Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw V 261 199-4 Fleischmann

Gestart door Populier zondag 04 januari 2015, 12:39:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Dit lokje ooit overgenomen voor de sloop om de kap te gebruiken. Die past echter niet op de V 60 van Marklin. Aangezien het lokje er nog netjes uitzag probeer ik nu om er een 3 rail model van te maken.
Hierbij 2 opnames om een en ander toe te lichten.



Ik heb er een sleper onder gemonteerd en er is een lopi 4 ingezet maar dit geeft de nodige problemen. Aangezien ik nog nooit een 2rail omgebouwd heb naar 3 rail stel ik hier maar eens een paar vragen.  De motor loopt keurig netjes vooruit en achteruit als ik er 12 V gelijkstroom op zet, maar niet als ik hem via de lopi aansluit. Een beetje gebrom en soms een klein stukje draaien. Er zitten geisoleerde assen onder maar dat zou toch geen probleem moeten zijn. De motor heeft (gemeten)massa van één zijde van de assen.  Verder heb ik de verlichting geel/wit rechtstreeks aan de lampjes moeten solderen door de constructie van Fl. en die werken wel met de trafo maar niet via de lopi.  Wel zie ik bij het uitlezen van de decoder het voorste lampje af en toe oplichten. Ik heb geen ervaring met railcom waar deze lopi over beschikt maar heb gewoon handmatig de cv's volgens het lopi boekje ingesteld voor de fleischmann Rundmotor. Waarom wil dit motortje niet wat ik wil?? Waar ga ik in de fout?

groet Hennie




Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Hennie,

Het motorschild is niet geisoleerd en ligt aan de lokmassa dus ook een motordraad van de decoder. Je zult een nieuw geïsoleerd schild moeten bestellen of even zelf knutselen.

Zie ook: http://www.floodland.nl/aim/info_planv_le1035_1.htm

Gr, Ben.
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Hallo Ben

Ik begrijp het niet. De beide motoraansluitingen zijn geisoleerd van het motorschild. Als ik meet is geen van beide aansluitingen  met massa verbonden, wat en waar  moet ik dan isoleren?  Het schild van floodland ziet er duidelijk anders uit.
aanvulling: zit net het draadje over de brand van het riva treinstel te lezen. Heb zelf een decoderdraadje aan de sleper gemonteerd. Is dit te dun voor de stroomafname? Was wel lekker makkelijk te verwerken, maar ik heb geen zin in brand. :warning:


groet Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Kijk eens in de link naar de plaatjes afb. 1 en 2 van jouw motorschild:

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Stappenplan_decoderinbouw

Het rode decoder draadje zal geen probleem zijn.

Gr, Ben.
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Je schrijft zelf:
De motor heeft (gemeten)massa van één zijde van de assen. 
En dat mag niet; de motor mag uitsluitend aan de decoder zitten ........
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Het asje van het draaiende motor deel maakt meestal nog contact met de ombouw van de motor.

Dus het koper bij de drie schroeven even onderbreken. Als je een stalen afdek plaatje hebt moet je hem helaas vervangen.
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Inderdaad meet ik op de motoras inderdaad massa. Het schild is een geheel dus daar valt niets te onderbreken. Dat zal dus zonder ander motorschild ws. niet te doen zijn.  :( tenzij iemand nog iets kan aanbevelen.)
Dan maar weer verder met wagonverlichting inbouwen.

groet  Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Hoi,

Ik heb ooit 's een Fleischmann BR64 omgebouwd en zat met hetzelfde probleem.

Zie mijn topic BR64 Fleischmann

Of deze link KLIK

Hopelijk heb je er iets aan.

Gr
Frans
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Hoi Frans

Ik heb alles een beetje gelezen maar ik begrijp er uit dat een van de koolborstels ongeisoleerd was tov. het motorschild. Bij mij is dat niet het geval: beide koolborstels zijn geisoleerd. Alleen het motorasje heeft wel contact met het motorhuis en dus de massa ( of bij 2 rail misschien de plus??). Wat ik niet begrijp is dat gewoon op een gelijkstroom trafo de motor netjes loopt zonder sluiting en achter de decoder blijkbaar sluiting heeft. Maar ja, ik had vroeger ook een vak moeten leren... :-(

groet Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Citaat van: Populier op zondag 04 januari 2015, 14:55:10
Inderdaad meet ik op de motoras inderdaad massa.
Maar dat is niet wat ik bedoel met de aansluitingen van de motor  :)
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Huub

De motoraansluitingen zijn geisoleerd. Ik heb net de as tov van de rotor gemeten en die is ook geisoleerd dus ik begrijp er niets van. Ik snap niet waar er dan een verbinding  zou moeten zijn.


groet Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Tja, ik heb maar 1 Fleischmann (plan V) en die was al digitaal toen ik hem kocht.
Er zit wel een  ander schild in, waar de koolborstels doorheen gestoken zijn.
En dan weet ik dat er gedonder kan zijn met dat metalen schild, meer weet ik er helaas niet van.

grv Huub
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Was ook al aan het zagen aan het motorschild om bij de schroeven een isolatie te maken maar dat schild is massief dus dat heeft geen zin. Voorlopig maar alles weer in de bak gedaan tot ik weer een bevlieging krijg. Mijn chinese ledrollen vragen nu de aandacht. :)

groet Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
tip.
doe er een andere motor in (dvd).
ze schijnen dan beter te lopen (stiller ed).
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Probleem is dat ik geen dvdspeler heb, bovendien heb ik geen zin om iedere keer zo'n schijfje te wisselen :D

Groet Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
die motortjes worden gebruikt om de lade van de cd/dvd speler te open.
ik haal ze uit kapotte/oude cd/dvd spelers die in oa in pc zitten
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Ik weet het maar ik hoop dit motortje gewoon aan de praat te krijgen. Ben al tevreden als dat lukt.

groet Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Ik heb de foto's uitvergroot en goed bekeken, maar ik kan niet zien waar die dikke wittige draad vandaan komt waarmee de lampjes zijn aangesloten. Ook lijkt de soldeerverbinding aan het "kontje" van het lampje wat aan de grote kant, zou kortsluiting kunnen veroorzaken. Waarom niet gewoon de dunne gele resp. witte draad aan de lampjes gesoldeerd? Ik zou de lichtaansluitingen even helemaal loshalen en dan de decoder met alleen de motor controleren. De motoraansluitingen lijken i.i.g. goed te zitten. Succes, Hans
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Hans

Het licht zit aan het geel/wit en lampjes zijn al beide van de massa los gemaakt en ook een keer los geslodeerd om te controleren. Kon zo snel geen dunne draad vinden, witte rol  lag naast mij op tafel :?

groet Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Je moet sowieso het motorschild vervangen door een geisoleerde, dat is een epoxy uitvoering. Waarschijnlijk is je decoder opgeblazen.
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Flyerman

Ik zal inderdaad maar een motorschild bestellen, want het moet gewoon lukken. Decoder is geen probleem: aan de profi-prüfstand is die gezond O:-D

groet Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Als de borstelhouders echt allebei geïsoleerd zijn van het motorschild, dan moet hij het gewoon doen. Ergens zit toch iets verkeerd. Gewoon overnieuw beginnen: zwarte draad aan massa, rode aan sleper en grijs en oranje aan de motor, dan moet hij lopen! Ik weet niet hoe deze Fleischmannloc z'n stroom afneemt, maar controleer voor de zekerheid ook of de sleper goed is geïsoleerd van massa en of alle wielen goed massacontact hebben.
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
Dat is ook wat ik niet begrijp. Maar ik ben net terug van de treinenboer met een motorschildje en ga proberen om alles weer te monteren. Ik geef niet op voordat dit geval rijdend de 'werkplaats' verlaat! :important:


groet Hennie
Re: Ombouw V 261 199-4 Fleischmann
De door mij onder de lok gefrutselde oude sleper van M met als extra een plaatje voor de isolatie is uiteindelijk te dik geworden. Bij stilstand geen probleem maar rijdend geeft dit sluiting. Nu kan ik natuurlijk met een beetje tape de sleper wel isoleren maar dit geeft natuurlijk wel problemen bij het lijmen van de sleper onder de lok. Om te voorkomen dat ik een gat moet boren en draad moet tappen vraag ik mij af of iemand een simpele oplossing weet om M slepers te isoleren en te bevestigen.

Groet Hennie