Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Intelligente weerstand

Gestart door fonzo999 woensdag 09 september 2015, 12:53:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Intelligente weerstand
Lid sinds: 2023

offline
Intelligente weerstand
Hallo Forummers,

Op 1 van mijn speurtochten stuitte ik op een "intelligente weerstand".
Volgens de beschrijving kan je van 1 tot 11 leds afhankelijk van spanning op dat ding aansluiten.
Dus hoef je niet steeds de weerstand uit te rekenen.

Ik heb het niet uitgeprobeerd, dus of het werkt weet ik niet, maar het lijkt me best handig voor
de "non-electronici" onder ons.

Klik hier voor de info. Leverbaar voor verschillende stroomsterktes

Re: Intelligente weerstand
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Intelligente weerstand
Even een weerstand berekenen (zijn programma's voor) is een stuk goedkoper.
Het voordeel, met dit printje, is dat er een constante stroom door de LED gaat.

groet
Harald
Re: Intelligente weerstand
Lid sinds: 2008

offline
Re: Intelligente weerstand
Dat is een stroombron......

Harald was mij voor deze keer  :)
Re: Intelligente weerstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Intelligente weerstand
Beste Alphons,

Dit is gewoon een printje die zorgt dat er een constante stroombron is, zoals mijn voorgangers al gezegd hebben. (zie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/104/lichteffecten/alles-etende-led.html )

Een 'Intelligente' weerstand, zogenaamde Memristor, is een component waarbij de weerstand afhangt tussen de elektrische lading en de hoeveelheid flux.
Binnen de elektrotechniek is daar nu heel erg over te doen, dit zou namelijk het laatste, ontbrekend component moeten zijn om spanning met stroom, flux en lading te 'verbinden'.

Verder ga ik er hier maar niet op in, maar voor wie wil: meer (Engelstalige) info: https://en.wikipedia.org/wiki/Memristor
Re: Intelligente weerstand
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Intelligente weerstand
op een ander forum hebben we daar een oplossing met groepsaankoop voor gehad.Kan je zelfs de stroom nog regelen en goedkoper dan die gemaakte printjes.Voor de nieuwsgierigen :

link

Mss zijn ze nog wel te krijgen.
Re: Intelligente weerstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Intelligente weerstand
Hallo Johnny,

Die zijn wel anders dan het schema dan die uit Alphons/mijn bericht.
Namelijk op basis van een LM317 ipv een FET.

Echter zal het beide werken.
Re: Intelligente weerstand
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 09 september 2015, 13:13:07
Dit is gewoon een printje die zorgt dat er een constante stroombron is, zoals mijn voorgangers al gezegd hebben. (zie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/104/lichteffecten/alles-etende-led.html )
En door een weerstand tussen de Gate en Source aan te brengen is deze stroombron tussen 2,5 en 15 mA instelbaar te maken.


Mvg,
Peter
Re: Intelligente weerstand (ideaal voor non-electronici en analoge rijders?)
Citaat van: fonzo999 op woensdag 09 september 2015, 12:53:50
Hallo Forummers,

Op 1 van mijn speurtochten stuitte ik op een "intelligente weerstand".
Volgens de beschrijving kan je van 1 tot 11 leds afhankelijk van spanning op dat ding aansluiten.
Dus hoef je niet steeds de weerstand uit te rekenen.

Ik heb het niet uitgeprobeerd, dus of het werkt weet ik niet, maar het lijkt me best handig voor
de "non-electronici" onder ons.

Hallo Alphons (en anderen),

Loop al een tijd te zoeken naar een geschikte constante stroombron. Tot nu toe gevonden
"apparaten" zijn behoorlijk fors qua print, en worden (voor het "äansluitgemak") vaak voorzien
van "überdimensionierten" schroeflijsten. De mensen, die dit soort dingen in de markt zetten,
lijken niet te begrijpen, dat wij ("modelspoorders") met een ruimteprobleem worstelen...
Onafhankelijk van jouw posting was ik onlangs ook op dit "apparaatje" gestoten. Het lijkt me
de oplossing niet alleen voor de "non-electronici" onder ons, maar vooral voor
de (nog) analoge rijders onders ons, die hun wagons van bulk LED-lijsten willen voorzien.
Helemaal ideaal lijkt me het, als je je analoge loks van constante LED-verlichting wil voorzien:
gelijkrichtertje ervoor en klaar is kees. Een lok moet wel erg klein zijn, wil je voor dit apparaatje
geen plaats vinden. Denk erover ze aan te schaffen, maar weet nog niet hoeveel (dit i.v.m. de
verzendkosten)...

Mvg, Willem
Re: Intelligente weerstand
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Intelligente weerstand
Hi

Kijk eens bij Aliexpress, deze zeer klein DC-DC printje (spanning in te stellen voor de led's) gebruik ik vaak en ben tevreden.
a +/- ?  0,50 p/stuk geen verzend kosten.

http://nl.aliexpress.com/item/Mini-360-DC-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-4-75-23V-to-1-17V-for/32436860547.html?ws_ab_test=201526_2%2C201527_3_3_2_1_5_4%2C201409_2

groet
Harald
Re: Intelligente weerstand
Hi Harald,

Dat komt qua afmetingen al meer in de buurt van wat ik zoek en zeker concurrerend
wat prijs betreft, al vind ik iets meer dan 1 euro voor het appje, waar dit draadje over
gaat, ook niet echt duur (als je bedenkt, dat één Märklin-schroefje al 0,60 kost  :? :().
Ik herinner me een warrige discussie over jouw appje op dit forum. Probleempje voor
mij: ik rij (voor zover ik dat doe) nog met een oude 220 V transformator, en heb geen
idee hoe hoog de overspanning bij schakelen is. Houdt dit appje (-23V) dat uit? En zit er
een begrijpelijke handleiding bij? (ben geen kei in elektronica!) En duurt toezending lang?

Mvg, Willem
Re: Intelligente weerstand
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Intelligente weerstand
Sls je de specs leest gaat hij tot 23 volt.
Bij annaloog, wisselstroom dus en digitaal moet er wel een gelijkrichter-tje voor en evt. elco.


groet
Harald