Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎

Gestart door rvandervelden zondag 12 augustus 2007, 00:12:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Hallo,

Ik heb het volgende probleem waar ik graag hulp bij wil hebben want ik ben nog een groentje als het gaat om het rijden en begrijpen van het digitale marklin tijdperk, het is alsvolgt:

Ik heb een railbus motorwagen kunnen kopen voor niet al te veel geld. Deze railbus wil ik voorzien van een delta decoder 6603 zodat ik in meertreinen systeem kan gaan rijden.

Vragen:
* Is bovenstaande mogelijk?
* Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb en hoe ik te werk ga en waar ik op moet letten? Daarbij zou een link naar foto's of schematiche weergave van ombouw erg makkelijk zijn.
*Moet er verder nog iets aan de loc aangepast worden?
*Kan ik na ombouw met bovenstaande decoder op een digitaal traject de loc zijn eigen willekeurige loc-nummer geven?
* Veder is alle info die jullie me kunnen geven welkom.

Alvast bedankt,
Groeten,
Robert.

P.S.: het bericht over de ombouw van het glas van de railbussen vond ik erg helder ook handig die tip over gebruik van plastic afkomstig van verpakkingsmateriaal ik denk dat ik dat zelf ook ga doen!!
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Citaat van: rvandervelden op zondag 12 augustus 2007, 00:12:06

P.S.: het bericht over de ombouw van het glas van de railbussen vond ik erg helder ook handig die tip over gebruik van plastic afkomstig van verpakkingsmateriaal ik denk dat ik dat zelf ook ga doen!!

Dank je voor je compliment en welkom in ons midden!

Het was ook bedoeld om anderen te laten zien dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is.

Wil je ook echt delta gaan rijden?
Persoonlijk zou ik (net 2 jaar bezig met treinen) niet de stap naar delta maken.
Je geeft aan dat je meer wilt weten over marklin digitaal rijden.....
Duw er dan aub direct een goede digitale decoder in.

Delta loks rijden wel op digitaal, maar beginnen meestal bij stap 5 (van 14) pas te rijden en bij 9 rijden ze al te hard (vind ik). Blijft over 4 a 5 decoderstappen om de snelheid te regelen.

Mocht je toch een delta willen bouwen, dan kun je beter geen heldere ramen doen, want dan ligt de decoder achter de ramen, omdat die zo groot is dat hij nergens anders past.....

Succes er mee!
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Hallo,

Bedankt voor de tips, en de nuttige link. Foto's/tekeningentjes helpen altijd de zaken helder te krijgen.

Ik begrijp dat ik eigelijk gelijk alweer de verkeerde decoder te pakken heb.

Volgende vraag:
Mischien kan iemand even mee kijken op de link in de eerste reactie, ik heb van de daar afgebeelde decoders de onderste gekocht.

*Kan ik deze alsnog inbouwen?
*En wat moet (of kan) ik dan doen aan het feit dat deze misschien nietzo goed reageert als een digitale decoder?
*Zijn de digitale decoders altijd een stuk kleiner?
*Eigelijk vind ik het zonden niets met deze decoder te doen als ik aan de slag ga dan doet m'n railbusje het toch nog wel he?

Ik wacht jullie reacties af,
Robert.
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Robbert

Ik wist niet dat je die al gekocht had...
Wat Peter aangeeft klopt allemaal, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Wat ik in zo'n situatie zou doen (maar dat is ieder voor zich) is de delta op Marktplaats zetten en zelf een andere kopen....
Voor een Delta geven ze regelmatig 10-12 euro, een digitale decoder heb je al rond de 22-24 euro.

Groeten

marco
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Hallo allen,

M'n eerste ombouw :D!! De delta decoder zit in mijn railbus!!

Eerste de railbus met wasbenzine helemaal schoon gemaakt. De railbus zag er erger uit als m'n eigen loc's die ruim 30 jaar oud zijn, vorige eigenaar was niet zuinig met de olie :(! Ik heb eerste de railbus getest op een analoge stroomkring en hij rijd niet echt goed :(, koolborsteltjes zijn bijna weg en worden daardoor niet goed aangedrukt. Daarvoor heb ik (tijdelijk) boven op de borstel een stukje Alu folie gedrukt waardoor er meer druk is, dit werkte :o. Daarna ben ik begonnen met de decoder inbouwen met de link die Peter heeft gestuurd. Halverwegen een draad bij de spoel afgebroken  :( die nogal; moeilijk te herstellen was.

Decoder zit er nu in maar ik wist niet welk adress, dus ben ik ze allemaal maar afgelopen en jawel op nr: 60 begon die te lopen. Nog niet echt soepel maar stukken beter als met het relais dat erin zat.

Wat kan ik nog doen om de boel beter te laten lopen. En moet nog een setje borstels hebben, waar kan ik deze het beste bestellen?

Groetjes,
Robert.
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Denk dat ik mijn tweede 3016 ( sinds gisteren in bezit ) ook maar digi met geluid maak . weet iemand de nrs voor de koolborstels en lampjes van de 3016 / 4018 ?
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Makman,

Kijk even hier. Op 3016 klikken en je ziet alle onderdelen voor je railbus.

Mvgr. Charlie.
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Ik heb zelf afgelopen week 2 van die koolborstelsetjes gehaald en kreeg toen het nummer 600300 mee.

Heb ook direct de sleper (7185) en de antislipbandjes (7153) vervangen.
Mijn Br89 hobbelde nogal wat over de baan.
Niet zo raar achteraf want de rubber bandjes waren totaal uitgehard (leek wel hard plastic  :shock: ).

Sucses!
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Citaat van: BR 41 op maandag 24 september 2007, 11:20:45
Makman,

Kijk even hier. Op 3016 klikken en je ziet alle onderdelen voor je railbus.

Mvgr. Charlie.

En die site heb ik direct maar even opgeslagen..errug handig!!  :D
Re: ombouwen railbus motorwagen m.b.v. marklin delta decoder 6603‎
Charlie,

Bedankt, ik ga gelijk even kijken.

Groeten,
Robert.