu voor amper 2,75 euro netjes afgewerkt.Veel betrouwbaarder en makkelijker.
Bij mij geeft dit met het setje op F0 licht , F1 rangeerlicht , F2 verstralers , F3 sluitlichten en F4 cabine licht.

link AUX3/4
Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
Doe dan een linkje waar je ziet hoe je het aansluit.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50650.msg813321.html#msg813321
Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
Beste,

Het mosfetje is aangesloten zoals in de link hierboven. I.p.v. Een irf7103 gebruik ik een 9945A, zoals in de link van loc1200. Aansluitingen aan de decoder zoals in beide linken.
Heb nog geen tijd gehad om de suggestie van Hero in verband met de zwarte draad uit te testen, maar volgens bellejt kan dit ook zonder de zwarte draad te onderbreken?
Re: DRC189-p verlichtingssetje met lopi4 sluitverlichting schakelbaar maken
dan moet je wel de aux optie bijvoegen en mapping doen.Heb wel ergens de ombouw staan maar zal ff zoeken wporden naar de foto's en hou ik het gedaan heb.Is wel wat soldeerwerk aan de print in de loc maat loont wel de moeite.